Icana.ir
fa

قنبری از پاسخ وزیر راه و ترابری قانع نشد

داریوش قنبری نماینده ایلام از پاسخ وزیر راه و ترابری در خصوص بی توجهی به راه های مناطق غربی کشور قانع نشد و سوال جهت بررسی بیشتر به کمیسیون رفت.12/16/2008 1:52:00 PM12/16/2008 1:52:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

قنبری از پاسخ وزیر راه و ترابری قانع نشد

سرویس کمیسیون ها
داریوش قنبری نماینده ایلام از پاسخ وزیر راه و ترابری در خصوص بی توجهی به راه های مناطق غربی کشور قانع نشد و سوال جهت بررسی بیشتر به کمیسیون رفت.
سه‌شنبه 26 آذر 1387 ساعت 13:52

به گزارش خبرنگار خانه ملت، داریوش قنبری نماینده ایلام با مطرح کردن سوال خود در خصوص بی توجهی وزارت راه و ترابری به راه های مناطق غربی کشور از حمید بهبهانی پرسید: چرا اجرایی شدن پروژه راه آهن غرب کشور تنها در حد حرف است؟

داریوش قنبری گفت: اگر ارزیابی تخصیص اعتبارات به پنج استان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان و کردستان با سایر نقاط کشور صورت گیرد، تخصیص اعتبارات و میزان توجه به راه ها در این پنج استان بسیار کمتر است.

وی با اشاره به طبیعت خشن مناطق غربی کشور گفت: راه های باریک و حجم عظیم ترافیک در حال حاضر پاسخگوی نیازهای غرب کشور نیست و اگر آقای وزیر آماری را ارائه دهند میزان تصادفات در این جاده بسیار بالا است.

نماینده ایلام گفت: متاسفانه با وجود مشکلات غرب کشور توجهات جدی به احداث راه ها خصوصا آزاد راه ها نشده است.

قنبری تصریح کرد: چند سال است که احداث آزاد راه ساوه - همدان شروع شده که با توجه به حجم بالای ترافیک انتظار می رفت که این پروژه در زمان معقول به بهره برداری برسد. اما پس از سال ها می بینیم که تنها چند فاز آن به بهره بردای رسیده است و محورهای عمده این مسیر در حال احداث است و با توجه به اعتبارات ناچیزی که تخصیص داده می شود متاسفانه همچنان تکمیل نشده است.

وی افزود: پروژه مهم دیگر که قرار شده در حال احداث در غرب کشور باشد آزاد راه میاندوآب - کرمانشاه است. این اتوبان اهمیت بسیار زیادی دارد، از جمله اینکه هم اکنون راهی که مناطق غربی را به هم متصل کند وجود ندارد و اهمیت این اتوبان این است که از طریق راه تبریز - ترکیه می توان مناطق غرب کشور را به اروپا متصل نمود اما معلوم نیست به چه دلیل احداث این اتوبان به تاخیر افتاد و اعتبار احداث آن در جاهای دیگری هزینه شد.

وی با اشاره به نقاط حادثه خیز فراوان در غرب کشور گفت: گردنه های صعب العبور امکان تردد را با سختی مواجه می کند. می توان این راه ها را اصلاح کرد اما در اصلاح این راه ها کوتاهی شده است.

قنبری ضمن بیان این مطلب که وزارت راه توجه جدی به احداث راه های آسفالت در غرب کشور نداشته است، در خصوص احداث راه آهن در غرب کشور گفت: در غرب کشور برای تکنولوژی قرن 19 جایگاهی وجود ندارد، 5 استان کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان فاقد راه آهن هستند. حتی مراکز استان ها نیز از طریق راه آهن به یکدیگر متصل نشده اند.

وی افزود: پروژه راه آهن غرب کشور هم در حد حرف است و اعتباراتی تخصیص می دهند اما با این اعتبارات قطره چکانی در 100 سال آینده غرب کشور هم به راه آهن دسترسی نخواهد داشت و گوش شنوایی هم در وزارت راه وجود ندارد.

نماینده ایلام گفت: در راه آهن غرب کشور مسیری را برای ایلام لحاظ نکرده اند و علی رغم وعده ها چرا برخی استان ها از این پروژه حذف شده اند.

قنبری افزود: متاسفانه هنوز اقدام مفیدی برای احداث راه آهن غرب کشور صورت نگرفته و چندین سال است که عنوان می کنند که داریم این راه آهن را مطالعه می کنیم اما آنچه را که می بینم نه مطالعه ای است نه عملی برای اجرای این مهم.

وی با اشاره به وعده های استانی رئیس جمهور و اختصاص 150 میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه های استان گفت: حتی یک ریال هم از این مبلغ تخصیص داده نشده است.

نماینده ایلام با اشاره به مشکلات راه های هوایی در غرب کشور گفت: وضعیت راه های هوایی بهتر از راه های آسفالته و راه آهن در غرب کشور نیست.

وی افزود: تنها پنج مرکز استان در غرب کشور است که دارای فرودگاه است اما اساسا هیچ فرودگاهی در شهرستان های مراکز استان ها وجود ندارد.

قنبری در پایان قسمت اول سوال خود از وزیر راه گفت: وزیر چه پاسخی به این بی توجهی ها خواهند داشت.

پس از سخنان داریوش قنبری نماینده ایلام، حمید بهبهانی در دفاع از عملکرد حوزه وزارت خود گفت: از روزی که وارد وزارتخانه راه و ترابری شدم تلاش در راه اندازی پروژه راه آهن غرب کشور کرده ام.

وزیر راه و ترابری گفت: طول راه آهن غرب کشور 611 کیلومتر است که در سال 128شروع شده و کل هزینه های واقعی طرح نه هزار میلیارد ریال است و هزینه شده طرح تا پایان سال 86 ، 677 میلیارد ریال است و اعتبار مصوب سال 87 ، 620 میلیارد ریال است، که در واقع آنچیزی که تا به حال ساخته شده زیرساختی و پیشرفت فیزیکی تا پایان مهر ماه حدود 87 کیلومتر و روسازی 15 کیلومتر تا پایان مهر ماه است.

وی در خصوص پروژه های مورد سوال نماینده ایلام گفت: لیست اعتبار سال جاری استان ایلام، از این قرار است؛ اعتبارات عمرانی استانی 310 میلیارد ریال، ردیف های متفرقه 70 میلیارد ریال، سازمان راهداری 58 میلیارد ریال، نگهداری راه های مرزی 9/2 دهم میلیارد ریال و بهسازی راه های روستایی حدود 16 میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: وضع راه های ایلام نسبت به برخی از راه ها قابل قبول تر است.

وی تصریح کرد: حدود 14 پروژه آماده افتتاح در ایلام داریم که تا پایان سال 87 در مورد راه انجام خواهد گرفت.

وزیر راه در خصوص فرودگاه ایلام گفت: باند این فرودگاه کوچک بود و باند تطبیق شده و فاز دوم پروژه مجددا در تاریخ 15/6/87 با اعتباراتی در حدود 73 میلیارد ریال شروع به تدوین کرده اند.

وی در ادامه به پروژه های دیگر آماده افتتاح در این استان اشاره کرد.

براساس این گزارش، داریوش قنبری در قسمت دوم وقت خود گفت: جواب های آقای وزیر ربطی به سوال من نداشت.

وی گفت: ایشان حتی در مورد بی توجهی به راه های استان و کیفیت راه های منطقه غرب پاسخی نداده است.

قنبری همچنین تصریح کرد: 150 میلیارد تومانی که در دوره قبل سفرهای استانی رئیس جمهور تصویب شده بود، چقدر اجرایی شده است؟

همچنین نماینده ایلام تاکید کرد که ایشان نگفتند که راه آهن غرب کشور چه زمانی احداث خواهد شد.

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC