Icana.ir
fa

اجازه ندهیم مدیریت ضعیف باعث رکود یک سازمان شود

**مجلس شورای اسلامی با ادغام دو سازمان تربیت‌بدنی و ملی جوانان موافقت و رأی به تشکیل وزارتخانه جدیدی با عنوان ورزش و جوانان را داد،‌ اما تشکیل این وزارتخانه که با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید، همچنان مورد نقد قرار داد.1/10/2011 6:31:00 PM1/10/2011 6:31:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
رحیمی‌نسب:

اجازه ندهیم مدیریت ضعیف باعث رکود یک سازمان شود

سرویس کمیسیون ها
**مجلس شورای اسلامی با ادغام دو سازمان تربیت‌بدنی و ملی جوانان موافقت و رأی به تشکیل وزارتخانه جدیدی با عنوان ورزش و جوانان را داد،‌ اما تشکیل این وزارتخانه که با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید، همچنان مورد نقد قرار داد.
دوشنبه 20 دی 1389 ساعت 18:31

موافقان و مخالفان این ادغام هنوز در مباحث متعدد به مضرات و فواید آن اشاره می‌کنند و مأموریت متفاوت ورزشی و مبحث جوانان را دو مسئله جداگانه ذکر می‌‌کنند. موافقان پاسخگو بودن وزیر در وزارتخانه جدید، ارتباط میان جوان و ورزش، دقت در عملکردها و رسیدن به اهداف جدید در خصوص مسائل و موفقیت‌های پیش‌رو و مخالفان حجیم شدن دولت، داشتن بار مالی، دخالت در امور ورزشی و دولتی شدن آن را یادآور می‌شوند. به هر حال پس از سخنان موافقان و مخالفان، این مصوبه که به تصویب مجلس رسیده هم‌اکنون در شورای نگهبان به سر می‌برد و قرار است این نهاد مغایرت با شرع و قانون اساسی بودن آن را مورد بررسی قراردهد.

رضا رحیمی‌نسب؛ نماینده خرم‌آباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با هفته نامه شهاب به عنوان یکی از موافقان ادغام دو سازمان ورزش و ملی جوانان بیشترین هدف مدنظر نمایندگان را پاسخگو بودن مدیریت به مردم می‌داند و تأکید دارد که سیر حرکت تکاملی ورزش در کنار مبحث جوانان که بی‌ارتباط با یکدیگر نیستند، قطعاً موفقیت‌های بیشتری را برای آینده این وزارتخانه به همراه خواهد داشت.

تأسیس وزارت ورزش و جوانان چه تأثیری در رسیدن به اهداف این دو طیف دارد؟

نظام ما یک نظام پارلمانی و مردم‌سالاراست و همه به نوعی باید پاسخگو مردم باشیم که نماد مردم هم مجلس است.

وجود سازمان‌هایی که به نوعی پاسخگوی مردم و مجلس نیستند باید ساختارمند شود تا مدیران آن بتوانند پاسخگوی مردم باشند. البته یکی از شیوه‌های این ساختارمندی تبدیل سازمان‌ها به وزارتخانه است.

به هرحال مشروعیت یک وزیر علاوه بر اینکه از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شود کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی است و همین امر می‌تواند نحوه تعادلی را ایجاد کند که در نهایت وزرا پاسخگوی مردم هم باشند. تلفیق دو سازمان تربیت‌بدنی و ملی جوانان هم در این راستا صورت گرفت که مسئول مربوطه آن پاسخگو باشد.

چقدر این وزارتخانه جدید میتواند در بحث جوانان و ورزش به تقویت این دو قشر بپردازد؟

باید این‌طور به قضیه نگاه کرد که از این به بعد مجلس چه در حوزه‌های انتخابیه و چه در مسائل کلان همراه با وزارتخانه جدید است و قطعاً این تشکیلات جدید بیشتر می‌تواند به مسائل جوانان و ورزش چه در بعد حرفه‌ای و عام آن بپردازد.

آیا مأموریتهای متفاوت این دو سازمان که هماکنون به یک وزارتخانه تبدیل شدهاند میتواند موفقیتهای ورزشی را تقویت کند؟

نمی‌توان گفت که بحث ورزش و جوان از یکدیگر جداست، چون ذات کار از یک جنس است و قالب ورزشکاران از قشر  جوان هستند بنابراین مأموریت این وزارتخانه جدید متفاوت از اقداماتش نخواهد بود، ضمن اینکه باید در تشکیلات جدید دو معاونت جدید تعریف‌کرد که یکی مربوط به جوانان و دیگری مربوط به ورزش باشد تا دو مبحث از یکدیگر تفکیک شوند.

تشکیل وزارت ورزش و جوانان الگوپذیری از کشورهای پیشرفته دنیا است و بعید می‌دانم مأموریت‌های این وزارتخانه با مشکل مواجه شود.

  حجیم کردن دولت، میتواند قوه مجریه را در بخشهای دیگر ضعیف کند، نظر شما چیست؟

در برنامه پنجم توسعه مقرر شد  تعداد وزارتخانه‌ها به 17 عدد برسد که قطعاً وزارتخانه‌های دیگری هستند که مأموریت‌های مشابهی دارند و می‌توان آنها را ادغام کرد. به هر حال تشخیص مجلس این بود که در حال حاضر با تشکیل وزارت ورزش و جوانان وزارت بیست و دوم تشکیل شود و بعد از آن نسبت به کاهش و ادغام دیگر وزارتخانه‌ها اقدام شود و به اهداف برنامه رسید.

  آیا شورای نگهبان به دلیل داشتن بارمالی برای ادغام این دو سازمان ایرادی به این مصوبه مجلس نخواهد داشت؟

بعید است؛ شورای نگهبان مغایرت با قانون اساسی و شرع را بررسی می‌کند و این موضوع هیچ‌گونه مغایرتی با این دو مسئله ندارد.

  بعد از موفقیتهای متعدد جوانان ایرانی در گوانگژو چین، آیا تشکیلات یک وزارتخانه جدید منجر به تضعیف موفقیتهای جوانان نخواهد شد و آیا پس از هر شکستی وزیر دائماً نباید در رفتوآمد میان مجلس و دولت باشد تا پاسخگو باشد؟

اتفاقاً اوج تصمیم مجلس، پاسخگو بودن است و قصد داریم  کسانی که نمی‌توانند مأموریت خود را به نحو شایسته انجام دهند پاسخگو به مردم کنیم و در این مسیر اجازه ندهیم مدیریت ضعیف باعث رکود و رخوت در یک سازمان شود. به هر حال نمایندگان مجلس از آنجایی‌که به دنبال ارائه خدمت به مردم هستند، بحث پاسخگو بودن را بیشتر در نظر قرار دادند و در این مسیر هر چقدر بتوانند؛ دستگاه‌های اجرایی را در مقابل مردم مسئول‌تر خواهندکرد، تا رشد و شکوفایی و پیشرفت حاصل شود.

پس از اجرایی شدن قانون برنامه پنجم و رسیدن به بحث ادغام وزارتخانهها، کدامیک از دستگاههای اجرایی قابلیت تلفیق با یکدیگر را دارند؟

این مسئله نیازمند مطالعه بیشتر است ولی به عقیده من برخی وزارتخانه‌ها‌ مثل بازرگانی، صنایع و کارو تعاون را می‌شود با توجه به مأموریت و اهداف مشترکی که دارند ادغام کرد. 

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC