Icana.ir
fa

نظر مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد لایحه ایجاد هشت منطقه ویژه اقتصادی

نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه ایجاد هشت منطقه ویژه اقتصادی در کشور اعلام شد.11/23/2008 3:33:00 PM11/23/2008 3:33:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

نظر مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد لایحه ایجاد هشت منطقه ویژه اقتصادی

سرویس اقتصادی
نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه ایجاد هشت منطقه ویژه اقتصادی در کشور اعلام شد.
یکشنبه 3 آذر 1387 ساعت 15:33

به گزارش خانه ملت به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، این مرکز در اظهارنظر کارشناسی خود پیرامون این لایحه، اعلام کرد: با توجه به این‌که در تبصره 2 ماده 1 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی مصوب 11/3/1384 مجلس و 5/9/1384 مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاسیس مناطق ویژه اقتصادی جدید به مجلس سپرده شده است، دولت با ارائه لایحه‌ای در قالب یک ماده واحده از مجلس اجازه خواسته است که - اجازه دهد تا - در هشت منطقه اسلام‌آباد غرب (کرمانشاه)، نمین (اردبیل)، بندر امام خمینی (خوزستان)، نوشهر (مازندران)، مهران (ایلام)، جازموریان و رفسنجان (کرمان) و سمنان (سمنان) منطقه ویژه اقتصادی تاسیس کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، افزود: همان طور که در قانون مربوط به مناطق آزاد مشاهده می‌شود، شرط اصلی ایجاد این مناطق وجود استعداد و توان منطقه‌ای برای اطمینان از دستیابی به اهداف مورد نظر است، وگرنه تبدیل مناطقی از خاک کشور به یک منطقه خاص بدون دستیابی به اهداف مذکور و به خاطر تغییراتی که در قوانین مربوط به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، واردات کالا، معافیت‌های گمرکی، ورود و خروج سرمایه، امکان ترانزیت و صدور مجدد، مقررات خاص کار و بیمه و استخدامی، ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های معنوی، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، تضمین سود، صدور مجوزهای خاص، وجود معافیت‌های مالیاتی و درآمدی، امور بانکی، پولی، ارزی و بیمه‌ای خاص، مقررات ورود و خروج افراد و خرده‌فروشی این مناطق به وجود می‌آورد، علاوه بر کاهش درآمدهای دولت، در صورت عدم تحقق اهداف قانونی، زیان‌هایی به اقتصاد داخلی وارد می‌آورد و با توجه به این‌که اجازه تاسیس مناطق ویژه به مجلس سپرده شده است، اشراف و اطمینان مجلس به حصول اهداف قانونی مورد نظر در گرو بررسی شرایط و استعدادهای خاص هر منطقه است و هشت منطقه‌ای که در این لایحه به آن اشاره شده است از شرایط و ویژگی‌های بسیار متفاوتی برخوردارند و امکان تجمیع در تصمیم‌گیری برای هر هشت منطقه ویژه به صورت واحد مشکل خواهد بود.

از سوی دیگر با توجه به این‌که عملکرد مناطق ویژه اقتصادی موجود با اهداف تاسیس آنها فاصله بسیاری دارد، لازم است ابتدا با بررسی عملکرد این مناطق و رفع موانع پیش‌روی آنها از طریق تخصیص منابع مالی مورد نیاز و توسعه زیر ساخت‌ها به اهداف مورد نظر دست یافته، سپس در صورت نیاز به تاسیس مناطق جدید که مستلزم تحمل هزینه‌های مضاعف است اقدام شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه، افزود: با توجه به این‌که شرط اولیه قانون برای تاسیس این مناطق وجود استعداد و توان لازم برای حصول اهداف قانونی است و شرایط این مناطق از نظر دستیابی به زیرساخت‌های اولیه محدود و متفاوت است، می‌توان پیشنهاد کرد که نمایندگان مجلس ضمن رد کلیات این لایحه، دولت را مکلف کنند که برای درخواست تاسیس هر منطقه ویژه گزارشی مفصل از امکانات و زیرساخت‌های منطقه مورد نظر ارائه کند تا دستیابی به اهداف قانونی، امکان سنجی شود و لازمه این مهم آن است که به جای درخواست چندین منطقه به صورت یک جا، دولت برای هر منطقه لایحه‌ای مجزا به مجلس تقدیم کند، زیرا تصمیم‌گیری مجلس برای تصویب هر کدام با توجه به توانایی‌های هر یک از مناطق، متفاوت خواهد بود، ضمن این‌که استفاده از اسامی مناطق مختلف کشور در یک لایحه می‌تواند تصمیم‌گیری در مجلس را به سمت تمایلات منطقه‌ای سوق دهد که خود آسیبی جدی در آینده برای مجلس محسوب می‌شود به علاوه تصمیم‌گیری در خصوص تاسیس مناطق ویژه با مکان‌یابی صحیح و کارشناسی موجب خواهد شد تا ابهاماتی که در خصوص ناکارایی و عدم تحقق اهداف تاسیس مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی وجود دارد با تاسیس مناطق ویژه جدید تشدید نشود و تاسیس مناطق آزاد و ویژه از جنبه شعاری و تبلیغاتی با هدف عمران منطقه‌ای به معنای واقعی خود که ابزاری برای توسعه ملی است تبدیل شده و بار مالی- هزینه‌ای جدیدی که فاقد توجیه اقتصادی است به دولت تحمیل نشود.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC