هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
هروی در تشریح برنامه‌های کمیته آموزش عالی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح کرد:

بررسی وضعیت دانشگاه ایرانیان در شورای گسترش/ تلاش برای برخورد با مدرک‌ فروشی

سرویس اجتماعی
رئیس کمیته اموزش عالی مجلس، ار بررسی وضعیت دانشگاه ایرانیان در شورای عالی گسترش وزارت علوم خبر داد و گفت: هر دانشگاهی که موفق به کسب تأییدیه شورای گسترش آموزش عالی نشود مورد تایید کمیته آموزش عالی مجلس نیست.
سه‌شنبه 20 اسفند 1392 ساعت 13:08
بررسی وضعیت دانشگاه ایرانیان در شورای گسترش/ تلاش برای برخورد با مدرک‌ فروشی رئیس کمیته اموزش عالی مجلس، ار بررسی وضعیت دانشگاه ایرانیان در شورای عالی گسترش وزارت علوم خبر داد و گفت: هر دانشگاهی که موفق به کسب تأییدیه شورای گسترش آموزش عالی نشود مورد تایید کمیته آموزش عالی مجلس نیست. http://cdn.icana.ir/d/019/53344.jpg بررسی,وضعیت,دانشگاه,ایرانیان,در,شورای,گسترش/,تلاش,برای,برخورد,با,مدرک‌,فروشی Icana

جواد هروی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری بررسی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی در کمیسیون آموزش مجلس، گفت: جلوگیری از رشد کمی دانشگاه‌ها یکی از تصمیمات اتخاذ شده به منظور تحقق فرمایش مقام معظم رهبری است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از رشد بی‌رویه دانشگاه‌ها، افزود: بررسی‌ها نشان داده که رشد بی‌رویه دانشگاه‌ها نه تنها زمینه‌ساز کیفیت برتر علمی در کشور نخواهد شد بلکه می‌تواند ضرر و زیان‌های بسیاری داشته باشد.

وی ادامه داد: مشکلات ناشی از توسعه کمی دانشگاه‌ها بدون درنظر گرفتن وضعیت کیفی آنان موجب شد که از این پس کمیته آموزش عالی مجلس در پی شناسایی چنین مراکز علمی برآمده و اجازه فعالیت را از آنها سلب کند.

 

ضرورت بازنگری قوانین در ایجاد دانشگاه‌های جدید

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه در زمینه جلوگیری از توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها قوانین کافی و جامعی وجود دارد، تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در موارد لزوم باید با اصلاح قوانین موجود از دادن مجوز برای تاسیس مراکز آموزش عالی جدید جلوگیری کند.

هروی تاکید کرد: یکی از مباحث اساسی در بحث آموزش عالی این است که بتوانیم از روند توسعه کمی دانشگاه‌ها اجتناب کرده و به سمت و سوی کیفی‌سازی حرکت کنیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم، با بیان اینکه توسعه بی حساب و کتاب دانشگاه‌ها با عناوین مختلف از جمله پردیس دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی و علمی کاربردی به هرز رفتن منابع و توانمندی‌های کشور منجر می‌شود، افزود: مسئولان باید بدانند که توسعه کمی دانشگاه‌ها بدون توجه به رشد کیفی آنان به معنی بازگشت به عقب و دور شدن از مسیر پیشرفت است.

 

از بین رفتن توانمندی نسل جوان در کشمکش ناسالم توسعه بی‌رویه دانشگاه

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از سرمایه‌هایی که می‌تواند در راستای کیفی سازی نسل جوان به کار برده شود با توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها و در رقابت‌ها و کشمکش‌های ناسالم بین آ‌ن‌ها از بین می‌رود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم، با بیان اینکه سپردن وظیفه نظارت بر روند رشد دانشگاه‌ها از سوی کمیسیون آموزش مجلس به کمیته آموزش عالی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است، گفت: کمیته آموزش عالی از این پس با کمک دفتر گسترش آموزش عالی در وزارت علوم بررسی روند توسعه دانشگاه‌های کشور و همچنین بازنگری در تاسیس آنها را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: امید است کمیته آموزش عالی بتواند به وظیفه خود از زاویه نگاه نظارتی کمیسیون آموزش مجلس در راستای فرمایش مقام معظم رهبری عمل کند.

 

از وظایف شورای عالی گسترش آموزش عالی رسیدگی به وضعیت دانشگاه ایرانیان است

هروی با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت دانشگاه ایرانیان یکی از وظایف شورای عالی گسترش آموزش عالی است، گفت: این شورا باید نظارت جدی و بسیار دقیق بر روند توسعه دانشگاه‌ها داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه بررسی وضعیت دانشگاه ایرانیان هم اکنون در دستور کار شورای عالی گسترش قرار دارد، افزود: هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی که موفق به کسب تأیید و تصویب شورای گسترش نشود از منظر کمیته آموزش عالی مجلس نیز پذیرفته شده نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم، با بیان اینکه نهاد تاییدکننده تاسیس دانشگاه‌های کشور در حال حاضر شورای گسترش آموزش عالی است، افزود: کمیته آموزش عالی مجلس تاکید ویژه‌ای دارد که مجوز تمام دانشگاه‌ها به تأیید شورای گسترش وزارت علوم برسد.

 

انتقاد از بیکاری بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان کشور

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس، با تاکید بر اینکه سالانه جمعیتی در حدود 400 هزار نفر در کشور فارغ التحصیل می‌شوند، افزود: اگر در ایجاد دانشگاه‌های جدید تنها توسعه کمی مدنظر باشد بی‌شک دانشجویان بدون آموزش مهارت‌های کافی به جامعه تحویل داده خواهد شد.

‌وی ادامه داد: آموزش به دانشجویان باید با رشد کیفی مبتنی بر یک نگاه تربیتی نیروی انسانی آن هم به شکل کاملا مهارتی صورت بگیرد در غیر این صورت بازار آمادگی قبول حجم بالایی از فارغ التحصیلان را نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با ضروری خواندن هدایت دانشگا‌ه‌ها به سمت‌ وسوی آموزش به افراد برای ورود به بازار کار، تصریح کرد: هم اکنون سالانه نیم میلیون دانشجو جذب بازار می‌شوند که این میزان در قیاس با فارغ التحصیلان بیکار رقم ناچیزی است.

هروی تاکید کرد: دقت نظر بیشتر در مقوله تربیت نیروی انسانی در آموزش عالی یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توان جلوی بحران بیکاری را گرفت.

 

ضرورت دور کردن دانشگاه‌ها از فضای کارخانه‌های تولید مدرک

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم، دور کردن دانشگاه‌ها از فضای کارخانه‌های تولید مدرک و مدرک‌گرایی را اقدامی اساسی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی خواند وافزود: پایه ریزی اقتصاد دانش بنیان در کشور و ایستادن در مقابل تحریم‌ها نیازمند تبدیل شدن دانشگاه‌ها به مراکز تربیت نیروی ماهر و متخصص است.

وی در تشریح برنامه‌های کمیته آموزش عالی در راستای عملیاتی کردن اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: حذف پدیده غیر قابل قبول و شوم مدرک‌گرایی از دانشگاه‌ها یکی از برنامه‌های اصلی کمیته آموزش عالی مجلس است.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حذف مدرک‌گرایی در کشور نیازمند ایجاد فضای مناسب برای فعالیت دانشجویان در فضای آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌ها است./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار