سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
حجازی:

هوشمندی ملت و دولت ایران تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کرد

سرویس اقتصادی
**نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: زیرکی و هوشمندی ملت و دولت اسلامی در طول سی سال این تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کرده است.
سه‌شنبه 28 دی 1389 ساعت 11:35

برنامه پنج ساله توسعه کشور، بعد از ماه‌ها کارشناسی در کمیسیون تلفیق و ساعت‌ها اظهارنظر و بررسی در صحن علنی مجلس و همچنین نظارت و بررسی شورای نگهبان، اکنون به جز در برخی جزئیات آماده شده و قابلیت اجرا یافته است. این برنامه در راستای برنامه بیست ساله توسعه و تحقق سند چشم‌انداز 1404 آماده شده است. در این گفت‌وگو، سیدمحمدکاظم حجازی، نماینده مردم محترم همدان در مجلس شورای اسلامی درباره کلیات چشم‌انداز 1404 و نقش مجلس در تحقق این امر با روزنامه «همدان پیام»  سخن گفته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان در عین حال نگاهی انتقادی به کلیت مصوبات برنامه پنجم توسعه ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید.

به عنوان سؤال اول لطفا درباره سند چشمانداز سال1404 و کلیت این سند توضیح دهید.

یکی از مهمترین مواردی که در نظام جمهوری اسلامی ایران موضوعیت پیدا کرد، به طور حتم و یقین، بحث سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور است که به عنوان یک جهت‌گیری همه‌جانبه برای فعالیت‌های مختلف نظام، از جمله فعالیت‌های علمی...

جایگاه متصور برای کشور در پایان این سند چگونه خواهد بود؟

به طور کلی در پایان این برنامه، کشور ایران باید در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام از جایگاه ممتاز و درخشانی برخوردار باشد و به میزان قابل‌توجهی از وابستگی‌های فنی و تکنولوژی فارغ شویم، به طوری که با عملیاتی کردن این برنامه‌ها زمینه برای استقلال همه‌جانبه کشور فراهم شود.

مهمترین معیارهایی که میتواند ما را به این چشمانداز برساند، چه مواردی هستند. به بیان دیگر برای تحقق این امر باید در چه بخشهایی به طور جدی سرمایهگذاری کرد؟

اولین نقطه نظارت قوای سه‌گانه در محدوده وظایف آنهاست که می‌توان از آن به عنوان مهمترین موضوع برای تحقق عینی این برنامه نام برد. تا بتوان تعریف واضحی از شیوه تعامل قوا برای مهیا کردن فضای عملیاتی این برنامه صورت بگیرد. نکته دوم که در این بحث از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، توجه به توانایی‌های نیروهای مستعد جامعه برای ارتقابخشی سطح اطلاعات علمی، ابتکارات و اختراعاتی است که می‌تواند تأثیرگذاری قابل‌توجهی در رشد و کسب جایگاه‌های جدید در سطح بین‌المللی داشته باشد. نکته سوم سوق دادن برنامه‌های کوتاه مدت به برنامه‌های درازمدت است که با پشتوانه قانونی بتواند در بستر فضای فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و دیگر موضوعات مورد توجه قرار گیرد.

همچنین توجه به سرمایه‌های انسانی به عنوان مجموعه سرمایه‌هایی که می‌تواند در صورت توجه به آن، دیگر توان‌های بالقوه جامعه را تحرک بخشد، و زمینه فعلیت یافتن آنها را فراهم سازد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ایران اسلامی همواره از سوی کشورهای استعماری مورد انواع فشارها و تحریمها قرار داشته است. این تحریمها تا چه میزان میتواند برای رسیدن به این سند مانع ایجاد کند؟

اینکه تحریم‌ها به عنوان ابزار شناخته شده دشمن در طول 30 سال گذشته طرح موضوع شده، یک واقعیت است، اما زیرکی و هوشمندی ملت و دولت اسلامی در طول این سی سال این تهدید را به فرصت تبدیل کرده است. امروز بسیاری از ابتکارات و اختراعات ثبت شده در نظام اسلامی به پشتوانه این تحریم‌ها که برای جامعه به وجود آورده‌اند، صورت گرفته است. این یعنی اینکه ابتکارات و اختراعات در فضایی به وجود نیامده که همه امکانات مهیا بوده است. بلکه چه در دوران دفاع مقدس که مکرراً شاهد فشارها و حصارها بودیم و چه دوران پس از آن، ذهن جوان ایرانی، با وجود این محدودیت‌ها و فشارها محدود نشده و نتیجه آن ابتکارات و اختراعات فراوانی است که شاهد آن هستیم. امروز نیز در موضوعات پزشکی، تکنولوژی‌های صنعتی، موضوعات دفاعی و بسیاری دیگر از مقولات در کشاورزی و اقتصاد، می‌بینیم که دستاوردهای نخبگان ما حرف اول را می‌زند.

همکاری ارگانها و سازمانهای مختلف زمینهساز نیل به سند چشمانداز است. در این رهگذر نقش مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی میکنید؟

مجلس شورای اسلامی بر حسب جایگاه قانون‌گذاری و نظارتی که دارد، می‌تواند سهم مؤثری در تحقق این جایگاه برای نظام داشته باشد؛ هم از باب کیفیت قوانینی که در مجلس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و هم فعال کردن کمیسیون‌ها، به جهت اینکه ضمن بررسی طرح‌ها، جامعیت لازم را فراهم کند تا بستر مناسب‌تری برای تحقق برنامه باشد. در عین حال که از نظر بعد نظارتی، بر عملکرد دستگاه‌ها و تطبیق دقیق فعالیتشان با اهداف برنامه اشراف داشته باشد. به نظر می‌رسد ما تا ایفای نقش کامل مجلس که بتواند دفاع کاملی از عملکرد خود داشته باشد، فاصله داریم. در واقع مجلس باید بیش از آنچه تا به حال در این موضوع ایفای نقش کرده، گام‌های اساسی‌تری بردارد.

برنامه پنجم توسعه را چگونه دیده اید؟ نقاط قوت و مسائلی که احتمالا در آن دیده نشده، از دید شما چه مواردی است؟

برای نهایی شدن برنامه پنجم توسعه زحمات بسیاری کشیده شد. مجموعه قوه مجریه بویژه در کمیسیون‌های مرتبط پس از ارائه لایحه زمان بسیاری را صرف آن کردند و نظرات مختلف را اخذ کردند و در نهایت کمیسیون تلفیق هم همتی جدی به کار گرفت. اما به نظر من خروجی کار در بخش‌هایی می‌توانست آن چه انتظار ما بود را بیشتر فراهم سازد.

اگر به عنوان موضوعی اشاره نکنم و در کلیت اظهار نظر کنم، در برخی از فصل‌های برنامه ملاحظه می‌کنیم که از نگاه برنامه‌ای تا حدودی فاصله گرفته است و ورود به مضوعاتی پیدا کرده که مرتبط با قوانینی است که می‌شد خارج از برنامه به آن پرداخت. ما انتظارمان بیش از هرچیز تعریف راهبردهاست.

با این حال آن چه مهم است، اینکه از آن جایی که برنامه پنجم توسعه به تصویب نهایی رسیده است و اکنون آخرین مراحل بررسی را در مجمع تشخیص مصلحت طی می‌کند، باید همه قوا تلاش کنند که اگر کاستی‌هایی هم وجود دارد، با تلاش مضاعف، این کاستی‌ها برطرف شود و به هیچ وجه اجازه ندهند که آن موارد موجب تقابل دستگاه‌ها و قوا با یکدیگر شود. در عین حال مجموعه‌هایی که در لایه‌های پایین‌تر هستند باید دقت و تلاش کنند که به هر کاری در صورتی مهر تأیید زده می‌شود که در تحقق برنامه پنجم اثری داشته باشد. با توجه به سند چشم‌انداز بیست ساله، باید همه ما بر اساس این سند و راهی که برای ما ترسیم می‌کند، حرکت کنیم.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000