Icana.ir
fa

دامداران بهترین حافظان جنگل هستند

**خبر آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران این روزها به طور گسترده در روزنامه و خبرگزاری‌های کشور بازتاب یافته است.1/12/2011 2:52:00 PM1/12/2011 2:52:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
نماینده مردم آمل:

دامداران بهترین حافظان جنگل هستند

سرویس اقتصادی
**خبر آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران این روزها به طور گسترده در روزنامه و خبرگزاری‌های کشور بازتاب یافته است.
چهارشنبه 22 دی 1389 ساعت 14:52

این آتش سوزی‌ها در بیشتر جنگل‌های گلستان و مازندارن صورت گرفته و اگرچه دامنه بسیاری از آنها چندان گسترده نبوده و خیلی زود مهار شده است، اما زنگ خطری است برای کشور تا بیش از اینها در زمینه حفظ این ثروت ملی تلاش شود.

یکی از آخرین نمونه‌های آتش‌سوزی مربوط می‌شد به جنگل‌های شهر آمل. این آتش‌سوزی نیز اگرچه دامنه کوچکی داشت و خیلی زود مهار شد اما به دلیل تعدد آتش‌سوزی‌ها بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات داشت به همین دلیل روزنامه «وارش» مازندران گفت‌وگویی با نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی صورت داده که محور کلی این گفت‌وگو دلایل آتش‌سوزی‌ها و میزان آمادگی برای اطفای آتش در جنگل است. گفت‌وگو با عزت‌الله یوسفیان در ادامه آمده است که می‌خوانید.

 آقای یوسفیان، این روزها یکی از موضوعات قابل توجهی که درباره استان مازندران مطرح میشود، موضوع آتشسوزی در جنگلهای استان است. شما مهمترین دلیل این تعدد آتشسوزیها را در چه میدانید؟

به عقیده من آتش‌سوزی‌های اخیر همه ریشه در خروج دام از جنگل‌ها دارد وقتی دام‌ها در جنگل باشند، مانع از رشد علف و گیاهان در پای درختان جنگلی می‌شوند. اما اکنون به دلیل بی‌توجهی به این موضوع، این گیاهان بلند و خشک شده‌اند و به مهمترین عامل برای ‌آتش‌سوزی در جنگل‌های مازنداران درآمده‌اند. البته عوامل دیگری نیز در این آتش‌سوزی‌ها دخیل است، اما من مهمترین دلیل آن را همین موضوع می‌دانم.

 قانون بازگشت دام به جنگل البته از سوی مجمع نمایندگان به طور جد پیگیری شده و از مصوبات قانون پنجم توسعه نیز بوده است. اما مهمترین دلیل خروج دام چه بوده؟ مگر نه اینکه به هر حال آسیبهایی نیز از این رهگذر به جنگل وارد میشود؟

 این درست است، اما با خروج دام از جنگل، اکنون هم دام‌ها از بین رفته‌اند و هم جنگل، زیرا پرورش دام برای دامداران هزینه‌بر شده است. دامداران بهترین حافظان جنگل هستند و نگهبانی جدی برای آن محسوب می‌شوند. متأسفانه گروهی بدون توجه به این دستاوردها آسیب‌های جزئی دامداران را مطرح می‌کنند. همانطور که اشاره کردید، در برنامه پنجم توسعه برای بازگرداندن وام‌ها مصوباتی داشته‌ایم، اما باید پیگیری‌های جدی‌تری در این زمینه صورت بگیرد.

 اگرچه آتش‌سوزی‌های اخیر چندان وسیع نبوده‌اند، اما به نظر می‌رسد امکانات مطلوبی برای اطفای حریق وجود ندارد.

بله، متأسفانه همین‌گونه است که می‌گویید. ما به‌ویژه از نظر امکانات هوایی در این زمینه صفر هستیم. در حال حاضر عمده امکانات ما زمینی است و به صورت دستی انجام می‌گیرد. این امر به دلیل درختان انبوه، نه تنها سرعت اطفال حریق را می‌گیرد، که گاهی مانع از رسیدن به محل حادثه می‌شود. به همین دلیل باید امکانات ویژه‌ای برای شرایط خاص درنظر گرفته شود تا این سرمایه ملی از بین نرود. در صورت بروز آتش‌سوزی در جنگل، به حدی رشد آتش سریع است و دامنه آن با سرعت گسترش می‌یابد که حتماً باید آتش‌نشانان برای اطفای آن به جدید‌ترین امکانات روز مجهز باشند تا آتش کمترین خسارت را وارد کند.

 نمایندگان استان چه میزان به این حوادث حساسیت نشان دادهاند؟

خب! این پیش‌بینی‌ها برای حوادثی چون آتش‌سوزی باید از قبل صورت می‌گرفت، اما اکنون این موضوع به دلیل حساسیت‌های پیش آمده به صورت جدی مطرح است و در دستور کار مجمع نمایندگان قرار گرفته است.

 یکی دیگر از موضوعات قابل توجه در استان، به‌ویژه به دلیل پتانسیل بالای گردشگری بحث جاده‌هاست.

بهسازی جاده هراز و رفع نقاط حادثهخیز آن از اولویتهای استان در این حوزه است. اقدامات بهسازی این جاده در چه مرحلهای قرار دارد؟

نقاط خطرساز جاده هراز مساحتی در حدود 60 کیلومتر است که بهسازی آن و رفع نقاط حادثه خیز به طور جدی از اواخر سال 86 آغای شده است. اکنون نیز این امر با جدیت و سرعت بالا در حال انجام است. در حال حاضر 30 کیلومتر از این مسیر ایمن‌سازی شده و اقدامات برای رفع نقاط حادثه‌خیز در 30 کیلومتر باقیمانده در حال اجرا است. در بازدیدهایی که داشته‌ایم، آن چه در وهله اول به چشم می‌آید، همین کمیت و کیفیت بالای کار است.

  چه اعتباری برای این امر مصوب شده است؟

اولین بوجه آن حدود 9 میلیارد بوده که سال به سال این میزان اعتبار با افزایش همراه بوده است. سال 89 نیز میزان اعتبار برای جاده هراز
 16 میلیارد بود که با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم این اعتبار را به 46 میلیارد تومان برسانیم.

 این افزایش اعتبار موجب شد تا پروژه سرعت و شتاب مطلوبی به خود بگیرد. تلاش ما این است که اعتباری بالغ بر 60 میلیارد تومان در بودجه سال 90 به این منظور اختصاص یابد. در صورت تحقق این امر می‌توان با قطعیت گفت که نقاط حادثه‌خیر در جاده هراز به کلی رفع خواهد شد.

نکته قابل عرض دیگر در این زمینه اینکه حوادث حدود 9 پل نیز بر روی این جاده در نظر گرفته شده است. اعتبار ساخت این پل‌ها جدا از بودجه مرمت و بهسازی جاده هراز است و از سوی سازمان حمل و نقل و راهداری کشور تأمین می‌شود. تاکنون نیز 6 عدد از این پل‌ها آماده شده و 3 پل دیگر نیز در دست احداث قرار دارد.

 به عنوان سؤال آخر درباره استوار اورژانس هوایی در مسیر جاده هراز بگویید. از آنجا که این طرح قرار بوده به عنوان پایلوت در جاده هراز و در شهرستان آمل ایجاد شود، آیا اجرای آن توانست نیازها را مرتفع سازد؟

بله اورژانس هوایی بسیار مطلوب و مفید بوده است و حادثه‌دیدگان جاده‌ای در اسرع وقت جابه‌جا می‌شوند. این طرح با پیگیری‌های ما و تلاش‌های وزیر بهداشت و درمان به سرانجام رسیده است و قرار است 38 هلی‌کوپتر در مناطق حادثه‌خیز کشور مستقر شوند.

 سهم استان مازندران از این تعداد هلیکوپتر چه میزان است؟

 قرار شده استان مازندران به دلیل حجم بالای مسافران و پتانسیل‌های گردشگری به 3 هلی‌کوپتر مجهز شود تا خسارت‌های جانی حوادث جاده‌ای به حداقل کاهش یابد.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC