آغاز امامت امام زمان (عج)
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
عزتی:

هدفمند‌سازی یارانه‌ها با دو هدف کارایی و عدالت اجرایی شود

سرویس اقتصادی
**علی عزتی نماینده دهلران،دره شهر و آبدانان در مورد اجرایی کردن قانون هدفمندی یارانه ها در گفتگو با هفته نامه طنین غرب گفت : این طرح در حال حاضر یک قانون لازم‌الاجراست و طبیعتاً اجرای آن وظیفه دولت است در تدوین و تصویب این قانون مطالعات مختلف هم در دولت و هم در مجلس انجام شده و برآیند این نظرات در حد امکان در طرح نهایی لحاظ شده است.
دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 09:56

در حالی که تقویم روزهای پایانی شهریور را نشان می‌دهد علاوه بر جنب و جوش ناشی از پایان تعطیلات، پایان فصل جابه‌جایی و آغاز سال تحصیلی، شمارش معکوس برای اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها نیز نوعی فضای بیم و امید را بر ذهن مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حاکم ساخته است بیم و امیدی که عمدتاً ناشی از ناشناس بودن و غیر قابل پیش‌بینی بودن عواقب هدفمند‌سازی یارانه‌هاست.

بخش کشاورزی هم در فرآیند تولید وابسته به انرژی است و هم به دلیل حجیم و وزین بودن تولیدات و نهاده‌های تولید به شدت تحت تأثیر هزینه‌های حمل و نقل است.

برای بررسی تأثیر اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها بر بخش کشاورزی با علی عزتی نماینده مردم شهرستان‌های دهلران، دره شهر و آبدانان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم:

جناب آقای عزتی همانطور که می‌دانید دولت اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها را در نیمه دوم سال جاری قطعی اعلام کرده است آیا نگرانی خاصی در خصوص اجرای این طرح وجود ندارد؟

 اگر سازوکار اجرایی این طرح طبق قانون و با لحاظ دغدغه‌های کارشناسی تدوین و اجرا شود نگرانی چندانی درخصوص آثار و عواقب اجرای این طرح وجود ندارد البته این به معنای این نیست که این طرح هیچ مشکلی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد نمی‌کند و طبیعی است که تغییر ناگهانی قیمت در کوتاه مدت مشکلاتی برای برخی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایجاد می‌کند اما در بلند مدت جامعه از اجرای درست این طرح منتفع خواهد شد.

به نظر شما عمده مشکلات ناشی از اجرای این طرح در کوتاه مدت چیست؟

مشکلات این طرح در واقع همان مواردی است که در قانون برای آن راه حل جبرانی پیش‌بینی شده است افزایش هزینه‌های خانوار که در قالب پرداخت یارانه نقدی جبران خواهد شد، افزایش هزینه‌های تولید که در قالب سیاست‌های حمایتی از بنگاه‌های تولید در این قانون منابع مشخص برای آن پیش‌بینی شده است و افزایش هزینه‌های دولت که قانون راه حل و منابع مالی مورد نیاز آن را پیش‌بینی کرده است.

در سبد مصرف خانوار، سوخت بخشی از هزینه‌های خانوار است که افزایش آن باعث فشار به خانوار می‌شود اما دو نکته مهم است اولاً اینکه خانوارهای کم درآمد عمدتاً انرژی کمتری هم مصرف می‌کنند زیرا بنزین و گاز و آب و برق مصرفی کمتری دارند و از سوی دیگر دولت اجازه دارد سهم بیشتری از یارانه نقدی را به این خانوارها بدهد بنابراین اگر قانون به درستی و با سازوکارهای مطمئن اجرا شود خانوارهای کم درآمد سهم بیشتری از یارانه را دریافت می‌کنند و افزایش بهای کمتری متحمل می‌شوند در حالی که خانوارهای پردرآمد بخش بیشتری از هزینه تمام شده انرژی مصرفی‌شان را پرداخت می‌کنند و یارانه کمتری دریافت می‌کنند که این مسئله باعث بهبود عدالت در توزیع یارانه خواهد شد.

در بخش تولید این مسئله تفاوت اساسی دارد بسیاری از فعالیت‌های تولیدی اشتغالزا وابستگی شدیدی به مصرف انرژی دارند در حالی‌که فعالیت‌های بازرگانی و خدمات قدرت انعطاف بیشتری در کنترل هزینه‌های انرژی دارند و تهدید فعالیت‌های مولد و اشتغالزا در حقیقت تهدید درآمد اقشار کم درآمد و حقوق بگیر است برای رفع این دغدغه چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟

در واقع راهکار رفع این مشکل هم در قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها پیش‌بینی شده و بخشی از منابع برای حمایت از تولیدکنندگانی که در اثر افزایش بهای انرژی مورد تهدید واقع می‌شوند در نظر گرفته شده است تا هیچ واحد تولیدی به خاطر افزایش یکباره بهای انرژی مجبور به تعطیل کردن واحد خود نشود و قرار بر این است که وزارتخانه‌های متولی تولید با مطالعه دقیق صنایع و حرف و مشاغل مختلف میزان و نحوه حمایت از آنها را مشخص کنند تا تولید و اشتغال در اثر اجرای این طرح آسیب نبیند.

 به عنوان مثال بخش کشاورزی هم اشتغالزاست و هم شالوده حیات روستاییان است و هم از همه مهتر تأمین ‌کننده امنیت غذایی کشور اما گران شدن انرژی ممکن است بسیاری از فعالیت‌های تولیدی بخش کشاورزی را از توجیه اقتصادی ساقط کند برای این معضل هم آیا فکری شده است؟

یک نکته را نباید فراموش کرد و آن اینکه قرار نیست بعد از اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها هم مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان به همان روال قبلی مصرف انرژی ادامه دهند و دولت هم صرفاً قیمت‌ها را افزایش بدهد و منابع حاصل از افزایش را عیناً به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برگرداند بلکه قرار است با سیاست قیمتی و توزیعی تعبیه شده در این قانون، مصرف انرژی در فرایندهای تولیدی و مصرفی کارآمد شده و یارانه پرداختی دولت هم به سوی اقشار کم‌درآمد هدفمند گردد.

بنابراین در همه بخش‌ها و از جمله بخش کشاورزی باید سیاست‌های افزایش کارایی و بهره‌وری انرژی اجرا شود تا تولیدات فعلی با انرژی کمتری به دست‌ آید اما چون این اتفاق یک‌شبه امکان‌پذیر نیست قانون پیش‌بینی کرده دولت بخشی از هزینه‌های ناشی از افزایش بهای انرژی را به تولیدکنندگان برگرداند و تولیدکنندگان بخش کشاورزی هم می‌بایست از چنین حمایت‌هایی برخوردار گردند.

علاوه بر این برخی تحولات و توجه به برخی سیاست‌ها می‌تواند بخش کشاورزی را در افزایش راندمان و بهره‌وری یاری رساند به عنوان مثال بهبود راهها و مسیرهای مواصلاتی، گسترش راه‌آهن، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل در کنار سیاست‌هایی همچون حمایت از بیمه اجتماعی کشاورزان می‌تواند بخش کشاورزی را در افزایش بهره وری و کارایی موفق سازد.

 به طور مشخص چه راهکارهایی را برای حمایت مؤثر از بخش کشاورزی مناسب می‌دانید؟

سیاست‌هایی که به نوعی باعث ثبات بخشی به فعالیت‌های کشاورزی است باعث رونق این بخش می‌شود سیاست‌های حمایتی اجتماعی همچون گسترش بیمه‌های اجتماعی روستاییان در کنار سیاست‌های ثبات بخشی به بازار تولیدات از طریق خرید تضمینی محصولات استراتژیک و تشویق صادرات محصولات کشاورزی و گسترش صنایع تبدیلی سیاست‌های اصولی برای حمایت از بخش کشاورزی است اما در کوتاه مدت گاه لازم است یارانه برخی نهاده‌های تولید نیز پرداخت شود که بخشی از منابع حاصل از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها هم احتمالاً به همین صورت پرداخت خواهد شد. 

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000