هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter

رییس مجلس: سیاست های اصل 44 نقشه راه توسعه کشور است

سرویس سیاسی
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل کلی در سیاست های اصل 44 آن است که اراده ملی برای اجرای آن وجود داشته باشد و همه بخش‌های کشور بدانند این سیاست‌ها نقشه راه توسعه کشور است که بایستی به آن پایبند باشند.
شنبه 1 تیر 1387 ساعت 12:36

"علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی که امروز شنبه در مراسم افتتاحیه همایش نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی سخن می گفت، تصریح کرد: با همه اهتمامی که دستگاه‌های اجرایی و تقنینی برای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی دارند، چون این حرکت یک حرکت عمیقی است نیاز به این دارد که ذهن نخبگان کشور بر روی آن متمرکز شده و راه‌های نیکوتر و صحیح‌تری برای اجرای آن اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع باید با نگاه ملی و مدیریت علمی سامان یابد، تصریح کرد: پیش از اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری این اصل منجر به نوعی فربه شدن بحش دولتی شد و مشکلات معدودی برای کشور ایجاد کرد که این به دلیل نارسایی این اصل و یا تلقی غلط از آن بود.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه پیش از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری، دولت در تولید جایگزین ملت شده و نوعی انحصارات مختلف را در کشور دامن می‌زد، تصریح کرد: ‌جایگزینی دولت به جای ملت و ایجاد انحصارات با روح تفکر اسلامی سازگار نیست؛ چرا که تفکر اسلامی به استقلال و فربه ساختن شخصیت افراد توجه دارد و نه خلع ید از اختیارات مردم.

لاریجانی با اشاره به اختصاص دوسوم از بودجه کشور به شرکت‌های دولتی اظهار داشت: ‌این رقم از اختصاص بودجه نشان می‌دهد که ما در کجای کار قرار داریم و به نظر می‌رسد در توسعه کشور از روح تفکر اسلامی منحرف شده‌ایم.

وی در ادامه سخنان خود نتیجه تلقی‌های نادرست از توسعه و اصل 44 قانون اساسی را رانتی شدن و تورمی شدن اقتصاد عنوان کرد و گفت: در پناه تقویت بنگاه‌های دولتی به گونه‌ای بیماری مزمن دچار شدیم که بدترین شکل از بی‌عدالتی در این دو بیماری، تورمی شدن اقتصاد و رانتی شدن آن مستتر است؛ چرا که ثروت کشور را به شدت کاهش می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای تحقق عدالت بر خلاف تصور برخی افراد که دولتی شدن را نزدیک‌تر به این امر می‌دانستند، بایستی صیانت از مالیات و ثروت مردم را یک اصل مهم بدانیم، گفت: تورم دو رقمی که بعد از انقلاب شاهد آن بودیم نشان می‌دهد که از مسیر عدالت دور شده‌ایم؛ چرا که حرکت عدالت‌طلبانه احتیاج به تحقیق و مشخص کردن مولفه‌های آن دارد.

لاریجانی با بیان اینکه تشخص مردم و فربه‌شدن آنها از نظر تخصصی، صاحب‌حرفه شدن آنها و میدان پیداکردن آنها برای رقابت یک اصل مهم در حکومت اسلامی است، اظهار داشت: ثروت یک حسن است و نه یک قبح و در این میان هدف بودن یا ابزار بودن ثروت، مورد بحث است نه خود آن.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود اقتصاد کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: هیچ کدام از دولت‌ها در دهه‌های گذشته نتوانستند این مشکلات را برطرف کنند و زمانی هم تصور می‌شد که با شرکت‌های بزرگ دولتی کارها بهتر پیش می‌رود، حال آنکه این امر رقابت را از بین برده و مردم را منزوی می‌کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ابلاغ سیاست‌های کلی از اصل 44 از جانب مقام معظم رهبری در سال 77 یک نقطه عطف در اقتصاد کشور بود که شرایط را تغییر می‌داد، افزود: یکی از بندهای مهم این سیاست‌های کلی جلوگیری از توسعه بخش‌های دولتی و بزرگ شدن آن است اما متاسفانه این روند به خوبی طی نشده است.

رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ‌با انبساطی که در تعاونی به وجود آمد گشایشی در این بخش حاصل شد که بتواند دورنمای 25 درصدی از وزن اقتصاد کشور را تحمل کند، اما در این جهت نیز همچنان عقب هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت هر چقدر بتواند خود را لاغر کند و چابک شود به نفع کشور است تا اینکه فربه و ثمین شود، افزود: یکی دیگر از نکات مهم در سیاست‌های اصل 44 توسعه سرمایه‌ انسانی و وارد شدن و تخصص پیدا کردن مردم است که در توسعه نقش به سزایی دارند.

لاریجانی همچنین با اشاره به موضوع واگذاری 80 درصد از سهام شرکت‌های دولتی بر اساس اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت: مکانیزم در نظر گرفته شده برای این واگذاری نیز از طریق بورس است که مکانیزم خوب و شفافی است .

لاریجانی از بین رفتن انحصارات دولتی را موجب از بین رفتن بسیاری از فسادها عنوان کرد و گفت: از بین بردن انحصارات امری است که کاملا متصلبانه باید با آن پایبند باشیم، البته انحصارات به انحاء مختلف پوشیده و یا آشکار وجود دارد که این بیماری باید رفع شود.

رئیس‌مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رسیدن به چشم‌انداز 20 ساله جز با ایجاد فضای رقابتی امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: دولت باید مردم را هدایت کند نه اینکه در تولید با مردم رقابت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم روح کلی سیاست‌های اصل 44 را درک کنیم تا در چرخه اجرا و نظارت‌ها این روح لگدمال نشود، تصریح کرد: اصل کلی در این میان آن است که اراده ملی برای اجرای آن وجود داشته باشد و همه بخش‌های کشور بدانند این سیاست‌ها نقشه راه توسعه کشور است که بایستی به آن پایبند باشند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در اجرای سیاست‌های اصل 44 آزادسازی نباید خود هدف باشد افزود: آزادسازی وسیله‌ای برای تحقق یک فکر است که باید به ایجاد فضای رقابتی کمک کند لذا خروج این منابع در جهت هزینه‌های جاری، عمرانی و .. مخالف روح این سیاست‌ها است.

رئیس‌مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: روح این سیاست‌ها صدقه‌پروری نیست، بلکه نوعی توانمندسازی و به میدان آوردن مردم است.

وی با تاکید بر اینکه روش اجرای سیاست‌های اصل 44 بایستی برای مردم کاملا شفاف بوده و به رقابت واقعی و نه تصنعی دامن زده شود، گفت: در این میان شرایط فرهنگی کشور نیز بایستی موید این حرکت باشد به نحوی که فرهنگ سهامداری، سودآوری و مسابقه در تولید باید مورد توجه بخش‌های مختلف کشور واقع شود.

لاریجانی، احترام به حقوق مالکیت، اصلاح رابطه دولت و بازار و پرهیز از دخالت‌های غیرموجه در بازار را امری بسیار مهم در اجرای سیاست‌های اصل 44 عنوان کرد و گفت: در این میان مبارزه با انحصار و ایجاد فضای قابل محاسبه برای سرمایه‌گذاری نیز بسیار ضروری است چرا که غیرقابل‌ پیش‌بینی بودن سرمایه‌گذاری، سرمایه‌دار را به این امر ترغیب می‌کند که سرمایه خود را در جایی قرار دهد که زودتر بتواند نتیجه آن را ببیند چرا که عدم ثبات پیش‌بینی آینده را برای آنها سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه برای تحقق این سیاست‌ها باید همه قوا نقش‌آفرین باشند، تصریح کرد: ‌قوه قضاییه بایستی امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم کرده، قوه مقننه قوانین موجود را شفاف و ساده و اصلاح و قوانین جدیدی را فراهم کند و در این بین قوه مجریه نیز به خوبی این قوانین را به اجرا درآورد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در اجرای این سیاست‌ها سیستم نظارتی نیز باید به خوبی فعالیت کند، خاطرنشان کرد: بایستی سیستم‌های نظارتی با سطح‌بندی و حیطه‌بندی وارد شود؛ چرا که اگر همه کس بر همه چیز نظارت کند در کار اختلال بوجود می‌آید و شلوغ کردن شهر با نظارت سرگیجه اجرایی ایجاد می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه سطح در بعد نظارت قابل پیش‌بینی است تصریح کرد: این سه سطح عبارتند از سطح عالی که جایگاه مجمع تشخیص است، سطح کارشناسی میانی که بازرسی کل کشور، اصل نود و کمیسیون‌ها و دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری و .. در آن مدخلیت دارند و در نهایت سطح نظارت‌های خرد که هم کمیسیون اصل 90 مجلس و هم سازمان بازرسی و .. می‌توانند در آن دخالت کنند.

وی با تاکید بر اینکه در دو سطح کارشناسی میانی و نظارت‌های خرد، تفکیک دقیق صورت نگرفته و کارهای موازی در حال انجام است، اظهار داشت: مکانیزم‌های نظارتی باید به نحوی باشد که در کار دستگاه‌های اجرایی اخلال ایجاد نشود، ضمن اینکه نظارت‌ها باید صبغه پیشگیرانه داشته باشد و نه مچ‌گیری.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اگر دستگاه واحدی برای اجرای سیاست‌ها در نظر گرفته شود که تخصصی و مورد اعتماد قوا باشد بسیار بهتر است، افزود: این امر سیستم نظارتی را بسیار راحت‌تر می‌کند؛ چرا که در کل بایستی تلاشمان این باشد که فضای اجرایی کشور از فضای ملتهب که به هیچ وجه مناسب سرمایه‌گذاری نیست دور شود و از این روی ایجاد فضایی آرام ، ‌منطقی و قابل مقایسه که مردم در پناه آن احساس راحتی کنند، فوق‌العاده ضروری است.

لاریجانی درپایان سخنان خود گفت: افشاگری‌ کردن در هنگام رسیدن به یک مساله، بعضاً اخلال ایجاد می‌کند.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار