هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
نطق پیش از دستور

محبی‌نیا: نقدی علمی است که بدیل پدیده مورد نقد را پیشنهاد دهد

سرویس صحن
محبی‌نیا گفت: در ساحت علم، مدیریت و سیاست نقدی قابل قبول و علمی است که بدیل پدیده مورد نقد را پیشنهاد دهد.
چهارشنبه 28 شهریور 1386 ساعت 14:32

جهانبخش محبی‌نیا، دومین ناطق پیش از دستور جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از طرح موضوع برادر بسیار عزیزم آقای دکتر موسوی نماینده محترم تهران که برایشان ارزش بسیاری قائل هستم و ایمان دارم که نفس پاک و نفس مهارشده‌ای دارند، مطلبی را فرمودند که به استحضار نمایندگان محترم برسانم و آنهم این است که قرار است فراکسیون قرآن و عترت در ماه مبارکت رمضان طرحی درخصوص ایجاد شورای عالی قرآن در مجلس مطرح نماید. لذا از برادران و خواهران ارجمند خواسته می‌شود که ان‌شاء‌الله از این طرح حمایت بکنند.

نماینده مردم میاندوآب میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب سپس در ارتباط با نطق خود اظهار داشت: نطق امروز حقیر نگاهی به جامعه‌شناسی و روانشناسی رقابت در مجلس هفتم و جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم.

وی گفت: براساس عادتی کهن و ناپسند و شاید بدلیل انباشت افراط‌های دیرینه، عقب‌ماندگیهای تاریخی حتی از سوی نخبگان به حساب نظام سیاسی موجود گذاشته می‌شود. برچست تشخیصی این رفتار بیانگر این است که جامعه ما قرنهاست در روانشناسی اعتراض باقی مانده است.

محبی‌نیا ادامه داد:‌ در سطح نخبگان نقدها کپک‌زده، نگاهها عتیقه و سطح تحلیل رقابت و مناظره نه بخاطر نحوه مدیریت بر هزینه صدها میلیارد از منابع عمومی یا نحوه مشارکت در نظام بین‌الملل و تقویت دیپلماسی و تهیه دکترین امنیت ملی و شناسه منافع ملی است. بحث بر سر رنگ و نوع ماشینی است که سوار می‌شویم و سهمیه سوختی است که به فلان صنف می‌دهیم. اگر هنر به خرج دهیم از یتیمان و مستمندان و بیوه‌زنان سخن بر زبان می‌رانیم بدون اینکه راه علاجی پیشنهاد دهیم.

به گفته وی افکار عمومی هم متعرضین را حتی در موضعی ناحق بیشتر بها می‌دهند و می‌پذیرند تا اینکه در قالبی درست و روندی عقلانی به درمان دردهای جامعه تن دهند. هرکسی از گرد راه می‌رسد از توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و پایدار می‌گوید بدون اینکه به خواستگاه تاریخی، علمی، جغرافیایی آن نظری بیافکند.

محبی‌نیا گفت: مدلهایی از توسعه در ایران خلاء طبقه‌ای بنام بورژوازی ملی را که عهده‌دار وظایف تاریخی نبوده است، عامل عقب‌ماندگیها می‌داند. رهیافتی دیگر که انقلابی‌تر است استعمار غیرمستقیم، اشغال اول و دوم را مفروض عدم توسعه می‌پندارد. خودکامگی و استبداد نیز با حمایت و دخالت بیگانگان بویژه روسها و انگلیسها در بستر قبیله‌، عشیره، ایل و تبار وظیفه ذاتی‌اش را که غارت، چپاول و قفل خلاقیت بوده است، به فرایند بیداری و توسعه تحمیل کرده است.

وی افزود: البته دست روی دست گذاشتن و انتظار اعجاز از این فرض که نظام وارث مشکلات پیچیده سیاسی، نژادی،‌ اجتماعی و فرهنگی از زمانهای دور است، استمرار فرافکنی‌های بیمارگونه است. اگر می‌خواهیم مسؤولیت‌پذیری در مقابل به اثبات برسانیم و آیندگان با یاد ما ذائقه‌شان تلخ نگردد، باید راههای جبران گذشته و حال را بیابیم و نیازهای راهبردی ذیل را با اندیشه و عمل و دانایی مراقبت کنیم.

این نماینده مجلس سپس این نیازهای راهبردی را که به گفته وی که در قالب سؤالهایی متجلی می‌شود را اینگونه بیان کرد:

1 ـ آیا ساختاربندی، نهادسازی، کارکردگرایی و مدیریت در تقنین، قضاء و اجراء به سمت استهلاء به پیش می‌رود؟

2 ـ آیا تأکید تک‌عاملی بر اقتصاد در توسعه و برنامه‌های اول تا چهارم پنجساله جامعه علوی و نبوی را رقم زده است که در آن سیاست بوی انصاف دهد؟ رقابت به ترقی منجر شود؟ و حکومت بر مبنای عدالت بچرخد؟

3 ـ آیا متناسب با رشد اقتصادی، لایه‌‌ بندیهای مناسب و همگن اجتماعی بوجود آمده است که مظروفی بنام فرهنگ نقش پیشرو در بخشهای دیگر را داشته باشد؟

4 ـ آیا احزاب، تشکلها، آنچنان ظرفیت سیاسی پیدا کرده‌اند که سطح نقد به حوزه‌های عمیق عمومی آنچنان بکشانند که الزامات جامعه‌ای توسعه یافته و مترقی موجودیت بیاید و در جنگ سیاست برنامه‌ها به چالش کشیده شوند. نه اینکه شخصیتها و مدیران گروه‌گروه قربانیان پروژه جابجایی قدرت شوند و سرمایه‌های عظیمی از ملت زیر پای ماشین سیاست خورد شود و آنهایی که بعنوان امانتداران آراء مردم در هر سطحی باقی بمانند آنچنان زخمی شوند که فرار از سیاست آرزوی اولشان باشد.

نماینده میاندوآب در ادامه نطق خود خاطرنشان کرد: به گمانم آن پیر فرزانه و خلف صالح استاد ازل بدرستی سخن بر زبان راند «که در این کشاکش مادیات و سودای سرد بینهایت، به ناحق بر قامت فرهنگی که در آن حضرت مولانا، حافظ، سعدی، نظامی، فردوسی، ابن‌سینا، ذکریای رازی، ابوریحان بیرونی، شهید اول، شهید ثانی و صدها ستاره منور در فقه، علم وادب پرورش یافته‌است، ردای مظلومیت پوشانده‌اند». نه‌تنها جهان سوم بلکه غرب مدعی نیز از قبل عدم توجه به مبانی فرهنگ الهی و انسانی دچار موجی به نام فراماتریالیسم است که آتش به خرمن اندوخته‌های تجدد، انباشت سرمایه و دستاوردهای سرمایه‌داری سازمان‌یافته و بوروکراسی قهار می‌زند و به معنای واقعی دنبال معناست. اما کدام معنا؟‌

جهانبخش محبی‌نیا اظهار داشت: در مقام روش‌شناختی نیز رشته‌ها پنبه می‌شود و پوزیتیویزم، اصالت فایده، تجربه‌گرایی افراطی و سرکش به موزه معرفت‌شناسی و یا هستی‌شناسی سپرده می‌شود. براساس آموزه‌های متقن تا زمانیکه زیربناهای فرهنگی درست نگردد با اطمینان به توسعه نخواهیم رسید. عملکرد بخش فرهنگ باید نمود عینی و عملیاتی پیدا کند. وزارت فرهنگ و ارشاد کلام و ارتباطی کلامی در مقاطع زیر 15 سال در کوچه و خیابانهای شهرهای بزرگ را اگر تحلیل محتوا کند به مواردی خواهند رسید که در شأن جامعه ما نیست.

ظرفیتهای توسعه اسلام عزیز و نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن، از پروتستان غربی و اتوپیای شرقی نه‌تنها کمتر بل بیشتر است که باید آنرا با تقدیر و بینش یافت و جناب آقای دکتر محمدی بر نظام کارگزاری عرضه نمود.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس در ادامه نطق پیش از دستور خود گفت: یکی از مباحثی که در حوزه فرهنگ و سیاست محل بحثهای فراوانی شده است، نقد است. امروزه عده‌ای بنام نقد که ویژگیهای اگزیوماتیک دارد، نقد علمی را به بن‌بست می‌کشانند. این رفتار بزرگترین خطای روشنفکری است که مؤلفه‌های توسعه را از همگرایی به تقابل و سطح را از دانایی به تجاهل می‌کشاند. اقتباس از رویه روشنفکران قرن 18 فرانسه و مانع‌آفرینی در قبال برنامه‌ریزی تکرار همان خطایی است که از زمان مشروطیت پس و پیش کودتای 28 مرداد روشنفکران و نخبگان انجام دادند و هنوز آثار جراحت غفلت آنان بر تن جامعه دیده می‌شود.

به گفته محبی‌نیا در ساحت علم، مدیریت و سیاست نقدی قابل قبول و علمی است که بدیل پدیده مورد نقد یا نقد را پیشنهاد دهیم و الا نقد غیرعلمی به لمپنیزیم و تخریب بنیانهای جامعه بویژه فرهنگ منتهی خواهدشد.

عضو هیات رییسه مجلس اظهار داشت: روشنفکری دینی و حتی سکولار از فحاشی و بی‌ادبی فاصله زیادی گرفته است. روشنفکری دینی مروج اخلاق، تواضع، هدایت‌ پیامبرگونه‌ای است که دل خلایق نشکند و الا خشونت کلامی زیرساخت ستیزه‌گری است. آنهایی که بنام روشنفکری هر سامانی را رد می‌کنند و هیچ برنامه‌ای را قبول ندارند و بر تمام راهها خط بطلان می‌کشند ندانسته از پیروان آنارشیسم هستند که خود غرب آنرا مغبون یافته است و مدفون نموده است.

جهانبخش محبی‌نیا ادامه داد: در حال حاضر جریانی خارج از اقبال مردم همراه با طیفی از ریاست‌طلبان یارگریز وجه اشتراکی پیدا کرده‌اند که راه بر خدمت عمومی می‌بندند. چندین سال است یافته‌های تحقیقاتی و تشخیصهای به هنگام و درست، خانه‌تکانی اساسی در عرصه دیوانسالاری را بعنوان یک ضرورت مطرح می‌کند. اسب چموش و سرکش بوروکراسی سلطه‌گر از همراهی با برنامه‌های دولت اجتناب ورزیده است.

وی گفت:‌ دولت نهم برای عادت دادن نظام بانکی، بیمه و سیستم اداری به مقوله و خدمت و رام‌کردن بخشی از دیوانسالاری چموش پا پیش نهاده است.

نماینده میاندوآب اظهار داشت: دولت نهم در مقام تجربه هیأت دولت را با جغرافیای بزرگ ایران همیشه سرافراز آشنا نموده است. دوستان نگران ارتباط مردم با مسؤولین نباشند. مردم با ارسال نامه‌ها درواقع بوروکراسی به خواب رفته و بی‌اعتنا به دردهای مردم را دور می‌زنند و مستقیم با رئیس دولت ارتباط برقرار می‌کنند. این رویه را نهی کردن دردی را درمان نخواهد کرد. بیایید آنرا سامان دهیم.

محبی‌نیا افزود: در رد بسیاری از (انتقادها) همین بس که در قالب سخنرانی یا مصاحبه براحتی اظهار می‌شود حتی یک ویژگی مثبت هم در دولت دیده نمی شود. آیا در ماه مبارکت رمضان این ادعا با آموزه‌های قرآن و دین سازگاری دارد.

وی در پایان تاکید کرد: عزیزان قرآن کریم فتنه را از قتل پیچیده‌تر می‌داند. روا نیست دیروز که به دولت قداست و تقدس می‌بخشیدیم و نقدهای دلسوزانه را بحران می‌نمایدیم، امروز بحرانهای واقعی و مصنوعی در زمینه مسکن و قیمت کالاها را نادیده بگیریم و دولت را مایه تمامی عقب‌ماندگیهایی بدانیم که همه در آن شریکیم.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000