خبرگزاری خانه ملت

هفته دفاع مقدس
1391/04/23 13:01:00
سرویس اجتماعی
صابری:

توجه به حوزه‌های تخصصی، ارتقای جایگاه علمی دانشگاه علامه را به دنبال دارد

رئیس کمیته آموزش‌عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس فعال نبودن زیر ساخت‌ها، پراکندگی فضاهای علمی و تغییر و تحولات اداری در دانشگاه علامه طباطبایی را دلیل جایگاه تنزل علمی این دانشگاه دانست و گفت: اما امروز بازگشت دانشگاه علامه طباطبایی به حوزه‌های تخصصی می‌تواند؛ این دانشگاه رابه جایگاه اصلی خود بازگرداند.
توجه به حوزه‌های تخصصی، ارتقای جایگاه علمی دانشگاه علامه را به دنبال دارد رئیس کمیته آموزش‌عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس فعال نبودن زیر ساخت‌ها، پراکندگی فضاهای علمی و تغییر و تحولات اداری در دانشگاه علامه طباطبایی را دلیل جایگاه تنزل علمی این دانشگاه دانست و گفت: اما امروز بازگشت دانشگاه علامه طباطبایی به حوزه‌های تخصصی می‌تواند؛ این دانشگاه رابه جایگاه اصلی خود بازگرداند. https://cdn.icana.ir/d/019/22337.jpg توجه,به,حوزه‌های,تخصصی،,ارتقای,جایگاه,علمی,دانشگاه,علامه,را,به,دنبال,دارد Icana

رضا صابری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، درباره رتبه‌بندی دانشگاه‌های داخلی و سقوط دانشگاه علامه طباطبایی و کسب رتبه 53 میان دانشگاه‌های دولتی، اعلام کرد: رتبه بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان براساس پارامترهای مختلفی انجام می‌گیرد این رتبه‌بندی‌ها می‌تواند براساس کیفیت برخی شاخص‌های موجود انجام شود.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از جمله این شاخص‌ها می‌توان به آمارهای تجربی، برآوردهای مربوط به مدرسین و اساتید، بورسیه‌ها، دانشجویان، داوطلبان ورود به دانشگاه و برخی دیگر اشاره کرد. برخی از رتبه بندی‌ها هم هستند که براساس نحوه پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه صورت می‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر رتبه بندی مؤسسات، برخی رتبه بندی‌های دیگری هم وجود دارد که برای برنامه‌های آموزشی، دپارتمان‌ها و مدارس صورت می‌گیرد؛ رتبه بندی‌ها براساس جهت دهی برخی مجلات و روزنامه‌ها و گاهی هم توسط دانشگاهیان و فرهنگیان انجام می‌‌گیرد.

این نماینده مجلس نهم بیان کرد: به عنوان مثال رتبه بندی‌ها باید حداقل سه خصیصه کلی شامل اندازه مؤسسه، دامنه موضوعی و کیفیت پژوهش را در نظر بگیرند؛ استانداردسازی و وزن دهی نیز حائز اهمیت است. یعنی باید از وزن دهی هر شاخص، استفاده مناسب و عادلانه به عمل آورد و نقاط قوت رشته‌های موضوعی خاص باید به بهبود جایگاه کلی دانشگاه کمک کند.

صابری در ادامه به وضعیت دانشگاه علامه اشاره کرد و گفت: ارتقای جایگاه علمی دانشگاه‌ها همچنین به هیأت ‌علمی، مجموعه دانشجویان، تولید علمی و میزان پژوهش‌ها نیز بستگی دارد و شاید دانشگاه علامه طبطبایی شاید در مجموعه فعالیت‌های خود نسبت به این موضوعات کمتر توجه کرده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: هرچه مجموعه هیأت‌های علمی در دانشگاه‌ها بتوانند در تولید علم نقشی پررنگ داشته باشند؛ پویایی آن دانشگاه را بیشتر می‌کند.

وی متذکر شد: فعال نبودن زیر ساخت‌ها، پراکندگی فضاهای علمی، تغییر و تحولات اداری در دانشگاه علامه طباطبایی باعث شده که جایگاه علمی این دانشگاه تنزل پیدا کند.

رئیس کمیته آموزش‌عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: اما امروز برگشت دانشگاه علامه طباطبایی به حوزه های تخصصی می‌تواند این دانشگاه رابه جایگاه اصلی خود بازگرداند.

رتبه‌بندی ارائه شده توسط وزارت علوم و مخالفت رئیس دانشگاه علامه

چندی پیش وزارت علوم اقدام به ارزیابی وضعیت دانشگاه ها بر اساس معیارهای متعددی کرده که نتیجه این ارزیابی به صورت رسمی منتشر شده و بر اساس فهرست منتشره شده؛ دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان برزگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه، با سقوطی باور نکردنی حائز امتیاز یک از صد نیز نشده است.

در این فهرست سقوط دانشگاه علامه طباطبایی قابل توجه است که با کسب امتیازی کمتر از یک درصد، جایگاه 53 را در میان دانشگاه های دولتی و87 را در دانشگاه های دولتی و آزاد کسب کرده است.

البته در واکنش به اعلام نتایج این رتبه بندی‌ها، صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اساسا این رتبه بندی را زیر سوال برده و گفته که آن را قبول ندارد.

شریعتی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه ممتازی در حوزه علوم انسانی است، تاکید کرد: اگر دانشگاه علوم انسانی را با دانشگاه‌های هم‌سنخ خود ارزیابی کنند، نه تنها رتبه اول را به‌دست می‌آورد بلکه رتبه دانشگه علامه طباطبایی ممتاز خواهد شد.

وی افزود: ما در زمینه نظریه‌پردازی ده‌ها کرسی برگزار کردیم و نتایج آن به عنوان شاخص در دانشگاه‌ها پذیرفته شده است.

در این حال جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری  رتبه‌بندی ISCرا مورد تأیید وزارت علوم می‌داند به گفته او، شاخص‌های این رتبه‌بندی در سال 1386 به تأیید و تصویب نمایندگان آموزشعالی کشورهای اسلامی رسیده و چنین معیارهایی را که توسط جمعی از فرهیختگان و وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی تأیید و تصویب شده نمی‌توان اشتباه خواند./

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet