Icana.ir
fa

پیش دبستانی‌ها فقط زبان فارسی آموزش دهند/ اعلام اسامی ترک تحصیلی‌ها در آبان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 98و هفت دهم درصد از کودکان قرار گرفته در سن تحصیل در مدارس حاضر هستند، افزود: وزارت آموزش و پرورش وظیفه خود را در برابر کودکان کار و بازگشت آنان به محیط کار به خوبی انجام داده است.11/3/2013 11:40:00 AM11/3/2013 11:40:00 AMIcana00http://media.icana.ir//image/2013/11/50971_orig.jpg Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
قربان در گفت وگو با خانه ملت:

پیش دبستانی‌ها فقط زبان فارسی آموزش دهند/ اعلام اسامی ترک تحصیلی‌ها در آبان

سرویس اجتماعی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 98 و هفت دهم درصد از کودکان قرار گرفته در سن تحصیل در مدارس حاضر هستند، افزود: وزارت آموزش و پرورش وظیفه خود را در برابر کودکان کار و بازگشت آنان به محیط کار به خوبی انجام داده است.
دوشنبه 13 آبان 1392 ساعت 10:09
پیش دبستانی‌ها فقط زبان فارسی آموزش دهند/ اعلام اسامی ترک تحصیلی‌ها در آبان
پیش دبستانی‌ها فقط زبان فارسی آموزش دهند/ اعلام اسامی ترک تحصیلی‌ها در آبان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 98و هفت دهم درصد از کودکان قرار گرفته در سن تحصیل در مدارس حاضر هستند، افزود: وزارت آموزش و پرورش وظیفه خود را در برابر کودکان کار و بازگشت آنان به محیط کار به خوبی انجام داده است. http://media.icana.ir//image/2013/11/50971_orig.jpg پیش,دبستانی‌ها,فقط,زبان,فارسی,آموزش,دهند/,اعلام,اسامی,ترک,تحصیلی‌ها,در,آبان Icana

فاطمه قربان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت،‌ با بیان اینکه مقطع  ابتدایی شکل دهنده شخصیت دانش‌آموزان است، افزود: در این مقطع آموزش‌هایی که ارائه شده موجب شکل گیری شخصیت دانش‌آموزان و فراگیری مهارت‌های زندگی می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه پایه ابتدایی در شکل‌گیری شخصیت کودکان نقش تعیین کننده‌ و مهمی دارد، تصریح کرد: با این رویکرد لازم است که نه تنها تحول در ساختار بلکه تحول در محتوا و روش های تدریس انجام شود.

وی ادامه داد: در دوره ابتدایی تلاش بر این است که روش های فعال و نوین تدریس جایگزین روش های سنتی آموزش شود.

مشارکت دانش‌آموزان در روند تدریس با اجرای روش ارزشیابی کیفی-توصیفی

قربان با بیان اینکه از حوصله دانش‌آموز مقطع ابتدایی خارج است که  بخواهد 40 تا 45 دقیقه صرفاً شنونده باشد، یادآور شد: روش آموزش در مقطع ابتدایی نباید روشی سخنران محور باشد و باید دانش‌آموزان در اداره کلاس درس مشارکت کنند، یک دانش آموز ابتدایی حداکثر 5 یا 10 دقیقه آمادگی شنیدن مباحث کلاس را دارد و بقیه ساعات را باید در فرآیند تدریس مشارکت فعال داشته باشد تا آموزش با عمق بیشتری انجام شود و مفاهیم درسی به صورت ماندگار در ذهن او نقش ببندد.

وی ادامه داد: جایگزینی روش های نوین و فعال آموزش به جای روش‌های سنتی در پایه ابتدایی همواره از دغدغه‌های وزارت آموزش و پرورش بوده و در نهایت این دغدغه به پیاده‌سازی شیوه‌های نوین تدریس در مدارس انجامید، بنابراین لازم بود برای ارزشیابی دانش‌‌آموزان بر مبنای این شیوه‌های نوین روش‌های جدیدی ابداع شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمون یک ساعته نمی تواند سرنوشت دانش آموزان را مشخص کند، گفت: اکنون ارزشیابی کیفی‌ـ توصیفی جایگزین ارزشیابی کمی در مقطع ابتدایی شده است و پایه اول تا پنجم دبستان از این روش به صورت صد در صد استفاده می‌کنند اما در پایه ششم 30 درصد ارزشیابی دانش آموزان برای سال تحصیلی جاری به صورت کیفی‌ـ توصیفی می‌باشد.

وی ادامه داد: در ارزشیابی مذکور دانش آموز در طول سال تحصیلی به صورت نامحسوس مورد ارزیابی قرار می گیرد و تلاش‌های وی در فرآیند تدریس و شایستگی‌هایی را که برای یادگیری مطالب درسی کسب می کند در واقع نمره پایانی او را شکل می‌دهد که آن هم نمره عددی دیگر در مقطع ابتدایی وجود ندارد و صورت کیفی ـ توصیفی ارزشیابی صورت می‌گیرد

ارزشیابی کیفی- توصیفی مشخص کننده  صلاحیت دانش‌آموزان برای ارتقا به پایه بالاتر

قربان با بیان اینکه ارزشیابی کیفی- توصیفی مشخص کننده این است که دانش آموز صلاحیت ارتقاء به پایه بالاتر را کسب کرده یا نه، افزود: اجرای طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی دانش آموزان را با اعتماد به نفس بیشتری در کلاس‌های درس حاضر کرده و همین حضور با اعتماد به نفس دانش آموزان در کلاس های درس موجبات علاقمندی آنها به یادگیری مادام العمر مطالب درسی را در پی خواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه قبل از اجرای ارزشیابی کیفی- توصیفی در مقطع ابتدایی بسیاری از مسائل استرس‌زا موجبات ترک تحصیل دانش‌‌آموزان را فراهم می‌کرد، گفت: زیاد بودن استرس باعث ایجاد فضای نامطلوب در بین دانش‌آموزان می‌شود از این رو دانش آموزان ترجیح می داد ترک تحصیل کرده  وحتی پایه ابتدایی را نیز تا پایان ادامه ندهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در کشور 98  و هفت دهم درصد از کودکان لازم التحصیل در مدارس حاضر هستند و این حضور به دلیل کیفیت نظام آموزشی جدید تا پایان دوره متوسطه ادامه داشته و مانع از ترک تحصیل دانش آموزان شده است.

آبان ماه هر سال زمان اعلام اسامی افراد ترک تحصیل کرده

قربان با بیان اینکه به صورت پایه به پایه آمارهایی از افرادی که ترک تحصیل کرده وجود دارد، یادآور شد: آبان ماه هر سال افراد اسامی ترک تحصیل‌کرده به استان‌های مختلف کشور از سوی معاونت آموزشی مقطع ابتدایی وزارت آموزش و پرورش فرستاده می شود تا جذب آنها صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه آمار جذب دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی با آمار متولدین تقریبا به هم نزدیک است، ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته آمار دانش‌آموزان و متولدین به هم نزدیک‌تر شده  و در حال حاضر دختران نیز برابر با پسران در کلاس های درس و مدرسه حضور می یابند.

تدریس کتب ایرانی- اسلامی  با تدوین سند تحول بنیادین

قربان با بیان اینکه کتب درسی تا سه سال گذشته ترجمه و برگردان از کشورهای دیگر بوده است، افزود: پس از تدوین سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی نوین که برگرفته از ارزش های اصیل ایرانی اسلامی خود کشور است.

وی در تشریح ارزش‌های اصیل ایرانی اسلامی که در کتب درسی آورده شده است، گفت:  محتوای دروس باید به گونه ای باشد که حول 5 عنصر تفکر و تعقل، ایمان، اخلاق، علم و عمل و در چهار عرصه شناخت خود، شناخت خداوند، شناخت خلق و دیگران متمرکز شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه در حال حاضر کتب درسی در حال حاضر منطبق با برنامه درسی ملی تدوین شده است، تصریح کرد: کتاب های پایه اول، دوم، سوم، ششم دبستان و پایه اول متوسطه با رویکرد مذکور یعنی مبتنی بر برنامه درسی ملی تغییراتی را داشته و امید است تا پایان سال 96 بتوانیم همه کتب درسی را مبتنی بر برنامه درسی ملی تغییرات لازم را ایجاد کنیم.

وزارت آموزش و پرورش رسالت خود در برابر کودکان کار ادا کرد

وی در پاسخ به این سؤال که در خصوص کودکان کار چه اقداماتی برای بازگشت به فضای تحصیل صورت گرفته است، گفت: بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران با دغدغه ای که داشت فرصت لازم برای تحصیل همه کودکان کشور در نقاط شهری، حاشیه شهرها، روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری، مناطق مرزی ایجاد کرد.

قربان با بیان اینکه در همه جای کشور مدرسه به خصوص دبستان وجود دارد، تصریح کرد: اگر در یک نقطه ای از کشور یک دانش آموز در روستایی شناسایی شود که شرایط و امکانات لازم برای تحصیل را ندارد وزارت آموزش و پرورش برای او  معلم ارسال کرده این در حالی است که گاهی اوقات برخی از کودکان در حاشیه شهرها حضور در محیط کار را به حاضر شدن در مدرسه به خاطر سخت شدن شرایط  اقتصادی ترجیح می دهند.

وی ادامه داد: در خصوص کودکان کار مأموریت و وظیفه آموزش و پرورش در برابر قانون این است که بسترهای لازم را برای حضور دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه فراهم کنند که تاکنون نیز تمام تلاش خود را این وزارت‌خانه در خصوص این مهم انجام داده است.

قربان گفت: برای اینکه همه کودکان اولویت اول خود را در سن تعلیم و تربیت تحصیل در کلاس درس قرار دهند عزم و اراده ملی نیاز است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، قوه قضائیه، دادگستری و سایر دستگاه‌های موجود در کشور نیز در برابر کودکان کارمسئولند، هر کدام از دستگاه ها و وزارتخانه‌ها باید به سهم خود ورود پیدا کرده و وظیفه خود رادر برابر کودکان مذکور ادا کنند تا به این ترتیب همه کودکان قرار گرفته در سن تحصیل را در مدرسه شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه یک و سه دهم درصد از کودکانی که در معرض تحصیل قرار نگرفته اند کسانی هستند که به علت معلولیت ذهنی آموزش ناپذیر هستند، افزود: وزارت آموزش و پرورش در خصوص کودکان کار تاکنون کوتاهی نکرده است.

دانش‌آموزان عشایری نیز ازآموزش رایگان برخوردارند

قربان یادآور شد: حدود 170 هزار دانش‌آموز عشایری در دوره تحصیلی ابتدایی و متوسطه مشغول به تحصیل‌اند، برای ساماندهی این دانش‌آموزان معلمان کوچ رو با آنها اعزام می‌کنیم تا به این ترتیب بتوانند از آموزش رایگان برخوردار شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه پیش دبستانی یک دوره رسمی غیر اجباری واجرای آن کاملا به صورت غیر دولتی است، افزود: انتظار می رود که در دوره پیش دبستانی زبان رسمی کشور آموزش داده شود و از تدریس چند زبان در این مقطع جلوگیری شود.

تدریس چند زبان در پیش‌دبستانی ممنوع

وی ادامه داد: دوره پیش دبستانی به این دلیل که در کودکی افراد قرار دارد و شکل گیری شخصیت کودکان را در این دوره انجام می شود انتظار می رود در این دوره زبان فارسی فقط تدریس شود چرا که دوره پیش دبستانی یک دوره تحصیلی است که دانش آموز برای ورود به دبستان آماده می‌کند.

قربان گفت: کودکان برای اینکه بتواند به دبستان وارد شده و در دبستان با کیفیت درس‌های خود را آموزش ببینند لازم است که متون خود را به زبان فارسی یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه از یک رو آموزش چند زبان به طور همزمان به کودکان پیش دبستانی ممکن است کودک را از ادامه تحصیل زده کند، افزود: آموزش زبان در مقطع پیش دبستانی باید با اولویت آموزش زبان فارسی باشد نباید فشار مضاعفی به کودکان در مقطع پیش دبستانی وارد شود ضمن اینکه چه بسا باعث می شود یک همچین فشاری کودک را در سن بالاتر از حضور در مدرسه و بحث یادگیری و مطالعه زده کند.

شورای عالی آموزش و پرورش قانون‌گذار متون درسی 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، یادآور شد: شورای عالی آموزش و پرورش جایگاه قانونگذاری برای آموزش و پرورش کشور را دارد از این رو پیشنهادات مختلف در این شورا مطرح و در صورت تصویب به مجلس برای بررسی بیشتر و تصویب نهایی ارائه می شود./

گفت وگو از سارا خان محمدی

پایان پیام

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC