Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
محمدرضا صابری

خراسان جنوبی به بزرگراه 600 کیلومتری نیاز دارد

سرویس اقتصادی
**در دنیای کنونی، ارتباطات و گسترش زیرساختهای ارتباطی از اصلی‌ترین الزامات توسعه به شمار می‌روند. بر همین اساس حمل و نقل و توسعه آن، به عنوان یکی از محوری‌ترین اجزای ارتباطات، می‌تواند تضمین کننده ترقی و برتری اقتصادی یک کشور یا منطقه باشد؛ آنچه که استان خراسان جنوبی با وجود پتانسیل‌های بالا از آن بی‌بهره است. به گفته مسئولان این استان با وجود موقعیت خاص جغرافیایی و امکان ارتباط این استان با کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه اما تاکنون آن‌طور که شایسته است در زمینه توسعه راه‌های ارتباط
سه‌شنبه 23 شهریور 1389 ساعت 14:04


   محمدرضا صابری "نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو  با نشریه آوا از نبود راه‌های ارتباطی مناسب در سطح استان خبر داده و می‌گوید:باوجود وسعت بالای استان اما تاکنون این استان به شبکه راه‌آهن سراسری متصل نشده است   .                     ا 

او همچنین از نبود آزادراه و بزرگراه در سطح استان انتقاد کرده و معتقد است: تقویت راه‌های ارتباطی برای انتقال کالا، مسافر و انرژی نه تنها در توسعه صادرات، ایجاد اشتغال پایدار، تولید و حفظ کانونهای جدید جمعیتی مؤثر خواهد بود بلکه موجب تقویت نقش فراملی کشور خواهد شد. در همین باره با او گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 در یک نگاه کلی ارزیابی خود را از وضعیت راه‌های ارتباطی استان بگویید؟

استان خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که با وجود موقعیت خاص جغرافیایی اما متأسفانه از نظر راه‌های ارتباطی در شرایط مطلوبی نیست. با وجود حدود 7 هزار کیلومتر راه فرعی و اصلی در سطح کل استان اما هنوز هیچ آزادراهی در سطح استان وجود ندارد. در حالی که حداقل 600 کیلومتر بزرگراه در سطح استان نیاز است تنها احداث 30 کیلومتر بزرگراه در دستور کار برنامه چهارم دولت قرار گرفته که همچنان در دست اقدام بوده و به بهره‌برداری نرسیده است. بر اساس این برنامه قرار بود مسیری که به مرکز استان ختم می‌شود به بزرگراه تبدیل شود که به دلیل کمبود منابع مالی تاکنون عملی نشده است.

 به کمبود منابع مالی اشاره کردید. بودجه این پروژه چقدر و قرار بوده از چه منبعی تأمین شود؟

همان‌طور که گفتم آنچه که بهره‌برداری از این پروژه را با مشکل مواجه کرده کمبود منابع مالی است. اجرای این پروژه به 50 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد اما آنچه که در سال جاری به آن اختصاص داده شده است تنها مبلغ 400 میلیارد تومان است. در چنین شرایطی از محل جدول 12 هم قرار است تنها 3 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شود که بسیار جزیی بوده و حداقل باید تا 10 میلیارد تومان افزایش پیدا کند. بودجه اختصاصی از جدول بودجه هم بسیار کند پیش رفته و همین مسئله باعث شده اجرای آن با تأخیر روبه‌رو شود.

 موقعیت راههای روستایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به این که تاکنون 11 هزار کیلومتر راه روستایی در مجموع کل استان احداث کردیم از این نظر شرایط تا حدودی مطلوب است اما مشکل جدی در این بخش اولویت بخشی به اجرای راه‌های روستایی برای روستاهای 50 خانوار است این درحالی است که تعداد روستاهای دارای 20 خانوار بیشتر است. به طور مثال در شهرستان نهبندان در مقابل بیش از 350 روستای زیر 20 خانوار 240 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد. با توجه به این که تنها از طریق ارائه امکانات می‌توان از تخلیه روستاها جلوگیری کرد به نظر می‌رسد دولت باید برای بهبود مسیر‌های روستاهای زیر 20 خانوار هم برنامه‌های جدی در دستور کار قرار دهد.

 سالهاست از حرف و حدیث پیرامون احداث شبکه راه‌آهن استان می‌گذرد. این پروژه که در سفر هیأت دولت مصوب شد در چه مرحله‌ای است؟

اتصال به شبکه سراسری ریلی از مهم‌ترین درخواست‌های مردم استان بود که در سفر دوم رئیس‌جمهور پروژه راه‌آهن زاهدان- بیرجند - مشهد مصوب و مطالعات اولیه به انجام رسید. اما از آن جا که اعتباری به آن اختصاص داده نشده هنوز وارد فاز اجرایی نشده است. اعتبار اولیه این طرح 2 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که البته هنوز سرمایه‌گذاری برای اجرای آن اعلام آمادگی نکرده است.

 با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و قرار گرفتن در همسایگی کشور افغانستان فکر می‌کنید آیا ظرفیتی برای احداث جاده ترانزیت در استان وجود دارد؟

قطعاً، استان خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که ظرفیت احداث و ایجاد راه ترانزیتی را داراست. بر همین اساس با هدف طرح توسعه‌ای محور شرق گذر رسمی ماهی رود به طول 110 کیلومتر از شهرستان سربیشه به استان فراه در کشور افغانستان در دستور کار قرار گرفته و مقدمات کار مبنی بر آسفالت 25 کیلومتر از مسیر که در ایران قرار گرفته به انجام رسیده و بقیه مسیر که در کشور افغانستان قرار دارد در دستور کار سال آینده قرار دارد. مهم‌ترین مسئله‌ای که در بهره‌برداری از این گذر باید مورد توجه قرار داد ایجاد کنسولگری ایران در افغانستان و کنسولگری افغانستان در بیرجند است که علاوه بر سهولت ترانزیت، اشتغال‌زایی را به دنبال خواهد داشت. احداث شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و تأسیس مجتمع‌های خدماتی - رفاهی از دیگر مواردی است که با راه‌اندازی این گذر زمینه‌ای برای اشتغال‌زایی خواهد بود.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC