سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
عباسپور با تشریح شرایط بد و بدتر برای بررسی بودجه:

بودجه بدون تصویب یا بودجه چنددوازدهمی؛ مسئله این است

سرویس اقتصادی
**رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان این که تأخیر دولت رسیدگی به کل بودجه 90 را از برنامه امسال خارج کرد، گفت: مجلس بر سر دو راهی بد و بدتر تصویب بدون بررسی یا تصویب چند دوازدهمی لایحه بودجه قرار گرفته است.
سه‌شنبه 26 بهمن 1389 ساعت 09:38

"علی عباسپور تهرانی فرد" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، با تأکید بر این که تأخیر نشان دهنده عدم پایبندی دولت به اجرای قانون است، تصریح کرد: دولت به بهانه‌های مختلف و با تأخیر در تقدیم بودجه، وضعیت کشور و مجلس را در دو راهی نامناسبی قرار می‌دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس گفت: یک راه آن است که مجلس بدون بررسی دقیق بودجه را تصویب و ابلاغ کند یا این که دو دوازدهم یا سه دوازدهم آن را برای چند ماه اول سال بعد در نظر بگیرد و باقی بودجه را با توجه به روند آیین نامه بررسی کند.

این نماینده تأکید کرد: چند دوازدهم راه حل و مکانیزم مناسبی نیست، اما در چنین شرایطی بهترین راه است و مجبوریم بین بد و بدتر، گزینه بد که بودجه چند دوازدهم است را انتخاب کنیم.

زمان بندی آیین نامه بی فلسفه نیست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با تأکید بر این که قانون، دولت را مکلف کرده است بودجه را 15 آذر به مجلس بدهد، گفت: وقتی قانون این الزام را برای دولت دارد، حتما فلسفه ای پشت آن است که لازم می‌داند دستگاه مجریه به دقت به آن توجه کند.

عباسپور ادامه داد: آیین‌نامه‌ داخلی مجلس، در ماده 216 دولت را مکلف کرده لایحه پیشنهادی بودجه سنواتی را تا 15 آذر تقدیم مجلس کند و روند بررسی آن را در ماده 217 خطاب به نمایندگان اعلام کرده است.

این نماینده افزود: بنابراین پس از چاپ و تکثیر لایحه و توزیع آن در میان نمایندگان، کمیسیون‌ها و نمایندگان همزمان به مدت 15 و 10 روز وقت دارند لایحه را مطالعه، بررسی و تغییر دهند و گزارشی از این تغییرها به کمیسیون تلفیق ارسال کنند.

رئیس کمیسیون آموزش با بیان این که کمیسیون تخصصی تلفیق نیز دست کم 15 روز وقت دارد تا گزارش کمیسیون‌ها، نمایندگان و لایحه دولت را بررسی و با قوانین بالادستی منطبق کند، تأکید کرد: اگر در صحن علنی هم زمان زیادی به طرح پیشنهادهای نمایندگان داده نشود و به سرعت از روی مواد عبور و در سه شیفت کاری لایحه را بررسی کنیم، تجربه نشان داده نزدیک به دو هفته دیگر باید به بودجه وقت داد.

عباسپور با توضیح این که در این بین باید زمانی برای چاپ و تکثیر تغییرهای کمیسیون‌ها و کمیسیون تلفیق در نظر گرفت، گفت: سرانجام با در نظر گرفتن تمام وقت‌های بررسی و اداری، بررسی بودجه حداقل 50 روز زمان لازم دارد تا نهایی و به دولت ابلاغ شود.

به گفته این نماینده در این زمان، تصور شده شورای نگهبان همزمان با بررسی مجلس، تغییرهای اعمال شده در لایحه را با قانون و شرع منطبق کرده و هیچ ایراد و اشکالی نگرفته است.

نماینده مردم تهران تأکید کرد: تجربه نشان داده است شورای نگهبان به برخی از تغییرها و مواد ایراد می گیرد، افزون بر آن، این شورا به لحاظ قانون 10 روز زمان دارد تا لوایح و طرح‌های ارسالی مجلس را مطالعه و بررسی کند.

عباسپور با بیان این که از تاخیر دولت تعجب می‌کند، گفت: روند بررسی بودجه را دولتی‌ها هم می‌دانند، اما باز هم تاخیر دارند و این واقعا تعجب برانگیز است.

برنامه پنجم توسعه بهانه غیرمنطقی است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان این که دولت تأخیر مجلس در ارائه برنامه پنجم توسعه را عامل اصلی تأخیر در ارائه بودجه می‌داند، اظهار داشت: این بهانه از استدلال قوی برخوردار نیست، زیرا دولت در زمان بررسی به دلایل مختلف در روند رسیدگی به مجلس اختلال وارد کرد و باعث شد برنامه توسعه به موقع به پایان نرسد.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: به طور مثال زمانی که دو سوم از برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور در کمیسیون تلفیق تصویب و بررسی شده بود درخواست عودت کرد که هیچ جایگاهی نداشت.

به گفته عباسپور، همین درخواست عودت دولت، باعث شد وقفه زیادی در بررسی برنامه توسعه پنجم رخ دهد.

این نماینده افزود: در نهایت مجلس با تغییر در مواد محدود و ارسال آن به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، برنامه را تصویب و ابلاغ کرد.

به عقیده رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، لایحه بودجه 90 که اولین بودجه از برنامه پنجم توسعه است بسیار مهم و حساس است و دولت با دقت هر چه تمام مفاد بودجه را هم جهت با برنامه توسعه تدوین کند.

اگرهای تأخیر در ارائه بودجه

عباسپور با اشاره مجدد به زمان و روند بررسی بودجه در مجلس گفت: اگر دولت بودجه را یکشنبه هفته آینده به مجلس بیاورد، پس از چاپ تکثیر روز چهارشنبه در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت، از آن به بعد وقت نمایندگان، کمیسیون‌ها و کمیسیون تلفیق آغاز می‌شود.

این نماینده تصریح کرد: اگر تمام روند منظور شده در آیین نامه داخلی مجلس رعایت شود و حداقل زمان‌هایی که برای نمایندگان، کمیسیون‌ها، کمیسیون تلفیق، صحن و شورای نگهبان رعایت شود، پرونده بودجه چهارشنبه هفته  آغاز و آخر فرودین به پایان می‌رسد.

به گفته نماینده مردم تهران، با این حساب رسیدگی به بودجه 90، از سال 89 خارج شده و مجلس بر سر دوراهی یا تصویب بدون بررسی قرار می‌گیرد یا مصوب کردن تنها چند دوازدهم لایحه.

مدل دولت، مدل قانونگریزی است

 این نماینده با تأکید بر این که روندی که دولت در پیش گرفته است، روند غیر منطقی است، گفت: اگر دولت به این روند ادامه دهد، به قانون بی‌توجهی کند و بهانه‌های غیر منطقی بتراشد چاره‌ای نمی‌ماند جز این که مجلس از ابزار قانونی خود برای وادار کردن دولت استفاده کند.

عباسپور تأکید کرد: دولت در اجرای بعضی قوانین مدل قانون گریزی را انتخاب کرده است، تا در ارائه بودجه سال 90 نیز یکی از مواردی است که دولت نیست به آن بی توجهی کرده است.

مجلس ابزارهای قدرتمند متعددی برای برخورد با دولت دارد

 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: اگر این روند ادامه پیدا کند چاره‌ای جز این نمی‌ماند که مجلس از سایر ابزارها و پتانسیل‌های قانونی خود برای پاسخگو کردن دولت استفاده کند.

عباسپور با بیان این که اصل 90 یکی از مکانیزهای مجلس برای ملزم کردن دولت است، افزود: در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس ابزارهای قدرتمند دیگری نیز دیده شده است اما مجلس ترجیح می‌دهد در فضای دوستی و تعامل مثبت مسائل و مشکلات میان دو قوه  را برطرف کند.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار