Icana.ir
fa

مجلس شورای اسلامی پرکارترین مجلس جهان است

**نماینده مردم تهران ‌گفت: مجلس شورای اسلامی پرکارترین مجلس در بین مجالس جهان است. چرا‌‌که مجلس ایران یک مجلس ملی، اسلامی و مردمی است. بعد از گذشت سی سال ما همچنان در حال تصویب قوانین هستیم.12/1/2010 4:08:00 PM12/1/2010 4:08:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
نوباوه:

مجلس شورای اسلامی پرکارترین مجلس جهان است

سرویس دیگر رسانه‌ها
**نماینده مردم تهران ‌گفت: مجلس شورای اسلامی پرکارترین مجلس در بین مجالس جهان است. چرا‌‌که مجلس ایران یک مجلس ملی، اسلامی و مردمی است. بعد از گذشت سی سال ما همچنان در حال تصویب قوانین هستیم.
چهارشنبه 10 آذر 1389 ساعت 16:08

به گزارش فارس، امروز دهم آذر، سالروز شهادت آیت‌الله سید‌حسن مدرس و روز مجلس است؛ شهید‌ ‌مدرس در سال 1287 قمری به دنیا آمد. مدرس در دوره‌هایی که در ‌مجلس ملی به عنوان نماینده حضور داشت، نقش خود را به خوبی ایفا کرد. ‌

با امضای قرارداد 1919 وثوق‌الدوله، مدرس به مخالفت برخاست و با این قرارداد ننگین به شدت مخالفت کرد و اجازه نداد ایران بین اجانب تقسیم شود. پس از کودتای رضاخان و سید‌ضیاءالدین طباطبایی در سوم اسفند 1299، مدرس ‌دستگیر شد و تا پایان عمر کابینه سیاه سید ضیاءالدین طباطبایی در قزوین زندان بود. پس از آزادی به نمایندگی مردم تهران در مجلس چهارم انتخاب شد و به عنوان نایب رئیس مجلس و رهبری اکثریت مجلس برگزیده شد. دوره پنجم مجلس در سال 1302 افتتاح شد و در این دوران پر اهمیت تاریخ مشروطه که با تغییر سلسله قاجاریه و روی کار آمدن رضاخان همراه بود، مدرس رهبری اقلیت مجلس را بر عهده داشت. رضاخان که به دنبال حذف قاجار و حاکمیت خود بود، طرح جمهوری را مطرح کرد اما وجود مدرس‌ در مجلس ‌مانع از به سرانجام رسیدن طرح جمهوری رضاخانی شد.

سرانجام آیت‌الله مدرس در ‌غروب 27 رمضان 1356 ه.ق مطابق با دهم آذر 1316 ه.ش ‌به شهادت رسید و سالروز شهادت او در 10 آذر برای همیشه به نام "روز مجلس " نامگذاری شد.

‌حضرت امام خمینی(ره) درباره ‌شهید مدرس می‌فرمایند: ‌در واقع شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می‌نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد، ارزش این شخصیت عالیمقام را نمی‌‌تواند درک کند.

بر این اساس و به بهانه روز مجلس با بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص "مجلس " و پارلمان به گفت‌وگو نشستیم.

متن کامل این گفت‌و‌گو به شرح ذیل است:

 

آقای نوباوه تعریف‌ خودتان را از مجلس شورای اسلامی و نظر اسلام در خصوص مجلس ‌شرح دهید؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ نظر اسلام در خصوص مجلس یک بحث کاملاً علمی است. اینکه اسلام به نظر جمع اهمیت می‌دهد و اینکه نقطه نظرات یک جامعه چگونه در یک مکان جمع می‌شود، از جمله مسائل مهمی است که در دین اسلام مهم شمرده شده است. اسلام در خصوص شکل‌گیری جامعه و اتخاذ تصمیم‌ها منطبق بر مصالح ملی و منافع مردم اصول بسیار مهمی را مطرح کرده و به آن تأکید کرده است.

 

انقلاب اسلامی چه تحولی در مجلس به وجود آورد؟

بعد از انقلاب اسلامی قانون اساسی جایگاه و نقش مجلس را در قانونگذاری و انطباق قوانین مصوب با شرع مقدس تعریف کرد. فکر می‌کنم شکل‌‌گیری مجلس شورای اسلامی قوی‌تر از شکل‌گیری مجالس دیگر بوده است. مجلسی که اساساً نیاز روز جامعه را باتوجه به شرایط جوامع امروز در نظر گرفت و تلاش کرد که یک مجلس توأم با اصول و قوانین و مقررات اسلامی شکل دهد، مجلس شورای اسلامی بود.

بعد از انقلاب مجلس روز به روز تجربیات جدیدتری کسب کرد و در مسیر تکامل حرکت کرد.

 

به لحاظ کمی مجلس شورای اسلامی با دیگر پارلمان‌های غربی و مجالس اسلامی چه تفاوتی دارد؟

به نظر من مجلس شورای اسلامی ایران به لحاظ کمی و پرکاری، رتبه یک را در بین کشورهای اسلامی و حتی پارلمان‌های غربی و غیراسلامی به خود اختصاص داده است. البته در برخی کشورها که نام جمهوری اسلامی دارند، مجالس فعال هستند ولی به اندازه ایران در مجالس آنها به تطبیق قوانین با شرع توجه نمی‌شود.

 

یعنی شما معتقدید که مجلس ایران بعد از 30 سال به اوج تکامل خود رسیده است؟

نه، من چنین چیزی را نمی‌گویم. معتقدم که مجلس شورای اسلامی پرکارترین مجلس در بین مجالس جهان است. چرا‌‌که مجلس ایران یک مجلس ملی، اسلامی و مردمی است.

 

به لحاظ کیفی چطور؟ باز هم معتقدید که مجلس ایران برترین پارلمان جهان است؟

بعد از گذشت سی سال ما همچنان در حال تصویب قوانین هستیم و به چند دلیل این کار را می‌کنیم. باید بپذیریم که در کشور ما در خصوص مسائل مختلف از جمله مباحث سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد. قبل از انقلاب اسلامی اقتصاد ایران یک اقتصاد وابسته بود اما بعد از انقلاب لازم بود که اقتصاد از حالت وابستگی خارج شود. قبل از انقلاب اسلامی تهاجمی به کشور صورت نمی‌گرفت اما امروز ایران اسلامی مورد هجوم دشمنان و استکبار جهانی قرار گرفته است، پس باید گفت که مجلس بعد از انقلاب موظف بود قوانین را منطبق با شرایط جدید سیاسی تصویب کند. چرا‌که جمهوری اسلامی ایران ایدئولوژی نه شرقی نه غربی را انتخاب کرده بود و مانیفست جدید جهانی را انتخاب کرده بود و این مسائل نشان دهنده این موضوع است که انقلاب اسلامی انقلاب در مجلس و انقلاب در قوانین بود.

 

در وضع قوانین مجلس شورای اسلامی چگونه عمل کرده است؟

در کمتر کشوری مشاهده می‌شود که مجلس، استقلال مجلس ایران را داشته باشد. مجلس شورای اسلامی برای وضع قوانین یک چشم‌انداز تعریف شده دارد. سند چشم‌انداز مجلس را موظف می‌کند که طبق چشم‌انداز تعریف شده، قوانین را وضع کند تا کشور در زمان معین به هدف مشخص برسد.

 

یکی از وظایف مجلس نظارت است، آیا مجالس ایران در این بعد موفق بوده‌اند؟

من چندین بار از زبان امام راحل و دوبار از سوی مقام معظم رهبری شنیده‌ام که مجلس باید در بعد نظارت قوی‌تر عمل کند. البته نظارت تنها وظیفه مجلس نیست، باید بازوهای اجرایی مجلس در بعد نظارت مثل دیوان محاسبات فعال‌تر باشد. من نمی‌گویم نقش نظارتی دیوان محاسبات ‌مغفول مانده است اما دیوان محاسبات به عنوان یک بازوی اجرایی مجلس برای نظارت به طور قدرتمند عمل نکرده است. به نظر می‌رسد مجلس در بعد نظارتی به پویایی لازم و کافی نرسیده است. البته منظورم تنها مجلس هشتم نیست.

 

نقش قانونگذار یا نماینده مجلس در اسلامی بودن قوانین مصوب مجلس چیست؟

خوشبختانه و یا متأسفانه در ظاهر وضع قوانین به نام اسلام مشکلی نداریم و این بعد اجرایی قوانین است که مشکل‌ساز شده است.

 

لطفا مثالی بزنید؟

مجلس قانون بانکداری اسلامی را بررسی و تصویب کرده است. این قانون اسلامی است و ربا را حذف کرده است. اما اینکه این قانون به معنای واقعی اجرا می‌شود یا نه؛ یک سؤال مهم است و پاسخ آن این است که ما قانون بانکداری اسلامی را اجرا نمی‌کنیم. دولت برای اجرای این قانون مشکلی ندارد و شورای نگهبان نیز شرعی و قانون بودن قانون مذکور را تأیید کرده است اما اینکه چرا اجرا نمی‌شود، سؤال اساسی من است.

 

یک نماینده باید در چه زمینه‌ای متخصص باشد؟

وقتی می‌گوییم مجلس عصاره ملت است، یعنی همه تخصص‌ها در مجلس جمع هستند. یک نماینده باید تخصص در یک رشته خاص داشته باشد و تمامی متخصصین در تمامی رشته‌ها مجلس شورای اسلامی را تشکیل بدهند. یک مجلس باید پزشک، مهندس، مجتهد، قاضی و وکیل داشته باشد تا از همه ظرفیت‌ها برای تصمیم‌گیری در تمامی امور نیاز جامعه استفاده شود.

 

برخی‌ها می گویند مجلس هشتم به لحاظ علمی نسبت به مجالس قبلی ضعیف است.

این مسئله را قبول ندارم. مجلس هشتم در تمامی کمیسیون‌های تخصصی افراد متخصص و صاحب‌نظر دارد؛ به طور مثال در کمیسیون فرهنگی آقای حدادعادل رئیس است، درحالی که ایشان در امور فرهنگی و ادبی کشور، یک فرد فیلسوف و صاحب‌نظر است. به نظر من ظرفیت علمی مجلس هشتم بسیار بالاست و به همین دلیل است که توقع از مجلس هشتم بالا رفته است. این مجلس به لحاظ علمی برترین مجلس بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

 

بحث تعهد یک نماینده چقدر مهم است؟‌

تعهد بسیار مهم است البته یک نماینده باید تعهد به تخصص هم داشته باشد. یعنی اینکه یکی از تعهداتش این باشد که در یک رشته خاص تخصص دارد.

 

آیا مجلس ششم را همانند مجالس دیگر تعریف می‌کنید؟

نه، به نظر من مجلس ششم استثنا بود چرا‌که انتخابات این مجلس در یک دوران هیجانی برگزار شد و باتوجه به دولتی که به نام اصلاحات در رأس کشور بود، این مجلس در پی دولت اصلاحات به وجود آمد.

 

بالاخره مجلس ششمی‌ها هم منتخب مردم بودند؟

بله منتخب مردم بودند اما مردم به همان دلایلی که به آقای خاتمی رأی داده بودند، به نمایندگان مجلس ششم رأی دادند. بسیاری از نمایندگان مجلس ششم مطالبی را خارج از چارچوب نظام مطرح می‌کردند. در ارتباط برخی از نمایندگان مجلس ششم با آمریکا مسائل مهمی نهفته است. نگاه خاص فرهنگی و سیاسی نمایندگان مجلس ششم موجب شد این مجلس، یک مجلس ویژه باشد. تحصنی که آنها در مقابل قانون انجام دادند، نشان داد که برخی از نمایندگان مجلس ششم فعالیت در چارچوب قانون را نمی‌پذیرند.

 

علت تغییر عمده نمایندگان در مجلس هفتم چه بود؟

رفتار مجلس ششمی‌ها موجب طرد شدن آنها از سوی مردم شد. ما باید بپذیریم که مردم نمایندگان خود را در بهارستان کنترل می‌کنند. به مواضع و اظهارنظر آنها توجه می‌کند و اینگونه نیست که نماینده هر کاری که دلش خواست بکند و با اعتراض مردم مواجه نشود. نمایندگان مجلس ششم همواره مورد اعتراض مردم بودند و مردم با تغییر رأی خود این اعتراض را به طور رسمی عنوان کردند. بعنوان یک نماینده هیچگاه احساس نکردم که یک فرد جدای از مردم و رها شده از سوی مردم هستم. هرگاه نظری برخلاف نظر و اصول مردم بدهم مورد اعتراض مردم قرار می‌گیرم و حاکمیت مجلس منطبق بر نظر مردم است و هرکجا که مردم احساس کنند، حاکمیت مجلس منطبق بر نظر آنها نیست به سرعت واکنش نشان می‌دهند.

 

مجلس هشتم که متشکل از نمایندگان اصولگراست آیا رضایت مردم را جلب کرده است؟

فکر می‌کنم مجلس هشتم یکی از پرکارترین مجالس بعد از انقلاب اسلامی بوده است و به احتمال زیاد نظر اکثریت مردم را جلب کرده و مورد رضایت آنها قرار گرفته است.

 

اگر این خیلی خوشبینانه نیست دلیل شما چیست؟

مجلس هشتم با چالش‌های فراوانی از جمله فشار غرب برای جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌ها و تهدیدها مواجه بوده است. در مجلس هشتم با چالش‌های جدی در سیاست خارجه مواجه شدیم. در مجلس هشتم چندین بیانیه علیه ملت ایران در شورای امنیت تصویب شد. مجلس هشتم لایحه برنامه پنجم را بررسی کرد و در نهایت اینکه مجلس هشتم یک مجلس اصولگرا بود که در زمان دولت اصولگرا فعالیت می‌کرد. این مجلس می‌بایست از دولت حمایت و در عین حال نقدهای خود را به دولت اعلام می‌کرد و این مسائل می‌تواند اسناد مستندی بر موفقیت مجلس هشتم باشد. چرا‌که مجلس هشتم در تمامی این مشکلات در کنار دولت و مردم بود و از حقوق ملت دفاع می‌کرد. بحث هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس هشتم تصویب شد و این مجلس در تصویب این طرح بیشترین همکاری را با دولت اصولگرا کرد.

 

پاسخ شما به برخی انتقادهای دلسوزانه از مجلس هشتم چیست؟

این انتقادهای دلسوزانه را قبول دارم چرا‌که ما نباید به هیچ حدی از موفقیت قانع باشیم. (رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند). ملت ایران بهترین مجلس دنیا را می‌خواهد و انتظار دارند که مجلس ایران به عنوان یک مجلس اسلامی موفق‌ترین پارلمان جهان باشد و البته این انتظار همه دلسوزان انقلاب و ایران است. ما با گروه‌های دوستی مجالس دیگر کشورها وقتی صحبت می‌کنیم و می‌گوییم که ما سه جلسه علنی و چندین جلسه در کمیسیون‌های تخصصی در طول یک هفته داریم آنها تعجب می‌کنند.

 

پاسخ شما به این سؤال که چرا بزرگترین نهاد نظارتی کشور نظارت‌پذیر نیست، چیست؟

این حرف غلط است و من آن را قبول ندارم. نه به این معنا که نظارت بر مجلس را قبول ندارم بلکه طبق قانون اساسی بر مجلس نظارت می‌شود. مگر می‌توان گفت که نباید به نماینده نظارت کرد. مگر امروز یک نماینده تخلف کند به تخلفش رسیدگی نمی‌کنند؟ اخیرا مدعی‌العلوم یک نماینده را به خاطر اظهارنظر در خصوص یک فرد حقیقی فراخوانده است. بسیاری از نمایندگان به دادگاه فراخوانده می‌شوند و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

 

مجلس قانون ممنوعیت دوشغله را تصویب کرده اما تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم چند شغله هستند، آیا این خلاف قانون نیست؟

قبول دارم؛ نمایندگان نباید از قانون تخطی کنند. اما این مسئله ربطی به نظارت ندارد چرا‌که مشکل در اجرای قانون است. این قانون تصویب شده و نباید نمایندگان دوشغله باشند.

 

برای پویایی بیشتر مجلس چه اقداماتی باید انجام داد؟

به نظر من باید وظایف نمایندگان به طور صریح مشخص شود چراکه برخی اقداماتی که نمایندگان جزو وظایف آنها نیست. وقتی وظیفه نماینده مشخص نباشد، نماینده باید کارهایی را از روی اجبار بکند که هیچ وظیفه‌ای در قبال آن ندارد. باید از قشری‌نگری به سمت ملی‌نگری حرکت کنیم.

 

منظور شما از کارهای اجباری نمایندگان چیست؟

به طور مثال نماینده وظیفه‌ای در قبال وام و یا انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد ندارد. نماینده در حوزه انتخابیه خود کارهایی را می‌کند که وظیفه فرماندار و بخشدار است البته منظورم این نیست که نماینده نباید کارهای مردم را پیگیری کند بلکه معتقدم باید وقت خود را صرف قانون‌گذاری و نظارت بر قانون بکند.

 

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

از شما و همه همکارانتان در خبرگزاری فارس تشکر می‌کنم.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC