Icana.ir
fa

وزارت ورزش و جوانان آری، وزارت میراث، خیر

**ادغام دو سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ملی جوانان و تأسیس وزارت ورزش و جوانان، طرحی است که اگرچه کلیات آن هفته گذشته در مجلس تصویب شد، اما بسیاری از نمایندگان و صاحبنظران دیگر درباره صواب بودن یا نبودن آن و مزایا و مضراتش عقاید متفاوتی دارند.1/10/2011 4:56:00 PM1/10/2011 4:56:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
سیروس برنا بلداجی با ادغام سازمان‌های تربیت بدنی و ملی جوانان موافق است

وزارت ورزش و جوانان آری، وزارت میراث، خیر

سرویس فرهنگی
**ادغام دو سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ملی جوانان و تأسیس وزارت ورزش و جوانان، طرحی است که اگرچه کلیات آن هفته گذشته در مجلس تصویب شد، اما بسیاری از نمایندگان و صاحبنظران دیگر درباره صواب بودن یا نبودن آن و مزایا و مضراتش عقاید متفاوتی دارند.
دوشنبه 20 دی 1389 ساعت 16:56

"سیروس برنا بلداجی" نماینده بروجن در خانه ملت، اگرچه در زمان رأی‌گیری در مجلس حاضر نبوده، اما می‌گوید چنانچه حاضر می‌بود، به این طرح رأی مثبت می‌داد. با این حال، او وجود شرایط و زمینه‌هایی را برای موفق عمل کردن این دو سازمان در قالب یک وزارتخانه ضروری می‌داند.

 آقای برنا، طبق برنامه پنجم، دولت مکلف شده تا پایان برنامه، تعداد وزارتخانهها را از 21 به 17 کاهش دهد. آیا تأسیس وزارتخانهای جدید، مغایر اهداف برنامه نیست؟

همان‌طور که مطلع هستید، برابر با مفاد مندرج در برنامه چهارم و پنجم توسعه پنج ساله کشور و در راستای سیاست‌های راهبردی مجموعه حاکمیت که یکی از آنها هم کوچک نمودن حجم دولت است، مقرر شده تا از طریق لوایحی که دولت باید ارائه بدهد و تاکنون هم ارائه نداده است، تعداد دستگاه‌های اجرایی، یعنی وزارتخانه‌ها کاهش یابد.

 در این شرایط، انگیزه نمایندگان از تصویب چنین طرحی چه بوده است؟

واقعیت انکارناپذیر این است که با توجه به تجربیات چند ساله اخیر از حیث انجام وظایف مجلس، به ویژه از زاویه جدی‌تر شدن صبغه نظارتی آن، انگیزه اساسی و اصلی نمایندگان در ارائه یک چنین طرحی که کلیات آن مربوط به ادغام دو معاونت ریاست جمهوری، یعنی سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در هفته گذشته به تصویب رسید، عبارت است از: کارآمدتر نمودن زمینه انجام وظیفه نظارتی مجلس. به تعبیر دیگر، با این تغییر و تحول نمایندگان به نحو راحت‌تری می‌توانند وزرا را به عنوان رؤسای دستگاه‌های تازه‌تأسیس به پاسخگویی بیشتر هدایت کنند.

 آیا تقویت نظارت مجلس بر معاونتهای ریاست جمهوری، توجیه خوبی برای تصویب یک طرح مغایر با برنامه پنجم است؟

البته جا داشت که مجموعه مجلس و نمایندگان آن، با تامل، تانی و کارشناسی بیشتر، جهت رسیدن به آن چشم‌اندازی که برنامه پنجم معین نموده، یعنی کاهش 4 وزارتخانه تجدیدنظری کلی در ساختار اداری و اجرایی کشور نمایند تا پاسخ‌های بهتری برای برخی از مرزها و آسیب‌های احتمالی داشته باشند که نتیجه آن، افزایش سطح کارایی و کارآمدی نظام خواهد بود.

 به نظر شما اصولاً ماهیت کار دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان برای ادغام در یکدیگر، سنخیت لازم را دارد؟

به نظرم همکاران مجلس باید با دقت و ظرافت بیشتری نسبت به ادغام این مجموعه‌های مندرج در طرح کنونی اهتمام ورزند، زیرا به لحاظ محتوایی، حوزه کاری مقولاتی مانند خانواده، جوانان، ورزش و. . . گرچه در برخورد اولیه همگن است، اما مستلزم وجود تمهیدات و ابزارهای اجرایی تخصصی‌تر است؛ چرا که کشور ما یک کشور جوان است و دست‌کم دو سوم جمعیت 75 میلیونی کشور جوان هستند و مهمترین مشکلات فعلی کشور مانند مسکن، اشتغال، جوانان و. . . هم به جوانان برمی‌گردد.

 زمزمههای اقدام مشابهی درباره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز شنیده میشود. شما با وزارتخانه شدن آن سازمان موافقید؟

در طول یک دهه اخیر و دولت‌های پیشین و کنونی، تلاش‌های زیادی صورت گرفته بود تا با توجه به تاریخ بلند ایران و گستره حوزه تمدنی ایرانی- اسلامی کشورمان و ظرفیت‌های این حوزه، این مقوله از سطح زیرمجموعه یک وزارتخانه مانند ارشاد به سطح معاونت ریاست جمهوری ارتقا یابد که حصول یک چنین مهمی، وقت و انرژی و توان قابل توجهی را در طول سال‌های اخیر به خود اختصاص داد. در نتیجه همین اقدام، امروزه می‌توان گفت که تازه این حوزه به یک ثبات و آرامش نسبی رسیده است. این در حالی است که همچنان مسائل اداری جدیدی مانند انتقال کارکنان حوزه ستادی دستگاه‌های اجرایی به استان‌های مختلف و نیز مقولاتی مانند دورکاری، این دستگاه اجرایی را دستخوش تغییر و تحولات و اندکی بی‌ثباتی نموده است. ضمن اینکه باید یادآور شویم در طول سال اول مجلس هشتم هم تعدادی از همکاران، طرح استقلال این سازمان را از وزارت ارشاد برای تبدیل شدن به یک وزارتخانه ارائه دادند که خوشبختانه در آن ایام، این طرح آرای لازم را احراز ننمود.

 درباره تأسیس وزارت ورزش و جوانان نیز همین عقیده را دارید؟

ببینید، من شخصاً با ادغام این دو سازمان موافقم، برخلاف سازمان میراث فرهنگی که با کاهش سطح آن به وزارتخانه مخالفم. البته ما همچنان با مسئله کاهش وزارتخانه‌ها مواجهیم و هنوز تا عدد مورد نظر برنامه برای وزارتخانه‌ها فاصله داریم. اما به هر روی، باید منتظر بمانیم تا ببینیم در روزهای آتی صرف‌نظر از تصویب کلی این طرح، جزئیات طرح به چه نحوی به تصویب نهایی مجلس و به تأیید شورای نگهبان می‌رسد. ضمن اینکه بنابر مفاد مندرج در آیین‌نامه داخلی مجلس، ظرفیت‌هایی مانند ارائه پیشنهادات جایگزین یا خارج نمودن این طرح از دستور کار به معنای مراعی گذاشتن آن وجود دارد و بنده به عنوان کسی که با کلیات این طرح موافق هستم، معتقدم در جزئیات، برخی حوزه‌ها مثل میراث فرهنگی مستلزم تلاش بیشتر و بالا نگه داشتن آن در سطح معاونت ریاست جمهوری است.

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC