آغاز امامت امام زمان (عج)
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter

گزارش رییس جمهور به مجلس از عملکرد برنامه چهارم توسعه در سال 84

سرویس صحن
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران با حضور در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی،‌ گزارشی از عملکرد برنامه چهارم توسعه در سال اول این برنامه ارائه کرد.
سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 13:10

متن کامل گزارش رییس جمهور به این شرح است:


 

 

 

مقدمه

برنامه چهارم در شرایطی ‌آغاز شد که سیاست‌های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و براساس آن سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور به همت کلیه مسئولان و دست‌اندرکاران نظام برنامه‌ریزی کشور تهیه و تدوین شد. براساس ماده 157 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گزارش حاضر هر چند خلاصه گزارش عملکرد دولت در سال 1384 می‌باشد، لکن تصویر صریح و روشن از عملکرد دولت در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را ارائه می‌دهد. شرح تفصیلی این عملکرد طی گزارش مبسوطی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و منتشر خواهد شد.

دولت نهم فعالیت خود را  از نیمه دوم سال 1384 آغاز نمود و در راستای سیاست‌های کلی نظام، سند چشم انداز و قانون برنامه چهارم توسعه، از ابتدای شروع کار خود با رویکرد عملگرایی و در جهت توسعه عدالت اجتماعی و توزیع درآمد و ثروت برای اقشار محروم، توسعه منطقه‌ای از دورترین نقاط محروم کشور و تحرک و سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های ملی و استانی و ایجاد تعادل و توازن منطقه‌ای در کشور اهتمام ورزید.

این گزارش که خلاصه ای از گزارش نظارت و ارزیابی پیشرفت برنامه چهارم توسعه در سال 1384 است در چارچوب مفاد ماده 157 قانون مذکور تهیه و تدوین شده است . شایان ذکر است در این خلاصه گزارش اهم اقدامات و سیاستهای اجرایی، بررسی عملکرد متغیرهای عمده کلان و بخشی، پیشرفت عملیات اسناد ملی توسعه بخشی ، استانی و ویژه و ارائه پیشنهاد های لازم به منظور بهبود عملکرد برنامه آورده شده است. شرح بررسی عملکرد مواد قانونی برنامه و ارزیابی نتایج عملکرد و تبیین علل مغایرت با برنامه همراه با  موارد فوق الذکر در گزارش تفصیلی نظارت و ارزیابی پیشرفت برنامه در سال 1384 به تفکیک هریک از بخشها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و منتشر خواهد شد.

الف: سیاست‌های راهبردی

برخی از راهبردهای اساسی که در قالب دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و قانون برنامه چهارم توسعه توسط دولت در سال 1384 پی‌گرفته شده به شرح ذیل است:

  • - عدالت اجتماعی و توزیع مناسب منابع و فرصتها
  • - افزایش ثروت ملی
  • - تامین, حفظ و ارتقای سلامت افراد و جامعه
  • - پوشش و توسعه فراگیر بیمه سلامت برای آحاد جمعیت در پهنه جغرافیای کشور
  • - افزایش ضریب امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و تاکید بر خودکفایی در تولید محصولات اساسی و افزایش تولید محصولات راهبردی
  • - گسترش روابط خارجی, تعامل سازنده در عرصه بین‌المللی و ثبات مبتنی بر منافع ملی و اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی برای اثربخش نمودن سیاست‌های توسعه ملی
  • - پی‌ریزی سیاست خارجی و دیپلماسی کشور برای اثربخشی سیاست‌های توسعه ملی
  • - پی‌گیری در جهت گسترش و تعمیق نظام جامع تامین اجتماعی در ابعاد جامعیت, فراگیری و اثربخشی
  • - حرکت در جهت تحت پوشش قرار دادن خانوارهای زیرخط فقر و توانمند سازی آنان
  • - حرکت در جهت شناسایی اقشار آسیب‌پذیر و ساماندهی نحوه پرداخت یارانه‌ها
  • - تلاش در جهت توسعه بخش تعاونی اقتصاد
  • - تلاش درجهت گسترش کمی و بهبود کیفیت عرضه خدمات پایه در سطح کشور
  • - تلاش در جهت دسترسی گسترده, امن و ارزان به اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی
  • - توسعه امور فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کلان کشور
  • - حرکت در جهت ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته
  • - تشویق و حمایت از بخش غیردولتی در توسعه ظرفیت‌های نظام آموزش عالی کشور
  • - بهره‌گیری حداکثر از ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای علوم و فناوری و استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین در کارآمدی و بهره‌مندی حوزه حاکمیت و خدمات عمومی
  • - تلاش در جهت تمرکززدایی از حوزه‌های اداری و اجرایی در مدیریت کشور
  • - تلاش در جهت تجهیز و نوسازی اراضی زیرسدهای مخزنی و بندهای انحرافی مستقل
  • - حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و منابع پایه تولید کشاورزی
  • - تلاش در جهت تدوین برنامه توسعه منابع آب در حوزه‌های آبریز رودخانه‌ها
  • - تلاش در جهت تجهیز شبکه راه‌آهن کشور به سیستم علایم و ارتباطات
  • - تلاش در جهت برقراری انضباط مالی و بودجه‌ای
  • - الزام دستگاه‌های عمومی و دولتی به رعایت استانداردها و دستور‌العمل‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در تامین و بهره‌برداری اماکن و تجهیزات و ماشین‌آلات
  • - تلاش در جهت گسترش و تحقق بخشیدن به روحیه تعاون و مشارکت مردم و بخش‌های غیردولتی در فرآیند برنامه‌ریزی و دستیابی به توسعه پایدار روستایی
  • - تلاش در جهت استاندارد کردن مصالح و روش‌های موثر در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و گسترش پوشش بیمه‌ای ساخت‌وساز
  • - توسعه مناطق مرزی با هدف تقویت همگرایی ملی و پیوند مناطق مرزی با اقتصاد ملی و فراملی
  • - زمینه‌سازی برای تحرک بخشیدن به اقتصاد مناطق کمتر توسعه‌یافته و حاشیه‌ای و تقویت پیوند با اقتصاد ملی
  • - توزیع متناسب منابع به منظور رفع عدم تعادل‌های منطقه‌ای
  • - تقویت نهاد خانواده و ارتقای منزلت و جایگاه زن
  • - ارتقای فرهنگ عمومی و رونق اقتصاد فرهنگ
  • - صیانت از فرهنگ اسلامی- ملی و بسط و تعمیق آن
  • - تقویت خودباوری عمومی
  • - استفاده موثر از تقاضای بخش دولتی و عمومی برای گسترش صنایع نوین

ب: اهم اقدامات و سیاست‌های اجرایی

برخی از مهمترین اقدامات و سیاست‌های اجرایی که در قالب دست‌یابی به اهداف قانون برنامه چهارم توسعه توسط دولت در سال 1384 پی گرفته شد به شرح زیر می‌باشد:

  • - کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در بانک‌های دولتی از 16 درصد به 14 درصد در اسفند ماه سال 1384 ( اجرا در سال 1385)
  • - واگذاری منابع سرمایه‌گذاری دولتی از طریق وجوه اداره شده به بخش خصوصی
  • - اجرای سیاست‌های تمرکززدایی و واگذاری امور به استانها
  • - پیگیری اصلاح نظام بودجه ریزی عملیاتی در اجرای مواد 138و 144 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در تدوین لایحه بودجه سال 1385
  • - تهیه آیین‌نامه "ساماندهی کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران" با همکاری وزارت امور خارجه به منظور ساماندهی کمک‌های مزبور با توجه به اهداف برنامه چهارم توسعه و اصول سیاست خارجی کشور.
  • - تدوین لایحه حمایت از نواحی روستایی که منتهی به تصویب در جلسه مورخ 27/7/1384 در مجلس شورای اسلامی گردید.
  • - تدوین لایحه حمایت از صنایع دریایی.
  • - تدوین لایحه نحوه اداره شهرکهای صنعتی.
  • - بازنگری شاخص‌های عمومی و اختصاصی دستگاه‌های اجرایی کشور در چارچوب تکالیف قانون برنامه چهارم توسعه، " برنامه دولت نهم" و دیگر وظایف و مأموریت‌های دستگاه‌ها و ابلاغ برای اجرا.
  • - بازنگری نظام ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و تهیه و تدوین نظام جامع نظارت و ارزیابی.
  • - طراحی و تدوین نظام نظارت بر شرکت‌های دولتی
  • - تدوین لایحه شایسته سالاری و تفکیک پست‌های سیاسی از پست‌های حرفه‌ای.
  • - تهیه و تدوین مصوبه "لزوم اقامت مدیران در محل سکونت و مأموریت خود" و تصویب آن در هیأت محترم وزیران و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی.
  • - تهیه و تدوین لایحه ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد
  • - تمرکززدایی از ساختار اداری و تقویت نقش مدیران محلی
  • - تهیه و تدوین آیین‌نامه محورهای صرفه‌جویی دستگاه‌ها
  • - تهیه آیین‌نامه واگذاری مراکز جانبی دستگاه‌ها
  • - تهیه و تنظیم لایحه جامع خدمات ایثارگران
  • - اصلاح آیین‌نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران، طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های پیمانکاری متقاضی، انتشار فهرست پیمانکاران تشخیص صلاحیت شده
  • - تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به قانون برگزاری مناقصات، تشکیل جلسات کمیته‌های فنی تشخیص صلاحیت مشاوران و پیمانکاران برای اصلاح جداول در رشته‌های تخصصی مربوط به آیین‌نامه تشخیص صلاحیت مشاوران و آیین‌نامه طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران
  • - تدوین شاخصهای توزیع اعتبارات هزینه ای و تملک داراییهای سرمایه‌ای استانها
  • - اختصاص بخشی از سهام بنگاه‌های اقتصادی قابل واگذاری دولتی به مردم با اولویت اقشار محروم به‌منظور تحقق عدالت در قالب سهام عدالت، محرومیت‌زدایی و دریافت بخشی از بهای سهام واگذار شده از محل سود سالیانه آن
  • - تدوین استاندارد ساختمان به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های عمومی
  • - تهیه و تدوین چشم‌انداز بخشهای نفت و گاز و برق در افق 1403 به ویژه تراز 20 ساله گاز طبیعی به منظور پاسخگویی به سئوال اساسی در مورد صادرات گاز
  • - مجموعه اقدامات لازم برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری که در کمیسیون اقتصادی هیأت دولت به تصویب رسید.
  • - تهیه طرح توسعه جامع استان خوزستان و بازنگری طرح توسعه شهرستان نهبندان
  • - انجام مطالعات آمایش استانهای غرب کشور: با توجه به مأموریت محول شده از سوی شورای عالی امنیت ملی، این مطالعات سازماندهی و انجام شد و نتایج اولیه آن در اختیار شورای مزبور قرار گرفت.
  • - آغاز تدوین برنامه های عملیاتی آمایش سرزمین از سال 1384، شامل موارد زیر:

1 ـ به هنگام‌سازی سند ملی آمایش سرزمین

2 ـ طراحی نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر آمایش سرزمین

3 ـ فراخوان برگزاری همایش آمایش سرزمین

4 ـ بازنگری در تعاریف، مفاهیم و روشهای آمایش سرزمین

5 ـ ایجاد و به هنگام سازی پایگاه داده‌های مکانی، توصیفی و مکتوب

6 ـ آموزش نیروی انسانی (کوتاه مدت)

7 ـ سازماندهی مطالعات موردنیاز

8 ـ برنامه آمایش استانها

  • - پایه‌گذاری شورای آمایش سرزمین، موضوع ماده 13 ضوابط ملی آمایش سرزمین. به منظور ایجاد هماهنگی در تنظیم و تصویب راهبردهای آمایش.


 

ج - عملکرد متغیرهای اقتصادی در سال 1384

ج-1- متغیرهای کلان

1- رشد اقتصادی[1]

-   عملکرد رشد اقتصادی 4/5 درصد در سال 1384 که حدود 7/1 واحد درصد از رقم پیش‌بینی شده برنامه (1/7 درصد) کمتر می‌باشد, ولی باید توجه داشت که این نرخ رشد نسبت به عملکرد سال 1383 (8/4 درصد) 6/0 واحد درصد بیشتر است. 2/2 واحد درصد از 1/7 درصد مربوط به ارتقای بهره وری است که در سال 1384 معادل 14/0 واحد درصد بهبود یافته است. 

1-1- کشاورزی[2]

-   رشد بخش کشاورزی در سال 1384 برابر با 1/7 درصد بوده است. این نرخ رشد به میزان 1/1 درصد بالاتر از هدف 6 درصدی در برنامه است.

2-1- نفت و گاز

-   بخش نفت  و گاز در سال 1384 از رشدی به میزان 1/2  درصد[3] برخوردار بوده که نسبت به هدف رشد 6/2 درصدی برنامه 5/0 واحد درصد کمتر است.

3-1- صنایع و معادن[4] (شامل صنعت، معدن، برق، آب و گاز ، ساختمان)

  • - رشد بخش صنایع و معادن در سال 1384 نسبت به سال 1383 معادل 7/6 درصد بوده است. در بخش صنایع و معادن عملکرد رشد به تفکیک زیر بخشها به شرح ذیل است:
  • زیر بخش معدن معادل 5/10 درصد
  • زیر بخش صنعت معادل 1/7 درصد
  • زیر بخش برق، آب و گاز معادل 4/6 درصد
  • زیر بخش ساختمان معادل 4/4 درصد رشد داشته است.

4-1- خدمات[5]

  • - بخش خدمات در سال 1384 معادل 6/5 درصد رشد داشته است که کمتر از هدف برنامه است

 

2-  شاخص های رفاه اجتماعی و توزیع درآمد

  • - ضریب جینی در سال 1384 نسبت به سال 1383 بهبود داشته است و از عدد 423/0 در سال 1383 به 417/0 در سال 1384 کاهش داشته است.
  • - شاخص رفاه اجتماعی در سال 1384 به رقم 5/106 (بر پایه 100 = 1383) بالغ شده است که نسبت به سال قبل 5/6 درصد رشد داشته است.
  • - واگذاری سهام عدالت توسط دولت با هدف بهبود توزیع ثروت و مشارکت همه مردم در اداره امور اقتصادی کشور، به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که در سال 1384 به حدود 6/4 میلیون نفر و معادل 23 هزار میلیارد ریال اختصاص یافت.

3- ‌ نرخ مشارکت و بهره وری نیروی کار[6]

  • - افزایش نرخ مشارکت نیروی کار از حدود 8/40 درصد در سال 1383 به 3/41 درصد در سال 1384 که در مقایسه با هدف برنامه ( درصد 8/39)، بیانگر سبقت گرفتن از هدف برنامه است.

 

 

  • - افزایش نرخ مشارکت زنان از 4/16 درصد به 1/17 درصد و نرخ مشارکت مردان از6/64 درصدبه9/64درصد وکاهش فاصله موجودبین نرخ‌های مشارکت زنان و مردان.
  • - رشد بهره‌وری نیروی کار از 6/1 درصد در سال 1383 به 7/1 درصد در سال 1384 افزایش یافته است.

4- نرخ بیکاری[7]

  • - کاهش نرخ بیکاری کشور از 4/12 درصد در سال 1383 به حدود 5/11 درصد در سال 1384 که درمقایسه با هدف نرخ بیکاری برنامه (8/11 درصد)، موید سبقت گرفتن از هدف برنامه است.
  • - فاصله بین بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان‌های کشور* از 6/16 درصد در 1383 به 8/10 درصد در سال 1384 کاهش یافت که همسو با اهداف برنامه بوده است.

5 ـ نقدینگی و تورم[8]

  • - رشد نقدینگی در سال 1384 معادل 3/34 درصد است که حدود 3/10 واحد درصد بالاتر از هدف برنامه (24 درصد) است.
  • - علیرغم افزایش رشد نقدینگی در سال 1384 نسبت به سال 1383، نرخ تورم در سال 1384 به 1/12 درصد کاهش یافت که در مقایسه با هدف برنامه چهارم توسعه ( 6/14) نیز از کاهشی حدود5/2 واحد درصد برخوردار گشته است.
  • - به‌رغم وجود برخی عوامل تشدیدکننده تورم از جمله رشد نقدینگی، اتخاذ سیاست‌های اقتصادی نظیر انتشار اوراق مشارکت و رشد تولید موجب کاهش نرخ تورم در سال 1384 شده است.

 

6 ـ تجارت خارجی[9]

  • - واردات کالا در سال 1384 ، به میزان 40969 میلیون دلار بود که در مقایسه باسال قبل 3/7 درصد رشد داشت. میزان واردات در سال 1383 بالغ بر 38199 میلیون دلار بوده است.
  • - تحقق 131 درصدی میزان صادرات کالای غیرنفتی در سال 1384 نسبت به هدف برنامه (8544 میلیون دلار) و رشد 5/48 درصدی در مقایسه با سال قبل. صادرات کالاهای صنعتی و پتروشیمی در این رشد سهم عمده‌ای داشته است.
  • - کاهش بدهی‌های خارجی بر حسب درصدی ازکل صادرات کالا و خدمات از 5/45 درصد در سال 1383 به 9/35 درصد در سال 1384.
  • - تحقق 8/128 درصدی ‌صادرات خدمات در سال 1384( 7612 میلیون دلار) نسبت به هدف برنامه (5912 میلیون ‌دلار) و رشد 2/10 درصدی آن نسبت به سال قبل ( 6905 میلیون دلار)

7 ـ تشکیل سرمایه ثابت نا خالص[10]

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال 1384نسبت به سال قبل معادل 8/5 درصد رشد داشته است که کمتر از هدف برنامه است .

 

 


 

8 ـ بودجه[11]

  • - افزایش سهم اعتبارات تملک داراییهای سرمایه‌ای از بودجه عمومی از 5/19 درصد در سال 1383 به 1/25 درصد در سال 1384
  • - کاهش سهم اعتبارات تملک داراییهای مالی از بودجه عمومی از 6/9 درصد در سال 1383 به3/4 درصد در سال 1384
  • - افزایش نسبت درآمدهای مالیاتی از بودجه عمومی از 8/25 درصددر سال 1383 به6/28 درصد در سال 1384
  • - افزایش نسبت درآمدهای مالیاتی به اعتبارات هزینه ای (جاری) از2/38 درصددر سال 1383 به9/44 درصد در سال 1384
  • - کاهش سهم واگذاری داراییهای سرمایه ای از بودجه عمومی از3/46 درصددر سال 1383 به8/39 درصد در سال 1384
  • - کاهش سهم واگذاری داراییهای مالی در بودجه عمومی از1/22 درصددر سال 1383 به7/17 درصد در سال 1384
  • - بودجه عمومی کشور در سال 1384 با رشد حدود 9/43 درصدی نسبت به سال قبل، موجب افزایش حجم بودجه عمومی از 8/327317میلیارد ریال در سال 1383 به 1/470990 میلیارد ریال در سال 1384شد.
  • - افزایش رشد درآمدهای مالیاتی از 6/29 درصد در سال 1383 به4/59 درصد در سال 1384.
  • - عملکرداعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال 1384 از رشد 5/92 درصدی برخوردار بوده که این رقم در سال 1383 رشد منفی 7/5 - درصد داشته است. در سال 1384بالغ بر 80 درصد اعتبارات مصوب طرح های تملک دارایی های سرمایه ای محقق گردید که این رقم در سال 1383 معادل 58 درصد بوده است.
  • - افزایش اعتبار طرحها و پروژهای ملی به میزان 9/92 درصد
  • - تکمیل و بهره‌برداری از 538 پروژه نیمه تمام ملی
  • - رشد مجموع اعتبارات استانی در سال 1384 به میزان 8/46 درصد نسبت به 1383
  • - تحقق 5/108 درصدی درآمدهای استانی مصوب در سال 1384
  • - تحقق 7/80 درصدی پروژه‌های استانی با سال خاتمه 1384
  • - پرداخت مبلغ 8981 میلیارد ریال بابت مطالبات کارمندان از دولت ( به طور عمده مربوط به کارکنان آموزش و پرورش ، دانشگاهها وموسسات آموزش عالی و نیروهای نظامی و انتظامی) از محل متمم بودجه سال 1384.
  • - پرداخت مبلغ 5590 میلیارد ریال بابت تامین اصل و سود اوراق مشارکت منتشر شده به مردم از محل اعتبارات هزینه ای سال 1384.
  • - پرداخت مبلغ 5700 میلیارد ریال بابت تامین کسری یارانه خرید گندم از کشاورزان از محل متمم بودجه سال 1384

ج-2 - عملکرد بخشها

•¯          سلامت[12] (بهداشت و درمان)

  • - افزایش شاخص امید به زندگی در بدو تولد از 4/71 سال در 1383 به 7/71 سال در 1384.
  • - افزایش تعداد تخت بستری در سال 1384 نسبت به سال 1383 به میزان 6/0 درصد که دراین‌صورت 98 درصد اهداف مورد نظر در سال 1384 تحقق یافته است.
  • - رشد 4/3 درصدی تعداد کل مراکز بهداشتی درمانی در سال 1384
  • - تحقق 2/93 درصدی هدف برنامه افزایش خانه بهداشت(به 18.173 خانه بهداشت) در سال 1384
  • - تحقق 2/92 درصدی هدف برنامه افزایش مراکز بهداشتی درمانی روستایی(به 2.570 مرکز) در سال 1384
  • - تحقق 6/93 درصدی هدف برنامه افزایش مراکز بهداشتی درمانی شهری(به 2.336 مرکز) در سال 1384
  • - تحقق 3/65 درصدی هدف برنامه افزایش پایگاه بهداشتی (به 2.383 پایگاه) در
    سال 1384
  • - رشد 52 درصدی تعداد پایگاه‌های اورژانس کشور در سال 1384

•¯          رفاه و تأمین اجتماعی[13]

  • - پوشش بیمه خدمات درمانی برای 5166 هزار نفر مدد جویان نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی
  • - افزایش نسبت جمعیت تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی به جمعیت شاغل کشور از 5/51 درصد در سال 1383 به 9/52 درصد در سال 1384.
  • - افزایش نسبت جمعیت تحت پوشش بیمه درمان به جمعیت کل کشور از 3/91 درصد در سال 1383 به 6/94 درصد در سال 1384.
  • - افزایش ارائه خدمات مستمر مالی، توانپزشکی و آموزش معلولین تحت پوشش از 400،000 نفر به 500،000 نفر.
  • - تامین اشتغال برای 36 هزار نفر از مدد جویان تحت پوشش نهادهای حمایتی.
  • - تامین مسکن برای 27 هزار خانوار مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی.
  • - ارائه خدمات پیشگیری از معلولیت‌ها وآسیب‌های اجتماعی به 1200 هزار نفر از جمعیت کشور.
  • - حضانت و نگهداری 516 هزار نفر از کودکان بی سرپرست از طریق نهادهای حمایتی
  • - ارائه خدمات توانبخشی به 70 هزار نفر از معلولین، سالمندان و بیماران روانی مزمن در مراکز روزانه و شبانه روزی غیر دولتی .


 

•¯          عمران شهری[14]

  • - افزایش تعداد انشعابات فاضلاب شهری به میزان 199 هزار فقره که 62 درصد هدف برنامه (320 هزار فقره) را تحقق بخشیده است.
  • - واگذاری انشعاب آب شهری به میزان 355 هزار فقره که نسبت به هدف برنامه (300 هزار فقره) 3/18 درصد رشد داشته است.
  • - احداث و توسعه شبکه آب شهری به میزان 2298 کیلومتر که 92 درصد هدف برنامه(2488 کیلومتر) را تحقق بخشیده است.
  • - افزایش 6/0 درصد در سهم حمل و نقل ریلی از کل سفرهای شهری که 60 درصد هدف برنامه ( افزایش 1 درصد) تحقق پیداکرده است.

•¯          عمران روستایی[15]

  • - افزایش 49 درصدی در صدور سند مالکیت به روستاییان نسبت به سال 1383 (صدور 334.045 سند مالکیت). تا پایان سال 1384 به بیش از 1.012.500 نفر روستایی سند مالکیت داده شده است که نسبت به هدف برنامه (پوشش 27 درصدی املاک روستاها) 8/0 واحد درصد بیشتر بوده است.
  • - افزایش نرخ بهره‌مندی روستاهای بالای 20 خانوار از آب آشامیدنی سالم از 61 درصد به 65 درصد(تحقق صد درصدی هدف برنامه).
  • - افزایش نرخ بهره‌مندی روستاهای بالای 50 خانوار از طرح هادی از 56 درصد به 64 درصد در سال 1384(تحقق صد درصدی هدف برنامه).

 

 

 

 

 

•¯          محیط زیست

  • - افزایش سطح مناطق تحت حفاظت برای حفاظت از تنوع زیستی به 12 میلیون هکتار در سال 1384 (تحقق 98 درصد هدف برنامه)
  • - افزایش تشکلهای زیست محیطی حامی محیط زیست به 640 تشکل در سال 1384 (تحقق 98 درصدی هدف برنامه).
  • - تهیه طرحهای جامع و تفصیلی مدیریت به 25 طرح در سال 1384 (تحقق 84 درصدی هدف برنامه).
  • - افزایش تعداد واحدهای دارای گواهینامه ایزو 14000 به 350 واحد در سال 1384 (تحقق 85 درصدی هدف برنامه)
  • - افزایش تعداد گزارش ارزیابی پروژه‌ها از جنبه محیط زیست به 120 گزارش در سال 1384(تحقق 90 درصدی هدف برنامه).

•¯          آب[16]

  • - ‌افزایش 4/593 میلیون متر مکعب به ظرفیت تنظیم سدهای مخزنی به گونه ای که میزان آن از رقم 31660 در سال 1383به 4/32253 میلیون متر مکعب در سال 1384 رسیده است.
  • - افزایش 54 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی به گونه ای که میزان آن از رقم 1624 در سال 1383 به 1678 هزار هکتار در سال 1384 رسیده است.
  • - تامین و انتقال 292 میلیون مترمکعب آب برای مصارف شرب، بهداشتی و صنعتی به گونه ای که میزان آن از رقم 7766 در سال 1383به 8058 میلیون متر مکعب در سال 1384 افزایش یافته است.

 

 

 

•¯          کشاورزی[17]

  • - تولید گندم در سال 1384 به 3/14 میلیون تن رسیده است.
  • - تولید دانه های روغنی در سال 1384 به میزان 551 هزار تن رسید که نسبت به سال 1383، به میزان 149 هزارتن افزایش داشته است.
  • - تولید چغندر قند در سال 1384 به میزان9/4 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل ثابت مانده است.
  • - تولید شیر در سال 1384 به میزان 2/7 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل 8/0 میلیون تن افزایش داشته است.
  • - صید و پرورش آبزیان در سال 1384 به میزان 522 هزار تن رسید که نسبت به سال قبل 38 هزار تن افزایش داشته است.
  • - تولید گوشت قرمز و مرغ در سال 1384 به ترتیب 760 و 1237 هزار تن بوده است که نسبت به سال قبل به میزان 36 و 67 هزار تن افزایش یافته است.
  • - توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار معادل 73 هزار هکتار
  • - اجرای عملیات آبخیزداری در سال1384 معادل 743 هزار هکتار
  • - صادرات محصولات کشاورزی با رشد 4/34 درصد نسبت به سال قبل به رقم 1643 میلیون‌ دلار در سال 1384 رسیده است.

•¯          حمل و نقل[18]

  • - افزایش 509 کیلومتر بزرگراه، 646 کیلومتر راه اصلی، 883 کیلومتر راه فرعی و حدود 3 هزار کیلومتر انواع راه روستایی به شبکه راه های مواصلاتی کشور. بدین ترتیب در پایان سال 1384 طول بزرگراههای کشور به 4971 کیلومتر، راه اصلی به 25190 کیلومتر، راه فرعی به 40318 کیلومتر و راه های روستایی به 103500 کیلو متر رسیده است.
  • - شبکه ریلی کشور با احداث حدود 208 کیلومتر خطوط اصلی از 8140 کیلومتر در سال 1383 به 8348 کیلومتر در سال 1384 رسید. همچنین 3/160 کیلومتر خطوط فرعی احداث و معادل 157 کیلومتر از خطوط شبکه ریلی بهسازی و 122 کیلومتر بازسازی گردید.
  • - افزایش ظرفیت اسمی بنادر کشور در نتیجه فعالیت های عمرانی انجام گرفته به میزان 117 میلیون تن که از هدف برنامه چهارم به میزان 2 میلیون تن بیشتر است.

•¯          آموزش وپرورش عمومی

  • - افزایش نرخ با سوادی 6 ساله و بالاتر از 5/86 درصد در سال 1383 به 1/87 درصد در سال 1384
  • - افزایش سهم دختران در آموزش و پرورش از 42/48 درصد در سال 1383 به 53/48 درصد در سال 1384.
  • - کاهش تراکم دانش آموز در کلاس دایر در آموزش و پرورش از 99/23 در سال 1383 به 32/23 در سال 1384
  • - کاهش نسبت دانش آموز به معلم از 07/22 در سال 1383 به 16/21 در سال 1384
  • - کاهش ضریب بهره‌برداری از کلاس 31/1 در سال 1383 به 29/1 درصد در سال 1384
  • - افزایش سهم دانش آموزان غیر انتفاعی از کل دانش آموزان از 7/6 درصد در سال 1383 به 3/7 درصد در سال 1384.

•¯          توسعه علوم و فناوری

  • - نسبت صادرات کالاهای صنعتی با فن آوری بالا به تولید ناخالص داخلی در سال 1384 به 7/1 درصد رسیده است که نسبت به هدف برنامه( 49/2 درصد)79/0 واحد درصد فاصله دارد. این نسبت در طول برنامه سوم توسعه بطور متوسط 66/1 درصد بوده است.
  • - نسبت مخارج تحقیق و توسعه (مخارج دولتی) به تولید ناخالص داخلی به حدود 64/0 درصد رسیده است که نسبت به هدف برنامه (72/0 درصد) فاصله 08/0 واحد درصد دارد. این نسبت در سال 1383، معادل 47/0 درصد بوده است.
  • - افزایش شاخص اقتصاد دانایی از 9/2 واحد به 4/3 واحد در سال 1384 که نسبت به هدف برنامه (45/3 واحد ) به میزان 05/0 واحد فاصله دارد.
  • - افزایش تعداد کل دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از 2270 هزار نفر در سال 1383 به حدود 2651 هزار نفر در سال 1384.
  • - افزایش تعداد کل دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی از 2/2129 هزار نفر در سال 1383 به حدود 1/2482 هزار نفر در سال 1384.
  • - افزایش تعداد کل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از 8/140 هزار نفر در سال 1383 به 3/169 هزار نفر در سال 1384.
  • - افزایش تعداد دانشجو در هر هزارنفر جمعیت از 6/33 نفر در سال 1383 به 7/38 نفر در سال 1384.

•¯          فناوری اطلاعات و ارتباطات[19]

  • - افزایش اعتبار پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی سال 1384 نسبت به سال قبل به بیش از 8/2 برابر
  • - افزایش ضریب نفوذ کاربران اینترنت از 10 درصد سال 1383 به 13.8 درصد در سال 1384 (تحقق حدود 95 درصدی هدف برنامه).
  • - دستیابی به پهنای باند اینترنت به میزان 1374 مگابایت. تحقق 4/55 درصد هدف برنامه (2480 مگابیت)
  • - افزایش پایانه‌های ارتباطی دوطرفه ماهواره‌ای در سال 1384، به میزان 1917پایانه که حدود 64 درصد هدف برنامه را پوشش می‌دهد.
  • - افزایش پوشش جمعیتی و مساحتی واحدهای پستی در سال 1384 به ترتیب به 7405 نفر و 176 کیلومترمربع نسبت به وضعیت این شاخص‌ها تا پایان 1383 به ترتیب (7098 نفر و 173 کیلومتر مربع). تحقق 8/84 و 8/85 درصدی هدف برنامه
  • - افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه، ثابت و تعداد روستاهای دارای ارتباط به ترتیب به4/12 درصد، 7/29 درصد و 47899 روستا نسبت به وضعیت این شاخص تا پایان سال 1383(5/7 درصد، 3/26 درصد و 43800 روستا)

•¯          بازرگانی داخلی[20]

  • - پوشش یارانه‌ای 15 میلیون نفر جمعیت در هشت استان محروم کشور با اعلام کالابرگ جداگانه (علاوه بر کالا برگ سراسری)
  • - افزایش سهمیه توزیع شیر رایگان مدارس از 112 هزار تن در سال 1383 با رشدی معادل 34 درصد به 150 هزار تن در سال 1384
  • - رشد 23 درصدی تامین کالاهای اساسی نسبت به هدف برنامه در سال 1384
  • - افزایش سهم یارانه کالاها و خدمات عمومی در بودجه از 6/8 درصد در سال 1383 به 6/9 درصد در سال 1384.
  • - افزایش ظرفیت ذخیره سازی گندم در سال 1384 به 4500 هزار تن که نسبت به سال قبل رشد 62 درصدی داشته است.
  • - افزایش سهم یارانه تولیدی در یارانه‌ها از حدود 20 درصد در سال 1383 به 28 درصد در سال 1384
  • - کاهش سهم یارانه مصرفی در یارانه‌ها از 78 درصد در سال 1383 به 68 درصد در سال 1384
  • - پرداخت اعتباری معادل سیصد میلیارد ریال به منظور تنظیم بازار کالاهای اساسی برای اولین بار (میوه, مرکبات و ...) در سال 1384
  • - تحقق 91 درصد اهداف برنامه( 1100 میلیون دلار) در زمینه صادرات بخش تعاون معادل یک میلیارد دلار در سال 1384
  • - کاهش واردات کالاهای اساسی برنج و روغن خام در سال 1384 به میزان 3/54 میلیون دلار نسبت به سال 1383
  • - افزایش واردات شکر در سال 1384 به میزان 6/115 میلیون دلار نسبت به سال 1383

•¯          فرهنگ و هنر[21]

  • - انتشار 11.057 عنوان کتاب بیشتر از هدف برنامه در سال 1384. هدف برنامه 40859 عنوان کتاب بوده است.
  • - افزایش شمارگان نشریات از 62 نسخه برای هر هزار نفر در سال 1383 به 67 نسخه برای هر هزار نفر در سال 1384 . هدف برنامه 76 نسخه برای هر هزار نفر بوده است.
  • - افزایش تعداد نشریات محلی به 664 عنوان در سال 1384 (هدف 500 عنوان نشریه)
  • - افزایش تعداد و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به‌ترتیب برابر با 768 باب و97 هزار عضو بیش از هدف پیش بینی شده در برنامه
  • - افزایش صادرات فیلم‌های سینمایی به خارج از کشور به میزان 147 عنوان فیلم (هدف 30 عنوان فیلم در سال 1384)

 

 

 

 

 

 

•¯    مسکن[22]

  • - رشد 4/65 درصدی ساختمانهای تکمیل شده شهری در سال 1384 نسبت به سال 1383
  • - رشد 4/52 درصدی واحدهای مسکونی تکمیل شده شهری در سال 1384 نسبت به سال 1383
  • - کاهش متوسط زیر بنای هر واحد ساختمان از 123 متر مربع در سال 1383 به 121 متر مربع در سال 1384
  • - افزایش 6/59 درصدی سطح کل زیر بنای طبقات هر ساختمان

انرژی[23]

  • - افزایش ذخایر قابل استحصال نفت خام، مایعات و میعانات گازی کشور به 27/136 میلیارد بشکه (نرخ رشد حدود 3 درصد نسبت به 1383)
  • - افزایش مجموع ذخایر گازی کشور به 26/28 تریلیون متر مکعب (نرخ رشد 7/5 درصد نسبت به 1383)
  • - عملکرد تولید گاز غنی در سال 1384 نسبت به هدف برنامه تحقق 111 درصدی را نشان می‌دهد.
  • - تولید میعانات گازی در سال 1384 نسبت به سال قبل 53 درصد افزایش و 86 درصد برنامه نیز تحقق یافته است.
  • - بهره‌برداری از 250 جایگاه آماده تحویل عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) تا پایان سال 1384
  • - افزایش تعداد مشترکین جدید گاز به میزان 919 هزار مشترک که نسبت به رقم برنامه (750 هزار مشترک ) 5/22 درصد رشد داشته است.
  • - افزایش خانوارهای مصرف کننده گاز طبیعی تا پایان سال 1384به 6/11 میلیون که نسبت به سال قبل 10 درصد رشد داشته است و 3/127 درصد هدف برنامه را محقق ساخته است.
  • - صادرات گاز طبیعی به میزان 7/4 میلیارد متر مکعب (نرخ رشد 3/34 درصد نسبت به 1383) ولی نسبت به هدف برنامه (7 میلیارد متر مکعب) 1/66 درصد تحقق یافته است.
  • - صادرات برق به میزان 2761 میلیون کیلووات ساعت (نرخ رشد 3/50 درصد نسبت به 1383)
  • - ظرفیت اسمی نیروگاه‌های تحت پوشش وزارت نیرو با 3/5 درصد رشد به بیش از 38 هزار مگاوات.
  • - قدرت عملی نیروگاه‌های کشور با نرخ رشد 6/9 درصد نسبت به سال 1383 به 37054 مگاوات رسیده است که نسبت به رقم برنامه ( 37485 مگاوات) تحقق 99 درصدی را نشان می دهد.
  • - افزایش کل انرژی برق تولید شده به رقم 178 هزار میلیون کیلوات ساعت (3/9 درصد رشد نسبت به سال 1383) که 102 درصد هدف برنامه (9/173 هزار میلیون کیلواتساعت) را تحقق بخشیده است.
  • - افزایش تعداد مشترکین جدید برق به میزان 846 هزار مشترک که نسبت به سال 1383 حدود 5/4 درصد رشد داشته است.
  • - با برق دار شدن 795 روستای جدید، تعداد کل روستاهای برقدار کشور به 50194 روستا رسیده است.
  • - واگذاری نیروگاه زرگان اهواز به بخش خصوصی

 

 

 

 

•¯          صنعت و معدن[24]

  • - ارزش افزوده بخش‌ صنعت و معدن در سال 1384 نسبت به سال 1383 در مجموع 2/7 درصد رشد داشته که رشد زیر بخش معدن معادل 5/10 درصد و زیر بخش صنعت معادل 1/7 درصد بوده است.
  • - ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی و معدنی در سال 1384 بر اساس پروانه های صادره از لحاظ تعداد 3/22 درصد و از لحاظ سرمایه گذاری 12 درصد رشد داشته است.
  • - رشد50 درصدی صادرات صنعتی و معدنی
  • - صدور265 مجوز ایجاد واحدهای پژوهشی، تحقیق و توسعه و خدمات فنی و مهندسی که منجر به ایجاد اشتغال برای حدود 1860 نیروی محقق و متخصص شده است.
  • - تحقق 96 درصدی هدف برنامه درتولید فولاد خام درسال 1384
  • - تحقق 9/92 درصدی هدف رشد صادرات محصولات پتروشیمی در سال 1384

د: پیشرفت عملیات اسناد ملی توسعه بخشی، فرابخشی ، تلفیقی و استانی

 تهیه و تدوین 30 سند بخشی،28 سند فرابخشی، سند تلفیقی بخشی و فرابخشی و اسناد استانی به شرح زیر، در زمینه استراتژی، اهداف کمی و کیفی و سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در برنامه چهارم توسعه با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط:

•o       اسناد بخشی:

-  ارتباطات جمعی

-  امور قضایی

 - انرژی هسته‌ای

-  تعاون

-  فناوری اطلاعات و ارتباطات

-  آب

-  کشاورزی و منابع طبیعی

-  صنعت

-  معدن

-  بازرگانی

-  نفت و گاز

-  برق و انرژی‌های نو

-  حمل و نقل هوایی

-  حمل و نقل دریایی

-  حمل و نقل زمینی

-  عمران شهری

-  توسعه و عمران روستایی

-  مسکن

-  آموزش و پرورش عمومی

-  آموزش فنی و حرفه‌ای

-  آموزش عالی

-  پژوهش و فناوری

 - فرهنگ و هنر

-  تربیت‌بدنی

-  میراث فرهنگی و گردشگری

-  سیاست داخلی

-  روابط خارجی

-  آمار

-  بهداشت و درمان

-  رفاه و تأمین اجتماعی

•o        اسناد فرابخشی:

-  مدیریت منابع آب

-  توسعه اشتغال و کاهش بیکاری

 - توسعه اقتصاد دانایی

-  الحاق به سازمان تجارت جهانی

-  امنیت غذا و تغذیه

-  ساماندهی سواحل کشور

 - استقرار منظومه ملی اطلاعات مکان محور

-  بهینه‌سازی اندازه دولت و ایجاد دولت الکترونیک

-  توسعه روستایی

-  جلوگیری از قاچاق و تجارت غیرقانونی

-  ارتقای بهره‌وری

-  امنیت سرمایه‌گذاری

-  گسترش صادرات غیرنفتی

-  مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر

-  تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی

-  مقاوم‌سازی و کاهش خطرات ناشی از زلزله

-  توسعه ترانزیت

-  مدیریت انرژی

-  ساماندهی امور جوانان و زنان

-  تمهید شرایط حفظ و استفاده بهینه از نخبگان

-  ایجاد و توسعه کارآفرینی و نظام ملی نوآوری

-  محیط‌زیست

-  کاهش فقر و هدفمند کردن یارانه‌ها

-  گسترش بازار سرمایه

-  رفع موانع توسعه بخش خصوصی

-  ساماندهی مهاجرت به کلان شهر‌ها و حاشیه‌نشینی

-  توسعه میراث فرهنگی و گردشگری

-  مدیریت مؤثر و کارآمد روابط خارجی

•o       سند تلفیقی اسناد بخشی و فرابخشی:

 تهیه سند تلفیقی اسناد توسعه بخشی و فرابخشی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران "موضوع بند (ز) ماده 155 قانون برنامه چهارم توسعه"که در تاریخ 11/5/1384 به تصویب هیات وزیران رسید.

•o       اسناد استانی:

 تهیه30 سند توسعه استانها در برنامه چهارم توسعه: این اسناد در واقع رویکردهای توسعه استانها را منطبق با  ویژگیهای آمایش سرزمین نشان می دهد و مسیر توسعه استانها را در چشم انداز بیست ساله ترسیم می نماید.

هـ : ارزیابی نتایج عملکرد و تبیین علل مغایرت با برنامه

ارزیابی نتایج عملکرد و تبیین علل مغایرت با برنامه در گزارش تفصیلی نظارت بر عملکرد برنامه در سال 1384 تهیه و توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منتشر می شود.

و : ارائه پیشنهاد های لازم به منظور بهبود عملکرد برنامه

  • - تقویت موقعیت و مقبولیت منطقه‌ای و بین‌المللی کشور با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت
  • - تداوم سیاست خارجی فعال و مشارکت اثرگذار در عرصه های سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان یک اصل در تحکیم مبانی امنیت اقتصادی و سیاسی کشور
  • - شناخت منابع اقتدار ملی و بهره وری کامل از آن و صیانت از منافع ملی و پیشبرد سیاست خارجی
  • - اعتماد به توانمندی ملت ایران، تقویت همبستگی ملی و جاری کردن توان مردم در سازندگی و رشد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور
  • - حفظ و تقویت فضای آرمانی و انقلابی در کشور بخصوص در نسل های جوان
  • - توسعه بهره مندی از نوآوریهای علمی و گسترش فناوریهای نو
  • - استفاده از منابع نفتی درجهت تنوع بخشیدن به تولیدات و صادرات
  • - تزریق درآمدهای نفت در اقتصاد در چارچوب قانون برنامه چهارم توسعه
  • - استفاده از منابع حساب ذخیره ارزی در راه اندازی پروژه های عظیم و سرمایه‌بر دارای پیوندهای قوی پیشین و پسین با بافتهای تولید داخلی

ـ کنترل روند افزایش نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید

ـ تلاش در ایجاد فضای رقابت اقتصادی از طریق اجرایی کردن سیاست‌های اصل 44  قانون اساسی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری

  • - انجام مطالعات درخصوص اولویت‌های استراتژیک تولیدی کشور و تنظیم سند ملی در این ارتباط به ‌منظور حضور آگاهانه در عرصه رقابت اقتصاد جهانی.

مجموع اقدامات انجام شده دولت بر اساس سیاستهای راهبردی در سطح ملی، منطقه ای و بین‌المللی از یک طرف منجر به تعاملات بیشتر اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی در ابعاد ملی و بین‌المللی شده است. از طرف دیگر با حفظ منافع ملی و رویکرد جدید در موضوع انرژی هسته ای بسترهای لازم برای رشد با ثبات و مستمر اقتصادی در سالهای آینده مطابق با برنامه چهارم توسعه و چشم انداز بیست ساله فراهم خواهد شد. در بعد داخلی نیز نگرش دولت مبنی بر تمرکز زدایی، اعطای اختیارات بیشتر به مدیریت مناطق و استانها ، تجهیز منابع مالی برای تسریع در اجرای طرح های عمرانی و محرومیت زدایی از مهمترین اقدامات دولت در رفع عدم تعادلهای منطقه ای و بهبود توزیع امکانات بوده است.

حصول به اهداف برنامه توسعه در صورتی امکان پذیر است که سیاستها و تصمیم ها به موقع اتخاذ و به مرحله اجرا گذاشته شود و اجرای آنها مورد پیگری و نظارت قرار گیرد.

در پایان باید اشاره نمود که در طی سال 1384،  همکاری مؤثر و تعامل مثبت و سازنده نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در جهت یاری رساندن به دولت در اجرای بهتر سیاست‌ها و وظایف قانونی بسیار تعیین‌کننده بوده است. باید به خاطر داشت که تحقق اهداف پیش‌بینی شده در چارچوب سند چشم‌ا‌نداز بدون همکاری و همگامی قوای سه گانه با یکدیگر میسر نخواهد شد. همکاری، همفکری و مساعدت مجموعه ارکان حکومت علی‌الخصوص مجلس محترم شورای اسلامی زمینه‌ساز تحقق آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی است. ان‌شاءا... دولت با یاری خداوند متعال و با برخورداری از همکاری موثر مجلس شورای اسلامی در جهت خدمت به مردم و اجرای سیاست‌های کلی نظام و اجرای هر چه دقیق‌تر سیاست‌های برنامه چهارم توسعه که منطبق با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری است توفیق خدمت‌گزاری بیشتری را پیدا کند.


 

|

جدول شماره 1- ارقام حسابهای ملی به قیمت ثابت سا ل 1376

 

 

 

 

 

(درصد)

متغیر ها

واحد

1380

1381

1382

1383

1384

تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه

میلیارد ریال

(رشد) 

330565

(3.3)

355554

(7.6)

379837

(6.8)

398234

(4.8)

419705

(5.4)

تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (بدون نفت)

میلیارد ریال

(رشد) 

292512

(5.5)

316149

(8.1)

335143

(6)

352363

(5.1)

373562

(6)

گروه کشاورزی

(رشد) 

-2.3

11.4

7.1

2.2

7.1

گروه نفت

(رشد) 

-11.1

3.6

13.4

2.6

0.6

گروه صنایع ومعادن

(رشد) 

10.2

12.6

7.8

8.4

6.7

معدن

(رشد) 

18.4

19.6

12.7

8.8

10.5

صنعت

(رشد) 

11.9

11.0

10.0

12.0

7.1

برق، آب و گاز

(رشد) 

5.7

8.2

8.6

9.5

6.4

ساختمان

(رشد) 

4.9

17.9

0.0

-4.1

4.4

گروه خدمات

(رشد) 

5.7

5.4

4.7

4.6

5.6

هزینه های مصرفی کل

(رشد) 

4.1

9.8

4.4

7.3

6.4

هزینه های مصرفی خصوصی

(رشد) 

4.4

11.7

5.3

8.6

6.6

هزینه های مصرفی دولتی

(رشد) 

2.6

2.2

0.6

1.3

5.4

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص

میلیارد ریال

(رشد) 

108762

(14.2)

121826

(12)

134971

(10.8)

144359

(7)

152741

(5.8)

ماشین آلات

(درصد رشد)

19.7

9.2

15.4

14.0

6.4

ساختمان

(درصد رشد)

7.1

16.0

4.5

-3.5

4.7

رشد بهره وری کل عوامل تولید

(درصد رشد)

-0/98

2/17

1/60

-0/17

0/14

ماخذ: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.


 

جدول شماره 2- بازار کار*

(درصد)

عنوان

1380

1381

1382

1383

1384

نرخ بیکاری

2/14

8/12

8/11

4/12

5/11

نرخ مشارکت

2/37

2/37

1/38

8/40

3/41

 

آمارهای سال‌های 82-1380 مربوط به فصل پاییز از طرح آمارگیری از ویژگی‌های اشتغال و بیکاری و رقم سال 1383 براساس برآورد یکسان‌سازی شده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و رقم سال 1384 مربوط به نتایج سالانه طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران است.

* قابل توجه است, از سال 1384 طرح آمارگیری نیروی کار با روشی جدید و براساس تعاریف تغییر یافته از اشتغال و بیکاری اجرا شده است و یکسان‌سازی تعاریف برای قابل مقایسه شدن آمارها ضروری است. قابل ذکر است, در طرح آمارگیری نیروی کار, حداقل یک ساعت کار در هفته مبنای شاغل بودن فرد است, در حالی  که در طرح قبلی حداقل دو روز کار در هفته مبنا بوده است. در ضمن روش نمونه‌گیری در طرح آمارگیری نیروی کار چرخشی و در طرح قبلی خوشه‌ای یک مرحله‌ای بوده است.

 

 

 

جدول شماره 3- آمار مربوط به نقدینگی و تورم

عنوان

واحد

1380

1381

1382

1383

1384

نرخ رشد نقدینگی

درصد

28/8

30/1

26/1

30/2

34/3

نرخ تورم

درصد

11/4

15/8

15/6

15/2

12/1

 

 

 

 

جدول شماره 4- آمار مربوط تجارت

 

عنوان

واحد

1380

1381

1382

1383

1384

صادرات کالا

میلیون دلار

(درصد رشد)

23904

(-16)

28237

(18.1)

33991

(20.4)

43852

(29)

60012

(36.9)

نفت و گاز*

میلیون دلار

(درصد رشد)

19339

(-20.4)

22966

(18.8)

27355

(19.1)

36315

(32.8)

48823

(34.4)

کالای غیرنفتی**

میلیون دلار

(درصد رشد)

4565

(9.2)

5271

(15.5)

6636

(25.9)

7537

(13.6)

11189

(48.5)

واردات کالا(فوب)***

میلیون دلار

(درصد رشد)

18129

(20.2)

22036

(21.6)

29561

(34.1)

38199

(29.2)

40969

(7.3)

تراز بازرگانی

میلیون دلار

(درصد رشد)

5775

6201

4430

5653

19043

صادرات خدمات

میلیون دلار

(درصد رشد)

3488

(73.4)

5025

(44.1)

6249

(24.4)

6905

(10.5)

7612

(10.2)

واردات خدمات

میلیون دلار

(درصد رشد)

3983

(13.9)

8528

(114.1)

10784

(26.5)

11916

(10.5)

13506

(13.3)

خالص خدمات****

میلیون دلار

(درصد رشد)

-495

-3503

-4535

-5011

-5894

بدهی های خارجی*****

میلیون دلار

(درصد رشد)

9012

 

12530

(39)

17024

(35.9)

23074

(35.5)

24264

(5.2)

 

*:رقم سال 1385 براساس آمار 11 ماهه  بانک مرکزی بدون احتساب صادرات میعانات گازی پیش بینی شده است.

**:صادرات کالای غیرنفتی سال 1385 بر اساس آمار گمرک  می باشد که صادرات میعانات گازی(4207 میلیون دلار) را نیز در بر می گیرد.

***: واردات کالا در سال 1385 بر اساس آمار گمرک ج.ا.ا   

 ****: ارقام صادرات و واردات خدمات در سال 1385 بر اساس نرخ رشد 11 ماهه بانک مرکزی پیش بینی شده است.

 *****: رقم سال 1385 مربوط به نه ماهه اول سال می باشد.   

 

         

 

 

جدول شماره 5- متغیرها و شاخص‌های کلیدی بخش بودجه دولت

میلیارد ریال-درصد

1384

1383

1382

1381

1380

شاخص

499674

490104

263376

213086

141875

منابع

2

86

24

50

-

 درصد رشد

134575

84421

65099

50586

41785

درآمدهای مالیاتی

59

30

29

21

-

  درصد رشد

186343

149184

126654

101127

74957

فروش نفت خام

25

18

25

35

-

  درصد رشد

468623

490104

263375

213148

131883

مصارف

-4

86

24

62

-

  درصد رشد

330884

231923

178255

148297

105272

اعتبارات هزینه ای

43

30

20

41

-

  درصد رشد

110736

57515

60983

37213

26611

تملک دارایی های سرمایه ای

93

-6

64

40

-

  درصد رشد

99863

68034

55270

41888

33222

اعتبارات استانی

47

23

32

26

-

  درصد رشد

27

17

25

24

29

سهم درآمد های مالیاتی از کل منابع

41

36

37

34

40

سهم درآمد های مالیاتی از اعتبارات هزینه ای

7.95

6.10

5.75

5.48

6.30

سهم درآمدهای مالیاتی از GDP

71

47

68

70

80

سهم اعتبارات هزینه های از کل هزینه ها

24

12

23

17

20

سهم اعتبارات تملک سرمایه ای از کل هزینه ها

37

30

48

47

53

سهم فروش نفت از کل منابع

 

 

جدول شماره 6- شاخص‌های کلیدی بخش توزیع درآمد و رفاه اجتماعی

 

عنوان

1380

1381

1382

1383

1384

شاخص رفاه اجتماعی*

2514

2790

3019

3186

3393

ضریب جینی

0/425

0/420

0/410

0/423

0/417

           * آمارتیا سن به صورت حاصلضرب، (درآمد سرانه * ضریب جینی- 1)

 

 

 


 


 

[1] - بانک مرکزی جمهوری اسلامی  ایران, نماگراقتصادی شماره 44, خلاصه تحولات اقتصادی 1384, قوانین برنامه سوم و چهارم توسعه

[2] - همان ماخذ رشد اقتصادی

[3] - گزارش وزارت نفت.

[4] - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران,نماگراقتصادی شماره 44, خلاصه تحولات اقتصادی 1384, قوانین برنامه سوم و چهارم توسعه

 

[5] - همان ماخذ

[6] - آمار نرخ مشارکت نیروی کار به تفکیک زن و مرد در سال 1383 براساس برآورد یکسان سازی شده بر مبنای تعاریف طرح آمارگیری نیروی کار در سال 1384  توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بدست آمده و آمار سال 1384 از مرکز آمار ایران اخذ شده است.

[7] - آمار نرخ بیکاری در سال 1383 براساس برآورد یکسان سازی شده بر مبنای تعاریف طرح آمارگیری نیروی کار در سال 1384  توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوربدست آمده است. آمار سال 1384 از مرکز آمار ایران اخذ شده است.

[8] - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران, گزارش تحولات پولی و اعتباری, سال 1384.

* تنها آمار گیری که نتایج استانی را در بر دارد مربوط به آمار گیری فصل بهار 1383است.

- [9]  بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران, نماگر شماره 46 .

[10] - همان ماخذ شماره 6

[11] - محاسبات دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت اقتصاد کلان, سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور, براساس اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی در آذرماه 1385.

[12] - گزارش سنتر ملی نتایج پیش‌بینی جمعیت استان‌های کشور- انتشارات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی, سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.

[13] - دفتر امور رفاه اجتماعی با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوطه, سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.

[14] - شرکت مهندسی آب و فاضلاب وزارت نیرو, شرکت قطار شهری.

[15] - بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت احوال- شرکت مهندسی آب و فاضلاب.

[16] - وزارت نیرو, گزارش عملکرد سال 1384.

[17] - آمار مقدماتی گمرک, 12 ماهه سال 1384, وزارت جهاد و کشاورزی, برآورد کارشناسی دفتر بخشی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

[18] - وزارت راه و ترابری , گزارش نظارت و ارزیابی سال اول برنامه چهارم توسعه بخش حمل و نقل

[19] - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات, دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات, سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.

[20] - شواری عالی رفاه و تامین اجتماعی- مصوبه شورای اقتصاد - مصوبه‌های هیات دولت- سند توسعه بخش بازرگانی, محاسبات دفتر بازرگانی -  وزارت تعاون

- [21]  دفتر برنامه‌ریزی و تامین منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

[22] - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران, گزارش فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری, استان‌های مختلف کشور در سال 1384و برآورد دفتر بخشی مربوط در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

[23] - بولتن سالیانه اوپک, گزارش سالیانه شرکت ملی گاز, آمار تفصیلی صنعت برق ایران در سال 1384

[24] - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران, آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران, گزارش وزارت صنایع و معادن سال  1384

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000