Icana.ir
fa

نظر کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس درباره درخواست دولت برای بودجه خرید نیروگاه

در پی درخواست دولت برای دریافت 100 میلیارد ریال به بهانه آنچه «جبران زیان ناشی از تغییرات ساعت برای خرید نیروگاه» در قالب لایحه بودجه سال جاری نامیده و ارایه شده بود، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، استدلالهای کارشناسی متخصصان صنعت برق کشور درباره این درخواست دولت را جمعبندی و ارایه کرده است.5/12/2008 9:58:00 AM5/12/2008 9:58:00 AMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

نظر کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس درباره درخواست دولت برای بودجه خرید نیروگاه

سرویس صحن
در پی درخواست دولت برای دریافت 100 میلیارد ریال به بهانه آنچه «جبران زیان ناشی از تغییرات ساعت برای خرید نیروگاه» در قالب لایحه بودجه سال جاری نامیده و ارایه شده بود، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، استدلالهای کارشناسی متخصصان صنعت برق کشور درباره این درخواست دولت را جمعبندی و ارایه کرده است.
دوشنبه 23 اردیبهشت 1387 ساعت 09:58

به گزارش دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهشها، متن این گزارش کارشناسی به این شرح است:

در لایحه بودجه سال 1387 کل کشور، دولت مبلغ 100 میلیارد ریال را تحت عنوان «جبران زیان ناشی از تغییرات ساعت برای خرید نیروگاه» در قسمت اعتبارات متفرقه ردیف 520.000 پیش‌‌بینی کرده بود.

بررسی‌های کارشناسی توسط کارشناسان مرکز دیسپاچینگ و متخصصین مستقل کشور نشان می‌دهد که تغییر ساعت هیچ زیانی وارد نمی‌کند و لذا نیاز به جبرانی برای آن نیست بلکه باعث کاهش مدت زمان پرباری شبکه در پیک مصرف و همچنین کاهش مصرف در پیک نیز خواهد شد. با همین استدلال فنی، کمیسیون تخصصی انرژی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق و همچنین نمایندگان محترم در صحن علنی مجلس، اختصاص چنین مبلغی را تحت عنوان ذکر شده در لایحه که بیشتر با هدف غیرفنی آورده شده بود، نپذیرفتند و با اطلاع کامل از وضعیت اسفبار تلفات برق در شبکه تولید، انتقال و توزیع، ردیف و مبلغ مربوطه را حذف نکرده و با تغییر هدف تخصیص، به کاهش تلفات تخصیص دادند. در زیر برای روشن شدن استدلال غیرفنی صورت گرفته و قرار دادن عنوان یاد شده در ردیف 520000 لایحه بودجه که بیشتر اثبات نظریه زیانبار بودن تغییر ساعت را دنبال می‌کرد و استدلال کارشناسان مرکز برای تغییر عنوان ردیف بودجه، پرداخته می‌شود.

در ضمن عنوان شده است که مجلس هزینه سرمایه‌ای را تبدیل به هزینه جاری کرده است در حالی که اصلاح شبکه جزء هزینه‌های سرمایه‌ای محسوب می‌شود کما اینکه دولت در ردیف 40601014 پیوست 1 لایحه بودجه سال 1387 نیز موضوع بازسازی شبکه توزیع و کاهش تلفات (و همچنین ردیف 40601067 همین پیوست) را جزء اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای عنوان کرده است.

 

اظهارنظر کارشناسی

همان‌طور که در مقدمه ذکر شد دولت در اعتبارات متفرقه ردیف 520.000 لایحه بودجه سال 1387 مبلغ 100 میلیارد ریال را تحت عنوان «جبران زیان ناشی از تغییر ساعت برای خرید نیروگاه» پیشنهاد داده بود.

سرمایه‌گذاری لازم برای هر کیلو وات نیروگاه گازی در حال حاضر حدود 400 دلار است که با دلار 8900 ریالی قانون بودجه سال 1387 معادل 3.560.000 ریال می‌شود.

بنابراین با اعتبار 100 میلیارد ریالی پیش‌بینی شده فوق‌الذکر در لایحه بودجه دولت، تنها می‌توان یک نیروگاه گازی با قدرتی کمتر از 30 مگاوات خریداری کرد که با توجه به وجود 42 هزار مگاوات قدرت نصب شده در شبکه، اثر آن در شبکه کمتر از 072/0 (هفتادودو هزارم) درصد است و این در حالی است که حدود 25 درصد برق تولیدی کشور در شبکه‌های تولید، انتقال و توزیع کشور تلف می‌شود که حدود 10.000 مگاوات است؛ یعنی بیش از 330 برابر آنچه دولت می‌خواهد برای جبران زیان ناشی از تغییر ساعت و با اختصاص 100 میلیارد ریال کمبود فرضی را جبران کند. (اگر دولت بخواهد نیروگاه دیزلی ـ گازی ایجاد کند با این مبلغ یک نیروگاه حدود 50 مگاواتی می‌تواند خریداری کند که باز هم 12/0 درصد (دوازده صدم) قدرت موجود است).

در این رابطه لازم است تذکر داده شود که اولاً تغییر ساعت زیانی ایجاد نمی‌کند که دولت بخواهد آن را جبران کند و پیاده‌سازی تغییر ساعت به نفع کشور است؛ ثانیاً قدرت قابل توجهی را نمی‌توان با این مبلغ برای افزایش توان شبکه خریداری کرد.

با اطمینان کامل از مطالب تخصصی فوق در مورد رقم درج شده در لایحه بودجه پیشنهاد شد این مبلغ برای کاهش تلفات شبکه، مصرف شود که در این مورد هم لازم است توضیح فنی زیر ارائه شود:

الف) براساس قراردادهای موجود اصلاح شبکه، با این مبلغ می‌توان با اصلاحات سریع و ساده در بخش‌هایی از شبکه از تلف شدن بیش از 100 مگاوات برق جلوگیری کرد. برای ایجاد نیروگاهی گازی با قدرت 100 مگاوات (گرچه استاندارد قدرت نیروگاهی برابر دستورالعمل وزارت نیرو 150*2 مگاوات است) نیاز به سرمایه‌گذاری حدود 40 میلیون دلار (حدود 356 میلیارد ریال) است که بیش از 5/3 برابر قدرت نیروگاهی است که دولت می‌خواهد با 100 میلیارد ریال در نظر گرفته برای جبران زیان ناشی از تغییر ساعت، ایجاد کند. در واقع با تغییر عنوان ایجاد شده توسط مجلس، می‌توان 356 میلیارد ریال نیاز به سرمایه‌گذاری را کاهش داد.

ب) برای تولید هر سه کیلووات ساعت برق در نیروگاه‌های گازی باید یک متر مکعب گاز مصرف کرد، که اگر فقط دو ساعت پیک مصرف از نیروگاه گازی 30 مگاواتی مذکور استفاده شود، باید حداقل 20 هزار متر مکعب گاز که قیمت هر متر مکعب آن در بودجه سال 1387 معادل 690 ریال منظور شده است سوزانده شود. ضمن اینکه حدود 23 درصد برق تولیدی همین نیروگاه نیز در شبکه تلف می‌شود. در حالی که اگر این بودجه صرف کاهش تلفات شود، هیچ‌گونه انرژی اضافه در زمان بهره‌برداری مصرف نمی‌شود و از سرمایه ملی بهینه‌تر استفاده خواهد شد. حذف 100 مگاوات تلفات شبکه یعنی جلوگیری از مصرف بی‌مورد بیش از 66 هزار متر مکعب گاز در همان دو ساعت پیک!

ج) ایجاد یک نیروگاه جدید، یعنی تحمیل هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری در بخش تولید که در بهترین شرایط، سالیانه حداقل 10 درصد سرمایه‌گذاری اولیه است. در حالی که با اصلاح شبکه و افزایش کارایی آن، این هزینه تحمیل نخواهد شد.

د) ایجاد نیروگاه جدید، اشتغال قابل توجهی ایجاد نمی‌کند در حالی که برای اصلاح بخشی از شبکه با همین 100 میلیارد ریال، حدود 100 فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

با در نظر گرفتن مطالب فوق پیشنهاد می‌شود دولت بخشی از سرمایه‌گذاری آتی را که با هدف ایجاد نیروگاه‌ جدید در نظر می‌گیرند؛ صرف کاهش حداقل 50 درصد تلفات موجود در شبکه انتقال و توزیع کند و مابقی سرمایه مورد نظر را صرف ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبیِ نیروگاه‌های موجود گازی کشور کند تا از هدر رفتن سالیانه گاز و گازوئیل یا نفت کوره (مازوت) جلوگیری شود. در این صورت با صرفه‌جویی انجام شده و تأمین بخشی از نیاز کشور از طریق جلوگیری از اتلاف در شبکه، نیازی به سرمایه‌گذاری بیش از 2 میلیارد دلار برای ایجاد نیروگاه‌های جدید نیست.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC