هدر اصلی
1389/09/27 16:02:00
سرویس اقتصادی
رییس کمیسیون عمران:

خطوط ریلی تنها پاسخگوی یک‌چهارم نیاز کشور است

**رییس کمیسیون عمران یکی از موثرترین راه‌های کاهش تلفات جاده‌ای را گسترش حمل و نقل ریلی عنوان کرد و گفت: توسعه کشور در گرو توسعه بخش حمل و نقل عمومی و بخصوص بخش ریلی است، اما متاسفانه خطوط ریلی در حال حاضر، سالیانه تنها پاسخگوی ۲۵ میلیون متقاضی از ۱۰۰ میلیون نفر متقاضی استفاده از حمل و نقل ریلی هستند.

"علی اکبر آقایی مغانجوقی" رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت به مناسبت 26 آذر که روز حمل و نقل نام دارد، توسعه بخش حمل و نقل را زیربنای توسعه هر کشور عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم به توسعه برسیم باید با نگاهی جدی، در بخش حمل و نقل فعال‌تر شویم و ملزومات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در این بخش مهیا کنیم.

نماینده مردم سلماس در ادامه با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله کشور که باید در سال 1404 محقق شود، گفت: اگر بخواهیم به افق‌هایی که برای توسعه کشور در سند چشم انداز بیست ساله تعریف شده است برسیم، ناگزیریم که مشکلات بخش حمل و نقل کشور را بخصوص در بخش حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی برطرف کنیم.

آقایی همچنین افزود: در چشم انداز ایران 1404 پیش بینی شده است که ما در طول 20 سال تعریف شده برای این چشم انداز یعنی در سال 1404 در بخش راه آهن به رقم 25هزار کیلومتر برسیم؛ در صورتیکه رقم فعلی 12 هزار کیلومتر است و این بدین معناست که ما باید سالیانه هزار کیلومتر ریل احداث کنیم، اما در حال حاضر و در خوشبینانه ترین حالت احداث خطوط ریلی ما سالیانه بیشتر از 350 کیلومتر نبوده است.

رییس کمیسیون عمران در ادامه تاکید کرد: اگر نتوانیم قانون توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش مصرف سوخت را بخوبی اجرایی کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که کشور ظرف سالهای آینده به اهدافی که برای توسعه کشور در نظر گرفته شده است، برسد.

 

چاره کاهش تلفات جاده ای گسترش راه آهن است

آقایی با بیان اینکه ایران بیشترین تلفات جاده‌ای را به نسبت تعداد خودرو دارد، تاکید کرد: بهترین چاره کاهش تلفات جاده‌ای گسترش حمل و نقل ریلی است؛ چراکه ما بیش از 100میلیون نفر تقاضای سالیانه برای استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی داریم که تنها حدود 25 میلیون نفر را می‌توانیم جابجا کنیم و این یعنی ما تنها نیاز یک چهارم از مسافران را تامین می کنیم و ناچار سه چهارم از آن‌ها به بخش جاده‌ای سرازیر می‌شوند.

وی همچنین افزود: متاسفانه ناوگان ریلی و خطوط ریلی ما فرسوده است و علاوه بر این بهره‌وری ما در بخش حمل و نقل عمومی نیز پایین است و این موجب شده تا ناوگان حمل مسافر و حمل بار ما دچار مشکلات عدیده است.

 

عمده‌ترین مشکل حمل و نقل در حال حاضر سرمایه‌گذاری است

رییس کمیسیون عمران مهم‌ترین دلیل مشکلات فعلی بخش حمل و نقل را کمبود سرمایه گذاری بخش خصوصی و تخصیص اعتبارات به این بخش عنوان کرد و گفت: با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهسازی زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل مطمئنا مشکلات این بخش حل خواهد شد.

 

در برنامه پنجم چهره روشنی برای بخش حمل و نقل تعریف نشده است  

آقایی با اشاره به برنامه پنجم توسعه از فقدان ترسیم آینده ای روشن و مشخص برای بخش حمل و نقل در این برنامه انتقاد کرد و گفت: جای تاسف دارد که در برنامه پنجم توسعه چهره روشنی برای پنج سال آینده تعریف نشد.

رییس کمیسیون عمران با تاکید بر لزوم نگاه جدی و دارای برنامه به توسعه حمل و نقل در کشور گفت: شایسته تر بود که در برنامه پنجم توسعه، مجلس و نمایندگان با نگاهی جدی‌تر موضوع حمل و نقل را بررسی می‌کردند و برای آن اهدافی مشخص می کردند.

وی همچنین افزود: البته در بخش حمل و نقل ریلی در برنامه پنجم تصمیمی گرفته شد که می تواند باعث گسترش خدمات رسانی به مردم شود و آن هم تغییر اساسنامه راه آهن بود که امیدواریم با اجرای صحیح بتواند هدف و منظور این ماده را برآورده کند.

نامگذاری26 آذر به عنوان روز حمل و نقل به ابتکار حضرت امام خمینی و در بهبوهه جنگ تحمیلی انجام گرفت تا هر سال یادآور حرکت جمع کثیری از ناوگان حمل و نقل کشور برای رساندن تجهیزات و تدارکات به جبهه های جنگ باشد و همواره خاطره این اقدام مردمی در اذهان عمومی باقی بماند.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet