Icana.ir
fa

ملاک تدوین پیش‌نویس قانون کاهش آلودگی هوا، استاندارد جهانی است

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از پیگیری طرح تهیه پیش نویس قانون کاهش آلودگی هوا و کنترل ریزگردها خبر داد و بر لزوم تولید خودورها مطابق با استاندارد جهانی به منظور کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.11/2/2013 2:02:00 PM11/2/2013 2:02:00 PMIcana00http://media.icana.ir//image/2013/08/42738_orig.jpg Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
رجایی:

ملاک تدوین پیش‌نویس قانون کاهش آلودگی هوا، استاندارد جهانی است

سرویس دیگر رسانه‌ها
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از پیگیری طرح تهیه پیش نویس قانون کاهش آلودگی هوا و کنترل ریزگردها خبر داد و بر لزوم تولید خودورها مطابق با استاندارد جهانی به منظور کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.
شنبه 11 آبان 1392 ساعت 14:04
ملاک تدوین پیش‌نویس قانون کاهش آلودگی هوا، استاندارد جهانی است
ملاک تدوین پیش‌نویس قانون کاهش آلودگی هوا، استاندارد جهانی است رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از پیگیری طرح تهیه پیش نویس قانون کاهش آلودگی هوا و کنترل ریزگردها خبر داد و بر لزوم تولید خودورها مطابق با استاندارد جهانی به منظور کاهش آلودگی هوا تاکید کرد. http://media.icana.ir//image/2013/08/42738_orig.jpg ملاک,تدوین,پیش‌نویس,قانون,کاهش,آلودگی,هوا،,استاندارد,جهانی,است Icana

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری خانه ملت؛ عباس رجایی، نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خصوص طرح مبارزه با ریزگردها و آلودگی هوا در کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: این طرح به نوعی دو طرح از سوی نمایندگان است و به صورت تلفیقی درحال بررسی و انجام است.
وی افزود: در این طرح ، ریزگردها و استان‌هایی که تحت تاثیر این ریزگردها قرار می‌گیرند و همچنین راه‌های کاهش و کنترل آلودگی هوا به صورت یک جا طبق قانون داخلی آیین‌نامه مجلس مورد بررسی و رسیدگی قرار دارد.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص موارد مطرح شده در این طرح گفت: در این طرح ابتدا یک سری تعاریف جدید که قبلا در قوانین گذشته مطرح نبوده است مانند معنای هوای پاک، سوخت پاک طرح شده است و اینکه ریزگرد چه معنایی دارد و برای آلوده کننده‌های هوا باتوجه به اینکه تنوع آنها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است و مواردی از قبیل آلودگی میکروبی و رادیواکتیو مطرح است، نیز تعاریفی ارائه شده است و مورد تبیین قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در این طرح به مسائلی همچون مجموعه آلوده‌کننده‌ها از جمله سیستم‌های حمل و نقل ورود کردیم عنوان کرد: آنچه تاکنون در کمیسیون کشاورزی مصوب شده است این است که کلیه خودروسازها موظف هستند که علاوه بر اینکه در ساخت خودرو استانداردهای لازم در زمینه فنی و مکانیک را رعایت کنند؛ تولیدات را از نگاه انتشار آلودگی و گازهای خروجی که مربوط به حوزه زیست محیطی است نیز استانداردسازی کنند.
رجایی اضافه کرد: درصورتی که خودروها از نظر انتشار گازهای آلاینده مطابق با استاندارد جهانی نباشند محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط موظف هستند که از تولید خودرو، شماره گذاری و تردد آن ممانعت کنند.
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان با اشاره به اینکه "در کمیسیون، استاندارد آلایندگی را مطابق با استاندارد جهانی تعریف کردیم" گفت: طبق قانون برنامه پنجم در کلیه شهرهای بالای 20 هزار نفر، کلان شهرها و مراکز استان‌ها باید در پایان برنامه، استاندارد هوا به استاندارد جهانی رسیده باشد بنابراین در بحث استاندارد سازی خودروها و تولید، ملاک را استاندارد جهانی تعریف کردیم.
وی در ادامه حداقل زمان گارانتی در نظرگرفته شده برای خودروها را سه سال یا چهل هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: درصورتی که در زمان گارانتی خودرو، مجموعه قطعاتی که مربوط به استانداردسازی گازهای خروجی و آلاینده است معیوب شوند و به انتشار گازهای آلاینده بیشتری بیانجامد تعمیر و تعویض بر عهده خودروساز است و باید با هزینه خود مشکل را رفع کند.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس درخصوص قوانین در نظرگفته شده برای معاینه فنی خودروها تصریح کرد: باید تمامی خودروهای سبک به صورت سالانه معاینه فنی شوند و خودروهایی که نقش عمومی دارند مانند خودروهای حمل و نقل و مسافربری باید پس از گذشت دو سال از تولید ، شش ماه یکبار معاینه فنی شوند و گواهینامه مبنی بر استاندارد جهانی را داشته باشند.
وی با بیان اینکه تاکنون یک ششم این طرح جلو رفته است ادامه داد: قطعا تصویب این قانون زمان خواهد برد اما آماده شدن آن کمک بزرگی در جهت رفع مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا خواهد داشت.
رجایی در خصوص وضعیت اراک عنوان کرد: با توجه به اینکه این قانون ملی است و برای کل کشور اجرایی خواهد شد طبیعتا اثرات آن در شهر اراک نیز دیده می‌شود، اما چیزی که امروز در شهر اراک شاهدیم تردد خودروهای فرسوده و خارج از رده است که عمدتا در بخش جابجایی مسافر کار می‌کنند و هیچ استاندارد مشخصی ندارند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، نماینده مردم اراک اظهار کرد: شورای ترافیک شهر اراک موظف است که از تردد این خودروها ممانعت کند و اگر قرار است این خودروها در حوزه جابجایی مسافر فعال باشند باید شناسنامه و تایید لازم را داشته باشند، چراکه از نظر اجتماعی، امنیتی و اخلاقی تردد این خودرو به مصلحت شهر و مسافرین نیست و ضرورت دارد که ضابطه‌مند شوند. شورای ترافیک اراک باید این مجموعه را به سرعت ساماندهی کند. از نظر آلودگی، شهر اراک جزء شهرهای آلوده کشور است و باید در این زمینه رعایت استانداردهای خاصی صورت گیرد و از تردد مجموع خودروهای آلاینده جلوگیری شود./
پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC