Icana.ir
fa

تفکیک جنسیتی و بومی‌گزینی درپذیرش دانشجوی پزشکی در دستور کار قرار گیرد

**نماینده منتخب کمیسیون بهداشت در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه پنجم توسعه تعالی معنوی، عدالت در سلامت و افزایش کیفیت خدمات را مهم‌ترین چالش‌های آموزش پزشکی دانست و در عین حال گفت: متاسفانه نوعی گرفتاری پولی در جامعه پزشکی ایجاد شده که باعث بروز اختلالاتی در روحیه انسانی و الهی می‌شود و به مردم و جامعه صدماتی وارد می‌کند که غیرقابل جبران است.9/17/2010 4:50:00 PM9/17/2010 4:50:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
عضوکمیسیون بهداشت:

تفکیک جنسیتی و بومی‌گزینی درپذیرش دانشجوی پزشکی در دستور کار قرار گیرد

سرویس دیگر رسانه‌ها
**نماینده منتخب کمیسیون بهداشت در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه پنجم توسعه تعالی معنوی، عدالت در سلامت و افزایش کیفیت خدمات را مهم‌ترین چالش‌های آموزش پزشکی دانست و در عین حال گفت: متاسفانه نوعی گرفتاری پولی در جامعه پزشکی ایجاد شده که باعث بروز اختلالاتی در روحیه انسانی و الهی می‌شود و به مردم و جامعه صدماتی وارد می‌کند که غیرقابل جبران است.
جمعه 26 شهریور 1389 ساعت 16:50

سیدامیرحسین قاضی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که توزیع پزشک در کشور نامناسب است، افزود: با توجه به وجود 70 هزار پزشک عمومی، به ازای هر یکهزار نفر یک پزشک در کشور وجود دارد که این استاندارد فوق‌العاده در دنیاست، اما متاسفانه توزیع پزشک در کشور ناعادلانه است به این معنا که سامانه‌ای وجود ندارد که بتوان طبق یک استاندارد مشخص از خدمات این‌ پزشکان در کل کشور استفاده کرد.

وی تاکید کرد: براساس طرح پزشک خانواده توزیع پزشک در کشور باید مبتنی بر جمعیت انجام شود.

نماینده مشهد افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در بخش دولتی را با توجه هزینه گران تحصیل در این رشته، لزوم تامین زیرساخت‌های بالینی و دسترسی به نمونه‌های مختلف بیماری مناسب و کارشناسی ندانست و در عین حال با توسعه آموزش پزشکی در بخش غیردولتی نیز مخالفت کرد و گفت: رقابت در جامعه پزشکی باعث تولید خدمت و کاهش قیمت نخواهد شد بلکه باعث تولید خدمات غیرضروری و هزینه‌تراشی‌های بی‌مورد برای مردم خواهد شد، به تعبیر بهتر از آنجا که خدمات سلامت جزو کالاهای اساسی و ضروری است با پدیده شکست بازار در رقابتی بودن آنها مواجه می شویم.

قاضی‌زاده هم‌چنین خاطرنشان کرد: در خیلی از کشورهای دنیا شیوه پذیرش دانشجوی پزشکی متفاوت است، مثلا زمانی یک متخصص ارولوژی تربیت می‌کنند که حتما بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده اطمینان دارند که در طول دوره‌ تحصیل و فارغ‌التحصیلی، یک جا برایش خالی ‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام و محتوای آموزش پزشکی نیز اظهار کرد: به خاطر این‌که بار بیماری‌ها تغییر پیدا کرده و یک گذار اپیدمیولوژیک در کشور داشتیم، نوع بیماری‌ها، علایم بیماری‌ها و پراکندگی بیماری‌ها در کشور متفاوت است، هم‌چنین عوامل اجتماعی به عنوان 50 درصد مخاطرات سلامتی و عوامل ژنتیک و محیط زیستی مطرح می‌شود، در کنار این موارد‌ بحث پزشک جامع‌نگر، پزشک پیشگیری و پزشک خانواده نیز مطرح است که همه این‌ها نیاز به تغییر محتوای آموزشی و نوع تربیت پزشکان دارد، لذا باید از برخی دروس که هم‌اکنون تدریس می‌شود صرف نظر و یکسری مطالب درسی دیگر به دانشجویان ارایه کنیم، ضمن این‌که مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی دانشجویان پزشکی را باید افزایش دهیم.

قاضی‌زاده با اشاره به ریفورمی که طراحی شده خاطرنشان کرد: این ریفورم خوب است اما کافی نیست به خاطر این‌که در بحث‌های اجتماعی و پزشک جامع‌نگر خیلی مطالب آموزشی ارایه نمی‌کنیم و همان محتوای درسی موجود طبقه بندی شده و تنها روش ارایه آن تغییر کرده است.

قاضی‌زاده آموزش پزشکی را تا حدی در راستای تحقق پزشک خانواده دانست و افزود: اما آموزش پزشکی تا حدود زیادی هم در راستا تحقق پزشک خانواده و سیستم ارجاع نیست، هنوز پزشکان را برای سیستم ارجاع و پزشک خانواده آماده نمی‌کنیم چراکه این امر محتوای تحصیلی مخصوص به خود را می‌خواهد البته در برنامه پنجم پیش‌بینی کردیم پذیرش و آموزش پزشکی مبتنی بر پزشک خانواده و سیستم ارجاع شکل گیرد.

عضو کمیسیون تلفیق در ادامه رفع تفاوت میان پزشکی عمومی و تخصصی را نیازمند اصلاح آموزش پزشکی ندانست و گفت: رفع این تفاوت به اصلاح نظام پرداخت ارتباط دارد که آن را در قالب برنامه پنجم پیش‌بینی کرده‌ایم، اگرچه این تفاوت تنها در نظام پرداخت پزشک عمومی و متخصص وجود ندارد بلکه در بین جامعه متخصص هم تا حدود زیادی تفاوت پرداخت وجود دارد.

قاضی‌زاده تاکید کرد: متاسفانه در دوره‌ای کارانه‌ای کردن و خودگردانی بیمارستان‌ها دو ضربه بزرگ به آموزش پزشکی و کرامت و حرمت جامعه پزشک زد و تفاوت‌های نجومی در پرداخت‌ها ایجاد و پرداخت‌ها را بر استفاده از تیغ جراحی و امثال آن مبتنی کرد، رشته لوکس و غیرلوکس ایجاد شد این کار وحشتناکی بود که واقعا نمی‌دانم مسببان این کارها چطور می‌خواهند جواب دهند چراکه آنها با اعمال این طبقه بندی در جامعه پزشکی مخاطرات زیادی بوجود آورند لذا تا نظام پرداخت از منظر کارانه‌ای به سرانه‌ای تبدیل نشود مشکل پزشکان عمومی حل نمی‌شود، در این صورت چون سقف و کف پرداخت‌ها توسط پرداخت کننده تنظیم می‌شود و حداقل بین تخصص‌ها تفاوتی نخواهد گذاشت، ضمن اینکه این امر از توزیع نامناسب استعدادها هم جلوگیری می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت ادامه داد: در حال حاضر خیلی از استعدادهایی که توان جراحی ندارند در حالی که می‌توانند یک متخصص داخلی و اطفال خوب باشند به علت تفاوت پرداخت‌ها به جای این‌که بروند رشته داخلی و اطفال می‌روند جراحی، زمانی که سقف و کف پرداخت‌ها و قوانین سیستم ارجاع طراحی شود و پزشکان براساس علاقه و استعداد ادامه تحصیل ‌دهند قطعا مردم از خدمات بهتری برخوردار خواهند شد، ضمن این‌که دولت از سرمایه گذاری‌اش بیشتر برخوردار می‌شود، بنابراین نظام پرداخت باید تغییر کند که آن را در برنامه پنجم پیش‌بینی کردیم و امیدواریم پس از رای مثبت مجلس وزارتخانه با تمام قوا آن را اجرا کند.

قاضی‌زاده درباره تاثیر آموزش پزشکی بر توزیع مناسب پزشک تصریح کرد: پزشکی یک شغل خدماتی و در راستای خدمت به تامین سلامت مردم است که اگر این را بپذیریم بومی گزینی باید موضوعی جدی تلقی شود، هم‌اکنون به علت کلاس‌ کنکور‌های خوبی که در تهران وجود دارد اغلب کسانی که در کنکور پزشکی پذیرفته می‌شوند مربوط به تهران و دیگر کلان شهرها هستند که اغلب قریب به اتفاق آنها خانم بوده و از طرح فرار می‌کنند و این عملا در ارایه خدمت صدمه ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت با بیان این مطلب که تفکیک جنسیتی و بومی گزینی باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، معتقد است: متاسفانه دوستان ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات متوجه این مباحث نیستند چون نگاه‌شان به ارایه خدمت نیست فقط می‌گویند تربیت کنیم. بی عدالتی آنجایی شکل می‌گیرد که مردم خدمت مناسب دریافت نکنند، مردمی که در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ‌اهواز، ‌خراسان جنوبی، ‌کرمان،‌ جنوب کرمان یا همین پاکدشت نزدیک تهران زندگی می‌کنند، خدمت دریافت نمی‌کنند.

قاضی‌زاده در ادامه بحث تعالی معنوی در آموزش پزشکی را مهم‌ترین چالشی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و افزود: پزشکی یک شغل مقدس و سر تا سر ایثار و خدمت به مردم است، در گذشته به اطبا حکیم می‌گفتند و حکیمان شخصیت والایی داشتند و چهره‌های اجتماعی برجسته‌ای بودند و این رابطه مالی بین پزشک و بیمار وجود نداشت، متاسفانه نوعی گرفتاری پولی در جامعه پزشکی ایجاد شده که باعث بروز اختلالاتی در روحیه انسانی و الهی می‌شود و به همه مردم و جامعه صدماتی وارد می‌کند که غیر قابل جبران است.

 

عضو کمیسیون بهداشت تاکید کرد: عدالت در سلامت به معنای عام، دیگر چالش آموزش پزشکی است، عدالت در سلامت به معنای ارایه خدمات با کیفیت، همه جانبه، قابل دسترسی و برخورداری در اقصی نقاط کشور برای همگان اعم از فقیر و غنی از هر نژاد و هر جنسی است، مهارت کافی برای ارایه خدمت هم در آموزش پزشکی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد یعنی کیفیت خدمات باید افزایش یابد.

قاضی‌زاده در خاتمه خاطرنشان کرد: این سه موضوع باید مورد توجه نظام سلامت و آموزش پزشکی قرار گیرد، ان‌شاءالله منظر تربیت جامعه پزشکی توجه به این سه چالش باشد.

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC