هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
یوسف‌نژاد:

تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح از وظایف نماینده است

سرویس سیاسی
نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور، گفت: تذکر، طرح سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح، حق نماینده و از وظایف اوست.
چهارشنبه 8 تیر 1390 ساعت 16:45
تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح از وظایف نماینده است نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور، گفت: تذکر، طرح سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح، حق نماینده و از وظایف اوست. http://cdn.icana.ir/d/019/79.jpg تذکر،,سوال،,تحقیق,و,تفحص,و,استیضاح,از,,وظایف,نماینده,است Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت(www.icana.ir)، "علی اصغر یوسف‌نژاد" نماینده ساری در گفت وگو با نشریه "وارش" با اشاره به تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور به بیان نظرات خود درباره این تذکرات، سیر بررسی آنها از سوی مسئولان اجرایی، میزان پاسخگویی به آنها و همچنین انتقاد رئیس‌جمهور از حجم بالای این تذکرات سخن گفته که در ادامه می‌خوانید.

 

جناب آقای یوسف‌نژاد، به‌عنوان سؤال اول لطفا درباره ماهیت تذکرات کتبی نمایندگان بگویید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 2 وظیفه کلان دارند؛ در وهله اول قانونگذاری و سپس نظارت بر اجرای دقیق قانون. با این دیدگاه کلی، یکی از فعالیت‌های عمده نمایندگان بحث قانون نویسی و مشارکت و مداخله در نگارش قانون است. من در این زمینه در مدت 3 سال گذشته در مجموع بیش از 550 بار در مجلس اظهار نظر کرده‌ام و در مسائل مختلفی مانند کشاورزی، صنعت و معدن، مسائل آموزشی، بازنشستگان و غیره در صحن علنی مجلس سخن گفته‌ام. از سوی دیگر وظیفه دیگر نماینده این است که با نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی، پیام و نقطه نظرات مردم را به مسئولان کشور برساند. من در این مورد بیش از 600 تذکر داده‌ام که از این حیث نفر اول در کل مجلس شورای اسلامی هستم. تذکر، طرح سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح، حق نماینده و از وظایف اوست.

 

دلیل حجم بالای تذکرات شما به نسبت برخی نمایندگان دیگر چیست؟

 من به‌دلیل حضور مستمر در حوزه انتخابی، و همچنین رابطه نزدیک با مردم آن جا، نیازهای به حق آنها را به مسئولان اجرایی کشور به وسیله تذکر می‌رسانم. این مدیران هستند که باید پاسخ نارضایتی‌ها و دغدغه‌های مردم را بدهند و وظیفه ما انتقال حرف مردم به مسئولان است. این تذکرات نشان می‌دهد که چقدر مردم با مشکل روبه‌رو هستند و توقع رفع آنها را دارند.

 

چقدر به این تذکرات جواب داده می‌شود. منظورم این است که تذکرات تا چه میزان ضمانت اجرایی دارند و شما به‌عنوان نماینده، چقدر برای رفع موارد تذکر پیگیری می‌کنید؟

خوشبختانه باید بگویم به بسیاری از این تذکرات پاسخ داده شده است. من و دیگر نمایندگان نمی‌توانیم نسبت به مشکلات مردم در قبال مبالغ بالای قبوض گاز و برق، وضعیت خشکسالی در کشاورزی و دیگر مشکلات این حوزه، قیمت حامل‌های انرژی و دیگر مسائل از این دست بی‌تفاوت باشیم. با توجه به این‌که مردم نسبت به این موارد حساس هستند، ما نیز وظیفه مان این است که به مسئولان اجرایی تذکر بدهیم و طبیعتا مسئولان کشور نیز از طریق ادارات زیرمجموعه نسبت به پیگیری و رفع آن اقدام می‌کنند.

 

اگر این تذکرات بی‌پاسخ بماند و اقدامی برای رفع آن صورت نگیرد، چه می‌کنید؟

اگر پاسخی منطقی به این تذکرات داده نشود، دست نماینده برای فعالیت‌های دیگر باز است. پیگیری‌های مکاتباتی و در نهایت طرح سؤال به اتفاق دیگر نمایندگان از این موارد است که مسئول مربوطه باید با حضور در مجلس نسبت به آن کوتاهی پاسخگو باشد.

 

روند ارائه تذکر تا رفع موضوع از طریق مسئولان اجرایی به چه شکلی است؟

تذکرات نمایندگان در صحن علنی مجلس در پایان هر روز خوانده می‌شود و از فردای قرائت تذکرات، این موارد به‌صورت مکتوب از طریق هیأت رئیسه به دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌شود و آنها موظف به رفع آن می‌شوند. معتقدم مسئولان اجرایی کشور هم باید از این تذکرات راضی و خوشنود باشند، زیرا این تذکرات نقطه نظرات مردم از حوزه انتخابی به آن‌هاست.

 

آیا برای نماینده در تعداد و میزان تذکرات محدودیتی هم وجود دارد؟

نه، هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما تذکر می‌بایست مربوط به حوزه عملکرد و وظیفه آن دستگاه اجرایی باشد.

 

اگر محدودیتی وجود ندارد، لطفا درباره انتقاد رئیس‌جمهور بر میزان تذکرات و مرتبط نبودن آنها نیز توضیح دهید.

وظیفه ما این است که دغدغه‌ها را نشان دهیم و مسئولان نیز در حد توان و قدرت و توانایی مالی باید به آنها پاسخگو باشند، به همین دلیل من بخش‌هایی زیادی از این انتقاد را نمی‌پذیرم. رئیس‌جمهور کشور اعلام کردند که تعداد این تذکرات بسیار زیاد است و در برخی موارد نیز مرتبط نیستند. تعداد بالای تذکرات ناشی از کوتاهی دستگاه‌های اجرایی در پاسخ به مردم است و نگرانی مردم را می‌رساند. ما نیز موظف به انعکاس آن هستیم. از سوی دیگر تذکرات نوعا مرتبط هستند و باید درباره این مورد دوم بررسی بیشتری صورت گیرد.

 

و سؤال آخر این‌که در مورد برخی دستگاه‌های اجرایی مانند تربیت‌بدنی که زیرمجموعه وزارتخانه‌ای نیستند، این تذکر به چه فردی داده می‌شود؟

برخی دستگاه‌های اجرایی مانند تربیت‌بدنی و سازمان محیط زیست، بنیاد شهید و غیره که وزارتخانه نیستند، رئیس‌جمهور مسئول پاسخگویی به آنهاست و باید به تمامی کوتاهی‌ها در این حوزه‌ها پاسخ بدهد.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000