شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
ناداران با اشاره به سابقه بودجه چند دوازدهمی،

بودجه چنددوازدهمی، تأخیر دولت را کم هزینه می‌کند

سرویس اقتصادی
**عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که تصویب بودجه چند دوازدهمی بی‌سابقه نیست، گفت: در شرایطی که بودجه با تأخیر ارائه می‌شود، هیئت رئیسه تدبیری اتخاذ کند و به دولت مجوز دهد تا جزئی از کل منابع مالی سال 89 را به مدت یک یا دو ماه برای سال آینده هزینه کند.
سه‌شنبه 26 بهمن 1389 ساعت 12:02

"الیاس نادران" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت با بیان این که دولت به آیین نامه داخلی مجلس عمل نکرده است، تاکید کرد: در شرایطی که بودجه با تأخیر به مجلس تقدیم می‌شود کم هزینه‌ترین راهکار تصویب بودجه چند دوازدهمی است.

وی با تأکید بر این که واکنش مجلس به بودجه، بعد از اعلام وصول آن مشخص می‌شود، تصریح کرد: از آنجا که هنوز بودجه پیشنهادی دولت ارسال نشده است، نمی‌توان پیش بینی کرد مجلس چه رویه ای را پیش روی خواهد گرفت.

 

راهکارهای دولت برای ارائه لایحه بودجه

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان این که دولت راهکارهای مختلفی برای ارائه بودجه دارد، گفت: قوه مجریه می‌تواند لایحه پیشنهادی خود را چند دوازدهمی به مجلس تقدیم یا کل لایحه بودجه سال 90 را به قوه مقننه ارسال کند.

به گفته این نماینده، راه دیگری که دولت دارد، عنوان کردن چند دوازدهم بودجه سال 89 است.

نادارن تأکید کرد: واکنش مجلس در باره لایحه پیشنهادی دولت، زمانی مشخص می‌شود که این لایحه تقدیم شود و ببینیم سرانجام بعد از این همه تأخیر چه چیزی ارائه کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: سرانجام باید دید تدبیر هیئت رئیسه در این باره چیست، با این وجود با توجه به تأخیر دولت در ارائه بودجه عملا زمان قانونی برای بررسی لایحه پیشنهادی وجود ندارد.

 

واکنش مجلس

نادران تأکید کرد: درست است که مجلس هشتم و مجلس های پیشین، سابقه ای در باره بودجه چند دوازدهمی ندارد، اما در سال 59 تا 60 کشور با بودجه چند دوازدهمی روبه رو شد و نمایندگان بخشی از بودجه 59 را برای سال 60 تصویب کردند.

این نماینده ادامه داد: فارغ از مقدمات مسئله و تأخیر دولت در تقدیم لایحه بودجه به مجلس، بسته به زمان تقدیم این لایحه شاید کم هزینه ترین اقدام برای جبران تأخیر، تصویب بودجه چند دوازدهمی (ماهانه) باشد.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: هیئت رئیسه پس از به شور نشستن تدبیری اتخاذ کند و به دولت مجوز دهد تا جزئی از کل منابع مالی سال 89 را به مدت یک یا دو ماه برای سال آینده هزینه کند و بررسی کل بودجه را به زمان بعد موکول کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر این رویه پذیرفته شود و با توجه به پیشنهاد دولت، متمم بودجه پس از بررسی کل بودجه پیشنهادی سال 90  به ذیل بودجه چند دوازدهمی افزوده می‌شود.

نادارن با بیان این که تصویب بخشی از بودجه در مجلس سابقه دارد، گفت: گاهی دستگاه‌ها اجرایی برای انجام طرح‌ها و پروژه های باقیمانده خود تقاضای تمدید بودجه را دارند که مجلس با بررسی های کارشناسی، به دستگاه های اجرایی اجازه می دهد تا بودجه سال گذشته را به مدت سه ماه هزینه کنند؛ پس این رویه در مجلس بی سابقه نیست.

 

نمایندگان از حقوق خود نمی‌گذرند

این نماینده تأکید کرد: با توجه به تأخیر دولت امکان آن وجود ندارد که کل بودجه سال 90 تا پایان سال تصویب شود.

به گفته نادارن، روند بررسی بودجه در مجلس از یک ماه تا 45 روز به طول می‌انجامد و در این میان باید حقوق نمایندگان از جمله انتقاد، پیشنهاد، تغییر بند یا افزودن ردیفی به بودجه رعایت شود.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: نمی‌شود حقوق نمایندگی را نادیده گرفت و بدون مطرح شدن نظرها و پیشنهادها در کمیسیون‌ها، کمیسیون تلفیق و صحن علنی بودجه تصویب و ابلاغ شود.

 

چند دوازدهم بودجه 89 بهترین راه است

نماینده مردم تهران با تأکید بر این که چند دوازدهم بودجه 89 بهترین راهکار است، تصریح کرد: از آنجا که احکام بودجه سال 89 در مجلس و شورای نگهبان بررسی و تصویب شده است می‌توان به راحتی بخشی از آن را برای چند ماه نخست سال آینده تصویب کرد.

نادران تصریح کرد: تصویب بخشی از بودجه به این دلیل است که دولت برای اداره کشور، به اعتبارهای اولیه ای همچون حقوق و دستمزد کارکنان، هزینه های جاری و مصوب‌های مهم نیاز دارد؛ برا این اساس می‌توان این احکام را از بودجه 89 استخراج کرد و مبلغی برای منابع و مصارف در نظر گرفت و ابلاغ کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: بعد از بررسی بودجه سال 90 مشکلی پیش نمی‌آید و بعد از تصویب کل به صورت اصلاحی به بودجه چند دوازدهمی افزوده می‌شود.

به گفته ناردان، با تصویب چند دوازدهمی از بودجه سال 89، مجلس می‌تواند بررسی بودجه 90 را آغاز کند و این مسئله منافاتی با مصوبه در صحن نخواهد داشت.

 

چگونگی چند دوازدهمی بودجه 90

نادران با بیان این که ممکن است مجلس تصمیم بگیرد بودجه 90 را چند دوازدهمی کند، گفت: اگر این رویه در نظر گرفته شود، بخشی از بودجه که اهمیت بیشتری دارد، با توجه به روند منظور در آیین نامه داخلی، در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود.

این نماینده تصریح کرد: تنها فرق این رویه با بررسی کلی بودجه در زمان بررسی است، زیرا چانه زنی نمایندگان بر سر مفاد، ردیف‌ها و ماده واحده‌ها کم خواهد شد و به سرعت بخش مهم بودجه برای چند ماه نخست سال بررسی و مصوب می‌شود.

 

میرتاج‌الدینی پیشنهادش را به شورای نگهبان تقدیم کند

نادران با بیان این که معاون پارلمانی رئیس جمهور خواهان رد یا قبول بودجه از سوی مجلس است، افزود: بهتر است میرتاج‌الدینی این پیشنهاد خود را به صورت استفساریه به شورای نگهبان تقدیم کند تا اعضای شورا آن را با شرع و قانون بررسی کنند.

این نماینده خطاب به میرتاج‌الدینی گفت: این سخن از زبان فردی که قبلا در مجلس بود و الان در دستگاه دولت فعال است، تعجب برانگیز است، بهتر بود میرتاج‌الدینی زمانی که نماینده بود این نظر را می‌داد، نه الان که در دولت است.

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: درخواست بازنگری آیین نامه داخلی و طولانی بودن زمان بررسی بودجه در مجلس را می‌توانیم به عنوان یک نظر مشورتی از میرتاج‌الدینی بپذیریم، اما اگر به عنوان یک نماینده مطرح می‌کرد، جایگاه قانونی داشت.

 

تدوین بودجه از سوی مجلس و دیوان محاسبات مغایر قانون است

نادران یادآور شد: پیشنهاد تدوین بودجه از سوی مجلس و دیوان محاسبات کشور از آن جهت که در متن قانون آمده است لایحه بودجه امکان پذیر نیست و حتما بودجه باید به صورت لایحه و از سوی دولت به مجلس تقدیم شود.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار