هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
گفتگوی اختصاصی خانه ملت با لاریجانی

جایگاه رفیع مجلس ضامن پایداری کشور است

سرویس سیاسی
**در راه بازگشت از دمشق که رییس مجلس شورای اسلامی ایران برای حضور در مجمع مجالس آسیایی به آن سفر کرده بود فرصت کوتاهی دست داد تا با علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس گفتگویی انجام دهیم.گفتگویی که در آن از مشکلات میان مجلس و دولت و جایگاه مجلس در قانون اساسی گرفته تا موضوع طولانی شدن بررسی برنامه پنجم وتاخیر در ارائه لایحه بودجه مطرح شد.
شنبه 20 آذر 1389 ساعت 08:52

نظر رهبری این بود که دولت برنامه پنجم را پس نگیرد

 

آقای لاریجانی به عنوان اولین سوال، چرا بررسی برنامه پنجم توسعه طولانی شد؟

طولانی شدن برنامه پنجم یک سیری داشت که اولین مرحله آن به دیر ارائه شدن لایحه برنامه برمی گردد و دیگری به اینکه این لایحه تقریبا هم زمان با لایحه بودجه سال گذشته به مجلس ارائه شد.

لایحه برنامه پنجم با چقدر تاخیر به مجلس ارائه شد؟

برنامه پنجم قرار بود اوائل سال 88 به مجلس ارائه شود که با حدود 8 ماه تاخیر، دی ماه سال گذشته به مجلس تقدیم شد.

چرا بررسی برنامه پنجم در مجلس به سال 89 موکول شد؟

قاعدتا ما نمی توانستیم هم زمان هم لایحه بودجه سال 89 را بررسی کنیم و هم برنامه پنجم توسعه را. بنابراین لایحه بودجه را که برنامه عمل کشور برای سال آتی بود در اولویت قرار دادیم و ناچار رسیدیم به اوائل امسال و برنامه پنجم را در کمیسیون تلفیق آماده کردیم.

بررسی برنامه پنجم در مجلس چقدر طول کشید؟

بعد از آغاز به کار کمیسیون تلفیق و ارائه نظرات کمیسیون های تخصصی در مورد برنامه پنجم تقریبا بعد از سه ماه برنامه به نتیجه رسید. اما دولت به این نتیجه رسید که لایحه را پس بگیرد و وقتی آن را پس گرفت کار کمیسیون تلفیق تعطیل شد و وقفه ای طولانی در بررسی برنامه به وجود آمد.

چرا دولت استرداد لایحه برنامه پنجم را مطرح کرد؟

از نظر قانونی دولت می توانست لایحه را پس بگیرد چون اگر کلیات لایحه ای تصویب نشود دولت می تواند آن را پس بگیرد البته به نظر من طرح موضوع استرداد برنامه پنجم از سوی دولت کار اشتباهی بود اما به هر حال پس گرفتند و از اختیارات قانون شان استفاده کردند.

کار کمیسیون تلفیق چطور از سر گرفته شد؟

وقتی دولت لایحه را پس گرفت کمیسیون تلفیق عملا تعطیل شد اما بعد جلسه ای با حضور مقام معظم رهبری و نمایندگان دو قوه تشکیل شد و مقام معظم رهبری در این جلسه نظرشان این بود که نباید لایحه برنامه پنجم پس گرفته شود.

آیا پس از شروع مجدد کار کمیسیون تلفیق کار به همان روال قبلی ادامه پیدا کرد؟

در جلسه ای که گفتم و در نشست های نمایندگان مجلس و دولت یک سری چارچوب هایی مشخص شد که براساس آنها کمیسیون تلفیق مجبور شد جلسات جدیدی را بگذارد و یک سری مباحثی را بررسی کند که خود این موضوع مقدار زیادی زمان برد و بخشی از طولانی شدن بررسی برنامه هم به همین وقفه برمی گردد.

 

تاخیر در ارائه بودجه فرصت تصمیم گیری مناسب برای کشور را می‌گیرد

 

الان در فصلی هستیم که طبق قانون باید لایحه بودجه سال بعد ارائه شود اما گویا طبق روال سال های پیش امسال هم این لایحه با تاخیر به مجلس تقدیم خواهد شد. زیان چنین تاخیرهایی در ارائه لایحه بودجه چیست؟

قانون آیین نامه مشخص کرده است که تا 15 آذر هر سال باید لایحه برنامه بودجه از طرف دولت به مجلس ارائه شود و الان هم تا جایی که معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور به من گفته، اکثر کارهای بخش نامه ای انجام شده و دوستان دولت باید سعی کنند در سریع ترین زمان بودجه را به مجلس تقدیم کنند چون ممکن است دوباره با تاخیر در بررسی بودجه مواجه شویم که این به زیان کشور است.

تاخیر در ارائه بودجه چه زیان هایی دارد؟

من شنیده ام که برخی تصور می کنند اگر بودجه را با تاخیر بدهند نماینده ها زمان کمتری خواهند داشت و در نتیجه سریع تر بررسی می کنند و خیلی از نکات دیده نمی شود اما باید بگویم که این طور نیست و وقتی لایحه بودجه سریع تر بررسی می شود ممکن است خوب هم تصمیم گیری نشود و به تبع همه ابعاد به شکل مناسب در نظر گرفته نشود.

 

جایگاه مجلس بر قانون اساسی استوار است

 

اخیرا سخنگوی شورای نگهبان موضوعاتی را مطرح کرد که برخی حساسیت ها را در میان نمایندگان بر انگیخت این موضوع به کجا بر می گردد؟

ارجاع مشکلات بین قوه مقننه و قوه مجریه به شورای نگهبان و تشکیل کمیته حل اختلاف در این موارد دارای سابقه است در موضوعی هم که مطرح شد قوه مجریه در مورد برخی اصول قانون اساسی برداشت‌هایی را مطرح می‌کند که نظر مجلس به عنوان قوه مقننه کشور با این برداشت‌ها متفاوت است و از سوی دیگر مجلس در مورد تخلفات دولت از قانون دغدغه‌‌هایی دارد که این دغدغه‌ها اصلی ترین نگرانی مجلس در کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس است.

بعد از سخنان سخنگوی شورای نگهبان اعتراضاتی از سوی نمایندگان مطرح شد مبنای این اعتراضات چه بود؟

ما از رسیدگی به اختلافات دولت و مجلس در شورای نگهبان استقبال می‌کنیم، اما ایرادی که نوساناتی را در مجلس بوجود آورد به نحوه بیان سخنگوی شورای نگهبان بر می‌گردد؛ چراکه وی نتیجه‌ای را اعلام کرد و گفت این نتیجه کارگروه حل اختلاف است در صورتی‌که سخنان و برداشتی که وی در رسانه ها مطرح کرد نتیجه کارگروه حل اختلاف نبود.

 

اگر شورای نگهبان می‌گفت این برداشت ماست مشکلی نداشتیم و جوابشان را مستدل می‌دادیم

 

پس در واقع اعتراض نمایندگان به نتیجه نشست کمیته مشترک نبود بلکه به نحوه بیان اعلام نتایج بود؟

اعتراض به نتایج نشست کارگروه مشترک نبود و به نحوه بیان سخنگوی شورای نگهبان بود به نظر من هم  آیت الله جنتی یا آقای کدخدایی اگر نظری داشتند می‌توانستند بگویند ما نظرمان، این است و این هیچ اشکالی نداشت ما هم مستدل و با مدرک جوابشان را می دادیم

گفتید نگرانی اصلی مجلس که در کارگروه مشترک مطرح شده است تخلف از قانون است این موضوع را توضیح می دهید؟

نظر مجلس در مورد برخی تخلفات قانونی مستدل است و نگرانی هایی که از این ناحیه وجود دارد جدی است، ما در برخی موارد مطرح شده در کارگروه حل اختلاف که آقایان ( دولت و شورای نگهبان) نظر خودشان را مطرح کرده‌اند، بصورت جدی نظر داریم و معتقدیم اصول قانون اساسی چنین برداشت‌هایی را اجازه نمی‌دهد.

 

جایگاه مجلس در قانون اساسی برای صیانت از کشور است

 

ماه گذشته برداشت هایی از قانون اساسی مطرح شد که جمله حضرت امام مبنی بر در راس امور بودن مجلس  را نفی می کرد در این مورد نظر صریح خود را بیان می کنید؟

نفی سخن حضرت امام مبنی بر "در راس امور بودن مجلس" در تضاد با ساختار نظام جمهوری اسلامی است و چنین برداشتی با توجه به قانون اساسی و ساختار نظام جمهوری اسلامی برداشت نادرستی است و مجلسی که برای صیانت از قانون و کشور تشکیل شده مطمئنا همانطور که حضرت امام ره فرمودند در راس امور قرار دارد.

چرا این قدر بر روی این جمله تاکید دارید و پافشاری می کنید؟

این جمله امام ناظر بر فراز و فرودهای قانونگذاری در کشور است، چراکه سابقه قانونگذاری در کشور و لطماتی که از فقدان دستگاه قانون گذاری مقتدر در دوران قبل از انقلاب بر کشور ما رفت موجب شده است تا مجلس امروز و در قانون اساسی کشور ما چنین جایگاه رفیعی داشته باشد که امام در مورد آن بگوید "مجلس در راس امور است"؛ چراکه جایگاه رفیع مجلس در قانون اساسی نظام ما برای صیانت از کشور در نظر گرفته شده است

در شرایط فعلی چه چیزی بیشتر از هر چیز جایگاه مجلس را مستحکم خواهد کرد؟

نشاط سیاسی و عقبه فکری در مجلس موجب استحکام و شکوفایی مجلسی می شود که وظیفه صیانت از کشور را بر عهده دارد و این موضوع در رفتار شهید مدرس که نماد مجلس شورای اسلامی است به خوبی قابل مشاهده است و می توان دلیل این مدعا را در تلاشهای وی که موجب حفظ و صیانت از کشور در برهه های حساس شد مشاهده کرد.

ماه آذر ماه شهادت مدرس است و روز شهادت مدرس روز مجلس، این پرسش وجود دارد که چرا روز شهادت مدرس به عنوان روز مجلس برگزیده شد؟

شهید مدرس صاحب مکتبی خاص در سیاست است و جای خوشبختی دارد که نماد مجلس شورای اسلامی ایران "شهید مدرس" است؛ چرا که وی به تنهایی مکتبی خاص در سیاست و دموکراسی در کشور ما ایجاد کرد و در بسیاری از موارد به تنهایی بر سر منافع ملی و دینی ایستادگی کرد و نقشی مهم در عبور کشور از برخی برهه های تاریخی داشت؛ شهید مدرس در برخی موارد که کشور و منافع ملی کشور بواسطه قراردادهای ننگین در حال آسیب دیدن بود و یا بیگانگان قصد تعدی به کشور را داشتند، گاهی حتی با تنهایی تمام طوری رفتار می‌کردند که شرایط کشور راتحت تاثیر قرار می داد و از این جهت است که او می تواند الگویی مناسب برای نمایندگان مجلس باشد.

در قانون اساسی توجه ویژه ای به جایگاه مجلس شده، دلیل این همه تاکید و توجه چیست؟

تجربه قانونگذاری و مشروطه در سال های قبل از انقلاب و فراز و فرودهایی که در گذشته مجلس ما اتفاق افتاده است و خیانت ها و مشکلاتی که بواسطه فقدان مجلس مردمی و مقتدر بوقوع پیوسته، موجب شده تا جایگاه مجلس در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از منافع ملی تا این حد بالا برود و به همین دلیل است که در اصول زیادی از قانون اساسی بر جایگاه مجلس تاکید شده است و امیدواریم این جایگاه همیشه حفظ شود چرا که این جایگاه عامل مهمی برای پایداری کشور است.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000