هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter

متن کامل برنامه پیشنهادی قاضی‌زاده هاشمی برای وزارت بهداشت

سرویس اجتماعی
خبرگزاری خانه ملت متن کامل برنامه پیشنهادی قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم را که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است را منتشر کرد.
جمعه 18 مرداد 1392 ساعت 13:20
متن کامل برنامه پیشنهادی قاضی‌زاده هاشمی برای وزارت بهداشت خبرگزاری خانه ملت متن کامل برنامه پیشنهادی قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم را که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است را منتشر کرد. http://cdn.icana.ir/d/019/43192.jpg متن,کامل,برنامه,پیشنهادی,قاضی‌زاده,هاشمی,برای,وزارت,بهداشت Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ متن برنامه پیشنهادی  قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده به شرح زیر است:

قد جائکم من الله نور و کتاب مبین، یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام (مائده- 15 و16)

همانا از جانب خدا برای شما نور و کتابی روشنگر آمد، خدا به وسیله آن هرکس که از پی رضای او راه‌های سلامت را بپوید، هدایت می کند.

انسان، برترین آفریده الهی است که با "لقد کرمنا بنی آدم ... و فضلناهم ..." (اسراء-70) و "انی جاعل فی الارض خلیفه" (بقره-30) برتری‌اش به سایر آفریده‌ها اعلام و شایسته جانشینی خدا در زمین معرف شده است. قرآن به عنوان کامل‌ترین قانون اساسی الهی، مقام رضوان را به‌عنوان جایگاه شایسته این آفریده برتر و نهایت تکامل وی تعریف و شرط بهره‌مندی و دستیابی به این مقام را داشتن "قلب سلیم" قرار داده و برای تحقق آن، نظام سلامت را با عنوان "سبل سلام" معرفی نموده که به وسیله "نور و کتاب مبین" به انسان ابلاغ شده است.

سلامت به معنی نداشتن بیماری نیست بلکه برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است. سلامت حق و نیاز همگانی است که طبق اصل بیست و نهم قانون اساسی دولت مکلف است طبق قوانین، از محل درآمدهای عمومی و مشارکت مردم، خدمات بهداشتی درمانی را برای تمام افراد کشور به عنوان اولویت ملی تأمین کند.

سلامت یکی از ارزش‌ها و نیازهای اساسی هر انسان و حقی پذیرفته شده در اسناد بین‌المللی همچون اعلامیه حقوق بشر، حقوق بشر اسلامی و بیانیه سازمان جهانی بهداشت است. حفظ و ارتقای سلامت مسئولیتی فردی، اجتماعی، سازمانی و حاکمیتی است و تولیت آن بر عهده دولتها بوده و یکی از پیش‌شرطهای تحقق توسعه پایدار به شمار می رود.

مدیریت دقیق و مسئولانه تندرستی جامعه، جوهره حکمرانی خوب شمرده می شود و چون سلامت مردم همواره اولویت ملی است، لذا مسئولیت دولت نیز دائمی خواهد بود. عمل به این مسئولیت نیازمند ترسیم چشم‌انداز و تبیین سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های سلامت، قانونگذاری و تنظیم مناسبات و روابط، پشتیبانی و حمایت‌طلبی و برقراری نظام اطلاعات مطمئن و قابل اعتماد می‌باشد که عمدتاً از مسئولیت‌های وزارت بهداشت است؛ یعنی نهادی که باید از سوی دولت به تبیین جهت‌گیری‌ها، سیاست‌ها و راهبردها، تأثیرگذاری بر رفتار نقش‌آفرینان درون و برون‌بخش، نظارت کلی، هدایت تلاش‌ها و توسعه اقدامات ملی سلامت بپردازد و خدمتگزاری به مردم در حوزه سلامت را تضمین کند.

بخش اول) سیمای سلامت

وضعیت بهداشت و درمان کشور در سیر تحول خود در دهه‌های مختلف به ویژه پس از انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای مهم در کنترل بیماری‌های واگیردار، ارتقاء بهداشت مادر و کودک، افزایش دسترسی به خدمات و بهبود تغذیه جامعه و در نتیجه افزایش شاخص‌های سلامت شده است.

با این حال چالش‌های عمده‌ای نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به نابرابری در دسترسی به خدمات، تأمین مالی، نابرابری در پاسخگویی به انتظارات غیرپزشکی مردم و مغفول ماندن مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت (اشتغال، امنیت شغلی، امنیت غذایی، آب سالم، مسکن سالم،سواد، رفاه، تکامل دوران کودکی) اشاره کرد. از جمله علل ریشه‌ای این چالش‌ها می توان از یکپارچه نبودن نظام سلامت، به هدر رفتن منابع مالی، منابع انسانی نامتناسب، اشکالات ساختاری موجود در نهادهای تصمیم‌گیری و اجرایی، ضعف توان مدیریت و راهبری، تضاد منافع ناشی از حضور همزمان کارکنان در جایگاه‌های ارائه خدمت و مدیریت و نقص چشم‌گیر همکاری بین بخش‌های توسعه نام برد (جدول 2).

کارکرد تولیت:

- تعدد و ناهماهنگی مراکز سیاستگذاری و تصمیم‌سازی

- ناکارآمدی ساختار کلان بخش سلامت نسبت به چالش‌های پیش‌رو

- نبود نظام نامه مدون برای فرایند‌ها، روال‌ها و استانداردهای سیاست‌سازی و برنامه‌نویسی

- کمبود نیروی انسانی با دانش و تجربه لازم در سیاست‌سازی، برنامه‌نویسی و همچنین پایش و ارزشیابی

- جدی گرفته نشدن امر پایش و گزارش‌گیری دوره‌ای و قابل دفاع از پیشرفت برنامه‌ها توسط سیاست‌گذاران

- ضعف دانش، فرهنگ و مهارت‌های لازم در تدوین و مدیریت پروژه در ستاد و واحد‌های تابعه

- کمبود راهنماهای طبابت بالینی

- ناتوانی در جذب و نگهداری نیروهای کارا، ضعف مفرط نظام اطلاعاتی، نبود مرکزی برای تفکر و تحلیل عملکرد برنامه‌ها، ضابطه مند نبودن انتصاب مدیران، جدی نبودن آموزش حین خدمت و بازآموزی

کارکرد ارائه خدمات:

- وجود ساختارهای متفاوت و ناهماهنگ ارائه خدمات سلامت

- توجه ناکافی به مراقبت‌های اولیه سلامت در برابر خدمات بیمارستانی

- بسته‌های متفاوت خدمات سلامت در تأمین‌کنندگان مالی گوناگون که خدمات پیشگیری در بسته خدمات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

- تمایل مردم، برنامه‌ریزان، سیاستگذاران و ارائه‌کنندگان خدمات بر بسط و توسعه خدمات تخصصی و پیچیده

- فرسودگی تسهیلات فیزیکی: بیمارستان‌های بالای 50 سال و خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی بالای 30 سال

- فرسودگی تجهیزات پزشکی و نبود سازوکار منظم برای نگهداری و جایگزینی

- مشخص نبودن محدوده جغرافیایی و پوشش جمعیتی واحدهای ارائه خدمات شهری

کارکرد تأمین مالی:

- تـولیت نـامنسجم در نظام تـامین مـالی

- عدم تکـافوی منـابع (کلی/ دولتی) باتوجه به نیازهای رو به رشد

- عدم توازن در توزیع منابع مالی درون بخش (خدمات تخصصی بستری و سرپایی حدود 35% و مراقبت‌های اولیه حدود 7%)

- تأمین مالی نـاعادلانه (دولت: 1/20 %، بیمه‌های دولتی 6/18%، بیمه خصوصی 3/7%، و پرداخت مستقیم از جیب مردم 9/53%) هدفمنـد نبـودن منابع بخش سلامت به سمت دهک‌های پـایین درآمـدی

- ناهماهنگی میان منابع و بسته خدمت مورد نیاز و ناهمخوانی مصارف با کیفیت

- ایجاد ظرفیت اضافی (نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی) هزینه‌زا و نامتناسب با نیاز

کارکرد تولید منابع غیرمالی (اطلاعات، منابع انسانی و ...):

- فقدان قانون مدون سلامت الکترونیک در کشور

- نقص زیرساخت‌های فنی و اطلاعاتی در حوزه سلامت الکترونیکی در کشور

- دولتی (حاکمیتی بودن) بودن این حوزه که مانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شده است.

- کمبود منابع انسانی که دارای مهارت و تواناییهای لازم جهت توسعه سلامت الکترونیکی باشد.

- نبود سیاست ملی منابع انسانی سلامت برای چشم‌انداز 20 ساله

- عدم استفاده از تحقیقات انجام شده در برنامه‌ریزی (مانند مطالعه تعیین ظرفیت آزمون دستیاری)

- نبود متولی و نظام ستادی هماهنگ‌کننده مدیریت منابع انسانی سلامت

- کم بودن رضایت شغلی و مشخص نبودن علل و راهکارهای آن

- نامناسب بودن نظام‌های پرداخت کارکنان

- گسستگی میان نیازهای عرصه اجرا و ارائه خدمات با هدف‌های تربیت نیرو

شواهد و تجربیات موفق بومی و بین‌المللی، رفع عوارض و نیازهای ناشی از گذر جمعیتی- بیماری را در گرو نهادینگی پارادایم پیشگیری در جامعه و تغییراتی هدفمند، هماهنگ و گام به گام در کارکردهای نظام سلامت و سرمایه‌گذاری در نظام ارائه مراقبتهای اولیه می داند. خوشبختانه این مهم در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی کشور مورد توجه ویژه سیاستگذاران ارشد قرار گرفت و سلامت سهمی عمده از این سیاست‌ها را نسبت به برنامه‌های گذشته یافت (11%)؛ در بند ب ماده 36 قانون برنامه پنجم تصریح نمود که سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بخش سلامت در وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی متمرکز می‌گردد و در بند ح ماده 38، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به‌عنوان سیاستگذار و ناظر عالی سلامت در کشور معرفی کرده است. اجرای این موازین قانونی در تعهد دولت است و راهگشای برخی از مسایل یادشده خواهد بود.

کارکرد تولیت:

- وزات بهداشت به عنوان سیاستگذار و ناظر عالی سلامت کشور (ماده 38- ح)

- تمرکز سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بخش سلامت در وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی (ماده 36-ب)

- ایجاد سازوکارهای مناسب برای افزایش سهم مشارکت انجمن‌های علمی، نخبگان و استعدادهای برتر در تصمیم سازی‌ها و مدیریت کشور (ماده18-ک)

- واگذاری اختیارات اداری- مالی- استخدامی- تشکیلاتی به هیات امنای دانشگاه (ماده 20-ب)

- فعالیت شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی در سطح ملی و ساختار مشابه در استان (ماده 32-الف)

- الزام داشتن استانداردهای پیوست سلامت برای طرح‌های بزرگ توسعه‌ای که وزارت بهداشت اعلام می کند (ماده 32-ب)

- ممنوعیت تبلیغ خدمات و کالاهای تهدیدکننده سلامت که ... از سوی کلیه رسانه‌ها و تعیین جزای نقدی برای متخلفین (37-ج)

- نظام نظارت و بیمه اجباری تضمین کیفیت تولید و عرضه مواد غذایی در اماکن مربوط (38-هـ)

- تدوین سند راهبردی «ارتقاء سطح شاخص توسعه انسانی» برای هماهنگی رشد شاخص‌های آموزش، بهداشت و اشتغال در کشور (ماده 24)

- تشکیل شورای ‌عالی بیمه سلامت کشور (ماده 38-ب تبصره 3)

- کلیه ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی کشور اعم از دولتی و غیردولتی موظفند از خط مشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبعیت نمایند. (ماده 32-تبصره 1)

- کارکنان ستادی وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رفاه و تأمین اجتماعی و سازمان‌های وابسته، هیأت رئیسه دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، رؤسای بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشتی درمانی مجاز به فعالیت در بخش غیردولتی درمانی، تشخیصی و آموزشی نیستند (ماده 32-تبصره 2)

- اجازه واگذاری نظارت بر مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات سلامت براساس استانداردهای اعتبار بخشی مصوب، به مؤسسات در بخش غیردولتی (ماده 38-و)

کارکرد ارائه خدمات:

- برنامه‌های آموزشی ارتقاء سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان (ماده 19-الف 10)

- نظام مشاوره دانش‌آموز و خانواده جهت تحقق سلامت روحی دانش‌آموزان (ماده 19- الف 11)

- بازبینی و استقرار «سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت» مبتنی بر پزشک خانواده و نظام ارجاع و مراقبت‌های اولیه سلامت (ماده 32-ج)

- تهیه نظام درمانی کشور مبتنی بر پزشک خانواده و نظام ارجاع، استفاده از راهنماهای بالینی (ماده 32- د)

- سطح بندی خدمات سلامت (پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی بر مبنای نیاز کشور) (ماده 32- تبصره 3)

- ارائه خدمات الکترونیکی سلامت با استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت (ماده 35-الف)

- توسعه طب سنتی و استفاده از داروها و فرآورده‌های طبیعی و گیاهی (ماده 34-ج)

- ممنوعیت فعالیت، پزشکانی که در استخدام پیمانی و یا رسمی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و عمومی غیردولتی می‌باشند و سایر شاغلین حرف سلامت مصوب هیئت وزیران در مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی و بیمارستان‌های بخش خصوصی و خیریه (ماده 32-تبصره 2)

کارکرد تأمین مالی:

- ده‌‌درصد (10%) خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها علاوه بر اعتبارات بخش سلامت ( ماده 34-ب):

- ده‌درصد (10%) از حق‌بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد برای درمان فوری و بدون قید و شرط مصدومین حوادث و سوانح رانندگی در همه واحدهای بهداشتی و درمانی دولتی و غیردولتی و همچنین در مسیر اعزام به مراکز تخصصی و مراجعات ضروری بعدی (ماده 37-ب)

- عوارض بر اقدامات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء‌مصرف (ماده 37-الف)

- جزای نقدی تبلیغ خدمات و کالاهای تهدیدکننده سلامت ممنوع از سوی کلیه رسانه‌ها (ماده 37-ج)

- حق بیمه پایه سلامت خانوار به صورت سهمی از درآمد سرپرست خانوار (ماده 38-د)

- توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت (ماده 38)

- بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت (ماده 38-الف)

- تشکیل «سازمان بیمه سلامت ایران» با ادغام سازمان‌های بیمه‌گر در سازمان بیمه خدمات درمانی (ماده 38-ب)

- تعریف بیمه مکمل و تدارک خدمات خارج از بسته بیمه پایه سلامت توسط شرکت‌های بیمه‌های تجاری (ماده 38-ب-تبصره 5،)

- تعریف خدمات بیمه پایه سلامت برای عموم افراد کشور به‌صورت یکسان (ماده 38-ج)

- اصلاح نظام پرداخت و فهرست خدمات مورد تعهد بیمه پایه سلامت (ماده 38-ز)

- بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت (38 ماده هـ)

- تعیین تعرفه خدمات درمانی متناسب با قیمت واقعی (ماده 32-تبصره 2)

- خرید راهبردی خدمات سلامت از بخشهای دولتی و غیردولتی (ماده 38-ز)

- پرداخت مبتنی بر عملکرد (ماده 32-ج)

- پرداخت تسهیلات ویژه برای ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته (ماده 36-الف)

کارکرد تولید منابع غیرمالی:

- استخراج و اعمال نیازهای آموزشی و ظرفیت ورودی کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی علوم‌پزشکی مبتنی بر راهبرد‌های پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات و نقشه جامع علمی کشور (ماده 34-ح)

- استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت برای ارائه خدمات الکترونیکی سلامت (35 ماده –الف)

- ساماندهی خدمات بیمه سلامت به‌صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه «پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان» ( ماده 35-ب).

بخش دوم) رویکرد‌های کلان دولت یازدهم در بخش سلامت مبتنی بر اسناد بالادستی

1. استقرار نظام سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در سطوح مختلف

2. تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان کشور در شهر و روستا بویژه در مناطق عشایری و محروم

3. فراهم نمودن دسترسی عادلانه مالی برای فقرا، مناطق محروم، حاشیه شهرها، بیماران خاص، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و خانواده‌های زن سرپرست

4. بازنگری در سیاست‌های پرداخت یارانه‌ها در جهت تأمین عدالت در سلامت

5. تربیت نیروی انسانی متناسب با نیاز سلامت کشور و بار بیماری‌های حال و آینده

6. دسترسی عادلانه مردم به خدمات با کیفیت و قیمت مناسب براساس الگوی سطح‌بندی نظام ارائه خدمات

7. بهره‌گیری از حوزه‌های علمیه در جهت ارتقای سلامت معنوی

8. تبدیل گفتمان علمی به گفتمان مسلط جامعه از راه توسعه فرهنگ پژوهش، سواد سلامت، ارتقای مهارت‌های زندگی و بهره‌گیری از فناوری اطلاعات

9. تحول در نظام تحقیقات و نوآوری به منظور توسعه علم و فناوری در جهت تأمین و ارتقای سلامت مردم و کمک به

همکاری‌های بین بخشی مرتبط با سلامت در کشور

10. ارتقای پاسخگویی نظام سلامت

11. ارتقای رضایت مندی مردم از خدمات

12. بهبود شاخص‌های عدالت در سلامت از جمله بهبود دسترسی مردم به خدمات، کاهش سهم هزینه‌های درمانی مستقیم از جیب مردم و تأمین هزینه‌های کمرشکن اقشار کم‌درآمد و بیماران صعب‌العلاج و خاص

13. تعمیم پوشش خدمات بیمه‌ای پایه به 100 درصد جمعیت

14. تقویت حاکمیت دولت بر نظام سلامت (دولتی و خصوصی) از نظر نظارت، پاسخگویی، کمک به تأمین منابع

15. تأمین 100% منابع مالی برنامه‌های مصوب خدمات پیشگیری و ارتقای سلامت و برخورداری همه مردم از این خدمات

16. حمایت از نخبگان علمی حوزه سلامت و بهره‌گیری از دانش و تجربه آنان در جهت ایجاد تحول در نظام سلامت و تولید دانش و فن آوری مورد نیاز نظام

17. اصلاح تعرفه‌های پزشکی با هدف تامین عدالت در ارائه‌کنندگان و دریافت کنندگان خدمت

18. بازنگری در قوانین و مقررات و به‌روز نمودن و کارآمد کردن آن

19. تمرکززدایی در نظام مدیریت به منظور کارآمد کردن آن و واگذاری قدرت به سطوح محیطی

20. تقویت و ترویج همکاری بین بخشی

21. حمایت از حضور در صحنه بین‌المللی و استفاده از تجارب سازمان‌های جهانی

22. تأمین داروهای اساسی و فرآورده‌های بیولوژیک مورد نیاز نظام سلامت با مشارکت بخش دولتی و خصوصی و بهبود کیفیت آن

23. جهت‌گیری آموزش برای پاسخگویی به نیازهای عرصه اجرا

24. ضابطه‌مندی انتصاب مدیران

25. برقراری جریان مستمر بازآموزی کارکنان

26. ساماندهی نظام داده‌ها و اطلاعات سلامت و ایجاد نهادی علمی برای تحلیل داده‌ها

27. سیاستگذاری نظام سلامت مبتنی بر فرایند تولید و به‌کارگیری شواهد

28. اصلاح شیوه زندگی مردم

29. همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بخش خصوصی، انجمن‌های علمی، دولت‌های محلی( شهرداری‌ها) و سازمان‌های مردم نهاد

بخش سوم) برنامه‌های پیشنهادی

الف) اقدامات فوری

- پیگیری تامین منابع مالی (ارزی و ریالی) مورد نیاز نظام سلامت (از جمله استفاده از راهکارهای مندرج در قانون برنامه پنجم و کمک گرفتن از خیرین سلامت و بخش خصوصی)

- تشکیل ستاد مدیریت بحران دارو

- پیگیری رفع مشکلات نقدینگی و تسهیل فرآیند تامین ارز مورد نیاز صنایع دارویی

- بازسازی، نوسازی و گسترش شبکه‌های بهداشت و درمان کشور از طریق راه اندازی مجدد ستاد شبکه‌های بهداشت و درمان کشور

- استقرار گام به گام پزشک خانواده و نظام ارجاع پس از آسیب شناسی جامع اقدام‌های انجام شده

- تامین نیروهای انسانی برای مناطق محروم

- تقویت دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور و کارگروه‌های تخصصی

- ایجاد دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

- ارتقای ظرفیت و تقویت توان استان‌ها و شهرستان‌های تابعه از طریق استقرار «نظام نامه مدیریت و توسعه سلامت همه جانبه استان»

- ضابطه‌مند ساختن انتصاب مدیران و توانمندسازی آنان

- بازنگری مبتنی بر شواهد در توسعه نظام آموزش پزشکی منطبق بر نیاز کشور و امکانات و منابع

ب) برنامه‌های میان مدت و درازمدت

1- تولیت

1-1- تقویت دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی (به‌عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری در زمینه سلامت در سطوح ملی و استانی)

2-1- طراحی و ایجاد«سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت» موضوعبند ج ماده 32 قانون برنامه به‌گونه‌ای که مجموعه نظام ارایه خدمات سلامت شامل ارتقا سلامت، پیشگیری، آموزش، پژوهش، درمان، توانبخشی و همکاری بین بخشی را شامل شود.

2- برنامه‌های فرابخشی سلامت (مدیریت از طریق شورایعالی سلامت و امنیت غذایی):

1-2- برنامه کاهش آسیب‌های اجتماعی

2-2- کمک به بهبود وضعیت محیط زیست کشور

3-2- اجرای سند ملی ارتقا رشد و تکامل دوران خردسالی

4-2- اجرای سند ملی تغذیه و امنیت غذایی

5-2- اجرای برنامه جامع ارتقای سلامت روان کشور

6-2- بازنگری و تصویب قانون جامع بهداشت محیط کشور

7-2- بازنگری قانون کار و گنجاندن بخشی به عنوان، تامین محیط کار سالم به منظور حفظ و صیانت از نیروی کار

8-2- کمک به اجرای سند راهبرد ملی کیفیت آب آشامیدنی

9-2- تدوین سند ملی هوای سالم

10-2- تدوین سند ملی سلامت خاک

11-2- کمک به کنترل عوامل خطر محیطی و مدیریت پسماند

12-2- تدوین سند ملی ایمنی زنجیره مواد غذایی از مزرعه تا سفره (تولید، نگهداری، فراوری، توزیع و عرضه)

13-2- به‌روز نمودن قانون کنترل مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی

14-2- برنامه ارتقاء فرهنگ سلامت (تغذیه، تحرک، تناسب اندام، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، رفتارهای پرخطر)

15-2- تدوین سند یکپارچه مدیریت عوامل خطر بیماری‌ها (دیابت، سرطان، قلب و عروق، تنفسی، اسکلتی- عضلانی و ژنتیکی)

16-2- تدوین و اجرای سند ملی پیشگیری از سوانح و حوادث

17-2- درج شاخص‌های سلامت در نظام ارزشیابی عملکرد استانداران، شهرداران، فرمانداران و بخشداران و سایر مدیران

18-2- اجرای نظام جامع آموزش سلامت در مدارس از پیش دبستان تا پایان دبیرستان

19-2- کمک به اجرای سند سلامت کارکنان دولت

20-2- تدوین و استقرار برنامه سلامت زندانیان

21-2- تدوین و استقرار برنامه سلامت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

3- برنامه‌های درون بخشی سلامت (مدیریت از طریق سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت):

1-3- آموزش علوم پزشکی

1. ادغام عملی آموزش و پژوهش پزشکی و علوم سلامت در عرصه ارایه خدمات

2. تقویت برنامه‌های آموزش مداوم ارایه‌دهندگان خدمات سلامت با رویکرد آموزش مجازی

3. تعیین و اعمال ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی متناسب با نیاز

4. تدوین برنامه‌های آموزشی جدید برای تامین نیروی انسانی تخصصی مورد نیاز بیمارستان‌های عمومی شهرستان‌ها با جمعیت زیر 200 هزار نفر

5. جامعه‌نگر کردن آموزش علوم پزشکی

6. توزیع مراکز آموزشی و پژوهشی براساس سند آمایش

7. توسعه آموزش‌های بین رشته‌ای

8. ارتقاء نظام اعتباربخشی، ارزشیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی

9. گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی بین‌المللی با اولویت کشورهای منطقه

10. بازنگری برنامه آموزشی رشته‌های علوم پزشکی با رویکرد به پزشک خانواده و نظام ارجاع

11. برقراری سیاست‌های تشویقی و اصلاح نظام پرداخت اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی

12. عدم تمرکز مدیریتی به منظور واگذاری قدرت به محیط و تقویت نقش هیئت امنا در جهت استقلال دانشگاه‌ها

13. حمایت و توسعه علوم پایه در سطوح تحصیلات تکمیلی متناسب با نیاز کشور

14. تدوین و اجرای برنامه آموزشی تخصصی طب سالمندان

15. بازنگری در آیین‌نامه ارتقا هیات علمی

16. بازنگری در شرح وظایف و نحوه مشارکت اعضای هیات علمی در مدیریت گروه‌های آموزشی و بیمارستان‌های آموزشی

17. حمایت از اجرای برنامه آموزشی تخصصی داروسازی بیمارستانی و بالینی

18. حمایت از ایجاد و توسعه دوره‌های آموزش تخصصی مرتبط با صنایع نوین دارویی

19. توسعه دوره‌های طب اورژانس متناسب با نیاز کشور

2-3- پژوهش علوم پزشکی

1. حمایت از تحقیقات کاربردی نظام سلامت

2. کاربست نتایج تحقیقات در سطوح ملی و استانی

3. استقرار برنامه راهبردی توسعه قطب‌های علمی علوم پزشکی

4. توسعه هدفمند و کارامد نمودن شبکه‌های تحقیقاتی سلامت و شبکه‌های دانشی

5. توسعه خوشه‌ها، مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری سلامت

6. اعمال تعادل و تناسب در بودجه‌های تحقیقاتی بخش‌های پایه، بالینی و سلامت همگانی

7. تعیین اولویت‌های تحقیقاتی ملی مبتنی بر شواهد و تقسیم کار برای تحقق آن‌ها

8. تسهیل و تشویق نوآوری و نظریه‌پردازی سلامت

9. رصد فناوری‌های علوم سلامت و توسعه فناوری‌های سطح ملی

10. رتبه‌بندی مراکز تحقیقاتی بر اساس سهیم بودن در ارتقای سلامت جامعه

11. ایجاد سازوکار لازم در جهت حمایت از تولید علم بومی و طب سنتی

3-3- خدمات و مراقبت‌های سلامت

مراقبت‌های اولیه سلامت

1. اجرای برنامه غربالگری جمعیتی سلامت مردم

2. باز مهندسی شبکه بهداشتی درمانی برای ارایه خدمات سلامت در شهرهای بزرگ (با رویکرد مولفه‌های اجتماعی سلامت)

3. تقویت و تکمیل نظام شبکه بهداشت و درمان کشور براساس طرح گسترش، فضای فیزیکی، تجهیزات، نیروی انسانی به‌روز نمودن آن با اولویت مناطق محروم

4. اجرای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر 20000 نفر

5. ایجاد نظام‌های دیده‌بانی سلامت منطقه‌ای

6. تدوین راهنماهای طبابت بالینی و سلامت

7. برقراری نظام عدالت در سلامت در سطح شهرستان‌ها، با تاکید بر مناطق محروم، حاشیه شهرها و مناطق عشایری و استفاده کاربردی از 52 شاخص عدالت در سلامت

8. اجرای نظام جامع توانمندسازی خانواده‌ها برای خودمراقبتی

9. اجرای نظام جامع آموزش بیمار در مراکز بهداشتی درمانی

10. حمایت از گسترش مشارکت مردمی و رابطان سلامت

11. قانونمند کردن رعایت سلامت محوری در تدوین و تصویب تمام سیاست‌ها، قوانین، مقررات و برنامه‌های حاکمیتی و غیردولتی

12. افزایش هزینه اثربخشی مراقبت‌های سلامت برپایه مطالعه و به کمک دانش و فناوری‌های نوین

13. نظارت بر عرضه اطلاعات موثق و مناسب عموم مردم و مدیران

سلامت خانواده

1. تقویت و گسترش برنامه مراقبت از نوزادان

2. تقویت و توسعه برنامه غربالگری نوزادان

3. تقویت و گسترش برنامه مراقبت از کودکان شامل: ترویج تغذیه با شیر مادر، پایش رشد کودکان، مراقبت ادغام یافته ناخوشی‌های اطفال (مانا)، کنترل و پیشگیری کمبود ریز مغذی‌ها

4. تقویت و گسترش برنامه مراقبت از نوجوانان و جوانان و بهداشت مدارس

5. تقویت و گسترش برنامه مراقبت از زنان و مادران

6. تقویت و گسترش برنامه مراقبت از سالمندان

7. ایجاد پورتال سلامت خانواده برای آموزش عمومی

8. تقویت برنامه سلامتباروری

سلامت محیط و کار

1. اجرای نظام جامع ارتقای سلامت در محل کار (ارتقای بهره‌وری، سلامت و ایمنی مراکز و نیروی کار)

2. بازنگری و ارتقای استانداردهای محیط کار

3. افزایش کنترل کیفی و بهداشتی مواد خوراکی و آشامیدنی در سطح عرضه و بهداشت

سلامت روان

1. تشکیل کارگروه تخصصی روانی اجتماعی ذیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور

2. غربالگری، مراقبت و کاهش بار تظاهرات بیماری‌های روانی

3. ارتقای بهره‌مندی، تداوم وکیفیت مراقبت از بیماران روان‌پریش اورژانس و شدید در روستا و شهر

4. طراحی و استقرار نظام بومی ارایه خدمات سلامت روان در شهرها و حاشیه آن

5. ارزیابی و بازبینی برنامه‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد، دخانیات، الکل و رفتارهای پرخطر

مدیریت بیماری‌های غیرواگیر

1. تصویب و استقرار برنامه پیشگیری از نابینایی و ارتقای سلامت چشم (کاهش شیوع و بروز نابینایی در کشور)

2. تصویب و استقرار برنامه پیشگیری از ناشنوایی و ارتقای سلامت گوش

3. تقویت و اجرای برنامه مدیریت عوامل خطر (دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی، اسکلتی عضلانی و ژنتیکی)

4. تقویت نظام ثبت سرطان‌ها مبتنی بر جمعیت

5. تصویب و استقرار برنامه ملی ارتقای بهداشت دهان و دندان

6. تقویت نظام مراقبت از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سطح شهرستان

7. تصویب و استقرار برنامه ملی ژنتیک اجتماعی

مدیریت بیماری‌های واگیردار

1. ادامه فعالیت‌های طراحی شده برای ریشه‌کنی فلج اطفال و حذف کزاز نوزادی، سرخک و سرخجه مادرزادی

2. اجرای برنامه‌های جدید ایمن‌سازی

3. اجرای کامل برنامه حذف مالاریا در کشور تا سال 1404

4. تقویت برنامه کاهش آسیب جهت کنترل HIVدر جمعیت‌های هدف

5. ارتقا برنامه کنترل سل

6.  تدوین برنامه جامع و ادغام یافته برای مدیریت خدمات بیماری‌های سل، ایدز، هپاتیت، الکل، مواد مخدر یا محرک و رفتارهای پرخطر

7. تداوم و تقویت کنترل بروسلوز، لیشمانیوز جلدی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

8. تقویت نظام مراقبت از بیماری‌های منتقله از آب و غذا

9. توسعه و تقویت نظام مراقبت عفونت‌های بیمارستانی

10. تقویت نظام مراقبت از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی نوپدید و بازپدید

دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی

1. تدوین و بازنگری سیاست‌های ملی دارویی در قالب سیاست‌های ملی سلامت

2. اصلاح نظام قیمت‌گذاری دارو

3. ایجاد شبکه هوشمند ردیابی زنجیره تأمین و مصرف دارو

4. توسعه بسترهای رقابت در زمینه تولید، توزیع و واردات دارو

5. پایش فهرست داروهای اساسی کشور مبتنی بر مدیریت تقاضا بر اساس مطالعات ارزیابی فناوری‌های سلامت

6. احیای شورای تدوین فهرست دارویی کشور و بازنگری مستمر و انتشار سالانه آن

7. تامین داروهای اساسی، فرآورده‌های بیولوژیک و داروهای با فناوری‌های نو مورد نیاز نظام سلامت با مشارکت بخش دولتی و خصوصی و بهبود کیفیت آن با رویکرد توسعه توان تولید داخلی

8. بازنگری فهرست داروهای مشمول بیمه و یارانه به منظور بهینه سازی تخصیص منابع

9. پیگیری اعمال فرانشیز متغیر از طریق سازمان‌های بیمه‌گر

10. ارتقا کیفیت دارو از طریق اعمال نظارت بر چرخه تامین مواد، تولید، واردات، توزیع، عرضه و مصرف دارو

11. تقویت و توسعه سیستم نظارت و ثبت دارو به منظو تضمین کیفیت در تمام سطوح

12. توسعه و تقویت آزمایشگاه‌های کنترل دارو و غذا و تجهیزات و ملزومات پزشکی

13. توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی در زمینه مصرف منطقی داروها

14. تدوین و اعمال سیاست‌های نظارتی در تجویز و مصرف منطقی دارو

15. تدوین و اعمال سیاست‌های توسعه صادرات

16. حمایت از برنامه تخصصی داروسازی بیمارستانی و بالینی

17. حمایت از تولید مواد اولیه دارویی، فراورده‌های بیولوژیک و دیگر فناوری‌های نوین

18. حمایت از توسعه مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان دارویی

19. تقویت بخش تحقیق و توسعه در صنایع داروسازی و اعمال مشوق‌های لازم

20. تدوین دستورالعمل تامین راهبردی داروها با مشارکت سازمان‌های ذیربط

21. توسعه خط تولید واکسن‌های انسانی در بخش دولتی و خصوصی

22. توسعه خط تولید فراورده‌های مشتق از پلاسما در بخش دولتی و خصوصی

23. استفاده از حمایت سازمان‌های بین المللی در تسهیل تأامین و تولید دارو

24. تعیین فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی براساس مطالعات ارزیابی فناوری‌های سلامت و نظام سطح‌بندی خدمات

تغذیه و امنیت غذایی

1. حمایت از تولید محصول غذایی سالم و درجه‌بندی دوره‌ای مراکز تولیدی و عرضه‌کننده مواد خوراکی و آشامیدنی

2. فرمول‌بندی محصولات غذایی سالم

3. غنی‌سازی غذاهای اصلی و تکمیلی با ریزمغذی‌ها

4. به‌کارگیری ابزارهای اقتصادی موثر بر تغذیه مناسب و سالم

5. استقرار شبکه ملی پایش غذا (پایش محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی)

6. برچسب‌گذاری اجباری محصولات غذایی

7. کنترل ایمنی محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی

8. نظارت و به‌روزآوری زنجیره ایمنی غذا به صورت یکپارچه و بر اساس ارزیابی خطر

9. تدوین سیاست‌ها و راهنماهای غذا و تغذیه

10. تدوین سبد غذایی مطلوب جامعه، متناسب با گروه‌های سنی

11. ارتقای سواد تغذیه‌ای مصرف‌کنندگان و فراهم آورندگان غذا

12. مراقبت تغذیه‌ای گروه‌های سنی در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با اولویت مناطق محروم

13. استقرار نظام مراقبت تغذیه‌ای و ایمنی غذا در بیمارستان‌ها

14. استقرار نظام مدیریت تغذیه در بحران

15. اجرای برنامه مکمل یاری برای گروه‌های در معرض خطر

16. تشکیل کارگروه تخصصی تغذیه و امنیت غذایی ذیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور برای پایش بهبود شاخص‌های تغذیه و بهبود امنیت غذایی در استان‌های ناامن غذایی

درمان

1. بازبینی و استقرار سطح‌بندی خدمات درمان با اولویت مناطق محروم

2. فراهم نمودن سازوکار مناسب اجرایی و امکانات مورد نیاز در جهت اجرای تبصره 2 ماده 32 قانون برنامه پنجم

3. استقرار بسته خدمات مشاوره معنوی در بیمارستان‌ها برای بیماران صعب‌العلاج و خاص

4. افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی به اختلالات روانی

5. تقویت نظام نظارت و ارزشیابی بخش خصوصی

6. طراحی مدل مناسب خرید راهبردی خدمات سلامت و خرید عملکردی کلیه خدمات

7. بازنگری در تعرفه‌گذاری متناسب با نحوه ارایه خدمات به منظور ایجاد عدالت در بین ارایه‌دهندگان خدمات و گیرندگان آن

8. واگذاری امور تصدی گری موضوع بند ب ماده 32 قانون برنامه پنجم

9. متناسب سازی نرخ خرید خدمت دولتی و غیردولتی در جهت تعرفه تعدیلی (بین نرخ مصوب جاری و آزاد)

10. نظارت بر نحوه اجرای مقررات ارایه خدمات به مراجعه‌کنندگان اورژانس

11. تعالی کیفیت و ایمنی خدمات (اعم از خدمات تشخیصی، مراقبت‌ها، دارو...)

12. طراحی و استقرار مدل‌های مناسب ارتقای کیفیت در تمامی مراکز ارایه خدمات

13. استقرار نظام جامع و یکپارچه ارزیابی عملکرد مراکز ارایه خدمات سلامت با محوریت خودارزیابی

14. استقرار نظام حاکمیت بالینی و منشور حقوق بیمار و ارایه دهنده خدمات

15. بررسی رضایتمندی ارایه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان خدمات سلامت و اقدام برای بهبود مستمر

16. تدوین سیاست ملی اداره مراکز ارایه خدمات سلامت با روش نوین (مانند بیمارستانهای هیات امنایی)

17. تدوین و استفاده از راهنماهای طبابت بالینی در نظام ارایه خدمات سلامت و ملاک قرار دادن آنها در مراجع قضایی

18. استقرار نظام جامع و یکپارچه ثبت خطاها، تخلفات و شکایات پزشکی و همچنین هماهنگسازی نظام‌های رسیدگی کننده به آنها

19. استقرار پرونده الکترونیک سلامت و نظام جامع مدیریت اطلاعات سلامت

20. توسعه بیمارستان‌های مروج سلامت

21. توسعه خدمات مرتبط با بیمارستان درمنزل و جامعه پیرامون آن

22. ایجاد شرایط و جاذبه لازم برای گردشگری سلامت و جلب مشتری از کشورهای منطقه

23. توسعه جامع خدمات اورژانس بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی

24- مدیریت و تامین منابع

منابع مالی

1. اجرایی کردن بندهای مرتبط با منابع مالی در قانون برنامه پنجم و قانون بودجه سال 92

2. افزایش سهم سرانه سلامت از بودجه عمومی

3. کارآمد کردن منابع مالی سازمانهای بیمه‌گر

4. اصلاح نظام پرداخت

5. افزایش بهره‌وری نظام سلامت

6. هدایت منابع خیرین سلامت بسوی جوامع نیازمند و مناطق محروم

منابع انسانی

1. بهبود نظام مدیریت، نیروی انسانی و برقراری نظام پایش و ارزشیابی کارآمد

2. آمایش نیروی انسانی متخصص

3. ایجاد تناسب در جذب نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت از لحاظ جنسیتی

4. برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان شاغل

5. ضابطه‌مند ساختن انتصاب مدیران وتوانمندسازی آنان

6. برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت سلامت برای کارکنان شاغل در رسته‌های مدیریتی

7. ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی نظام سلامت (جذب، ارتقای دانش و مهارت و ایجاد نظام انگیزشی جبران خدمت)

8. حمایت از نخبگان علمی حوزه سلامت و بهره‌گیری از دانش و تجربه آنان

منابع فیزیکی و تجهیزات

1. توسعه فضاهای فیزیکی مبتنی بر سطح بندی خدمات و استانداردهای مصوب

2. بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی فضاهای فیزیکی فرسوده

3. بهره‌برداری و نگهداری بهینه از فضاهای موجود

4. تدوین استانداردسازی فرآیندها و اجرای استانداردهای ساختار و فضای فیزیکی تمامی مراکز ارایه‌دهنده خدمات سلامت

5. مدیریت و نگه‌داشت و استفاده درست از تجهیزات پزشکی /

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000