هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter

آلیا: تفکیک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی منطقی نیست

سرویس کمیسیون ها
فاطمه آلیا با بیان اینکه موارد بسیاری در بخش سیاست خارجی وجود دارد که در امنیت ملی تاثیرگذار است و در بخش امنیت ملی مواردی هست که با سیاست خارجی مرتبط می باشد، تصریح کرد: تفکیک این دو بخش منطقی به نظر نمی رسد.
دوشنبه 3 تیر 1387 ساعت 11:24

نماینده مردم تهران در گفتگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به طرح تفکیک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: در همه ادوار مجلس چند کمیسیون تخصصی با تراکم و ازدحام مواجه بود که این مساله از این جهت که تعداد نمایندگان مشخصی که داوطلب کار در کمیسیون های تخصصی و سنگین و پرکار زیاد هستند، مثبت است و نشانه ای از افزایش نیروهای صاحب نظر در هر دوره نسبت به دوره قبل است.

وی با بیان اینکه 47 نفر در مجلس هشتم متقاضی عضویت در کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی بودند، تصریح کرد: فرآیند انتخاب اعضا مطابق آیین نامه داخلی مجلس تعقیب شد یعنی در ابتدا در شعبات 15 گانه تقاضاهای داوطلبین بررسی شد و بعد هم نتیجه اعلام گردید که چند کمیسیون با تراکم مواجه شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: در مرحله بعد 47 داوطلب عضویت در این کمیسیون جلسه ای با نواب رئیس مجلس داشتند که البته در این جلسه تصمیم گیری نمی شود بلکه شرایط و نکات ضروری و آیین نامه خصوصا برای نمایندگان جدید تبیین می شود و البته تاکید می شود که با توجه به وجود ازدحام این افراد اولویت دومشان را پیگیری کنند.

وی افزود: براساس آیین نامه بعد از این جلسه و در صورتی که تغییری اتفاق نیافتاد و همچنان تراکم در بعضی کمیسیون ها وجود داشت جلسه ای دیگر با حضور روسای شعب 15 گانه و هیات رئیسه و نمایندگان متقاضی تشکیل می شود که در این جلسه با توجه به چند مولفه برای انتخاب اعضا رای گیری شده و نهایتا حداکثر 23 نفر برای عضویت در کمیسیون انتخاب می شوند.

آلیا گفت: طبق این فرآیند طبیعی است که بقیه داوطلبین حذف شوند اما برخی از نمایندگانی که در دوره هفتم یا قبل عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودند برای خودشان حقی قائل بودند و از سوی دیگر نمایندگان جدید هم اینچنین استدلال می کردند که رویکرد مردم در انتخابات مجلس هشتم که دو سوم نمایندگان را عوض کردند، ایجاد تحول بوده است.

نماینده تهران تصریح کرد: همچنین در این ارتباط آقای علی لاریجانی نیز دیدگاهی داشتند مبنی بر اینکه اگر ما در مجلس تحول ایجاد نکنیم و نمایندگان جدید به ویژه نمایندگان شهرستانی را در حوزه های مختلف مشارکت ندهیم، همواره شاهد خواهیم بود که تعدادی از نمایندگان سرخورده می شوند و تعداد کمی از نمایندگان حضور فعالی در مجلس پیدا می کنند.

وی ادامه داد: با این دو استدلال نمایندگان جدید الورود هم اصرار می کردند که حق ما این است که در کمیسیون امنیت ملی حضور داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: نهایتا در جلسه ای که با حضور روسای شعب 15 گانه و هیات رئیسه و نمایندگان داوطلب برگزار شد با توجه به سه مولفه، تحصیلات دانشگاهی و تخصص، تجارب و فعالیت های سیاسی و سابقه نمایندگی رای گیری صورت گرفت و 22 نفر برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی انتخاب شدند و از مابقی خواسته شد اولویت دوم خود را پیگیری کنند یا به کمیسیون هایی که به حد نصاب نرسیده بودند اما در اینجا عده ای معترض شدند و پیشنهاد ارائه طرح دو فوریتی مبنی بر تفکیک بخش امنیت ملی از سیاست خارجی را مطرح کردند.

آلیا خاطرنشان کرد: در این مقطع دو نظریه مطرح شد اول اینکه در چهار دوره مجلس این دو بخش از هم جدا بودند و تحت عنوان دو کمیسیون فعالیت می کردند اما بررسی ها و آسیب شناسی ها مبین ناکارآمدی و ناکامی و کم توفیقی این دو کمیسیون بود.

وی افزود: دوم اینکه موارد بسیاری در بخش سیاست خارجی وجود دارد که در امنیت ملی تاثیرگذار است. همچنین در بخش امنیت ملی مواردی هست که با سیاست خارجی مرتبط می باشد بنابراین تفکیک این دو بخش منطقی به نظر نمی رسد.

نماینده تهران گفت: چنانچه این طرح ارائه شود کمیسیون تخصصی که باید نظر کارشناسی خود را در این خصوص اعلام کند کمیسیون امنیت ملی است که خود این کمیسیون با این طرح مخالف است.

آلیا با بیان اینکه قانون فصل الخطاب است، تاکید کرد: بهتر است تابع آنچه براساس آیین نامه اتفاق افتاده باشیم. اگر ما هم انتخاب نمی شدیم قطعا باید از این فرایند قانونی و آیین نامه ای تبعیت می کردیم.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000