سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
نماینده مردم شیراز :

اشتغالزایی در گردشگری، مهم تر از حوزه صنعت است

سرویس فرهنگی
**نماینده مردم شیراز با تاکید بر تقویت پتانسیل های گردشگری، اشتغالزایی در این حوزه را مهم تر از حوزه صنعت خواند
شنبه 20 آذر 1389 ساعت 13:52

 استان فارس به دلیل ظرفیت‌های فراوانی که در زمینه گردشگری دارد، یکی از قطب‌های گردشگری و جذب توریست کشور محسوب می‌شود. البته فارس از دو منظر حائز اهمیت است. در وهله اول سومین حرم اهل بیت(ع) محسوب می‌شود و زیارتگاه زائران بسیاری است. از دیگر سو بناهای تاریخی و آرامگاه دو تن از بزرگترین شاعران ایران، فارس را به خاستگاه ادب دوستان و اهل پژوهش و فرهنگ بدل ساخته است. در این گفت و گو، احمدرضا دستغیب (علی اصغر) با اشاره به این ظرفیت‌ها درباره راهکارهای افزایش گردشگر به عنوان یکی از منابع اصلی اشتغال‌زایی و همچنین آخرین وضعیت پروژه‌های زیرساختی در شیراز با روزنامه «خبر جنوب» فارس سخن گفته است.

*  یکی از موارد مورد پیگیری نمایندگان شیراز، بحث توسعه فضای حرم شاه چراغ است که چندی است با جدیت پیگیری می‌شود. تاکنون چه توفیقی در این زمینه کسب کرده اید؟ 

در زمینه حرم مطهر شاه چراغ ما با جدیت به دنبال آن بودیم که ردیف مستقلی برای توسعه حرم داشته باشیم. این مهم در قدم اول در برنامه پنجم توسعه برداشته شده و این امکان برای دولت فراهم شده تا ردیف مستقلی برای این امر در نظر بگیرد. از سوی دیگر مجمع نمایندگان و شهرداری شیراز هم باید برای تحقق این امر جدیت بیشتری نشان دهند و پیگیر امور مربوط به آن باشند. متأسفانه مصوبه سفر مقام معظم رهبری درباره فضای بیرونی حرم هنوز اجرا نشده است. نکته دیگر بافت فرسوده اطراف حرم شاه چراغ است که با این طرح بافت فرسوده احیا می‌شود و فضای فرهنگی خوب و مناسبی اطراف حرم ایجاد خواهد شد. ما این امر را از طریق وزارت مسکن و شهرسازی پیگیر هستیم و تذکرات بسیاری هم به مسئولان اجرایی مرتبط در مجلس داده ایم. ما حتی خلأ‌های قانونی را هم تا حد امکان در برنامه پنجم توسعه مرتفع کرده‌ایم تا هیچ محدودیتی برای وزارت مسکن و شهرسازی وجود نداشته باشد و آن‌ها با سرعت نسبت به اجرای این امر وارد عمل شوند. مسئله مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم اینکه با تلاش فراوان در کمیسون فرهنگی و پس از آن در کمیسیون تلفیق، دولت مکلف شد برای سه شهر مشهد، قم و شیراز بودجه سنواتی برای افزایش شاخص‌های فرهنگی- مذهبی ارائه دهد. این مصوبه با تلاش و پیگیری جدی و زمان‌بری همراه بود که می‌تواند دستاوردهای خوبی برای استان و به‌ویژه شیراز داشته باشد.

 * این توسعه فضای بیرونی در مورد آرامگاه دو شاعر نامدار شیراز یعنی سعدی و حافظ هم مطرح است. در مورد این دو شاعر چه دستاوردهایی داشته‌ایم؟ 

