شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
گرانمایه‌پور درباره اجرای برنامه پنجم توسعه:

مجلس از بازوهای نظارتی‌اش استفاده می‌کند

سرویس سیاسی
**برنامه چهارم توسعه در طول مدت اجرای خود نتوانست برخی اهداف در نظر گرفته شده را برآورد کند. به علت تأخیر دولت در ارائه لایحه برنامه پنجم توسعه کشور یک سال دیگر با همان برنامه چهارم حرکت کرد و این یک سال خود تأخیر در روند توسعه‌ای کشور بود.
شنبه 25 دی 1389 ساعت 18:15

نزدیک به یک ماه مجلس درگیر بررسی برنامه پنجم در صحن علنی بود و تا آخر هفته گذشته نیز ابهامات و اشکالات شورای نگهبان بر برنامه پنجم نیز رفع شد و چند مورد برای رفع اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. اما سؤال اینجاست که چه باید کرد که اهداف در نظر گرفته شده برای کشور در برنامه پنجم توسعه محقق شود و بعد از 5 سال با باید و شایدها همراه نشود. روزنامه «نسل فردا» اصفهان با اصغر گرانمایه‌پور نماینده کاشان و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در این باره گفت وگو کرده که می خوانیم:

 با توجه به اینکه برخی اهداف چشمانداز در برنامه چهارم محقق نشد، مجلس چگونه میخواهد بر روی اجرای برنامه پنجم نظارت کند تا اهداف در نظر گرفته شد محقق شود؟

خب در جای جای برنامه و در فصول مختلف برنامه که نزدیک به 200 ماده دارد چگونگی نظارت مجلس بر نحوه عملکرد قوه مجریه و نحوه گزارش دهی دستگاههای اجرا‌کننده برنامه به مجلس پیش بینی‌هایی شده است بنابراین هم از این حیث و هم از لحاظ ضرورت گزارش عملکرد برنامه توسط دولت به مجلس در طول 5 سال اجرای آن، مجلس نظارت خود را دارد.

 منظور این است که آیا مجلس ابزار خاصی برای نظارت بر اجرای صحیح برنامه 5 ساله توسط دستگاههای اجرایی دارد؟ این چگونگی نظارت که اشاره کردید به واسطه چه ابزاری انجام میشود؟

موارد مختلفی وجود دارد. دستگاههای اجرایی هم در خصوص شاخص‌هایی که در برنامه پیش‌بینی شده است، هم از حیث مأموریت‌هایی که در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، آموزش عالی، تحصیل درآمدهای مالیاتی، تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت که در ماده یک برنامه به آن اشاره شده بود؛ اجرای سیاست‌های مالی، بخش فرهنگی، محرومیت‌زدایی، بیمه و سلامت و پوشش بیمه‌های فراگیر و... دارند ملزم هستند که گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه دهند. در واقع الزاماتی پیش‌بینی شده است که دستگاههای اجرایی مکلف به اجرای این الزامات هستند تا وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از ابتدای اجرای برنامه (سال 90) تا پایان اجرای آن، از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب ارتقا یابد.

 از سوی دیگر ما در اجرای برنامه پنجم هم نظارت مجلس را بر هزینه کرد بودجه به عنوان شاخص یک پنجمی برنامه هر ساله داریم.  همچنین هر ساله گزارش تفریغ بودجه را داریم که نشان می‌دهد دستگاههای اجرایی تا چه اندازه در اجرای مصوبات مجلس دقیق بوده یا تخلفاتی صورت گرفته است.

 پس به نحوی میتوان گفت دیوان محاسبات کشور که گزارش تفریغ بودجه را آماده میکند به عنوان بازوی نظارتی مجلس بر نحوه اجرای برنامه پنجم نظارت دارد؟

دقیقاً همینطور است.

 ظاهراً دولت باید تا 15 آذرماه لایحه بودجه سال 90 را تقدیم مجلس میکرد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و تا همین جای کار یک ماه تأخیر داشته است. این تأخیر چه تبعاتی میتواند داشته باشد؟

استدلال دولت این است که چون برنامه پنجم به دولت ابلاغ نشده است و باید لایحه بودجه را براساس برنامه پنجم می‌بست، پس نتوانسته است لایحه را آماده کند. این استدلال درستی است اما ناگفته هم نباید بماند که دلیل تأخیر در ارائه برنامه پنجم به دولت؛ تأخیر خود دولت در تقدیم برنامه از سوی دولت به مجلس بود.

 طبیعتاً مجلس هم باید تا آخر سال 89 لایحه را آماده، به شورای نگهبان ارسال و باز هم موارد مورد ایراد شورای نگهبان را رفع کند؟ 

چاره‌ای نیست. دولت باید سریع‌تر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و لایحه بودجه سال 90 باید تا پایان سال 89 به تصویب برسد در غیر این صورت دولت و کشور دچار مشکل می‌شود.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار