هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
حسین نژاد با اشاره به فرارسیدن روز حمل‌ونقل تاکید کرد

فقط خطای انسانی در حمل و نقل دخیل نیست

سرویس اقتصادی
**26 آذرماه روز حمل و نقل نامگذاری شده، هفته‌نامه ارمغان خراسان شمالی در این راستا گفت‌وگویی با "محمدرضا حسین‌نژاد" عضو و سخنگوی کمیسیون عمران انجام داده‌است. او معتقد است که تنها عامل انسانی منجر به ناایمن شدن جاده‌ها و حمل و نقل ما نیست و باید دیگر عوامل از جمله نواقص خودروها را نیز درنظر گرفته و آنها را رفع کنیم.
شنبه 20 آذر 1389 ساعت 11:51

"محمدرضا حسین‌نژاد"نماینده مردم شیروان در مجلس شورای  اسلامی به‌کارگیری خودروهای سنگین که مصرف سوخت کمتری دارند را حیاتی توصیف کرد و خواستار توجه به جاده‌های روستایی با توجه به ورود خودروهای جدید و سریع در جاده‌های روستایی شد.

 روز حمل و نقل در تقویم ملی ما نزدیک است و ما در زمینه حمل و نقل مشکلات بسیاری داریم. چه از نظر وسایل نقلیه و چه در زمینه زیرساخت‌ها نظیر جاده. شما شرایط را چگونه می‌بینید؟

حمل و نقل به عنوان یک عامل مهم توسعه مطرح است. برخلاف گذشته‌ها که احشام وسیله حمل بار و جابجایی مسافر بود وبسیاری از بیماری‌ها و حوادث را به دنبال داشت اینک وسایل نقلیه مدرن جایگزین شده که نقاط قوت بسیار دارد ولی توجه به نکات ایمنی ضروری است. حمل و نقل بر چهار پایه هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی باعث توسعه و پیشرفت شده است.

تولیدات دامی و کشاورزی و همین‌طور محصولات سردرختی و محصولات مصنوعی کارخانجات علاوه بر تأمین نیازهای داخلی بازارهای دیگری را می‌جوید و با توجه به مکانیزه شدن این پروسه‌ها حتی بیش از حد نیاز تولید می‌شود و لازم است به بازارهای اقص‌نقاط کشور و همین‌طور دنیا برسد که این موضوع پارامتری مهم در تجارت و توسعه شده است. در این راستا حمل و نقل ایمن اهمیتی حیاتی پیدا کرده است چه در بحث ترانزیت بار و چه در جابه‌جایی مسافر. این موضوع به شاخصی تعیین‌کننده تبدیل شده است. در همین حال سرعت و ایمنی دو مقوله مهم در این راستا به شمار می‌آیند و حمل و نقل بدون این دو مولفه کارکرد خود را از دست می‌دهد. گرچه در همه این چهار زیرشاخه حمل و نقل عامل انسانی نقش بازی می‌کند. اما در جاده به جز عامل انسانی نقش دیگر عوامل نیز در ایجاد ایمنی حیاتی است کما اینکه حریق در خودروهای سواری و همچنین تریلرهای هوو در سال‌های اخبر موضوعی قابل توجه شده است. به جز این موضوع نقص فنی در ترمز و جعبه‌دنده (گیربکس) حوادث دلخراشی را رقم زده است.

 فقط مشکل خطای انسانی در حمل و نقل نیست که ایمنی جاده‌ها را به خطر انداخته است؟ مثلاً تولید خودروهای معیوب نظیر آنچه سایپا دیزل رقم زده هم خطرات جبران‌ناپذیری به وجود می‌آورد. مردم هم دستشان به جایی نمی‌رسد مگر سراغ نمایندگان خود در مجلس بیایند وگرنه کسی در مواجهه با شرکت بزرگی چون سایپا که نمی‌تواند پیروز شود.

خوشبختانه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کردند و در راستای پایین آوردن عمر خودروها به ویژه خودروهای سنگین که عاملی در ایمنی حمل و نقل جاده‌ای است توجه خاصی نشان داده شد. این موضوع یعنی پایین‌آوردن عمر ناوگان حمل و نقل جاده‌ای چه در بحث جابه‌جایی مسافر و چه در بحث ترانزیت بار تأثیر بسزایی در ایمنی حمل و نقل ایجاد می‌کند. البته این به معنای آن نیست که شرکتی نظیر شرکت سایپا دیزل مسائلی را رقم بزند و خیانت در امانت کرده و خودرویی را تحویل مشتری بدهد که هنوز اقساط آن به پایان نرسیده نواقص فنی ناشی از عیب در جعبه دنده و ترمزها رانندگان و مالکان این خودروهای سنگین را با مشکل مواجه کرده است. وقتی ما در مجلس شورای اسلامی ادعا می‌کنیم که قرار است عمر ناوگان حمل و نقل کشورمان به ویژه در حمل و نقل سنگین پایین بیاید این ادعا باید از طریق ایمن و کارشناسی شده انجام گیرد نه اینکه با وارد کردن ناوگان حمل و نقل معیوب و دارای نقص فنی که از همان کهنه هم کهنه‌تر خواهد بود هم ایمنی را مخدوش کنیم و هم جاده‌هایمان را ناایمن کنیم و جان مردم را به خطر بیندازیم. موضوع سایپا دیزل و بقیه کارخانجاتی که در این خصوص اهمال‌کاری کرده باشند در مجلس پیگیری می‌شود. ان‌شاالله بعد از رسیدگی به برنامه پنجم که دوباره فعالیت کمیسیون‌ها از سر گرفته می‌شود و این موضوع در کمیسیون عمران تحت بررسی قرار خواهد گرفت.

 شنیده می‌شد که در حین رسیدگی به برنامه پنجم موضوع وارد کردن کامیون‌ها و تریلرهای دست دوم مطرح شد. آیا این کار از نظر صرفه اقتصادی و ایمنی مناسب است؟

بله این موضوع هم بحث شد. موضوع این است که در بحث حمل و نقل کاهش مصرف سوخت بسیار حیاتی است. ما اینک کامیون‌ها و تریلرهایی داریم که مصرف سوختشان در هر صد کیلومتر 50 لیتر است. این موضوع علاوه بر توجه به صرفه‌جویی انرژی موضوع خطرناکی است. علاوه بر این می‌توان خودروهای سنگین با ضریب کمتری از مصرف را به کار گرفت. این کار باعث کاهش حوادث جاده‌ای و کاهش مصرف سوخت نیز می‌شود. بنابراین نظر مجلس در برنامه پنجم هم این بود که نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با توجه به این مولفه‌ها انجام گیرد.

 آیا حمل و نقل فقط در همین موارد مربوط به خطاهای انسانی و نواقص خودرویی محدود می‌شود یا در مولفه‌های دیگری هم می‌توان توسعه حمل و نقل را جست؟

علاوه بر نکاتی که گفته شد یکی از مهمترین مسائل در حمل و نقل جاده‌ای بحث به‌کار‌گیری روش‌های نوین در جاده‌سازی است. به کارگیری قوس‌ها و دبرهای اصلاح‌شده به ویژه در مورد جاده‌های روستایی از اهمیت ویژه‌برخوردار شده است که دیگر نمی‌توان در شرایط جدید از روش‌های قدیمی بهره جست. علاوه بر این در جاده‌های روستایی برخلاف سابق خودروهایی جدید در تردد هستند که دیگر نمی‌توان با جاده‌های روستایی حاضر پذیرای حمل و نقل بود. بنابراین لازم است با توجه به کثرت راه‌های روستایی و فعالیت در روستاها شاخص‌های گذشته را کنار گذاشت و از روش‌های جدید برای رفع موانع و نقاط پرخطر بهره جست و راه‌های روستایی را ایمن کرد. خوشبختانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همکاران ما در کمیسیون عمران بر این موضوع تاکید بسیار داشتند و در احکام برنامه نیز این موارد تصریح شده که امیدواریم دولت در اجرای آن تمام تلاش خود را به‌کار بگیرد.

 برای حمل و نقل در خراسان شمالی به ویژه جاده‌های روستایی چه کاری می‌توان کرد و تحلیلتان در این باره چیست؟

آنچه در خراسان شمالی لازم است جدای از وضعیت کشوری نیست اما راه‌های روستایی بسیار اهمیت دارد که ما نمایندگان هم در قالب کار نظارتی و هم در راستای هدایت کردن مدیران اجرایی به سمت رفع نواقص کارهایی انجام داده‌ایم. اما خبر خوش آن است که در پی پیگیری ما نمایندگان خراسان شمالی و تصویب هیأت دولت کارگروه توسعه استان خراسان شمالی شکل می‌گیرد. استاندار محترم خراسان شمالی به من خبر دادند که این کارگروه به زودی تشکیل می‌شود و امیدواریم در بحث جاده‌های روستایی هر چه زودتر بتوانیم خود را به شاخص‌ها و میانگین کشوری برسانیم.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000