Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

دولت لایحه‌ اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور را تقدیم مجلس نماید

سرویس صحن
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از دولت خواست برای عملیاتی شدن و اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور و رسیدن به جایگاه اول در سند چشم‌انداز، لایحه‌ای را تقدیم مجلس نماید.
یکشنبه 1 مهر 1386 ساعت 13:23

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی عباسپورتهرانی‌فرد، اولین ناطق پیش از دستور جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در انقلاب اسلامی ایران بیشترین پیشرفت در زمینه علم و دانش بوده است. چنین پیشرفتی شرایط جنبش نرم‌افزاری و تولید علم را در کشور فراهم کرده است بحدی که رسیدن به قله علمی و جایگاه اول دانش در منطقه جزء اهداف و افق بیست‌ساله کشور تعیین شده است که امید است جامعه علمی کشور با برنامه‌ریزی مطلوب به آن دست یابد.

نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلام‌شهر ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بخصوص در سال‌های اخیر بیشترین تأکید را بر پیشرفت علمی کشور داشته‌اند و از هر فرصتی برای تذکر به مسؤولین جهت اقتدار علمی کشور استفاده نموده‌اند. از جمله «نهضت علمی در کشور جدی است و همتتان را پیشرفت در زمینه دانش و شکستن مرزهای علم قرار دهید».

عباسپور اظهار داشت: اکنون در سال سوم از سند چشم انداز بیست‌ساله هستیم، آیا توانسته‌ایم در راستای رسیدن به اهداف علمی این سند اقدام کنیم؟ اینجانب صراحتاً اعلام می‌دارم که اگر قرار باشد بقیه سالهای چشم انداز بیست‌ساله را همانند آنچه که در این سه‌سال انجام داده‌ایم انجام دهیم به جایگاه علمی تعیین شده در این سند نخواهیم رسید. لذا بازنگری در روش و عمل و توجه لازم برای افزایش شتاب علمی در کشور ضروری است.

وی افزود: بعنوان مثال درصد اعتبارات تحقیقاتی از تولید ناخالص ملی از 65/0 درصد در سال 84 به 45/0 درصد در سال 85 و به 42/0 درصد در سال 86 رسیده است. بعبارت دیگر بجای حرکت در افزایش درصد اعتبارات تحقیقاتی از تولید ناخالص ملی در هر سال و رسیدن به هدف برنامه پنجساله چهارم که حدود 3 درصد است شاهد کاهش آن بوده‌ایم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از ابتدای تشکیل خود در سال 83 تاکنون، 4 یا 5 جلسه بیشتر نداشته است و اولویت‌های تحقیقاتی مشخص نشده است. علی‌رغم گذشت بیش از یکسال از دستور تهیه نقشه جامع علمی کشور هنوز تاریخی برای ارائه آن مشخص نیست. لذا ضروری است به مقوله علم و دانش توجه خاص گردد و به فرموده مقام معظم رهبری «آنچه که در سند چشم‌انداز بیست‌ساله گفته شده تعارف نپندارید».

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: لذا اکنون که مقدمات تهیه لایحه بودجه سال 87 در دولت آغاز می‌شود امید است اعتبار بخش علم و فناوری بطور مشخص و شفاف در لایحه بودجه سال 87 منظور گردد. آنچنانکه بتوان به اهداف علمی تعیین شده در برنامه پنجساله چهارم و (به تبع آن) سند چشم‌انداز بیست‌ساله دست یافت.

علی عباسپور مهمترین نقش در پیشرفت علمی کشور را بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و تصریح کرد: به همین دلیل نیز در شرح وظایف وزارت علوم که در ابتدای تشکیل مجلس هفتم به تصویب رسید، نظارت و مدیریت بر امر تحقیقات در کشور و در همه بخشها به این وزارت سپرده شد و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نیز جهت سیاستگزاری کلان در کنار آن دیده شد.

وی گفت: متأسفانه با گذشت بیش از سه سال از تصویب وزارت علوم، این وزارت نتوانسته است جایگاه جدید خود را پیدا کند و هنوز در قالب وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق عمل می‌کند. تشکیل چند جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در بیش از سه سال گذشته و اخیراً نیز انحلال غیرقانونی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، اجرای قانون شرح وظایف وزارت علوم را با مشکل روبرو کرده است که بدون شک یکی از موانع در پیشرفت علمی کشور خواهد بود و توجه خاص رئیس جمهور محترم به اجرای قانون شرح وظایف وزارت علوم را می‌طلبد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: مدیریت وزارت علوم باید بیش از هر ارگانی نگرانی پیشرفت علمی کشور باشد و در دولت و هیأت وزیران از پیشرفت علمی کشور دفاع و مصرانه خواستار اقتدار این وزارت در اجرای شرح وظایف قانونی خود گردد.

این نماینده تهران در اادامه نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: اگر چه کاهش تعداد شوراهای عالی که رئیس‌جمهور محترم ریاست آنرا به عهده دارد یک بحث منطقی و ضروری می‌باشد ولی نحوه ادغام بخصوص شوراهایی که مصوبات مجلس شورای اسلامی را دارند حتماً با ساز و کارهای قانونی و با تقدیم لایحه به مجلس باید صورت گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد رئیس مجلس شورای اسلامی دستور پیگیری و جلوگیری از این عملکرد خلاف قانون را صادر نماید.

عباسپور با بیان اینکه زیربنای توسعه پایدار کشور آموزش و پرورش است، تصریح کرد: مدیریت در چنین نهادی که بیش از یک میلیون فرهنگی و بیش از چهارده میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد و هر خانواده‌ای متأثر از عملکرد آموزش و پرورش است باید یک مدیریت علمی، منطقی، منسجم، مقتدر و آینده‌نگر باشد تا بتواند منابع انسانی و مالی عظیم این وزارتخانه را باتوجه به مسؤولیت سنگینی که بر عهده آن است بصورت مطلوب بکار گیرد. وزارتخانه‌ای که مدیریت آن نمی‌تواند در تعویض یک مسؤول اقدام کند از چه اقتداری برخوردار است؟

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم قوانین بسیار ارزنده‌ای را برای پیشرفت و ارتقاء وضعیت آموزش و پرورش به تصویب رسانده است، قانون احیاء معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی، قانون انتقال مراقبین بهداشت به آموزش و پرورش و توجه به سلامتی دانش‌آموزان، قانون نوسازی و بازسازی مدارس و اختصاص قریب 4 میلیارد جهت بهبودی فضای آموزشی، قانون عدم قلع مدارس و دادن فرصت سه‌ساله به آموزش و پرورش و... را از جمله این قوانین برشمرد.

وی افزود: اما اغلب آنها نتوانسته‌اند با گذشت بیش از یکسال در سیستم آموزش و پرورش نمود عینی پیدا کنند.

به گفته عباسپور قانون خوب شرط لازم برای پیشرفت امور است ولی کافی نیست. اجرای خوب در کنار قانون خوب نیروی محرکه لازم را برای پیشرفت امور ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: چه کسی و چه ارگانی به غیر از مدیریت آموزش و پرورش مسؤول پیگیری اجرای خوب این قوانین در دولت است؟ چرا باید در هیأت وزیران صدای رسایی برای اعتراض به عدم اجرای چنین قوانین وجود نداشته باشد؟ چرا باید علی‌رغم تمدید به تعویق افتادن احکام تخلیه مدارس استیجاری و یا جلوگیری از تخریب مدارسی که در زمینه‌های غیر ساخته شده است اعتباری برای جایگزینی در بودجه دیده نشود.

علی عباسپور تهرانی‌فرد در ادامه از رئیس جمهور خواستار تشکیل کمیته‌ای مرکب از وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان مدیریت یا بعبارت دیگر معاونت این امر و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات برای بررسی علل عدم اجرای قوانین مصوب و راهکارهای اجرایی شدن هر چه سریعتر آنان شد و افزود: علی‌الخصوص در آستانه تدوین لایحه بودجه سال 87 این امر می‌تواند کمک مؤثری باشد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در پایان گفت: لازم می‌دانم همانطور که دولت برای اجرای سیاستهای اصل 44 لایحه‌ای تقدیم مجلس کرد برای نقشه جامع علمی کشور و رسیدن به جایگاه اول در سند چشم‌انداز لایحه‌ای را برای نقشه جامع علمی کشور و عملیاتی شدن و اجرایی شدن آن تقدیم مجلس کند و کمیسیون آموزش و تحقیقات آماده هرگونه همکاری می‌باشد.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار