Icana.ir
fa

کسب بازارهای صادراتی خلیج‌فارس با راه‌اندازی کارخانه خودرو سبک درخوزستان

**این روزها برنامه پنجم توسعه گام‌های نهایی تصویب را طی می‌کند و بنابر اخبار منتشر شده تاکنون بالغ بر 160 ماده آن به تصویب رسیده است و در تمام این موارد نمایندگان کوشیده‌اند تا حداکثر رفاه و خواست مردم در این قوانین رعایت شود. آن‌چه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی روزنامه «فرهنگ جنوب» خوزستان با" سیدشریف حسینی "نماینده مردم اهواز در مجلس است.12/4/2010 9:35:00 AM12/4/2010 9:35:00 AMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
سیدشریف حسینی تاکید کرد

کسب بازارهای صادراتی خلیج‌فارس با راه‌اندازی کارخانه خودرو سبک درخوزستان

سرویس اقتصادی
**این روزها برنامه پنجم توسعه گام‌های نهایی تصویب را طی می‌کند و بنابر اخبار منتشر شده تاکنون بالغ بر 160 ماده آن به تصویب رسیده است و در تمام این موارد نمایندگان کوشیده‌اند تا حداکثر رفاه و خواست مردم در این قوانین رعایت شود. آن‌چه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی روزنامه «فرهنگ جنوب» خوزستان با" سیدشریف حسینی "نماینده مردم اهواز در مجلس است.
شنبه 13 آذر 1389 ساعت 09:35

*   جناب حسینی از آخرین وضعیت پروژه‌ها و طرحهای مورد پیگیری حوزه انتخابیه خود چه خبرهایی دارید؟

طی هفته‌های گذشته پس از یک سال و نیم پیگیری توانستیم مجوز احداث کارخانه خودرو سبک را در خوزستان کسب کنیم و با توجه به تصویب هیأت‌دولت در سفر دوم این هیأت نشست خاصی که با رئیس‌جمهور در این زمینه صورت گرفت کلیه مباحث مربوط به این طرح مبنی بر اینکه جایگاه استان خوزستان به گونه‌ای است که اگر خط تولید خودرو سبک در این منطقه راه‌اندازی شود می‌تواند بازار صادراتی کشورهای همسایه را جذب کند...

و با توجه به فاصله ایران با عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس از طریق دریا و به واسطه وجود 5 بند مهم، استان خوزستان می‌تواند به یک صادرکننده در این راستا تبدیل شود.

راه‌اندازی این کارخانه چه مزایایی برای صنعت خودرو کشور به همراه خواهد داشت؟

با توجه به استراتژی صنعت خودرو که از 3 میلیون خودرو تولیدی، یک میلیون خودرو باید صادر شود در این راستا خوزستان در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و استان‌های همجوار آن مانند کهگیلویه‌ و بویراحمد، ایلام و لرستان و چهارمحال و ‌بختیاری و بوشهر به نسبت فاصله کمی که با این استان دارند و از آن‌جایی که فاقد خط تولید خودرو هستند می‌تواند علاوه بر بحث صادرات این تولیدات، نیاز داخل را نیز تأمین کند که با توجه به دستور ریاست محترم جمهور به منظور تسریع کار و دستوراتی که وزیر صنایع و معادن برای این طرح داشتند تاکنون طرح توجیهی و شورای سیاست‌گذاری خودرو مطرح شد و پیرو نشستی که با معاون وزیر صنایع و رئیس سازمان گسترش و نوسازی برگزار شد یک خودروساز داخلی در این مورد اعلام آمادگی کرد و از سوی استانداری، زمینی برای این کار اختصاص یافت و سایر تجهیزات هم به آن تخصیص یافت و براساس نتایج جلسات مقرر شد تا 40 درصد سرمایه‌گذاری از سوی دولت و 60 درصد توسط بخش خصوصی تأمین شود. البته وزارت صنایع برای صدور مجوز اعلام آمادگی کرده و بناست فاز اول این پروژه برای بحث مونتاژ با 500 میلیارد تومان آغاز به کار کند.

با احداث این کارخانه چه میزان فرصت شغلی ایجاد خواهد شد؟

با توجه به اینکه هر خودرو از 4 هزار قطعه تشکیل شده است و برای تولید این تعداد حدود 1500 شرکت بزرگ و کوچک درگیر خواهند بود و از آن‌جایی که از 800 هکتار زمینی که برای این طرح اختصاص یافته در حدود 80 هکتار به قطعه‌سازی تخصیص می‌یابد می‌توان امیدوار بود که 2 هزار نفر در این  زمینه مشغول به فعالیت شوند و پس از اجرای این طرح استان خوزستان برای اولین‌بار وارد عرصه صنعت خودرو خواهد شد و اگرچه تا به امروز استان خوزستان در صنعت نفت، گاز و فولاد و نیشکر فعالیت داشته اما با این کار حضور پررنگی در صنعت خودروسازی خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم در آینده علاوه بر تثبیت شغل‌های موجود زمینه اشتغالزایی جدید نیز فراهم شود.

جناب حسینی از آخرین وضعیت بررسی برنامه پنجم در مجلس توضیحاتی بفرمایید؟

برنامه پنجم توسعه ماه‌هاست که توسط نمایندگان و دست‌اندرکاران مربوطه در حال بررسی است و به عبارتی تصویب آن یک کار بزرگ از سوی دولت و مجلس است که این برنامه بر مبنای اسناد بالادستی و پایین‌دستی تبیین شده و اکنون نمایندگان با دقت و درایت هرچه تمام در حال تصویب آن هستند.

 از 200 ماده موجود در این برنامه در بخش‌های مختلف اعم از آموزش، علم و اقتصاد و... بالغ بر 160 ماده به تصویب رسیده و شاید از بهترین موارد تصویب شده در آن بتوان به اختصاص 10درصد از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بحث بیمه و سلامت و درمان اقشار آسیب‌پذیر اشاره کرد و به طور کلی نگاه ویژه‌ای از سوی دولت و متولیان امر برای این مورد منظور شده است که امید می‌رود دولت با اجرای صحیح و دقیق آن موجبات رفاه مردم را فراهم کند و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات بخش‌های مختلف را ایجاد کند.

جایگاه صنعت بیمه در این برنامه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در زمینه صنعت بیمه نمایندگان برنامه‌ریزی خوبی را انجام داده‌اند و هرچند در برنامه چهارم، بیمه‌ها محدود بودند و تنها یک شرکت بیمه خدمات را با نهاد و ارگان‌های موجود عملیاتی می‌کرد اما در برنامه پنجم توسعه اجازه فعالیت به اکثر بیمه‌ها داده شده است و با گستردگی حضور این شرکت‌ها بی‌شک شاهد رشد و ارتقای صنعت بیمه و تحول در آن خواهیم بود و تمام این موارد به نفع مردم خواهد بود و حتی به گونه‌ای حرکت شده تا به واسطه بیمه‌ها بتوان ریسک و خطرات موجود را تاحدودی پوشش داد و اگر بحث هدفمند کردن یارانه‌ها تبعات منفی داشته باشد بی‌شک به واسطه بیمه‌ها می‌توان این تبعات را کاهش داد.

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC