سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
نمایندگان دولت را مکلف کردند

کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار با سطح استاندارد

سرویس صحن
**نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند به منظور گسترش شایستگی حرفه‌ای، هرم تحصیلی نیروی کار و ارتقاء توانمندسازی سرمایه‌های انسانی را اصلاح و برای کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد اقدام نماید.
سه‌شنبه 11 آبان 1389 ساعت 16:14

به گزارش خبرنگار خانه ملت در جلسه علنی روز سه شنبه 11 آبان و در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه پنجم توسعه کشور نمایندگان پیشنهاد جایگزین ماده 25 این لایحه را که از سوی احمد توکلی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر مطرح شده بود را با 168 رای موافق، 13 رای مخالف و 8 رای ممتنع تصویب کردند.

براساس مصوبه مجلس دولت مکلف است به منظور گسترش شایستگی حرفه ای (دانش، مهارت و نگرش برای انجام کار در محیط کار واقعی)، اصلاح هرم تحصیلی نیروی کار و ارتقاء و توانمندسازی سرمایه های انسانی، کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی و ایجاد فرصت های جدید شغلی و حرفه ای برای جوانان، ارتقاء جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای برای نظام آموزش فنی و حرفه ای و علمی- کاربردی کشور (رسمی، غیررسمی و سازمان نیافته)، ظرف مدت یکسال از تاریخ تصویب این قانون در محورهای زیر ساز و کارهای لازم را تهیه و با پیش بینی الزامات مناسب اجرا کند:

الف- استمرار نظام کارآموزی و کارورزی در آموزش های رسمی (متوسطعه و عالی)، غیررسمی فنی و حرفه ای و علمی- کاربردی.

ب- فراهم سازی ارتقاء‌مهارت در کشور از طریق اعطای تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی و تامین فضاهای فیزیکی و کالبدی با شرایط سهم و زمینه سازی حضور فعال و موثر بخش غیردولتی در توسعه آموزش های رسمی و غیررسمی مهارتی و علمی- کاربردی کشور.

ج- افزایش و تسهیل مشارکت بهره برداران از آموزش فنی و حرفه ای در بخش های دولتی و غیردولتی.

د- هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت در برنامه ریزی آموزش های فنی و حرفه ای کشور به عنوان یک نظام منسجم و پویا متناسب با نیاز کشور.

ه- کاربست چارچوب صلاحیت های حرفه ای ملی به صورت منسجم جهت ارتباط صلاحیت ها، مدارک و گواهینامه ها در سطوح و انواع مختلف در حوزه حرفه و شغل در جهت به رسمیت شناختن یادگیری مادام العمر و تعیین شایستگی های سطوح مختلف مهارتی.

و- نیازسنجی و برآورد نیروی انسانی کاردانی مورد نیاز و صدور مجوز لازم و حمایت به منظور تاسیس و توسعه مراکز آموزش دوره های کاردانی در بخش خصوصی و تعاونی، به نحوی که تا سال چهارم برنامه، ظرفیت های مورد نیاز ایجاد گردد.

ز- رتبه بندی مراکز آموزش های فنی و حرفه ای رسمی و غیررسمی براساس شاخص های مدیریت اجرایی، فرآیند یاددهی- یادگیری، نیروی انسانی، تحقیق و توسعه منابع و شاخص پشتیبانی فراگیران.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000