Icana.ir
fa

عظمت مجلس عظمت ملت است

شرعی کردن عرف یا عرفی کردن شریعت; مسئله مجلس در ایران این است.12/1/2008 2:20:00 PM12/1/2008 2:20:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

عظمت مجلس عظمت ملت است

سرویس صحن
شرعی کردن عرف یا عرفی کردن شریعت; مسئله مجلس در ایران این است.
دوشنبه 11 آذر 1387 ساعت 14:20

بیش از صد سال از نهضت مشروطه و ورود اندیشه های پارلمانتاریستی در ایران می گذرد و در کش و قوس تجارب ارزشمندی چون نافرجامی مشروطه و شهادت مجتهد طراز اول تهران، دیکتاتوری و فساد پهلوی اول، سقوط محمد رضا شاه و پیروزی انقلاب اسلامی و در نهایت 3 دهه تجربه کشورداری اسلامی; امروز به جرات باید ادعا کنیم که تنها یک الگوی اسلامی و بی بدیل از مجلس که حلقه وصل شریعت و عرف است می تواند پاسخگوی نیازهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران باشد.

در واقع تفویض تشخیص ضرورت در موضوعات احکام ثانویه به مجلس خروج از محدوده شرع نیست و مجلس در ایران امتداد مسیر همان فقه سنتی است که برای تمام امور و شئون زندگی انسان برنامه دارد. دیروز سالروز شهادت مردی بود که با سلوک سیاسی و اجتماعی خود به حیات سیاسی منحصر به فرد مجلس در ایران معنا بخشید.

شهید مدرس در مدت حضور خود در مجلس کوشید تجربه قانون نویسی اسلامی را به نمایش بگذارد. وی تمام تلاش خود را معطوف آن داشت تا در حد توان مصادیق احکام کلی اسلام را بیابد و با در نظر گرفتن شیوه اجرای آنها در جهت تصویبشان تلاش کند.ایشان خود می گویند:...« من و امثال من و بزرگتر از من که مشروطه را تصدیق کردیم برای این بود که یک اختلافی از بین برداشته شود. این معنی ندارد که دولت و ملت، سیاست و دیانت دو تا باشد.

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که موسس دیانت  بود. رئیس سیاست  بود. از آن وقت که اختلاف پیدا شد ممالک اسلام رو به ضعف رفت...»قانون نرم افزار کشورداری است. اما از آنجا که قانون گذاری در ایران استمرار تفقه، تولی و توحید است به مراتب حساس تر و دقیق تر از انگارهای پارلمانتاریستی است.

در پارادایم مردمسالاری دینی حکمرانی از ذات اقدس الله سرچشمه می گیرد و حکومت تنها از آن خداست و این پروردگار متعال است که ولایت را به منصوبین خاص و عام خود در طول تاریخ تفویض نموده است. ولایت الله مبنا و پایه تفکر اسلامی است. در این پارادایم نمایندگی مردم نیز تداوم ولایت الهی است. یعنی منتخبین ملت در کلیه نهادهای انتخابی از بخشی از شئون ولایت الهی برخوردار می شوند و این مفروض شالوده مشروعیت الهی نظام اسلامی است.

رهبر فرزانه انقلاب در اولین دیدار خود با نمایندگان مجلس هشتم ضمن تبیین تفاوت نگاه های موجود در نظام ها و دموکراسی های رایج در جهان با بینش اسلامی فرمودند: "در نگاه اسلامی، ولایت مختص پروردگار است و این ولایت تنها از مجاری الهی که در اسلام تعیین و براساس کتاب و سنت در قانون اساسی بر آن تاکید شده، قابل اعمال و مورد قبول است که با این نگاه و بینش، نمایندگی ملت به ولایتی که برخاسته از ولایت الهی است تبدیل می شود و به همین علت، قوانینی که تصویب می شود برای همه لازم الاجرا است."در حقیقت قواعد تصمیم گیری در مردمسالاری دینی که همان بافت الهی و مردم گرای حاکمیت است و در قانون اساسی کشور تجلی یافته به کلیه فعالیتهای سیاسی شکل می دهد و جلوه ای بدیع از سرسپردگی در آستان ملکوتی و ذات ربوبی پروردگار را در جهان مادی امروز به نمایش می گذارد.پس منطقا مردمسالاری دینی در حوزه منطقه الفراغ باید نوعی شرعی سازی عرف باشد و نه عرفی سازی شرع.

در حقیقت ساختار مجلس در ایران امتداد تفقه در دین و ادخال موضوعات عرفی در حوزه شرع است و همین مبنا است که قانون را لازم الاجرا می کند و تخلف از آن را غیر شرعی می نماید. یعنی به عنوان مثال همان اتفاقی که در حوزه تخلفات راهنمایی و رانندگی می افتد. لذا در پارادایم مردمسالاری دینی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره ملت، متصدی تشخیص و فهم تجربه موضوعات عرفی و مصادیق ضرورت نظام اسلامی در حوزه عمل هستند و شورای نگهبان قانون اساسی در مقام بیان حکم و انطباق مصوبات با شرع و قانون اساسی است.در این مهندسی مجلس شورای اسلامی در راس امور است و باید اقتدار آن حفظ شود. مجلس خانه ملت ا ست و عظمت مجلس همان عظمت ملت است.

منبع: ابتکار

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC