Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
نطق پیش از دستور

نماینده مشهد: در مجموعه دولت اسلامی مجلس اولین جایی است که باید اسلامی شود

سرویس صحن
نماینده مردم مشهد و کلات بابیان اینکه نقش مجلس تدوین و تقنین نرم‌افزاری دولت اسلامی برای قوای مجریه و قضاییه و نظارت بر حسن اجراء آن در مرحله سخت‌افزاری است، تصریح کرد: بنابراین در مجموعه دولت اسلامی اولین جایی که باید اسلامی شود مجلس است.
یکشنبه 10 آذر 1387 ساعت 15:05

به گزارش خانه ملت، متن نطق "سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی" اولین ناطق پیش از دستور جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«الحمدلله رب العالمین و صلوه و السلام علی خیر خلقه محمد و آله طیبین و طاهرین سیما بقیه الله فی الارضین ارواح من سواه فداه اللهم صلی علی علی بن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی و حجتک علی من فوق الارض و من تحت الثری الصدیق الشهید صلاه کثیره تامه زاکیه متواصله متواتره مترادفه کافضل ما صلیت علی احد من اولیائک».

خدای را سپاس که بر ما به بندگیش منت نهاد و با پیامبری برگزیده‌ترین بنده‌اش شرافت مسلمانی ارزانیمان داشت و با اتمام نعمتش ما را به ولایت امیرمؤمنان و فرزندان پاکش کرامت بخشید. در عصر تباهی و انحطاط خودساخته انسان، ما را با نور ولایت بقیه‌الله و حجت بالغه‌اش از سرگردانی و گمراهی رهایی بخشید. با نعمت انقلاب اسلامی و حاکمیت ولایت‌فقیه طی طریق در طوفان غیبت امام معصوم (علیه السلام) که پیامد بی‌لیاقتیهای بشر این عصر است را بر ما آسان نمود. حمدی فزون که نعمت بی‌نظیر مجاورت مضجع شریف عالم آل محمد (صلی الله علیه و آله) و زندگی در سایه حرم عشق و مطاف اهل ولایت را به این بنده غریق الطافش تفضل فرمود و اینک با نمایندگی مردم مشهد امام رئوف مرا به افتخاری و فرصتی ویژه میهمان فرمود تا این بار با نعمت خدمتگزاری بندگانش بیازماید.

بر خود لازم می‌دانم از این جایگاه بر آحاد مردم شریف مشهد مقدس و کلات که اعتماد نموده و وظیفه خطیر نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را بر دوش اینجانب نهادند صمیمانه درود فرستاده و نهایت قدردانی و سپاس داشته باشم و اعلام نمایم که بنده این فرصت و موهبت را مصداق «کم من ثناء جمیل لست اهل له نشرته» شمرده و از این تریبون ارزشمند از همه سروران روحانی و دانشگاهی یکایک فرهیختگان و صاحبنظران حوزه‌ها و رشته‌های مختلف و کارشناسان محترم دستگاهها و عموم مردم فهیم تقاضا دارم منتخب مردمشان را در حسن انجام وظیفه و رسالت خطیر وکالت این ملت بزرگ و خداجوی یاری نمایند.

بدون شک در رأس آرمانها و اهداف مقدسی که مردم ما و همه موحدان و مجاهدان تاریخ برای آن قیام کرده‌اند، توسعه همه‌جانبه، عدالت‌محور و ظلم‌ستیزی قرار دارد که در مکتب حیاتبخش تشیع تعریفی روشن داشته و طی قرنها و نسلها در قالب نهضت انتظار هویت اصیل خویش را حفظ نموده و کوشیده است زیرساخت و بستر انقلابی انقلاب جهانی بقیه‌الله و موعود امتها را فراهم آورد. حق‌جویان و دین‌باوران عالم هر روز بیش از پیش به این انقلاب و نهضت امیدوار و از آن الهام می‌گیرند، شکوه مقاومت و هیمنه بی‌نظیر حزب‌الله در لبنان، ایستادگی حیرت‌آور مردم عزه و حماس در مقابل گردباد دسیسه‌های استکبار و خودفروختگان عرب، ظهور بیداری نوین عراق در جریان اطاعت از مرجعیت دینی و برخورد ستودنی در مقابل توافقنامه امنیتی دیکته شده استکبار نمونه‌هایی از الهام‌بخشی انقلاب اسلامی ایران است.

سالروز تشکیل حسنه‌ترین اُسوه خانواده اسلامی و همچنین روز مجلس را تهنیت و شادباش می‌گویم. فرصت کوتاه و سخن بسیار است. از این رو تنها به دو موضوع که باور دارم همکاران ارجمند و همه مسؤولین می‌بایست در این زمینه‌ها عنایتی ویژه مبذول دارند، اشاره‌ای کوتاه خواهم داشت.

موضوع نخست ضرورت شناخت مقتضیات زمان بمنظور پیشگیری از تزلزل و انحراف است. لازمه بصیرت در اولویت‌سنجی و تعیین راهبردهای کلی برای مدیریت کلان جامعه، زمانشناسی است. کارکرد راهبر یعنی جایگاه امامت مسلمین، تبیین راهبردهای مدیریت جامعه اسلامی است، شأن راهبر، راهبرد سازی و شأن قوا را کارسازی برای آن و اجراء راهکارها و حفاظت از حسن اجراء آن است. امروز میزان در سنجش التزام عملی به ولایت فقیه حرکت در مسیر راهبردهای مقام معظم رهبری است. ایشان در سالهای گذشته بارها مراحل تحقق ارزشهای اسلامی را تبیین فرمودند اما متأسفانه مورد غفلت نخبگان سیاسی کشور واقع شده است. مرحله اول انقلاب اسلامی، مرحله دوم نظام اسلامی و مرحله سوم که حضرت آقا بعنوان یک فرآیند طولانی‌مدت دانسته‌اند دولت اسلامی است و این سه مرحله مقدمه مرحله چهارم یعنی کشور اسلامی است. زمانشناسی یعنی اینکه بدانیم اکنون در آغاز مرحله سوم یعنی دولت اسلامی قرار داریم، راهبرد کشور، گفتمان دولت اسلامی و سرفهرست مسایل کشور، مسأله عدالت و پیشرفت مبتنی بر عدالت است. مسیر انقلاب اسلامی از عرصه قالبسازی و سخت‌افزاری به مرحله قلب و نرم‌افزاری رسیده است، محتوای دولت اسلامی انطباق منش و روش مسؤولان با اسلام است.

عزیزان! راهبرد امروز و تکلیف تاریخی تصمیم‌سازان ایران اسلامی تحقق دولت اسلامی است، مقطع اول دولت اسلامی در دهه چهارم انقلاب با محتوای دو عنصر عدالت و پیشرفت شکل گرفته است، در یک کلمه راهبرد دولت اسلامی، اسلام ناب و محتوای غنی معارف الهی بعنوان نرم‌افزار مدیریت جامعه است. وظیفه مجلس تقنین و ریلگذاری اندیشه ناب توحیدی و تشکیل روشهای اسلامی در عرصه‌های گوناگون از جمله اقتصاد، فرهنگ‌، سیاست، تعلیم و تربیت و اعمال حاکمیت و پس از آن نظارت بر حسن اجراء مبتنی بر این آرمانهاست.

نقش مجلس تدوین و تقنین نرم‌افزاری دولت اسلامی برای قوای مجریه و قضاییه و نظارت بر حسن اجراء آن در مرحله سخت‌افزاری است. حال سؤال این است که آیا مجلس در حال حاضر به این ترتیب عمل می‌کند؟ آیا سازوکار اجرایی انتخاب نمایندگان مجلس یا شرایط احراز نمایندگی به این جهت ختم می‌شود؟ آیا سازمان مجلس قابلیت نظارت همه‌جانبه در تمامی شؤون مبتنی بر آن نرم‌افزار را دارد یا خیر؟ و سؤالات بسیاری که در این زمینه قابل طرح است. باید توجه کرد که اگر مجلس پیگیر اجرایی شدن آرمان دولت اسلامی نباشد حتماً باعث توقف اجراء آن در دولت و قوه قضائیه خواهد شد، در حالیکه اگر مجلس به تنهایی بخواهد این آرمان را پیگیری نماید، این ابزار در اختیار او هست که بتواند دولت و قوه قضائیه را همراه نماید. بنابراین در مجموعه دولت اسلامی اولین جایی که باید اسلامی شود مجلس است.

دیگر اینکه اگر دقت کنیم جنس حمایت خاص مقام معظم رهبری و فلسفه پشتیبانی گرم از دولت نهم به این است که این دولت رویکرد اصلی و هدف اصیل را کاملاً صحیح انتخاب کرده است. اینک این دولت جهت درمان اقتصاد بیمار کشور تحت عنوان طرح تحول اقتصادی پس از سالها دست بکار شده است، امیدوارم مجلس شورای اسلامی با دقت و همکاری همه‌جانبه با دولت بتواند به وظیفه تاریخی خود در این مورد عمل نماید.

موضوع دوم حوزه انتخابیه مشهد و کلات:

هویت مشهد مقدس و جوهره وجودی آن بطور تام از وجود شریف آقا علی بن موسی الرضا (علیه السلام) شکل گرفته است. اما این دومین کلانشهر کشور و براساس آمارها پرزائرترین شهر مذهبی جهان از مشکلاتی رنج می‌برد که حداقل از دو جهت می‌بایست بصورت فرامنطقه‌ای به آن نگریست.

اول اینکه مشهد به برکت وجود مضجع شریف مولایمان امام رضا (علیه السلام) و توسعه چشمگیر حرم مطهر رضوی در مقایسه با اعتاب مقدسه عراق که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی صورت پذیرفت در نگاه مردم جهان به منزله پایتخت معنوی الگوی شهرسازی و مدنیت شیعی متجلی شده است. از دیگر سو نعمت مجاورت امام رئوف (علیه السلام) در کنار شرایطی چون امنیت دوران جنگ تحمیلی، خشکسالی‌های فوق‌العاده سنوات اخیر در برخی نقاط کشور، مجاورت با همسایگان شرقی و عللی از این دست موجب شده بزرگترین و پرمشکلترین حاشیه‌نشینی کشور با جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفر در شرق و شمالشرق و مجاورت دشت مشهد شکل بگیرد. این پدیده اجتماعی با عنایت به ویژگیهایش در کشور ما فرامنطقه‌ای و یک استثناء بوده و مدیریت آن نیازمند عزم ملی است. اثرات عمیق مشکلات این بخش از جمعیت مشهد در شاخصهای عمومی شهر مانند متوسط درآمد خانوار و برخی شاخصهای اجتماعی که در این فرصت قابل ارائه نیست، نمایانگر حجم و دامنه وسیع معضلات انباشته شده است.

حدود 22 گویش در جمعیتی که بالغ بر یک‌سوم جمعیت مشهد را تشکیل می‌دهد در حاشیه‌ها شناسایی شده که خود به تنهایی بیانگر هویت ملی این حاشیه‌نشینی است. کمبود آب دشت مشهد بحدی جدی است که برای تأمین آب شرب این جمعیت چاههای کشاورزی دشت حاصلخیز مشهد یکی پس از دیگری پلمپ و دهها هزار روستایی که از این راه زندگی می‌کردند امروز در بحران اقتصادی بسر می‌برند. تشرف 23 میلیون زائر در سال گذشته با اقامت متوسط سه روز به این معنی است که جمعیت طالب خدمات شهری حدود 200 هزار نفر بیشتر از جمعیت ثابت سرشماری شده است. علاوه اینکه این جمعیت در ایام خاصی از سال دارای پیکهای چند میلیونی است که توان ویژه‌ای برای خدمت‌رسانی می‌طلبد.

پیش‌بینی افزایش آمار سالانه حضور زائران به 40 میلیون نفر در آینده‌ای نه چندان دور و ترسیم افق بیست ساله زیارت با تقاضای صد میلیونی زیارت سالانه توسط برخی صاحبنظران نشان می‌دهد که باید بدون فوت وقت برای مدیریت صحیح این فرصت چاره‌ای اندیشید. به نظر نمی‌رسد ایجاد بستر دسترسی این جمعیت عظیم عاشق زیرساختهای اقامتی مطابق با منزلت زائران مولایمان امام رضا (علیه السلام) تأمین نیازهای ناشی از تشنگی فرهنگی زائران جهان اسلام، اداره سلامتی در این جریان سفر با خصوصیات زیارت و سایر ضروریت مدیریت این فرصت در قالب ساختارهای موجود تحقق‌پذیر باشد.

از سوی دیگر رشد جمعیت شهری در مشهد به بیش از دو برابر بوده است. لذا پس از هم‌اندیشیهای متعدد درخصوص راههای برون‌رفت از وضعیت گره‌خورده فعلی، تئوری جداسازی بخش جهانی مشهد و مدیریت زیارت از اداره شهر مشهد و حاشیه بحران‌زده آن و ایجاد ردیف ملی در بودجه کشور بمنظور اداره آن امور شکل گرفت. از آن جا پوشش جامع این سفر می‌بایست همه مراحل از مبدا تا مقصد را مدیریت نماید، بخش زائران خارجی و گروههای زیارتی، برنامه‌های زیارت سایر اماکن متبرکه مورد تقاضا را هدایت نماید، پیشنهاد روشن ما تشکیل سازمان زیارت با تفویض اختیارات دولت برای اداره کلیه امور مرتبط و البته زیر نظر رئیس جمهور محترم، جداسازی اداره بخش بومی‌نشین شهر مشهد و تشکیل شهرهای جدید در نوار جمعیتی شکل گرفته پیرامون مشهد است.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC