Icana.ir
fa

مجلس محل مطالبات و خواسته‌های مردم است

**مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران ازجایگاه ویژه و والایی برخوردار است و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانونگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌ها و مظهر اراده ملی است. روز 10 آذر که روز شهادت آیت‌الله مدرس است روز مجلس نامگذاری شده است.12/1/2010 5:29:00 PM12/1/2010 5:29:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
دهقانی:

مجلس محل مطالبات و خواسته‌های مردم است

سرویس سیاسی
**مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران ازجایگاه ویژه و والایی برخوردار است و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانونگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌ها و مظهر اراده ملی است. روز 10 آذر که روز شهادت آیت‌الله مدرس است روز مجلس نامگذاری شده است.
چهارشنبه 10 آذر 1389 ساعت 17:29

مجلس با دو نقش مهم و مؤثر قانون‌گذاری و نظارت تصمیم می‌گیرد. این جایگاه قانونی متشکل از نمایندگانی مختلف از سراسر کشور است؛ نمایندگانی از اقوام و اقلیم‌های مختلف که با رأی آنها صاحب کرسی‌های این نهاد قانون‌گذاری شده‌اند. اصل 86 قانون اساسی می‌گوید: نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملا آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهارکرده‌انده یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد. محمد قیوم دهقانی نماینده مردم ایرانشهر معتقد است مجلس دو وظیفه بسیار حساس نظارت و قانون‌گذاری را دارد و نظارت نقش کلیدی و ارزنده مجلس را بیشتر نمایان می‌کند چون در توسعه و سازندگی کشور بسیار مؤثر است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: «مجلس باید اقتدار لازم را داشته باشد و به‌خصوص آگاه باشد که بعد از تصویب قوانین ‌در جهت حسن اجرای آنها درست عمل شود.» گفت‌وگوی مندیل سیستان و بلوچستانرا به مناسبت روز مجلس با محمد قیوم دهقانی بخوانید.

 مجلس به عنوان یکی از سه قوا و بازوی تصمیمگیری در کشور که متشکل از نمایندگان مردم است چه جایگاهی میتواند داشته باشد؟

مجلس یکی از سه قوا در نظام جمهوری اسلامی است که بخشی از امورات را به عهده ‌دارد خصوصاً بحث قانون‌گذاری و به دنبال آن نظارت بر اجرای صحیح قانون که بسیار حساس است و  نقش کلیدی و ارزنده مجلس را بیشتر نمایان می‌کند چون در توسعه و سازندگی کشور تأثیر می‌گذارد.

* این جایگاه به قدرت و اختیارات زیادی احتیاج دارد؟

البته مجلس باید اقتدار لازم را داشته باشد. به‌خصوص آگاه باشد بعد از تصویب قوانین در جهت حسن اجرای قوانین درست عمل شود. در آن صورت است که اهداف و خواسته‌های مردم و نظام تحقق پیدا می‌کند اما اگر مجلس نتواند از جایگاه خودش به نحو احسن استفاده کند نه تنها در کار خودش موفق نخواهد بود بلکه ممکن است مشکلات و چالش‌ هم به وجود بیاورد.

* مجلس علاوه بر قدرت نیاز به چانهزنی و تعامل با دیگر قوا هم دارد؟

البته بین مجلس و دولت باید تعامل وجود داشته باشد. مجلس در جایگاه صدای مردم و دولت در جایگاه شنونده این صدا نیاز به جلسات مشترک بسیاری دارند که در جهت اجرای قوانین و ارائه طرح‌ها و لایحه‌ها صورت می‌گیرد.

 *مناطق محروم در کشور ما که برخی استانها را شامل میشود با مسائل بغرنج و بسیاری روبهرو هستند، زندگی مردم در این مناطق با مردمی که در شهرها و استانهای برخوردار زندگی میکنند متفاوت است. از آنجایی که مناطق کمی هم نیستند و اتفاقا قرارگیری آنها در موقعیتهای استراتژیک کشورمان موقعیت و نقش آنها را ملی میکند. آیا در تصمیمگیریها و قوانینی که در مجلس تصویب میشود و برای همه مردم است این تفاوتها و نیازها آنطور که وجود دارد دیده شده و منظور میشود وشما به عنوان نمایندهای که از یکی از مناطق محروم و کم‌‌برخوردار به مجلس آمدهاید شرایط را چطور میبینید؟

به نظر من، ما نمایندگان مناطق محروم مشکلاتی را که مردم در آنجا با آن درگیر هستند بهتر می‌توانیم لمس کنیم و ببینیم و می‌توانیم آنها را انتقال بدهیم و همین مسئله به ما کمک می‌کند که به عنوان نماینده‌ای از آنجا در تصویب قوانین نقش ایفا کنیم. تلاش ما در جهت ارائه طرح‌هایی است در جهت یکسان‌سازی شاخص‌های کشور بتوانیم گام برداریم. نمایندگان مناطق محروم تلاش می‌کنند که شاخص‌های مناطقشان را به سمت شاخص‌های متوسط کشوری نزدیک کنند. رشد مناطق محروم به عنوان بخش قابل‌توجهی از کشور ما کمک بسیاری به رشد و توسعه مملکت خواهد کرد البته این مسئله به همکاری نمایندگان این مناطق هم بستگی دارد.

* همین کاری که در حالحاضر در فراکسیون مناطق محروم انجام میدهید؟

بله، این موضوع عملاً توسط نمایندگان این مناطق در حال اجراست و به عنوان فراکسیون مناطق محروم شکل گرفته است.

* چه مسائلی در این فراکسیون مطرح و پیگیری میشود؟

نمایندگان مشکلات وسایل مناطق محروم را مطرح می‌کنند و هدف نزدیک کردن شاخص‌های این مناطق به شاخص‌های کشوری است. اقداماتی انجام می‌شود و طرح‌هایی هم مطرح می‌شود. در بحث قانونگذاری و پیگیری‌ها توسط مسئولان اجرایی و دولت هم مؤثر خواهد بود.

* در بخشی از گزارش سخنگوی شورای نگهبان در تشریح نتایج و پیشنهادات جلسه کارگروه رفع اختلاف دولت و مجلس آمده است. سؤال از وزیر باید مربوط به وظایف وزیر باشد و در مواردی که اختیاری وجود نداشته باشد، سؤال از آن امکانپذیر نیست مگر درخصوص عدم رعایت مقررات. همچنین سؤال باید مربوط به حوزه مأموریت و مدت مأموریت رئیسجمهور و وزیر فعلی باشد. این به چه مفهومی است؛ مگر تا به حال نمایندگان سؤالاتشان را مثلا در حوزه صنایع از وزیر ارشاد میپرسیدند یا در مورد پروژههایی که در کشور ما زمان طولانی را طی میکنند تا به مرحله اجرا یا بهرهبرداری برسند، آیا باید بدون پاسخگو بمانند؟

با توجه به امتیازاتی که نمایندگان دارند در آیین‌نامه آنها برای سؤال از وزیر یا رئیس‌جمهور شرایطی دارند. در قانون فعلی ما برای پیگیری نمایندگان درخصوص مشکلات و مسایل موجود در کشور سؤال از وزیر پیش‌بینی شده است اما آخرین اهرم فشار نماینده برای پاسخگویی وزرا، سؤال از وزیر است. بعد از پیگیری‌های اولیه نوبت به تذکر شفاهی، سپس کتبی و بعد از آن اگر نماینده توجه یا پاسخی دریافت نکرد، نوبت به سؤال از وزیر در کمیسیون می‌رسد. اگر باز هم وزیر پاسخگو نبود، سؤال به صحن می‌آید. سؤال از وزیر در صحن اهرم نهایی است که وزیر باید پاسخگو باشد و دیگر نمایندگان هم نظر بدهند.

* اما درخصوص سؤال و پسگرفتن سؤال نمایندگان مدتی بحث و انتقاد بود. آیا این اهرم واقعاً اهرم فشار است؟

می‌خواهم همین را بگویم. واقعیت این است که سؤال از وزیر آنچنان اهرم فشار نیست و وزرا آنطور که باید پاسخگو باشند، نیستند. این فرصت که برای نمایندگان پیش‌بینی شده نتوانسته است خواسته‌های به‌حق مردم را که یک نماینده خارج از هرگونه مسایل و گرایش سیاسی و صرفا جهت انجام وظیفه دنبال می‌کند، به آنها بدهد. این راهکار کافی نیست و ما را به نتیجه نمی‌رساند چه برسد به اینکه همین هم محدود شود. وقتی مردم نتوانند مطالباتشان را از طریق نماینده و راهکارهای قانونی دنبال کنند مشکلات بیشتری خواهیم داشت.ما باید بتوانیم خواسته‌های مردم را در چارچوب قوانین و با راهکارهای مناسب دنبال کنیم. ایجاد کردن موانع بیشتر، به نفع نظام و مردم نیست.

*  مشکلاتی که در حال حاضر برای نمایندگان درخصوص سؤال از وزیر وجود دارد چیست؟

وقتی موضوع در صحن علنی مطرح می‌شود و نمایندگان سؤال دارند، ممکن است ناچار شوند سؤال را پس بگیرند و یا وضعیت را به شکلی می‌بینند که اگر هم به رأی بگذارند ممکن است به نتیجه نرسند اما به نظر من مجلس زمانی می‌تواند تأثیرگذاری خوبی از نمایندگان و  خروجی خوبی از آنها داشته باشد که نمایندگان به دور از هرگونه  گرایش و در جهت منافع کشور رأی‌‌دهند، در این صورت است که به هدفمان که برآورده کردن خواسته‌های مردم است، می‌رسیم. اگر سؤال به مسایل حاشیه‌ای کشانده شود نتایج خوبی نخواهد داشت. اگر شخص مورد سؤال حاضر شود مسایل را پیگیری کند نماینده آمادگی پس گرفتن سؤال را دارد. به هر حال سؤال از وزیر آخرین اهرم فشار است.

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC