سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس:

مجلس باید از اهرم‌های نظارتی برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده کند

سرویس سیاسی
**رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی گفت: مجلس باید از اهرم های نظارتی برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده کند.
پنج‌شنبه 18 آذر 1389 ساعت 12:31

به گزارش خبرنگار خانه ملت،"حمیدرضا فولادگر" نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی با بیان این موضوع درباره اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی به روزنامه «نسل فردا» اصفهان گفت: تاکید بر توسعه قانون حمل و نقل عمومی به موجب لایحه‌ای انجام شد که دولت در ابتدا آن‌را به عنوان تبصره 13 ارائه و در طول دو سال متمادی به مجلس ارائه می‌کرد.

وی افزود:بعدها این تبصره به قانون دائمی مدیریت سوخت و حمل و نقل عمومی تبدیل شد. در این قانون و همچنین برنامه چهارم نیز دولت یکی از منابع اجرای این قانون را صندوق ذخیره ارزی پیش‌بینی کرده بود. یعنی چند منبع مالی مانند بودجه‌های سالانه، تسهیلات بانک‌های داخلی، فاینانس و همچنین حساب ذخیره ارزی را برای این موضوع پیش‌بینی کرده بود.

فولادگر در ادامه تاکید کرد: این موضوع هم در بودجه و هم در قانون سالانه دیده شده بود اما اجرا نمی‌شد. به همین دلیل مجلس طرحی را ارائه و تاکید کرد که آنچه را که توسط مجلس تصویب شده است، اجرا کنیم. ضمانت این تسهیلات نیز به عهده دولت بود اما شورای نگهبان ایراد گرفت.

نماینده اصفهان تاکید کرد: در نهایت این قانون در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب نهایی رسیدکه پس از تصویب این قانون لازم‌الاجرا شد که مجلس هم باید از روش‌های نظارتی برای این قانون استفاده کند.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی درباره راه‌های کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: یکی از مکانیزم‌های کاهش آلایندگی توسعه حمل و نقل عمومی است. در قانون مدیریت سوخت هم که برخی از احکام آن زماندار بود، در برنامه پنجم تمدید شد و به موجب همین قانون باید 75 درصد حمل و نقل مردم توسط حمل و نقل عمومی صورت بگیرد. از این مقدار در تهران 30 درصد حمل و نقل و در دیگر کلان‌شهرها هم باید تا 10 درصد بر عهده سیستم مترو باشد. با این برآوردها ما باید تا الان این کار را شروع کرده بودیم تا آن‌را به پایان برسانیم.

فولادگر با اشاره به لزوم افزایش بودجه سالانه حمل و نقل عمومی و تأمین منابع مالی مورد نیاز گفت: برای مترو باید بودجه به صورت سالانه افزایش یابد ضمن اینکه یکسری منابع هم اوراق مشارکت یا فاینانس هستند. حساب ذخیره ارزی هم موردی است که مجلس بر آن تاکید کرده است. البته مجلس هم باید از همه اهرم‌ها برای توسعه حمل و نقل عمومی استفاده کند.

نماینده مردم اصفهان در ادامه به آلاینده‌های شهرها نیز اشاره کرد و گفت: باید به این نکته اشاره کنم که دو سوم آلایندگی کلان‌شهرها ناشی از خودروهاست. زمانی که چنین آماری داریم باید به استانداردسازی سوخت، قطعات، خودروها، خارج کردن خودروهای فرسوده، جلوگیری از تولید خودروهای غیر استاندارد و تشویق استفاده از سوخت‌های پاک مانند گاز بپردازیم.

وی به موضوع آلایندگی صنایع هم اشاره کرد و با مهم خواند آن تاکید کرد: در مورد صنایع هم باید به اجرای چنین مواردی بپردازیم. به عنوان مثال دو نیروگاه اسلام آباد و منتظری در استان اصفهان الزام داشتند تا سوخت مصرفی خود را از نفت کوره به گاز طبیعی تغییر دهند که تا کنون این کار را انجام نداده‌اند. در همین چند روز گذشته هم همین کارخانه‌ها آلایندگی بسیاری تولید کرده‌اند. مسئولان این نیروگاه‌ها نداشتن گاز را مطرح می‌کنند در حالی که مسئولان شرکت گاز نیز اعلام کرده‌اند که کمبودی در این ارتباط وجود ندارد. ما هم این موضوع را به وزرای نیرو و نفت تذکر داده‌ایم که چرا مصوبه سفر استانی دولت هنوز اجرا نشده است.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی درباره بهره‌برداری از انرژی‌های پاک نیز یادآور شد: ما باید سراغ انرژی‌های پاک مانند انرژی بادی و خورشیدی برویم. این موضوع در برنامه پنجم نیز مصوب شده است که 5 هزار مگاوات برق بادی داشته باشیم. ضمن اینکه انرژی هسته‌ای هم در برنامه گنجانده شده است. همچنین اجرای قوانینی نیز در راستای حفاظت از محیط زیست، مبارزه با آلاینده‌‌ها، معاینه فنی خودروها و قانون ارتقای کیفی صنعت خودرو را داریم که امیدواریم با رعایت قوانین این چنینی وضعیت آلودگی هوا از شرایط هشدار خارج شود.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000