Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
کوهکن از انتقال بخشی از وزارت راه به لنجان می‌گوید؛

فولادشهر آماده میزبانی است

سرویس اقتصادی
**در ادامه طرح انتقال برخی وزارتخانه‌ها به استان‌های دیگر گفته شده است که بخش‌هایی از وزارت راه و ترابری به استان اصفهان و شهرستان فولادشهر از توابع لنجان منتقل می‌شود.روزنامه «نسل فردا» اصفهان، دراین خصوص با محسن کوهکن نماینده مردم لنجان و عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت و گو کرده است.
پنج‌شنبه 18 آذر 1389 ساعت 13:10

 به گزارش خانه ملت،متن این گفت و گو در پی می آید: 

*ظاهراً گفته شده است در ادامه طرح انتقال برخی از وزارتخانهها به استانهای دیگر، قرار است بخشی از وزارت راه و ترابری به فولادشهر منتقل شود. آیا این شهر ظرفیت پذیرش این وزارتخانه را دارد؟

پیش از پرداختن به این موضوع لازم است ارزیابی از کلیت موضوع که همان انتقال بخش‌هایی از وزارتخانه‌ها به استان‌های دیگر است داشته باشیم. اصل اینکه این که وزارتخانه‌ها یا بخشی‌هایی از وزارتخانه‌ها باید به شهرستان‌های دیگر منتقل شوند و ضرورتی ندارد در تهران باشند مثبت ارزیابی شود. طبیعی است که برای اجرای این تصمیم، در هر استان هم مکان‌هایی را انتخاب می‌کنند که ظرفیت پذیرش این وزارتخانه‌ها را داشته باشد و در عین حال بتواند هم افرادی را که منتقل می‌شوند و هم حوزه کاری آن دستگاهی که منتقل می‌شود مدیریت کند. ضمن اینکه شهر مقصد باید بتواند برای پرسنل و کارکنانی که منتقل می‌شوند امکانات رفاهی و معیشتی کافی را فراهم کند. می‌دانید که فولادشهر در شهرستان لنجان از لحاظ ساخت تعداد مسکن مهر در رتبه‌های اول کشوری قرار دارد. یعنی تعداد مسکن مهری که در آنجا می‌سازند خیلی بالاست و زمینه لازم را برای اسکان کارمندانی که منتقل می‌شوند دارد. از طرف دیگر دسترسی مناسب از طریق آزادراه به مرکز استان دارد. یعنی اگر کرج به عنوان اولین شهری که از طریق مترو به تهران دسترسی دارد؛ به دلایل اقتصادی در اصفهان نیز اولین مسیری که پتانسیل ایجاد مترو شهری را دارد همین فولادشهر است؛ یعنی در بحث مترو قطار شهری و حومه؛ مسیر زرین‌شهر به سمت فولاد شهر و لنجان و بعد شهر علامه مجلسی تنها مسیری است که چندین سال کار کارشناسی روی آن انجام شده است و این مسیر را برای احداث خط مترو اقتصادی دیده‌اند؛ هم فاصله کوتاه است و هم اعتبار لازم را دارد مجموعه این محاسن را که کنار هم بگذاریم، می‌توانیم نتیجه بگیریم فولادشهر مکان مناسبی است برای این انتقال، هم ظرفیت مدیریت وزاتخانه‌هایی که به آنجا منتقل می‌شوند را دارد و هم برای کارکنانی که به آنجا منتقل می‌شوند امکانات اولیه رفاهی و معیشتی را دارد.

*  شاید بهتر است پیش از اینکه وارد مسائل دیگر شویم بپرسیم که چرا فولادشهر انتخاب شد؟

این شهر در کنار جاده‌ای است که از آن به عنوان کریدور آزادراه شمال به جنوب یاد می‌شود. همان گذر غرب اصفهان. یعنی وقتی از تهران وارد این آزادراه می‌شوید این آزادراه ادامه دارد و می‌رود تا شمال زرین شهر و ادامه‌اش به جاده اصفهان-شیراز می‌خورد. این محلی را که برای انتقال وزارت راه و ترابری انتخاب کرده‌اند در کنار این آزادراه است. یعنی کنار جاده اصلی شمال-جنوب کشور است و همانطوری که اشاره کردم فاصله‌اش با مرکز استان چیزی نزدیک به 24 تا 25 کیلومتر بیشتر نیست. مترو هم در آینده راه‌اندازی می‌شود. یعنی همین امسال اعتبار لازم برای آن اختصاص پیدا کرده است و کارهای مقدماتی و اجرایی‌اش انجام شده است. از طرف دیگر پیش از این مجموعه‌ای برای یکی از وازرتخانه‌ها در این شهر آماده کرده بودند که به نوعی امکانات لازم را پیش از این، در فولادشهر فراهم کرده‌اند.

 * در بحث انتقال بخشی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به شیراز شاهد بودیم که کارمندان این مجموعه در چندین مورد روبهروی مجلس تحصن کردند و به این روند اعتراض داشتند. آیا در مورد انتقال بخشی از وزارت راه این زمینه درباره خود کارمندان این وزارتخانه و این آمادگی در آنها برای انتقال وجود دارد؟

عمدتا در باره پذیرش اینها فکر می‌کنم با مشکل خاصی مواجه نشویم. ضمن اینکه وزارت راه با میراث فرهنگی یک اختلاف فاحش دارد و آن گستردگی وزارت راه است. از طرف دیگر اساساً ماهیت کار در وزارت راه حتی برای کارکنان خود وزارتخانه غیر ستادی است یعنی مجموعه وزارت راه عمدتا در ماموریت، سفر‌ها و بازدیدها هستند. این است که پیش‌بینی می‌شود اگر همه جوانب امر سنجیده شود وزارت راه کمتر با چنین مشکلی که برای سازمان میراث فرهنگی به وجود آمده بود مواجه شود. البته طبیعی است کسی که جایی را برای زندگی انتخاب کرده است تغییر محل کارش و محل زندگی‌اش خالی از مشکل نیست. اما خب شرایط تهران از یک طرف و هم آن بحث تسهیلاتی که برای این انتقال در نظر گرفته شده است تعداد قابل‌توجهی داوطلب را بر آن داشته است از تهران خارج شده و به استان‌های دیگر بروند. این عوامل تشویقی بی‌تأثیر نیست. از طرفی هم به هر جهت شرایط تهران شرایطی است که به دلایلی از جمله آلودگی هوا، ترافیک و معضلات دیگر معمولاً کسانی را به فکر انداخته است جای مناسب‌تری برای زندگی انتخاب کنند. تهران جاذبه‌های خودش را دارد اما موانعی وجود دارد که در کنار آن جاذبه‌ها به نوعی عامل تشویق هستند.

  *این انتقال در چه زمانی قرار است صورت بگیرد و اگر این انتقال صورت بگیرد آیا امکانات خاص برای استان فراهم میآورد یا خیر؟

من از تاریخ دقیقش اطلاع ندارم اما می‌دانم در مکان‌یابی و اقدامات زمینه‌ای کارهای لازم صورت گرفته است. البته می‌دانید ما عمدتا از انتقال مجموعه وزارت راه به استان اصفهان باید حالت تمرکززدایی از مرکز و پایتخت را در نظر بگیریم وگرنه نمی‌شود این را امکانات خاصی برای استان در نظر گرفت. به این خاطر معتقدم که دستگاه‌ها حتماً باید نگاه فرامنطقه‌ای داشته باشند و مسئولیت کلانی که دارند عمدتا حوزه مسئولیتشان کشور را در بربگیرد.

لذ از این انتقال ا برای استان اصفهان نباید به عنوان مزیتی قابل تبیین یاد کرد اما از این جهت که استان اصفهان سهمی را باید در کاهش مشکلات پایتخت داشته باشد می‌توان از این طرح استقبال کرد. همانطور که می‌دانید در ارتباط با حوادث غیرمترقبه هم استان اصفهان به عنوان یک استان پشتیبان و معین برای تهران تعیین شده است.

 این انتقال چه تأثیرات فرهنگی و اجتماعی برای فولادشهر دارد؟

فولادشهر شهرکی است که مثل شهرهای دیگر قدمت زیادی ندارد همزمان با تأسیس ذوب‌آهن، احداث شده است و یک شهرک دولتی بود که در سال‌های دهه 70 تبدیل به شهرداری شد و شهردار مستقل پیدا کرد. بافت مسکونی آنجا نمونه‌ای از افراد مختلفی است که از سراسر کشور آمده‌اند و آنجا برادرانه کنار هم زندگی می‌کنند.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار