هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
یادداشتی از داریوش قنبری

شرایط جدید برای صنعت خودروسازی باید مهیا شود

سرویس اقتصادی
**"داریوش قنبری"دریادداشتی که در اختیار هفته نامه طنین غرب قرار داد به تحریمهای برخی کشورها اشاره کرد،متن یادداشت نماینده ایلام ،ایوان ،مهران ،شیروان و چرداول به شرح زیر است .
دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 12:10

تحریم‌های اقتصادی سه ماه اخیر صنعت خودروسازی ایران را از دو سو مورد فشار قرار داده است؛ از یک سو خودروسازهای جهان گرچه از نظر حقوقی ملزم به اعمال تحریم علیه ایران نبودند اما کم و بیش ترجیح دادند تحت تأثیر تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه و برای احتراز از هرگونه تهدید در بازار کشورهای بزرگ دست به تحریم بازار ایران بزنند.

از سوی دیگر ایران به دلیل اعمال تحریم‌ها و برای حفظ منابع ارزی بر آن شده تا راه واردات خودرو به کشور را مسدود نماید گرچه چنین سیاستی رسماً اعلام نشده است اما در مورد خودروسازهای کره‌ای این سیاست رسماً اعلام شد.

بنابراین خواه ناخواه بازار خودرو ایران از این پس با غیبت مارکهای خارجی مواجه بوده و حتی انواع مونتاژ خودروهای خارجی نیز با محدودیت در تولید و تأمین قطعات و طرف عرضه در صنعت خودروسازی با محدودیت و افزایش هزینه تمام شده مواجه خواهد بود.

اما آیا این محدودیت در طرف عرضه به افزایش قیمت‌ها دامن خواهد زد؟

جواب این سؤال را می‌بایست در تغییرات تقاضای خودرو جست‌وجو کرد؛ خریداران خودرو از این پس باید عمده بنزین خود را با بهای گرانتر خریداری نمایند و این چیزی نیست جز گران شدن سوخت به عنوان کالای مکمل خودرو و معنای اقتصادی آن نیز مترادف با کاهش تقاضای خودرو است.

اما این مسئله بیان‌کننده همه تغییرات طرف تقاضا نیست در ماه‌های آینده تحریم‌های اقتصادی و اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها همزمان ضمن افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، رشد اقتصادی و اشتغال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در چنین شرایطی تقاضای خانوارها به سوی کالاهای ضروری سوق یافته و تمایل به خرید کالاهای دارای جنبه لوکس کم می‌شود در این شرایط تقاضای خودرو میل به کاهش دارد جز خودروهایی که ارزان قیمت‌ترند و مصرف سوخت کمتری دارند.

در واقع افزایش تقاضا برای خودروهای ارزان و کم‌مصرف که در ماه‌های آینده قابل پیش‌بینی است به معنای افزایش تقاضای خودرو نیست بلکه به معنای جابه‌جا شدن تقاضای سایر خودروهای گرانتر و پرمصرفتر به دلیل شرایط پیش‌گفته است.

خودروهای ارزان در طرف عرضه نیز چندان مشکلی ندارند زیرا عمده قطعات آنها در داخل تولید شده یا قابل تولید است و از این نظر تحریم‌های اقتصادی کمتر تأثیری در کاهش تولید آنها دارند.

بنابراین بازار تولید و مصرف خودرو در ماه‌های آینده به نفع ارزانترها و کم‌مصرف ترهاست و گرچه کل صنعت خودرو با رکود مواجه خواهد شد برخی انواع سواریها خواهند توانست بر سهم خود از بازار داخلی بیفزایند.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000