Icana.ir
fa

تمکین در مقابل اوامر رهبری باعث کارآمدی نظام می‌شود

کارآمدی هر نظامی بستگی زیادی به کارآمدی ساختارهای اساسی طراحی شده در قوانین اساسی و میزان پایبندی مسئولان بلند پایه به این ساختارها دارد.4/23/2011 4:36:00 PM4/23/2011 4:36:00 PMIcana00http://media.icana.ir//image/2011/03/1796_orig.jpg Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
عزتی:

تمکین در مقابل اوامر رهبری باعث کارآمدی نظام می‌شود

سرویس سیاسی
کارآمدی هر نظامی بستگی زیادی به کارآمدی ساختارهای اساسی طراحی شده در قوانین اساسی و میزان پایبندی مسئولان بلند پایه به این ساختارها دارد.
شنبه 21 خرداد 1390 ساعت 07:55
تمکین در مقابل اوامر رهبری باعث کارآمدی نظام می‌شود
تمکین در مقابل اوامر رهبری باعث کارآمدی نظام می‌شود کارآمدی هر نظامی بستگی زیادی به کارآمدی ساختارهای اساسی طراحی شده در قوانین اساسی و میزان پایبندی مسئولان بلند پایه به این ساختارها دارد. http://media.icana.ir//image/2011/03/1796_orig.jpg تمکین,در,مقابل,اوامر,رهبری,باعث,کارآمدی,نظام,می‌شود Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت(www.icana.ir)، نظام جمهوری اسلامی که بیش از 3 دهه فعالیت دارد از یک قانون اساسی برخوردار است که هم مراحل تدوین آن توسط خبرگان منتخب ملت صورت گرفته و هم پس از تایید خبرگان منتخب مردم با آرای قاطع ملت به تصویب رسیده است بعلاوه این قانون اساسی یکبار نیز مورد بازنگری قرار گرفته و دوباره از تصویب ملت گذشته است.

اختلاف بین قوا که بعضا ناشی از تفاسیر مختلف از قانون اساسی یا قوانین مصوب مجلس بوده است از همان آغاز انقلاب تا‌کنون به شکل کمرنگ و گاه پررنگ وجود داشته است اما تعیین دقیق حدود وظایف و اختیارات قوا و تعیین تکلیف تفسیر قانون اساسی و قوانین عادی در کنار تعیین مرجع عالی تنظیم روابط بین قوا در قانون اساسی و مشخص شدن سازوکار حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست باعث شده تاکنون گره بازنشدنی در ساختار حکومت باقی نماند.

چندی است که بحث‌هایی در جامعه مطرح می‌شود که ممکن است شائبه‌وجود مشکل در ساختار اساسی نظام را به ذهن متبادر سازد در این خصوص "علی عزتی" نماینده مردم شهرستان‌های دهلران، دره‌شهر و آبدانان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی با نشریه "طنین" انجام داده‌ام که در پی می آید:

 

جناب عزتی اخیرا بحث‌های در سطح جامعه مطرح می‌شود که ممکن است اذهان را نسبت به کلیت ساختارهای اساسی و حقوقی نظام مردد سازد به‌عنوان مثال گاه یک مقام دولتی قانون مصوب مجلس که توسط شورای نگهبان هم تایید شده را قابل اجرا نمی‌داند یا بر عکس مجلس تعلل دولت در اجرای برخی قوانین یا نحوه اجرای برخی دیگر از قوانین را قبول ندارد و اینگونه موارد را مصداق تخطی دولت از قانون می‌داند به‌نظر شما چه مقدار از این مسائل ریشه در ساختارهای طراحی شده در قانون اساسی دارد؟

واقعیت این است که هیچکدام از این بحث‌ها از ضعف در قانون اساسی نشات نمی‌گیرد ممکن است کارشناسان مختلفی به برخی اصول قانون اساسی انتقاداتی داشته باشند اما با اطمینان می‌توان گفت حدود و ثغور وظایف و اختیارات قوا و نحوه تنظیم روابط قوا در قانون اساسی به روشنی تبیین شده و مرجع تفسیر قانون اساسی نیز به خوبی مشخص است بنابراین با وجود این‌که اساسا قانون اساسی در تبیین وظایف و اختیارات قوا آنچنان صریح و شفاف سخن می‌گوید که جای کمتر شبه‌ای وجود دارد با اینحال اگر قوا تفاسیر مختلفی از یک یا چند اصل قانون اساسی ارائه دهند تفسیر شورای نگهبان طبق همین قانون اساسی ملاک عمل است و خوشبختانه شورای نگهبان هر زمان که ضرورت داشته باشد به سرعت تفاسیر خود از قانون اساسی را ارائه می‌دهد بنابراین اساسا هیچ جایی برای ایجاد بن‌بست در تعامل بین قوا وجود ندارد.

 

مواردی همچون قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان، اختصاص منابع ارزی به قطارهای شهری و اخیر بحث ادغام وزارتخانه‌ها که از موارد اختلاف مجلس و دولت هستند به چه دلیل حادث شده‌اند؟

به عقیده بنده این موارد به نوعی کم لطفی یا شاید بد سلیقگی مجریان است وقتی قانونی به تصویب مجلس می‌رسد و شورای نگهبان آن را تایید می‌کند برای همه قوا لازم‌الاجراست همان‌طور که مسئولان اجرایی مطرح می‌کنند قانون باید شفاف، صریح و قابل اجرا باشد و اساسا قانونگذار نباید تکالیف مالایطاق برای قوای دیگر وضع کند اما به فرض که قانون مصوب مجلس که به تایید شورای نگهبان رسیده دارای ابهام برای مجریان است در این صورت قانون اساسی دولت را در این ابهام باقی نمی‌گذارد زیرا دولت می‌تواند با قید فوریت از مجلس درخواست تفسیر قانون را داشته باشد یا اگر به‌نظر دولت اجرای این قانون مشکلات خاصی دارد می‌تواند برای اصلاح آن به مجلس لایحه بدهد اما دولت به هیچ وجه نمی‌تواند اجرای یک قانون تصویب شده را از مهلت مقرر قانونی به تاخیر بیاندازد و چنین اقدامی به هیچ وجه قابل‌قبول و قابل تایید نیست یقین بدانید نمایندگان مجلس در تصویب لوایح و طرح‌ها از نظرات کارشناسی استفاده می‌کنند و دولت می‌تواند با استفاده از بدنه کارشناسی خود مجلس را در تصویب بهتر و اصولی‌تر قوانین یاری رساند حتی دولت می‌تواند با استدلال‌های کارشناسی و قابل‌قبول اصلاح قوانین مصوب مجلس را در قابل لایحه تقدیمی از مجلس بخواهد اما به هیچ وجه هیچ‌یک از قوا نمی‌توانند قبل از اصلاح یک قانون از اجرای آن استنکاف نموده یا مواردی از آن را زیر پا بگذارند. درخصوص مواردی که اخیرا در سطح جامعه مطرح شده متأسفانه نوعی کم‌لطفی قابل مشاهده است که هیچ‌گونه ریشه‌ای در وجود بن‌بست در ساختار کلی نظام ندارد.

 

تنظیم روابط بین قوا که در اصل 110 قانون اساسی و به نوعی در اصل 57.ذکر شده چه نقشی در رفع اینگونه مسائل می‌تواند داشته باشد؟

اتفاقا یکی از سازوکارهای مطمئن برای حل بن‌بست‌های احتمالی در تعامل بین قوا همین تنظیم روابط بین قواست که طبق قانون اساسی از اختیارات رهبری است. اما باید توجه داشت که نمی‌توان انتظار داشت که با ایجاد کوچک‌ترین بحثی رهبری مستقیما وارد شوند زیرا رهبر مدیر عالی نظام هستند و تدابیر ایشان هم عمدتا در مواردی است که اختلاف ممکن است برای کشور هزینه‌ای داشته باشد یا مانع خدمت‌رسانی به مردم شود. رهبری نظام با تدابیر حکیمانه خود برای همه قوا احترام قائل هستند و بیان نظرات مختلف قوا را در راستای مردمسالاری دینی آزاد گذاشته‌اند و خوشبختانه در مواقعی که نیاز بوده به موقع و به جا و به اندازه روابط بین قوا را مدیریت کرده‌اند. از این گذشته مقام معظم رهبری در اجرای اصل 57 برای تک‌تک قوا نیز رهنمودهای کلی و موردی هم داشته و دارند که توجه به اینگونه رهنمودها و تمکین در مقابل اوامر ایشان باعث کارآمدی ساختار کلی نظام می‌شود.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC