Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

نقش مهم کمیته بودجه مجلس «بوندستاگ» در تصویب پیش‌نویس بودجه سالیانه آلمان

سرویس بین الملل
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نقش مجلس «بوندستاگ» آلمان در فرآیند بودجه‌ریزی این کشور را تشریح کرد.
جمعه 7 تیر 1387 ساعت 14:58

به گزارش خانه ملت به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز در ادامه سلسله گزارش‌های خود پیرامون چارچوب حقوقی نظام بودجه‌ریزی در برخی از کشورها، نقش مجالس آلمان در روند بودجه‌ریزی را بررسی کرده و افزود: به موجب قانون اساسی سال 1949 آلمان، پارلمان حکومت فدرال از دو مجلس «بوندستاگ» با 603 عضو- که با رای‌گیری همگانی انتخاب می‌شوند- و مجلس «بوندسرات» که نمایانگر منافع 16 ایالت در سطح فدرال است، تشکیل می‌شود. طبق این گزارش مجلس بوندستاگ مفاد قانون اساسی، قوانین فدرال و نیز بودجه سالیانه را تصویب و اصلاح می‌کند. در این کشور صدراعظم دولت فدرال، رییس حکومت و رهبر سیاسی است، اما رییس جمهور، که رییس دولت نیز به شمار می‌رود، اختیارات محدودی دارد، وی توسط کنوانسیون فدرال انتخاب می‌شود که اعضای آن از نمایندگان هر دو مجلس تشکیل شده‌اند.

بر اساس اظهارنظر مرکز پژوهش‌ها، در قانون اساسی آلمان سه کمیته پارلمانی (برای حل مسایل اتحادیه اروپا، امور خارجی و دفاعی و شکایات) پیش‌بینی شده است و اگر چه در این قانون به تشکیل کمیته دائمی مالیه عمومی اشاره‌ای نشده است، ولی به موجب آیین‌نامه داخلی، بوندستاگ می‌تواند کمیته‌های دائمی مختلفی ایجاد کند که در همین ارتباط در سال 2003، جمعا 21 کمیته دائمی از جمله کمیته بودجه، کمیته مالی و کمیته امور اقتصادی تشکیل شدند که در این میان کمیته بودجه بوندستاگ نقش مهمی در تصویب پیش‌نویس بودجه سالیانه ایفا می‌کند. بر اساس عرف موجود - در آیین نامه داخلی بوندستاگ ذکر نشده است - ریاست کمیته بودجه بر عهده یکی از اعضای حزب مخالف است و در آغاز هر دوره پارلمان، برای بودجه هر وزارتخانه سخنگویی انتخاب می‌شود که با توجه به چرخه‌های پارلمانی چهار ساله، این سخنگویان در زمینه اهداف و برنامه‌های مالی وزارتخانه مورد نظر دانش عمیقی پیدا می‌کنند. سخنگویان، به همراه رییس، مسوولیت تعیین نتایج بحث‌ها و پیشنهاد اصلاحیه به بوندستاگ را پیرامون بودجه بر عهده دارند.

علاوه بر نقش ارائه پیشنهاد اصلاحیه به جلسات عمومی که برای دور دوم بررسی پیش‌نویس قانون بودجه سالیانه تشکیل می‌شوند، کمیته بودجه دو وظیفه مهم دیگر نیز بر عهده دارد: نخست این که کمیته حسابرسی که کمیته فرعی این کمیته است، باید از گنجاندن پیشنهادات گزارش سالیانه دیوان حسابرسی فدرال در فرایندهای بودجه اطمینان حاصل کند. این کمیته فرعی می‌تواند از دیوان محاسبات فدرال بخواهد که جنبه‌های بخصوصی از اجرا، حساب‌ها یا رویه‌های بودجه را بررسی کند و دوم این‌که به موجب بند 96 آیین‌نامه داخلی، کمیته بودجه موظف است پس از نخستین دور بررسی هر لایحه‌ای که به افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد، سازگاری این لایحه با وضعیت بودجه را نیز بررسی کند. بر خلاف نظارت سایر کمیته‌ها، گزارش کمیته بودجه، به جای رییس کمیته تخصصی مسوول، مستقیما برای دور دوم بررسی در جلسه عمومی بوندستاگ مطرح‌ می‌شود. این بدان معناست که کمیته مسوول در پذیرش یا رد دیدگاه‌های کمیته بودجه مختار نیست. ضمن این‌که در ماده 110 قانون اساسی پیش‌بینی شده است که درآمدها و هزینه‌های بودجه‌ای باید تراز باشند و نمایندگان در صحن علنی باید از پوشش هزینه‌های جدید مطمئن شوند به همین سبب کمیته بودجه منبع پوشش هزینه‌ها را پیشنهاد می‌کند و ناتوانی در تعیین منبع پوشش بودجه‌ای به عدم تصویب لایحه منجر می‌شود.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار