Icana.ir
fa

اولویت اصلی ما تکمیل آزادراه تهران، شمال است

**موضوع اشتغال در استان مازندران و شغل‌های فصلی از جمله معضلاتی است که به واسطه ممنوعیت ایجاد صنعت در این استان طی سالیان گذشته به صورت جدی و پررنگ شکل گرفته و امروز برون‌رفت از آن از جمله اولویت‌های اصلی همه نمایندگان استان در حوزه‌های انتخابیه‌شان است. برای حرکت به سمت اشتغال پایدار و رهایی از این معضل جدا از ایجاد و فراهم کردن شهرک‌های صنعتی، می‌توان از جاذبه‌های گردشگری استان نیز بهره برد. اما برای این منظور، استان نیازمند به بستر‌سازی مناسب برای رفاه گردشگران دارد که باید به صورت جدی پیگیری شود.9/14/2010 1:44:00 PM9/14/2010 1:44:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
محسنی بندپی :

اولویت اصلی ما تکمیل آزادراه تهران، شمال است

سرویس اقتصادی
**موضوع اشتغال در استان مازندران و شغل‌های فصلی از جمله معضلاتی است که به واسطه ممنوعیت ایجاد صنعت در این استان طی سالیان گذشته به صورت جدی و پررنگ شکل گرفته و امروز برون‌رفت از آن از جمله اولویت‌های اصلی همه نمایندگان استان در حوزه‌های انتخابیه‌شان است. برای حرکت به سمت اشتغال پایدار و رهایی از این معضل جدا از ایجاد و فراهم کردن شهرک‌های صنعتی، می‌توان از جاذبه‌های گردشگری استان نیز بهره برد. اما برای این منظور، استان نیازمند به بستر‌سازی مناسب برای رفاه گردشگران دارد که باید به صورت جدی پیگیری شود.
سه‌شنبه 23 شهریور 1389 ساعت 13:44

یکی از این زیرساخت‌های اصلی، بحث محورهای ارتباطی است که جوابگوی حجم مسافران نیستند و به همین دلیل همواره در ایام تعطیل شاهد ترافیک سنگین در محورهای ورودی استان هستیم. در این بین ساخت آزادراه تهران- شمال از سال‌ها پیش مطرح شده، اما هنوز با گذر سالیان زیاد، تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری فاصله زیادی دارد. " انوشیروان محسنی بند پی "،نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در این گفت و گو درباره اشتغال در حوزه انتخابی خود و همچنین وضعیت این آزادراه سخن گفته است.

 موضوع اشتغال از دغدغه‌ها و اولویت‌های نمایندگان مردم در سراسر کشور است. وضعیت اشتغال در حوزه انتخابیه شما چگونه است؟

در مازندران به دلیل عدم توجه به صنعت، ما فقط در بحث خدماتی و گردشگری شاهد اشتغال هستیم که آن هم به این دلیل که در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری مانند احداث اقامتگاه‌ها و جاده‌ها توفیق خوبی نداشتیم، با مشکل روبه‌روایم. به همین دلیل در حال حاضر وضعیت اشتغال بسیار نگران‌کننده است اما اقداماتی که در چند سال اخیر صورت گرفته می‌تواند امیدبخش باشد.

 منظورتان از این اقدامات چیست؟

در این چند سال به‌ویژه اواخر دولت هشتم و سراسر دولت نهم برای تکمیل این زیرساخت‌ها توجه ویژه‌ای شده است، اما هنوز این اقدامات به انتها و بهره‌برداری نرسیده است تا زمینه‌های شکوفایی را آنگونه که مطلوب است، در پی داشته باشد. در حال حاضر در این حوزه انتخابیه ما پنج، شش هتل با کیفیت و نمره بالا داریم که در دست ساخت هستند و تا 70 درصد پیشرفت کار داشته‌اند. از سوی دیگر بحث ساخت آزادراه تهران شمال هم مطرح است که با توجه به حجم بالای مسافران به استان اتمام آن از برنامه‌های اساسی ماست. در تعطیلات اخیر مسافران مسیر سه‌ساعته تهران به شمال را تا هشت ساعت طی کردند و گاه تا دو ساعت توقف درجا داشتند. با این وضعیت کمتر خانواده‌ای با تمام وجود رغبت می‌کند به مازندران بیاید. رئیس مجلس شورای اسلامی هم که نیمه شعبان میهمان استان بودند، با اشاره به این محورها عنوان کردند که با تعریف فعلی و مقتضیات رفت و آمد کنونی این محورها جاده نیستند و سپس برای تکمیل و اصلاح آنها به وزیر راه تأکید کردند.

    احداث آزادراه تهران- شمال از جمله پروژه‌هایی است که مردم این منطقه از سال‌ها قبل همواره از آن صحبت می‌کردند، اما با گذشت این همه سال هنوز خبری از بهره برداری آن نیست. لطفا درباره این آزادراه و وضعیت کنونی آن بگویید.

آزادراه تهران- شمال در حال حاضر بزرگترین اولویت ما در این حوزه است و آرزوی به‌حق مردم غرب استان و حتی سراسر کشور است.

جاذبه‌های استان مازندران شرایطی را ایجاد کرده که علی‌رغم همه سختی‌ها مردم از سراسر ایران میهمان این استان می‌شوند. این آزادراه به قطعات گوناگونی تقسیم شده که در حال حاضر فقط محور چالوس تا مرزن‌آباد فعال است.

کمیسیون عمران مجلس در اردیبهشت ماه سال جاری به دستور علی لاریجانی بازدیدی از این آزادراه داشتند. بعد از این بازدید گزارشی به مجلس تحویل داده شد بر اساس این گزارش جدولی فراهم آمد که بنیاد مستضعفان و وزارت راه را مکلف می‌کرد براساس جدول زمان‌بندی نسبت به تکمیل این آزادراه اقدام کنند.

    طبق این جدول، آزادراه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

بر اساس این جدول قرار شده است قطعه اول یعنی تهران تا شهرستانک تا پایان سال 92، قطعه دوم یعنی شهرستانک و پل زنگوله هم تا پایان سال 92، قطعه سوم حدفاصل پل زنگوله تا مرزن‌آباد به این دلیل که هنوز مطالعات اولیه‌اش به پایان نرسیده، تا سال 95 و تکمیل قطعه چهارم از مرزن‌آباد تا چالوس تا سال 90 نهایی شود.

    در زمینه صنعت چه برنامه‌هایی در دست اجرا دارید؟

در زمینه صنعت هم گام اول ما فراهم کردن زیرساخت‌ها بوده است. به همین دلیل بحث احداث نیروگاه 550 مگاواتی میان شهرستان‌های نوشهر و چالوس مطرح شد.

این نیروگاه نقش مکمل در زمینه صنعت دارد و می‌تواند موجب فراهم شدن بستری برای رشد صنعت باشد. کلنگ‌زنی این نیروگاه با حضور وزیر نیرو انجام شد و در حال حاضر منتظر وام ارزی برای وارد کردن برخی تجهیزات مربوط به آن هستیم.

    سد تلمبه ذخیره‌ای که از آن به عنوان بزرگترین سد تلمبه ذخیره‌ای در خاورمیانه نام برده می‌شود، در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 این طرح هم از جمله طرح‌هایی است که با افتتاح آن حدود 800 شغل در این حوزه انتخابیه ایجاد خواهد شد. این سد با ظرفیت تولید و ذخیره هزار مگاوات برق در منطقه سیاه‌بیشه در دست اقدام است و مراحل ساخت را طی می‌کند.

جدا از این سد، ما بحث تبدیل بندر نوشهر به منطقه آزاد اقتصادی را هم پیگیری می‌کنیم که می‌تواند در رشد اقتصادی و توسعه استان بسیار مفید و حائز اهمیت باشد.

    بحث منطقه ویژه اقتصادی از سال‌ها قبل در این حوزه انتخابیه مطرح بود. چه پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است؟

این طرح از حدود سال 82 مطرح بود و سرانجام در سال 85 با سفر ریاست جمهور به این حوزه انتخابی یکی از درخواست‌های اصلی مردم که توسط من و دیگر مسئولان مطرح شد، طرح منطقه ویژه اقتصادی بود. این طرح مورد موافقت قرار گرفت و فعالیت‌های مطالعاتی آن به تولیت سازمان بنادر و کشتیرانی آغاز شد. بعد از بررسی‌های اولیه و توجیه اقتصادی طرح، شورای عالی مناطق آزاد، کلیت آن را پذیرفت و به تصویب رساند. پس از آن لایحه به مجلس رفت و اکنون در آستانه ابلاغ است.

    این منطقه ویژه اقتصادی چه دستاوردهایی خواهد داشت؟

ما شاهد بودیم که هرمنطقه‌ای تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شده، کسب و کار نیز در آنجا رونق بیشتری گرفته است. منطقه ویژه اقتصادی مزایایی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند که از آن جمله می‌توان به معافیت‌های گمرکی و مالیاتی اشاره کرد. همین مسئله پویایی اقتصادی را در پی خواهد داشت. در واقع هرچه ما شرایط را سهل‌تر کنیم و از پیچ و خم‌های اداری بکاهیم، انگیزه‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد شد.

   کشاورزی سنتی نیز از جمله مسائلی است که در صورت تبدیل به صنعت می‌تواند تولیدات بیشتری را در پی داشته باشد. در زمینه صنعتی کردن کشاورزی هم صحبت‌های بسیاری مطرح شده، اما این سخنان تا چه حد عملیاتی و اجرایی شده‌اند؟

کشاورزی در آنچه مربوط به باغ‌های کیوی و مرکبات می‌شود، به سمت صنعتی شدن پیش رفته است. در زمینه گل و گیاه هم استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها، زمینه صادرات این محصول را فراهم کرده است، اما این اتفاق درباره اراضی کشاورزی و شالیکاری نیفتاده و کشاورزان به همان شیوه‌های سنتی، به تولید و برداشت محصول می‌پردازند.

    چرا صنعت به زمین‌های کشاورزی وارد نشده؟

اراضی کشاورزی در مازندران هنوز در قطعات بسیار کوچک هستند و یکپارچه نشده‌اند. یکپارچه‌سازی در تعهد دولت بوده که هنوز دولت در این زمینه کار خاصی را صورت نداده است.

از آن جایی هم که این یکپارچه‌سازی انجام نشده، برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست که در زمین‌هایشان از شیوه‌های صنعتی بهره ببرند اما قطعا با یکپارچه‌سازی زمین‌ها، برنجکاران نیز به سمت صنعتی شدن پیش خواهند رفت.

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC