Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
نماینده خدابنده:

هنوز مشکل کم آبی خدابنده حل نشده است

سرویس اقتصادی
**نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات این شهرستان افزود: پدیده خشکسالی و شیوه مواجهه با آن نسبت به سایر بلایای طبیعی در ایران مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است.
پنج‌شنبه 11 آذر 1389 ساعت 15:48

 سیدفاضل موسوی به روزنامه «مردم نو» زنجان، گفت: اگر برای تأمین آب چاره‌ای اندیشیده نشود بحران جدی خواهد شد.

 نماینده خدابنده در مجلس معتقد است که درهدفمند‌سازی یارانه‌ها باید دولت عملکرد و شیوه خود را مشخص کند.

وی همچنین در گفت وگوی این هفته به مسئله شکایت مردم از دستگاه‌های اداری می‌پردازد و ادامه می‌دهد که به نظر می‌رسد دیوان عدالت اداری باید گزارش جامعی در این خصوص ارائه دهد. پرونده‌هایی که به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شوند، قابل بررسی و تفکیک است تا مشخص شود چند درصد از پرونده‌ها به خاطر کم‌کاری، چند درصد به خاطر کم‌توجهی، چند درصد به خاطر دیگر مسائل و... است.

وی همچنین به مشکل کم‌آبی در شهرستان خدابنده نیز اشاره می‌کند:

 

نگاه ملی

* شما اخیراً به لزوم اتخاذ راهکارهای مؤثر در برخورد و مواجهه با رژیم اشغالگر قدس اشاره کردهاید. در این خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی میکنید. ایران در این مسیر چه اقدامات مؤثری میتواند انجام دهد؟

آنچه مسلم است اینکه مخالفت ما بارژیم صهیونیستی ریشه و خاستگاهی کاملاً اعتقادی دارد، حال آنکه درخصوص کشورهای دیگری مانند ترکیه لااقل مسائل مادی نیز در کنار مسائل اعتقادی وجود دارد. ما باید از این خاستگاه اعتقادی خود استفاده کرده و ابتکار عمل را درخصوص مواجهه عمومی با جنایات رژیم صهیونیستی بر عهده بگیریم. در این خصوص لازم است مدیریت مقابله با تل‌آویو بر عهده ما باشد. به هر حال کشورمان باید مسئولیت تنویر افکار عمومی خاورمیانه و جهان درخصوص جنایات رژیم صهیونیستی را بر عهده گرفته و در این زمینه ابتکار عمل داشته باشد. در راستای مبارزه با جنایات رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دو راهکار را در پیش گیرد.

دسته اول راهکارهای آشکار هستند، به این معنا که جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند با استناد به راه‌های کاملاً منطقی و تأثیرگذار و در سایه نوعی هدف‌گذاری بلندمدت و کلان، جنایات رژیم اشغالگر قدس را برای افکار عمومی دنیا تبیین نماید. دسته دوم راهکارهای نهان هستند. به این معنا که در کنار تلاش جهت تنویر افکار عمومی جهان، ما بتوانیم در سایه همکاریهای جمعی که لزوما نیز نیاز به آشکارسازی آنها وجود ندارد زمینه را جهت انزوای بین‌المللی تل‌آویو و مقابله با جنایات این رژیم فراهم کنیم.

* لطفا کمی درخصوص تلاش آشکار جهت تبیین ماهیت رژیم صهیونیستی در نزد افکار عمومی دنیا سخن بگویید. به نظر شما این تلاشهای آشکار باید چگونه و براساس چه مکانیزمی صورت پذیرد؟

واقعیت امر این است که امروزه حدود 70 درصد افکار عمومی دنیا روی مسائل بشری بسیار حساس هستند، بنابراین اساس افشای جنایات رژیم صهیونیستی به طور طبیعی مخاطبان زیادی در دنیا پیدا خواهد کرد. از آنجا که جنایات رژیم صهیونیستی بسیار گسترده و مستند می‌باشد، افکار عمومی دنیا در روندی آهسته و پیوسته نسبت به ماهیت این رژیم غاصب آگاه خواهد شد و در برابر آن موضع‌گیری می‌نماید. جمهوری اسلامی ایران نیز باید در قالب همین رویکرد منظم ولی مؤثر جنایات رژیم صهیونیستی را افشا نماید و مطمئن باشد که این روش کاملاً درخصوص تنویر افکار عمومی جهان مؤثر خواهد بود.

*  گویا اعلام شده که حجم شکایت از دستگاههای دولتی در دیوان عدات اداری افزایش یافته است. شما علت افزایش حجم شکایات در دستگاههای دولتی را چه میدانید؟

به نظر می‌رسد که دیوان عدالت اداری باید گزارش جامعی در این خصوص ارائه دهد. پرونده‌هایی که به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شوند، قابل بررسی و تفکیک است تا مشخص شود چند درصد از پرونده‌ها به خاطر کم‌کاری، چند درصد به خاطر کم‌توجهی، چند درصد به خاطر دیگر مسائل و... است.

* آیا در کمیسیون اصل 90 نیز چنین رشدی در آمار شکایات قابل مشاهده است؟

 نوعاً شکایاتی که در کمیسیون اصل 90 طرح می‌شود، سطحی بالاتر از دیگر نهادها دارد، یعنی فرد اگر احساس کند که دیگر از کسی کاری ساخته نیست و از همه‌جا قطع امید کند به کمیسیون اصل 90 شکایت می‌کند.

بسیاری از مسائل به ما ربطی ندارد و در صلاحیت مقامات قضایی است و اگر خدای ناکرده کسی از مقامات قضایی شکایت داشته باشد که بنا به دلایلی به مسئله‌ای رسیدگی نکرده‌اند یا اعمال نفوذ کرده‌اند، این کمیسیون پرونده را پیگیری می‌کند. به صورت عادی ما وارد پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است، نمی‌شویم.

البته اظهارات رئیس دیوان عدالت اداری دور از واقعیت نیست. با توجه به گزارش‌هایی که به ما می‌رسد نارضایتی مردم از دستگاه‌های اجرایی وجود دارد و به طرق مختلف هم برای نمایندگان مجلس قابل مشاهده است. باید آسیب‌شناسی کرد و دید چه عواملی سبب می‌شود حجم شکایات روز به روز افزایش یابد.

آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی علل و عوامل این نارضایتی ضرورت دارد و به هر حال مسئولان کشور باید پیگیر این امر باشند.

* نقش سازمان بازرسی کل کشور در کنترل تخلفات دستگاههای اجرایی چیست؟

 سازمان بازرسی کل کشور در حال حاضر بیشتر بر کارهای تخصصی تمرکز پیدا کرده و از اصل و ماهیت خود فاصله گرفته است.

در عین حال سازمان بازرسی نباید از وظایف اصلی خود غفلت کند. سازمان بازرسی از اعمال وظایف خود در بسیاری از مسائلی که دیگران نمی‌توانند ورود پیدا کنند و سازمان بازرسی چنین اختیاری را به ویژه از جهت حقوقی و قضایی دارد، فاصله گرفته است.

اولویت نخست سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر عملکرد مسئولان اجرایی است، اگرچه سازمان بازرسی تلاش بی‌وقفه‌ای در جنبه‌های دیگر دارد، اما از اصلی‌ترین وظیفه خود تا حد زیادی غافل شده است.

* تأثیر ساختار دیوان عدالت اداری در افزایش نارضایتیها از دستگاه اجرایی چه میتواند باشد؟

من هم با این نظر موافقم که دیوان عدالت اداری باید شعب خود را نظیر دادگاه‌های عادی در تمام کشور گسترش دهد. بالاخره نظام قضایی می‌توانست لایحه‌ای پیشنهاد دهد که چنین ساختاری برای دیوان عدالت اداری پیش‌بینی شود.

بسیاری از مسائل ناشی از بعد مسافت از تهران است. شاید اگر دیوان شعبی در سراسر کشور داشته باشد، به نحوی که نظیر دادگاه‌های دیگر به سادگی در دسترس مردم باشد، بسیاری از مشکلات و نارضایتی‌ها کم خواهد شد. در صورتی که در سیستم اداری رسیدگی فوری و دقیق وجود داشته باشد، از پرونده‌ها در بخش‌های دیگر کاسته خواهد شد.  شرط کارایی دیوان عدالت اداری  دسترسی و سهل‌الوصولی است و نباید اقامه دعوی در دیوان عدالت اداری برای مردم هزینه‌های سنگین و غیرقابل تحمل داشته باشد. اگر دیوان عدالت اداری در شهرستان‌ها شعبه داشته باشد، رجوع مردم بسیار راحت‌تر است.

به نظر می‌رسد دیوان عدالت اداری باید سازمان خود را ابتدائاً در مراکز استان‌ها گسترش دهد و سپس در شهرستان‌ها نیز ایجاد شعبه کند.

* آقای موسوی شما هدفمند کردن یارانهها را چطور ارزیابی میکنید؟

واقعیت این است که باید روند اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در یک مقوله علمی مشخص باشد و به مردم توضیح داده شود که در صورت اجرای چه برنامه‌ای نتیجه چه خواهد شد.

رئیس‌جمهور می‌گوید که وضع زندگی مردم از همان روز اول اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بهبود می‌یابد، اما هیچ کارشناس اقتصادی در داخل یا خارج مجلس این گفته را که از روز اول اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها زندگی مردم بهبود خواهد یافت، تأیید نمی‌کند.

 علت تأیید نشدن این سخن هم این است که با هیچ مقوله علمی جور درنمی‌آید که در گرفتن یارانه از مردم وضعیت زندگی آنان از همان زمان اول بهبود یابد.

 به همان میزان اطلاعات کمی که از اقتصاد داریم، خروجی هدفمند کردن یارانه‌ها در ابتدای کار چیزی نمی‌شود که از سوی آقای رئیس‌جمهور مطرح شده است.  ما در مجلس باید جوابگوی مردم باشیم و اگر خدای نکرده این طرح در ابعادی ناموفق باشد، تمام نظام باید جوابگو باشد، بنابراین بهتر است دولت به روشنی روند اجرای طرح را برای مردم بازگو کند و از واقعیات سخن بگویند.  تمام آرزوی ما اجرای درست این طرح است اما شخص بنده متحیرم که چرا از مقولاتی سخن گفته می‌شود که مردم دچار سرگردانی می‌شوند، ما نه می‌توانیم برای اجرای این طرح سیاه‌نمایی کنیم نه باید موضوع را به گونه‌ای برای مردم مطرح کنیم که گویی هیچ تبعاتی در زندگی آنان نخواهد داشت.

 اگر درآمد 20 هزار میلیارد تومانی دولت که قرار است در نیمه دوم سال از هدفمند کردن یارانه‌ها اخذ کند به درستی هزینه نشود تبعات آن 4 - 5 برابر این مبلغ برای کشور خواهد بود و اصلا جمع‌شدنی نیست.

* درست است که مجلس با دولت در این زمینه مدارا میکند، اما بحث هنوز برای ما کاملاً روشن نیست و از روند اجرا به طور کامل مطلع نیستیم. یکی از دلایل هم این است که به برخی وعدههای داده شده عمل نشده است، به عنوان مثال قرار بود دو ماه قبل از اجرای طرح، به حساب مردم پول واریز شود آیا چنین شد؟

مردم در شرایط فعلی هنوز آمادگی اجرای طرح را پیدا نکرده‌اند و نمونه آن قبوض برقی بود که در استان مازندران صادر شد و استان را به هم ریخت و موجب گله‌مندی شد.

 معتقدم آدمهای زمینی اعم از نمایندگان مجلس، مردم، خبرنگاران، مسئولان دولتی و کارشناسان اقتصادی از نحوه اجرا به درستی خبر ندارند، شاید آقای رئیس‌جمهور با ملائک قرار است این طرح را اجرا کند.

 

نگاه استانی

* بزرگترین مشکلی که مردم در حوزه انتخابیه شما با آن مواجه هستند چیست؟

به جز بیکاری که مشکل تمام کشور است هم‌اکنون روستاهای خدابنده دارای مشکل اساسی آب هستند و در این باره هم متأسفانه وزارت نیرو کمترین توجه را دارد.

توجه داشته باشید که خدابنده با بحرانی به نام کم‌آبی روبه‌رو است و سطح آب شرب در روستاهای خدابنده کاهش دارد. از این‌رو صنعت را هم دچار مشکل کرده است. اگر برای تأمین آب چاره‌ای اندیشیده نشود بحران جدی خواهد شد.

* هیچ پروژهای برای آبرسانی به خدابنده تاکنون در نظر گرفته نشده است؟

البته در سفرهای استانی مصوبات فراوانی در این باره به تصویب رسیده است اما کمبود بودجه مانع از اجرای آنها می‌شود. در این باره باید مسئولان اجرایی به فکر چاره‌جویی برای مردم باشند، چون کشاورزی و صنعت که تنها منبع درآمد مردم خدابنده است با تهدید نابودی مواجه است.

از طرفی اختصاص بخش زیادی از آبهای استان به کشاورزی سبب شده تا صنعت که نقش مهمی در این شهرستان دارد با مشکل مواجه شود.

* کمبود آب مسئلهای است که اکثر شهرستانهای زنجان با آن درگیرند؟

بله سالهاست که ما در این باره به مسئولان اجرایی استان تذکر داده‌ایم و در تمام جلسات این موضوع را گوشزد کرده‌ایم.

به طور کلی باید بگویم که پدیده خشکسالی و شیوه مواجهه با آن نسبت به سایر بلایای طبیعی در ایران مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است.

علت اصلی این مسئله دوره بازگشت نسبتاً بالای خشکسالی‌های شدید نسبت به سیلاب‌ها و یا زلزله‌ها و همچنین تأثیر غیر آنی خسارات و ضررهای آن است در حالی که با نگاهی گذرا به تاریخ و بررسی آسیب‌های به وجود آمده در اثر خشکسالی‌های شدید این مسئله دگرگون گردیده و اهمیت دادن به مسائل خشکسالی نسبت به سایر بلاهای طبیعی از اولویت بالایی برخوردار خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC