‌نمایندگان مجلس مطرح کردند: چهارشنبه 22 دی 1395 ساعت 11:11

دست یاری دانشگاه برای رونق بازی‌های رایانه‌ای داخلی


نمایندگان مجلس از ایده راه‌اندازی رشته طراحی بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه‌های کشور استقبال کردند و معتقدند چنین رویکردی، گردش مالی این حوزه را به داخل کشور سرازیر می‌کند و آثار مثبت فرهنگی و اقتصادی به دنبال دارد.

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، مریم ابوفاضلی-  مدتها بود لزوم حمایت ویژه از بازی‌های رایانه‌ای به دلایل مختلفی از جمله فرهنگی، اقتصادی و ایجاد اشتغال و ... احساس می‌شد و تحقیقات گسترده و تعامل با نهادهای مختلف، مسئولان را بر آن داشت تا فعالیت‌های مفیدی در این زمینه انجام شود که اولین کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای فرصت‌ها و چالش‌ها و رویدادهای جانبی» در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه اصفهان برگزار و با استقبال بسیار خوب مخاطبان و پژوهشگران مواجه شد.

رییس دانشگاه اصفهان نیز چندی پیش از ایده راه‌اندازی رشته بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان خبرداد و گفت: دانشگاه اصفهان در ادامه سیاست خود در زمینه توسعه بسترهای آموزش، پژوهش و کارآفرینی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و افزایش ظرفیت تولید محتوای دیجیتال در فلات مرکزی ایران، رشته بازی‌های رایانه‌ای را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد راه اندازی می‌کند.

هدف رشته بازی‌های رایانه‌ای در مقطع کارشناسی، تربیت نیروی متخصص در زمینه توسعه بازی‌های جدید PC و موبایل است و هدف از راه اندازی این رشته در مقطع کارشناسی ارشد توسعه مطالعات و پژوهش‌ها در زمینه تحلیل بازی‌های رایانه‌ای و تقویت زیر ساخت‌های تولید بازی‌های آموزشی و درمانی است.

این ایده به دلیل فقدان پژوهش‌های هدفمند در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و نیز کمبود متخصصان تولید بازی‌های رایانه‌ای مطرح شده است.

در همین راستا، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه رشته‌های دانشگاهی باید پاسخ به نیازهای موجود در جامعه باشد از ایده راه‌اندازی رشته طراحی بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه‌های کشور استقبال کرد و گفت: رشته دانشگاهی طراحی بازی‌های رایانه‌ای، گردش مالی این حوزه را به داخل کشور سرازیر می‌کند.

همچنین عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما نیز با اشاره به اینکه در حوزه بازی‌سازی تولید داخل مشکل داریم، گفت: بازی‌های داخلی در نوع قهرمان‌سازی و روند بازی‌ها، جذابیت ویژه‌ای نداشته و قابل رقابت با بازی‌های خارجی نیستند؛ اما بازیکن‌های حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای در شرایط آموزش خوب می‌توانند بازی‌ساز‌های خوبی شوند؛ برای این رشته، هنر ذاتی دانشجو، علاقه، استعداد و توانمندی نیاز است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز معتقد است: پولی که ایرانی‌ها برای بازی‌های رایانه‌ای هزینه می‌کنند به جیب سرویس‌های بیگانه و صهیونیست‌ها می‌رود اما با ایجاد رشته بازی‌های رایانه‌ای هم ضرر فرهنگی جبران می‌شود و هم معضل ارزبری درست می‌شود.

خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی لزوم ایجاد و تخصص در رشته بازی‌های رایانه‌ای را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

رشته دانشگاهی طراحی بازی‌های رایانه‌ای، گردش مالی این حوزه را به داخل کشور سرازیر می‌کند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه رشته‌های دانشگاهی باید پاسخ به نیازهای موجود در جامعه باشد از ایده راه‌اندازی رشته طراحی بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه‌های کشور استقبال کرد.

نصرالله پژمانفر 3406756/25/2016 11:50:23 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606108247074723_Thum.jpg
نصرالله پژمانفر

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره ایده راه‌اندازی رشته بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه گفت: آنچه که از لحاظ دانشی در دانشگاه‌ها نیاز است، پاسخ به نیازهای بازار، صنعت، بخش‌های مختلف کشاورزی، خدمات و کلیه نیازهای موجود در جامعه است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دانشگاه فقط مسیر عادی خود را برود و نتواند نیازهای جامعه را تامین کند، با بحران‌های جدی روبرو می‌شویم که امروز یکی از مسائلی است که در سیاست‌های ابلاغی این مسئله مطرح شده و کلیه قوانین بالا دستی را مدنظر داشته است.

وی با بیان اینکه رشته دانشگاهی بازی‌های رایانه‌ای یکی از نیازهای جامعه امروز است چراکه در این زمینه با آسیب‌هایی مواجه هستیم، تصریح کرد: ایجاد این رشته در دانشگاه کار منطقی و عاقلانه‌ای است؛ ممکن است در اوایل مسیر با مشکلاتی نیز مواجه باشیم اما قطعا در طول مدت نه چندان بلندی این مسیر می‌تواند یکی از کارهای کارشناسی شده شود و قوامی به تولیدات داخلی در این بخش داده و کشور را در این مسیر به استقلال برساند.

پژمان‌فر با بیان اینکه در ایران ظرفیت‌های خوبی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد، ادامه داد: ایجاد رشته بازی‌های رایانه‌ای در کشور تاثیرات فرهنگی زیادی دارد چراکه می‌توان به اقتضای فرهنگ داخلی کشور ایران تولیدات خود را قرار دهیم و قطعا پیوست فرهنگی در تولیدات رعایت می‌شود.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به تاثیرات اقتصادی بازی‌های داخلی رایانه‌ای گفت: گسترش بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل می‌تواند آثار اقتصادی خوبی را برجا بگذارد. در حال حاضر در زمینه بازی‌های رایانه‌ای گردش مالی فراوانی در بازار موجود است اما کمتر از 5درصد بازی‌های رایانه‌ای در اختیار ایران وجود دارد و اعتبارات بیشتر از95درصد بازی‌های رایانه‌ای به جیب بیگانه‌ها می‌رود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: نبود رشته بازی‌های رایانه‌ای در ایران هم آثار اقتصادی و هم آثار فرهنگی نامناسبی را ایجاد کرده بود لذا ایده ایجاد چنین رشته‌ای در دانشگاه کار منطقی و لازمی است.

نبود جذابیت در بازی‌های رایانه‌ای داخلی، قدرت رقابت با مشابه خارجی را از آنها سلب کرده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در حوزه بازی‌سازی تولید داخل مشکل داریم؛ تصریح کرد: بازی‌های داخلی در نوع قهرمان‌سازی و روند بازی‌ها، جذابیت ویژه‌ای نداشته و قابل رقابت با بازی‌های خارجی نیستند.

احسان قاضی زاده هاشمی 3406756/28/2016 10:06:03 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606101665415194_Thum.jpgاحسان قاضی زاده هاشمی
احسان قاضی زاده هاشمی

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ایده راه‌اندازی رشته بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر تعدادی از انیماتورهایی که در حوزه انیمیشن کار می‌کنند به طراحی بازی می‌پردازند اما طراحی و ایجاد جذابیت در بازی نیازمند تفکر، استعداد و هنر ذاتی است.

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه طراح بازی، انیماتور یا کارتون‌ساز خوبی باشد یا در تولید انیمیشن خوب کار کند کافی نیست و لزوما با این زمینه به تنهایی نمی‌تواند بازی‌ساز خوبی نیز باشد.

نماینده کمیسیون فرهنگی در کمیسیون تلفیق برنامه ششم تصریح کرد: بازیکن‌های حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای (گیمنرها) در شرایط آموزش خوب می‌توانند بازی‌ساز‌های خوبی شوند و دانشجوهای این رشته باید از بازیکنان درجه یک بازی‌های رایانه‌ای باشند و رشته تحصیلی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ‌از سر ناچاری نباشد و برای این رشته، هنر ذاتی دانشجو، علاقه، استعداد و توانمندی برای این رشته نیاز است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: اگر این رشته منجر به تولید بازی‌های رایانه‌ای خوب شود و بتواند بازار خوبی ایجاد کند، در تربیت متخصصین این حوزه اثر مطلوبی می گذارد. در حال حاضر تمام قوت بازار متعلق به شرکت‌های واردکننده و کپی‌کننده و ... است و اوضاع خوبی در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای در کشور نداریم.

عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما خاطر نشان کرد: در حال حاضر در حوزه بازی‌سازی مشکل تولید بازی‌های داخلی در کشور را داریم؛ بازی‌های داخلی در نوع قهرمان‌سازی و روند بازی‌ها، جذابیت ویژه‌ای نداشته و قابل رقابت با بازی‌های خارجی نیستند.

وی با تاکید بر اینکه در ایران برخی از شرکتها از بازی‌های رایانه‌ای خارجی الگو برداری می‌کنند افزود: بازی‌های الگوبرداری شده به غیر از 2، 3بازی شاخص و قوی نیستند؛ همچنین در تولید بازی‌های رایانه‌ای، بازار و اقتصاد و همچنین کیفیت تولید بازی بسیار مهم است که گاهی با آموزش نیز قابل کار نیست.

نماینده مجلس دهم در مجلس با تاکید بر اینکه اشتغال‌زایی در این زمینه به کیفیت کار بازی‌ساز ارتباط دارد تصریح کرد: برای ایجاد فضای اشتغال از خروجی رشته بازی‌های رایانه‌ای، سرمایه‌گذاری و استعدادیابی نیاز است که در حال حاضر بسیار عقب هستیم.

وی افزود: با توجه به گردش مالی که در این حوزه ایجاد می‌شود تاثیرات خوبی در فرهنگ، اقتصاد و اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود؛ اگر سرمایه‌گذار خوب در بخش خصوصی تجاری‌سازی کند و علاوه بر هزینه کردن، تبلیغ و توزیع خوبی نیز داشته باشد، بازی‌رایانه‌ای داخلی قوت لازم را گرفته و رقابت بوجود می‌آید و صنعت آن گردش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با ایجاد رشته بازی‌های ‌رایانه‌ای در دانشگاه‌ها بازی‌های ‌رایانه‌ای نیز می‌تواند مانند انیمیشن‌هایی که به صورت آگهی و کارتون از صدا و سیما پخش می‌شوند رونق گرفته و تجاری‌سازی شود.

هزینه‌کرد ایرانی‌ها برای بازی‌های رایانه‌ای به جیب سرویس‌های بیگانه و صهیونیست‌ها می‌رود

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تاکید بر راه‌اندازی رشته بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه‌ها تصریح کرد: پولی که ایرانی‌ها برای بازی‌های رایانه‌ای هزینه می‌کنند به جیب سرویس‌های بیگانه و صهیونیست‌ها می‌رود.

احد آزادیخواه 3406756/21/2016 1:23:13 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606103011649593_Thum.jpgاحد آزادی‌خواه
احد آزادیخواه

احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت ضمن استقبال از ایده راه‌اندازی رشته بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه‌ها، بر ضرورت این موضوع تاکید کرد و گفت: یکی از ضرورت‌ها در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی با رویکرد اقتصادی، وجود تولیدات در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای است چراکه عمده این بازی‌ها با حجم بسیار وسیعی به لحاظ ریالی و دلاری، وارداتی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجم تقاضا در زمینه بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: متاسفانه افراد به شدت علاقمند به دانلود بازی‌های رایانه‌ای هستند که غیرقانونی و وارداتی بودن اکثر این دانلودها در فضای مجازی باعث شده چند بازخورد ایجاد شود که به ضرر آینده کشور است.

عضو هیأت رئیسه کمیته فرهنگی، هنری و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: ضرر و زیانی که به لحاظ ریالی در این حوزه به کشور وارد می‌شود ضرر و زیان فاحشی است و به لحاظ فرهنگی نیز هر روزه این ضرر و زیان بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در این حوزه اقداماتی کنند، می‌توانند با بومی کردن بازی‌ها و ایجاد تئوری‌ها و رشته‌های دانشگاهی برای تولید بازی‌های رایانه‌ای با رویکرد توجه به قهرمانان و پهلوانان کشور، دفاع مقدس و صبغه ایرانیت و اسلامیت کشور، تحول بسیار خوبی در فرهنگ کشور ایجاد کنند.

آزادی‌خواه تصریح کرد: با ایجاد رشته بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه‌ها، ارزبَری و سرازیر شدن پول کشور برای شرکت‌های اجنبی و بیگانه که در کشور اتفاق می‌افتد متوقف می‌شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر خواسته یا ناخواسته حجم وسیعی از ارز مملکت و پول ملی صرف بازی‌های رایانه‌ای شده و عمدتا در اختیار سرویس‌های بیگانه و صهیونیست‌ها قرار گرفته و به جیب آنها می‌رود و از طرفی نیز ضررهای فرهنگی و فاصله فرهنگی عاید کشور می‌شود؛ اما با ایجاد رشته بازی‌های رایانه‌ای هم ضرر فرهنگی جبران می‌شود و هم معضل ارزبری درست می‌شود./

پایان پیام