در ارتباط با حافظیه ما بحث محور عرفان را داریم که از مصوبات سفر رئیس‌جمهور است. در حال حاضر کار آزادسازی منازل اطراف آرامگاه انجام شده است. حافظیه ورودی شهر شیراز است و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای برای شهر دارد. ما پیگیر مجموعه‌های مختلفی مانند موزه مشاهیر و سایر مسائل و بناهای فرهنگی در این منطقه هستیم و از سازمان میراث و گردشگری توقع شدت بخشیدن به فعالیت‌هایش را در این بخش داریم. ضمن اینکه بحث سالن اجلاس و هتل کنفرانس را در نزدیکی حافظیه پیگیری می‌کنیم. شیراز سالن‌های کنفرانس درخور و قابل توجهی ندارد و ما تنها سالن حافظیه را با ظرفیت 800 نفر داریم که پاسخگو نیست. نکته دیگر درباره آرامگاه سعدی است. محله سعدی به لحاظ وسعت با یک یا چند شهرستان استان فارس برابری می‌کند. در این بخش خانه‌های کوچک و نزدیک به هم کار توسعه فضا را با مشکل روبه‌رو ساخته است، اما به هر حال این طرح نیز در حال پیگیری است. از سوی دیگر راه‌های ارتباطی داخل شهرک سعدی نیز پیگیری شده و نیازمند پیگیری‌های مجددی است تا هم رفاه بیشتری برای اهالی و ساکنان این منطقه ایجاد شود و هم توسعه مجموعه آرامگاه سعدی زودتر به سرانجام برسد.

 * مواردی که اشاره شد، ظرفیت‌های استان فارس برای جذب گردشگر بود؛ مانند آب و هوای مطلوب و مناظر طبیعی و تاریخی، اما برای افزایش این جاذبه‌ها هم اقدامی صورت گرفته است؟ به طور دقیق‌تر جدا از این بناهای تاریخی خود ما برای جذب گردشگر چه فعالیت‌هایی انجام داده ایم؟ 

متأسفانه علی‌رغم اینکه گذشتگان بناهای بسیاری را برای ما به یادگار گذاشته‌اند، ما برای آیندگان کمتر کاری کرده‌ایم که این یک انتقاد بسیار جدی است. دنیا امروز به این سمت می‌رود که سازه‌های جدیدی را برای آیندگان به یادگار بگذارد تا سال‌های بعد مورد استفاده قرار گیرد. انتقاد دیگر عدم ارتباط معنادار میان ظرفیت‌های فرهنگی و محیط‌های آموزشی است که باید برای رفع آن فکری اساسی کرد. البته این پتانسیل در زمینه‌های دیگر موجود است که توجه جدی‌تر مسئولان را می‌طلبد. به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که بسیار مطرح است، بحث توریسم درمانی است. ما پزشکان بزرگ و بیمارستان‌های تخصصی بسیاری داریم که این امکان را برای استان فراهم می‌سازد، به شرط اینکه استانداردهای لازم را رعایت کنیم تا بتوانیم در منطقه خلیج فارس اعتماد‌سازی کنیم و الا این بازار را کشورهای همسایه از ما خواهند گرفت. علی‌رغم اینکه شهرک‌های درمانی برای شیراز مصوب شده است، اما اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته و بیماران مختلف از دیگر کشورها به صورت سازمان نیافته به استان می‌آیند. این امر ضرورت توجه جدی‌تری را می‌طلبد. فعالیت‌های فرهنگی نیز می‌تواند کمبودهای این بخش را جبران کند. امروزه در بسیاری از کشورها خدمات ارائه شده به مسافران موجب درآمدزایی می‌شود، به هر حال هر مسافری که وارد شهر می‌شود به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کند که میزان این اشتغال‌زایی بالاتر این صنایع است. در واقع صنعت گردشگری صنعت پر سودی است که باید تدابیر لازم برای تحقق و توسعه آن اتخاذ شود.

  *نکته دیگری که در این میان اهمیت ویژه‌ای دارد، فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای دسترسی آسان گردشگران به این جاذبه‌های مذهبی- تفریحی است. بخشی از این زیرساخت‌ها را راه‌ها تشکیل می‌دهند؛ چه مسیرهای منتهی به استان و چه راه‌های مربوط به فضای شهری شیراز. در زمینه راه‌های مواصلاتی پروژه‌های بسیاری برای استان تعریف شده است. لطفا درباره آخرین وضعیت این جاده‌ها بگویید. 

بله، یکی از مسائل مرتبط با گردشگر، بحث راه‌هاست که تأثیر مستقیمی بر میزان گردشگران خواهد داشت. در این زمینه نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته، چه در زمینه راه‌های زمینی، شبکه ریلی و چه راه‌های هوایی. نمایندگان شیراز به‌ویژه از آغاز دوره جدید مجلس با حساسیت ویژه‌ای این امر را پیگیری کرده‌اند و دستاوردهای خوبی نیز به دست آورده‌اند. از جمله آن می‌توان به آزادراه شیراز اشاره کرد که نهایی شده و ابلاغ هم شده است و ما در آینده نزدیک شاهد عملیات اجرایی آن خواهیم بود. این پروژه اکنون در مرحله انتخاب و انعقاد قراردار با پیمانکار قرار دارد. در زمینه مسیرهای ورودی و خروجی به شهر شیراز و کمربندی آن نیز اعتبارات لازم در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته و شرایط و وضعیت در حال بهبودی است. نکته مهم دیگر انتقال این آزادراه تا بوشهر است که دستاوردهای بسیاری برای استان خواهد داشت. اما در زمینه راه‌آهن باید بگویم که افتتاح زودهنگام آن تبعات منفی بسیاری را به جا گذاشت که با پیگیری‌های صورت گرفته، تلاش شده است هم معوقات و مطالبات پیمانکاران پرداخت شود و هم ایستگاه‌ها به سرعت تجهیز شوند. در این زمینه هم دائم در مجلس به مسئولان مربوطه تذکر می‌دهیم و سؤال می‌کنیم. از سوی دیگر تلاش داریم مسیری که اکنون 16 ساعت طول می‌کشد، هرچه سریع‌تر به استاندارد خود برسد. اما در زمینه راه‌های هوایی نیز باید بگویم با وجود شرایط تحریم، پیگیری‌ها و اقدامات مطلوبی صورت گرفته، با پیگیری‌های صورت گرفته در این حوزه قرار شده است هم تعداد هواپیماها افزایش یابد و هم شرکت‌های مرتبط مانند ایران ایر خدمات خود را ارتقاء دهند و نقاط بیشتری را به عنوان نقاط مقصد در نظر بگیرند. این نکته هم مد نظر بوده که فعالیت این شرکت‌ها یک سویه نباشد که تنها خروج سرمایه را داشته باشیم، بلکه با هماهنگی با تورها و ایجاد تسهیلات روند به گونه‌ای شود که شاهد حضور گسترده‌تر گردشگران و زائران به استان باشیم. در مورد فضای شهر شیراز و دسترسی شهروندان و گردشگران باید بگویم راه‌های مواصلاتی ما در خود شهر چندان مناسب نیست و باید برای سهولت دسترسی تلاش‌های بیشتری شود.

*  به عنوان سؤال آخر درباره مکان‌های اقامتی و امکانات رفاهی شهر شیراز بگویید و اینکه آیا با فراهم شدن این زیرساخت‌ها امکانات موجود پاسخگوی افزایش میزان مسافران را خواهد بود یا نه؟

مکان‌های اقامتی در شیراز و سراسر استان در گذشته محدود بود، اما اکنون تعداد قابل توجهی هتل و مسافرخانه در شیراز آماده شده و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. این مسئله برای جذب و رفاه گردشگران و زائران اهمیت ویژه‌ای دارد که ان‌شاء الله در آینده نزدیک شاهد رفع کامل این نیاز خواهیم بود. اما نکته مهم دیگر این است که باید در بحث نرخ‌گذاری این مراکز نیز دقت شود. توجه به این مهم ضروری است که کاهش قیمت، درصد اشتغال را افزایش می‌دهد و درخواست مسافران برای سفر به استان افزایش می‌یابد. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت متأسفانه بحث‌های مربوط به زیرساخت‌ها برای شهروندان و گردشگران چندسالی مغفول مانده که امیدوارم با جدیت نمایندگان و نگاه مسئولان این نقص هرچه سریع‌تر مرتفع شود و ما شاهد افزایش چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000