Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
حیدری دستنائی:

دولت باید مجلس را در جریان امور قرار دهد

سرویس سیاسی
**نورالله حیدری دستنایی بر ارائه اطلاعات صحیح به مجلس شورای اسلامی از سوی دولت تأکیدکرد.
سه‌شنبه 11 آبان 1389 ساعت 10:40

به گزارش خبرنگار خانه ملت،"نورالله حیدری دستنایی" نماینده اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ با نشریه زردکوه گفتگویی انجام داده است که متن آن در پی می آید:

در گفتوگوهای قبلی، به این مشکل اشاره کردید که مردم، با وظایف ذاتی نماینده چندان آشنا نیستند یا اهمیتی به آن نمیدهند، بلکه از نماینده انتظار دارند مشکلات فردی آنان را حل کند و به مسائلی رسیدگی کند که غالباً در حیطه کاری دستگاههای اجرایی است. برای حل این مشکل و آشنا کردن مردم با دو وظیفه اصلی نماینده، یعنی قانونگذاری و نظارت، چه اقدامی کردهاید؟

این یک بحث کاملاً فرهنگی است و برای اینکه ابعاد آن برای مردم روشن شود و اجرایی شود، حتماً به زمان کافی نیاز است. در هر دیدار مردمی، روش من این است که  گریزی به این فرهنگ‌سازی می‌زنم و برای مردم توضیح می‌دهم که وقتی من تأکید می‌کنم که وظیفه نماینده، قانون‌گذاری و نظارت است، معنایش این نیست که ما کاری به مشکلات جاری شما نداریم، بلکه برعکس، من معتقدم رویه کنونی دو آسیب را وارد می‌کند: اولاً نماینده را از پرداختن به وظیفه قانون‌گذاری و نوشتن قانون جامع و کامل بازمی‌دارد، چون وقت کافی برای این کار ندارد، از طرف دیگر هم مشکلات موردی مردم باعث می‌شود که نماینده به مسائل کلان استان که تعیین‌کننده هستند، نرسد. بنابراین اگر ما نماینده را به وظایف ذاتی خود واداریم، مشکلات ریز و درشت مردم هم حل می‌شود، اما اگر نماینده تنها وقت خود را صرف حل این مشکلات ظاهری و محدود کند، موفق به حل همین‌ها هم نمی‌شود. پس معنای این حرف، شانه خالی کردن از زیر مسئولیت نیست، بلکه می‌خواهیم همین مشکلات حل شود.

 چگونه میتوان برای مردم، ارتباط منطقی بین وظایف نماینده و رفع مشکلاتشان را ملموس ساخت؟

مراجعات مردمی ما عمدتاً حول اشتغال، دریافت وام و به طور عام، رونق اقتصادی است. بنابراین اگر وضعیت اقتصادی مردم خوب شود، خودشان کار سیاسی، فرهنگی، مذهبی و... می‌کنند. ما اگر قانون جامعی در بحث اشتغال تدوین کنیم و طی یک برنامه کوتاه‌مدت، آن را در کشور فراگیر کنیم، مشکلات بیکاران هم حل می‌شود اما اگر من و امثال من موفق به بررسی چنین طرح‌ها و لوایحی نشویم، مشکل مردم باقی می‌ماند و من فقط می‌توانم شنونده مشکلات مردم باشم چون من هدفم رفع مشکل مردم است، می‌گویم بیاییم حاشیه‌ها را از فعالیت‌های نماینده حذف کنیم و اگر نماینده به وظایف خود بپردازد، همه مشکلات ریز و درشت مردم در همه نقاط کشور حل می‌شود.

 اما در صحبتی دیگر، اجرای وظیفه نظارت نمایندگان را به دلیل کمبود اطلاعات کافی دچار آسیب دانسته بودید. آیا معنایش این است که نمایندگان از اقتدار کافی برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود برخوردار نیستند؟

خیر. منظور من این نبود. مجلس از شیوه‌های مختلفی می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خود را تأمین کند. یک شیوه مطمئن در اختیار خود مجلس داریم و از اهرم‌های دولتی هم می‌توانیم استفاده کنیم. هر وقت ما گزارشی بخواهیم، مرکز پژوهش‌های مجلس موظف است آن را تنظیم کرده و با اعداد و ارقام دقیق، به ما تحویل بدهد.

 چه نهادهای دیگری موظف به تأمین اطلاعات مجلس هستند؟

شیوه دیگر، دیوان محاسبات است که هم گزارش‌های فصلی و ماهانه و هم گزارش‌های موردی به مجلس ارائه می‌دهد. بحث نهادهای نظارتی فراقوه‌ای مطرح است، مثل سازمان بازرسی کل کشور که از اطلاعات آن هم استفاده می‌کنیم. بنابراین از پتانسیل‌های درون قوه مقننه و فراقوه‌ای استفاده می‌کنیم.

 اما قطعاً بخشی از اطلاعات را دستگاههای دولتی باید به شما ارائه دهند.

درباره دولت، سعی می‌کنیم مکاتبه کرده و اطلاعات را درخواست کنیم. اگر گاهی دستگاه‌های دولتی از ارائه اطلاعات، استنکاف کرده یا به دلیل مشغله، فراموش کنند، از ابزارهای سؤال، تذکر یا استیضاح استفاده می‌کنیم. بنابراین اگر دولت از ارائه اطلاعات شانه خالی کند، می‌توانیم به این کار وادارش کنیم اما مشکل این است که ما نمایندگان، اغلب مشغول هستیم وگرنه اگر فرصت داشته باشیم، می‌توانیم از کانال‌های مختلف، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آوریم.

 پس تا حدی هم خود نمایندگان مقصر هستند؟

 درست است. گاهی هم مشکل اینجاست که درباره برخی مسائل، زمان از دست می‌رود. تعلل‌های دولت در ارائه اطلاعات درخواستی نمایندگان، بعضاً باعث گلایه ایشان می‌شود وگرنه نمایندگان با توجه به اقتداری که بر اساس قانون اساسی دارند، می‌توانند دولت را وادار به دادن اطلاعات کنند.

 با توجه به اینکه شما نماینده چهار شهرستان هستید، آیا سرکشی به همه این حوزهها در بازدید از حوزه انتخابیه، برای شما مشکلساز است و اصولاً دشواریهای نمایندگی چهار شهرستان چیست؟

به نکته خوبی اشاره کردید. بعید می‌دانم هیچ حوزه انتخابیه چهار شهرستانی، مساحتی به وسعت نصف استان داشته باشد. به این مسئله، مشکل پراکندگی را نیز اضافه کنید که بسیار جدی است. این چهار شهرستان بسیار محروم و پراکنده از یکدیگر هستند و در داخل خودشان هم پراکندگی جمعیت زیاد است. عمدتاً هم صعب‌العبور و کوهستانی هستند، به ویژه کوهرنگ و اردل. مجموع این عوامل، باعث کاهش سرکشی و نظارت در بین مردم می‌شود. اما با وجود همه این مشکلات، بنده می‌توانم ادعا کنم که بیشترین رفت‌وآمد را در مقایسه با نمایندگان پیشین این حوزه انتخابیه داشته‌ام.

 و با در نظر گرفتن شرایطی که مطرح کردید، چطور موفق به انجام این کار میشوید؟

به رغم مشکلات، سازوکاری را تعریف کرده‌ایم که بتوانیم رضایت نسبی مردم را به دست بیاوریم. من حساب کردم که اگر بخواهم مجلس نیایم و تنها به سرکشی به حوزه انتخابیه‌ام بپردازم، یک ماه تمام طول می‌کشد که به همه شهرها و روستاهای این چهار شهرستان، یک بار سرکشی کنم اما الان نشست‌های ماهانه با فعالان این چهار شهرستان دارم، نشست‌های منظم فصلی با دهیاران هر هشت بخش و با حضور ریاست شوراها دارم، در هر نوبتی که به استان می‌روم، تعدادی از شهرها و روستاهای یک شهرستان را شخصاً سرکشی می‌کنم. هر شش ماه یک بار نیز تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی را به تعدادی از شهرها و روستاهایی که بیشترین مشکل را دارند، دعوت می‌کنم.

 از طریق دفتر خود چقدر پاسخگوی مردم هستید؟

من دفتری در شهرکرد دارم که مردم کل شهرستان‌های ما، به آنجا مراجعه می‌کنند. هر دفعه که به حوزه انتخابیه می‌روم، یک روز را به ملاقات مردمی اختصاص می‌دهم. از طریق شرکت در برنامه‌های صدا و سیمای استان هم حرف‌های مردم را بازگو کرده و پاسخ می‌دهم.

 با این همه، آیا ضرورتی برای اختصاص نمایندهای دیگر به استان حس میشود؟

ما قویاً به دنبال اختصاص نماینده دیگری به این حوزه هستیم. اگرچه ممکن است از نظر جمعیت، این موضوع چندان توجیه‌پذیر نباشد، اما مؤلفه‌های دیگری مثل پراکندگی، مسائل قومیتی، محرومیت و... می‌تواند باعث شود نماینده دیگری به این حوزه اختصاص یابد. این مسئله در قانون اساسی هم مطرح شده است.

 در هفتههای اخیر، آیا سؤال یا تذکری از دولت مطرح کردهاید؟

درباره وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان کل کشور، سؤالی از وزیر آموزش و پرورش داشته‌ام و درخواست کرده‌ایم آمار و گزارشی از میزان موفقیت این صندوق به بنده بدهند. چند تذکر کتبی هم به معاون رئیس‌جمهور، آقای عزیزی داشته‌ام مبنی بر اینکه در تنظیم لوایح بودجه، عدالت رعایت نمی‌شود و علت این که برخی استان‌ها اعتبارات ویژه دارند و برخی نه، چیست.

 درباره مسائل استان، سؤالی مطرح نکردهاید؟

از وزیر راه، درباره تعطیلی پروژه تونل زره در جاده گورمیزه را سؤال کرده‌ام. علاوه بر این، از وزیر نیرو درباره تسریع در بازگشایی جاده منطقه کارون چهار، سؤال کرده‌ام.

 هنوز پاسخی از این مقامات مسئول، دریافت نکردهاید؟

 هفته گذشته این سؤالات را مطرح کرده‌ام و هنوز جوابی نگرفته‌ام.

 با توجه به اینکه شما سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات هستید، طی هفتههای گذشته، چه مسائلی در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است؟

در دو ماه گذشته، بحث بررسی طرح تغییر نظام آموزشی کشور در کمیسیون مطرح شده، همچنین بررسی طرح یک فوریتی الحاق چند ماده به قانون استخدام حق‌التدریسی‌ها، بررسی آخرین اطلاعات از آزمون دستیاری پزشکی که سال گذشته ابطال شد، بررسی میزان آمادگی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم در اجرای قانون حذف کنکور، بررسی وضعیت مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها که مورد اختلاف بهزیستی و آموزش و پرورش بود، بررسی رویکرد وزارت علوم در موضوع بازنشستگی برخی استادان دانشگاه‌ها، برگزاری نشست‌هایی با بخشی از مراکز تحقیقاتی- پژوهشی کشور به منظور اطلاع از کم و کیف اعتبارات تخصیصی به آنها و... از مواردی است که در دو ماه اخیر در کمیسیون بررسی شده​ام.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار