Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

اختیارات کنگره‌ آمریکا در زمینه بودجه‌ریزی

سرویس بین الملل
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اختیارات کنگره آمریکا در زمینه بودجه‌ریزی را بررسی کرد.
شنبه 16 آذر 1387 ساعت 11:27

به گزارش خانه ملت به نقل از دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به درخواست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ضمن بررسی چارچوب حقوقی نظام بودجه‌ریزی در ایالات ‌متحده آمریکا متذکر شد که ایالات متحده آمریکا در خصوص بودجه‌های فدرال و ایالتی چارچوب حقوقی بسیار جامعی دارد و قانون اساسی سال 1789 این کشور درباره فرایندهای تصویب بودجه در مقایسه با رییس جمهور به کنگره اختیارات بسیار گسترده‌ای داده است و با این وصف به منظور پر کردن خلاءهای قانون اساسی، در سده گذشته قوانین متعددی در این زمینه به تصویب رسیده‌اند که میان قوانین نظام بودجه فرآیند محور و قوانین پاسخ‌گویی و عملکرد، تمایزی ایجاد کرده‌اند.

بر اساس این گزارش بیشتر قوانین فرایند محور دولت فدرال که در سده گذشته به تصویب رسیده‌اند، به تعیین نقش‌آفرینان و عملکرد آنها در فرایندهای بودجه اختصاص دارند، قانون بودجه و حسابداری مدیران فدرال مصوب سال 1982 است که بر کنترل‌های مالی داخلی تاکید می‌کند و قانون مدیران مالی ارشد مصوب سال1990 هدف ایجاد پاسخ‌گویی در نظام‌های مدیریت مالی فدرال را دنبال می‌کند.

از سوی دیگر در سال 1993 به منظور بهبود عملکرد سازمان‌های دولت فدرال، قانون عملکرد و نتایج فعالیت‌های دولت تصویب شده است. در همین حال قوانین تنفیذ بودجه مصوب سال‌های 1990 و 1997 جایگزین قانون تراز بودجه و کنترل کسری بودجه اضطراری مصوب سال 1985 شده‌اند. این دو قانون به همراه یکدیگر قانون گرام - رودمن - هالینگز نامیده می‌شوند که به منظور کنترل قانونی کسری بودجه دولت فدرال تصویب شده‌اند.

علاوه بر این‌ها در ‌آمریکا مقررات و آیین‌نامه‌های مختلف دیگری بر فرآیند بودجه حاکم هستند. از جمله این‌که قوانین مجلس نمایندگان و سنا رویه‌های اجرایی و توزیع اختیارات کمیسیون‌های تخصیص، کمیسیون امور مالی سنا و کمیسیون شیوه‌ها و روش‌های مجلس نمایندگان را تعیین می‌کنند.

دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سپس با تشریح ساختار حکومتی آمریکا افزود: دولت فدرال آمریکا از سه قوه جداگانه تشکیل شده است: قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه، کنترل‌هایی که هر یک از این قوا اعمال می‌کنند، یکی از ویژگی‌های اصلی قانون اساسی و نظام مدیریت بودجه به شمار می‌رود. قوه مجریه از رییس جمهور، هیات دولت، وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های دیگر تشکیل شده است. اختیارات قوه مجریه فقط در دست رییس جمهور است و او 15 وزیر را به عنوان روسای وزارتخانه‌ها و سایر سازمان‌های ذی‌ربط را نیز منصوب می‌کند و بر فعالیت‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف دولت فدرال نیز نظارت دارد.

قوه‌ مقننه (کنگره) از مجلس سنا و مجلس نمایندگان تشکیل شده است که هر یک کمیسیون‌های متعددی دارند که در فرایند اتخاذ تصمیم‌های بودجه‌ای دخالت می‌کنند. کنگره از حمایت اداره پاسخ‌گویی دولت و اداره بودجه کنگره برخوردار است. نکته قابل توجه این است که نقش کنگره آمریکا در صدور مجوز بودجه از قوای مقننه اکثر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی فعال‌تر و مستقل‌تر است و در خصوص اصلاح بودجه پیشنهادی رییس جمهور با هیچ محدودیتی روبه‌رو نیست.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC