سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
قطار مشکلات کامیون هوو به مجلس رسید؛

وزیر صنایع و رییس سازمان استاندارد به کمیسیون صنایع می‌آیند

سرویس اقتصادی
**وزیر صنایع و معادن، رییس سازمان استاندارد و تولید کنندگان بخش خصوصی مرتبط به کامیون "هوو"، هفته آینده برای ارائه توضیح در مورد مشکلات این کامیون و بررسی مسائل مربوط به آن در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شرکت می‌کنند.
یکشنبه 28 شهریور 1389 ساعت 11:39

"علی اصغر یوسف نژاد" نماینده ساری و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مشکلات عدیده کامیون‌های چینی "هوو" از بررسی این موضوع در جلسه هفته آینده کمیسیون صنایع خبر داد و گفت: از آنجا که این مسئله امروز بخش قابل توجهی از افکار عمومی، بخش خصوصی و کامیونداران را درگیر خود کرده است، آن را در اولین جلسه کمیسیون صنایع در هفته آینده مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم روشن شدن ابعاد مشکلات مربوط به کامیون هوو، گفت: برای بررسی و روشن شدن دقیق ابعاد مختلف مشکلاتی که به این کامیون مربوط است، از وزیر صنایع و معادن، رییس سازمان استاندارد و مدیران بخش خصوصی داخلی که در ساخت و تولید بخش‌هایی از این کامیون دخیل هستند، دعوت خواهد شد تا در جلسه کمیسیون صنایع و معادن حاضر شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن همچنین افزود: مشکل کامیون‌های هوو باید در دوبخش بررسی شود، چراکه این کامیون‌ها دارای دو بخش هستند که بخش اول یعنی کشنده‌ها وارداتی هستند و از چین وارد می‌شوند و بخش دوم که مربوط به تریلرهاست در ایران ساخته می‌شود که در هردو این بخش‌ها مشکلاتی مربوط به استاندارد وجود دارد و باید ابعاد دقیق مشکل بررسی شود.

یوسف نژاد با بیان این مطلب که برخی از قسمت‌های بخش وارداتی این کامیون فاقد استانداردهای مطلوب است، گفت: وزارت بازرگانی و صنایع و همچنین تمام کسانی که مجوز واردات این قطعات غیر استاندارد را صادر کرده‌اند در برابر مشکلات بوجود آمده بواسطه این فقدان استاندارد مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

وی همچنین در مورد قطعات فاقد استاندارد تاکید کرد: اگر این کامیون‌ها و یا بخش‌هایی از آن فاقد استاندارد باشند، مشمول قانون ارتقای کیفیت می‌شوند و در اسرع وقت باید نسبت به ارتقای کیفیت آنها و استاندارد سازی قطعات معیوب اقدام شود.

باید ضرر کامیوندارانی که در دام هوو افتاده‌اند  جبران شود

نماینده مردم ساری و مشاور سابق وزیر صنایع و معادن با تاکید بر بی تقصیر بودن کامیوندارانی که اقدام به خرید این کامیون‌هاکرده‌اند، گفت: باید زیان کسانی که با اعتماد به یک شرکت صاحب نام دولتی اقدام به خرید این کامیون کرده‌اند جبران شود، چراکه آنها هیچ تقصیری در خرید این کامیون‌ها ندارند و تنها بر مبنای اعتمادی که به ایران خودور دیزل داشته‌اند اقدام به خرید این کامیون کرده‌اند.

یوسف نژاد همچنین گفت: رعایت  نشدن استاندارد برای محصولات وارداتی، اقتصاد و امنیت مردم ما و کشور ما را لطمه می‌زند و شایسته است که مسئولان با دقت بیشتری در این موارد برخورد کنند.

کامیون هوو که واردات آن به کشور از سال 84 آغاز شده است و تا اواخر سال 87حدود 16 هزار دستگاه از آن به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور پیوسته است، به‌دلیل پایین بودن کیفیت حوادث بسیاری را در جاده‌های کشور آفریده است. براساس آخرین آمار، با وجود اینکه این خودرو در حدود 1درصد از خودروهای تجاری را در کشور شامل می‌شود، اما بیش از 10 درصد حوادث جاده‌ای متعلق به آن است.

پایین بودن قیمت و تضمین آن از سوی شرکت ایران‌خودرو دیزل، دلیل اصلی رونق بازار این خودرو در سال‌های 84 تا 87 بود. با وجود اینکه کم‌کیفیتیاین کامیون برای دست‌اندرکاران حمل‌ونقل کشور ثابت شد و هزینه‌های سنگینی را نیز به دارندگان آن تحمیل کرد، متأسفانه اقدام جدی برای مقابله با ورود آن صورت نگرفت و شرکت وارد‌کننده نیز مسئولیتی در قبال کیفیت و خدمات پس از فروش نمی‌پذیرفت. هم‌اکنون شمار زیادی از این کامیون‌ها در پارکینگ‌های کشور به‌دلیل خرابی و نبودن قطعه و همچنین به صرفه نبودن تعمیر و به‌کارگیری متوقف است و به این دلیل خسارات هنگفتی به دارند‌گان آن که همچنان درگیر پرداخت اقساط آن هستند، وارد شده و از این بابت نیز هیچ نهادی پاسخگو نیست.

تحویل گیرندگان این خودرو بارها در مقابل مجلس و وزارت صنایع گرد‌آمدند و خواستار تغییر قرارداد برای تحویل خودرو ولوو به‌جای خودرو هوو شدند، اما این تلاش‌ها هیچگاه به نتیجه نرسیده است.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000