Icana.ir
fa

احتمال آزادسازی نرخ بلیط قطار در پاییز /گام اول ؛20درصد

عضو کمیسیون عمران مجلس ،گفت:‌ براساس اعلام مسولین راه آهن احتمال افزایش قیمت بلیت در فصل پاییز وجود دارد و احتمال دارد بخشی از آزادسازی قیمت بلیت قطار عملیاتی شود و این مرحله از آزادسازی با افزایش 20 درصدی بلیت قطار آغاز خواهد شد.8/5/2014 10:42:00 AM8/5/2014 10:42:00 AMIcana00http://media.icana.ir//image/2013/09/46864_orig.jpg Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
دامادی خبرداد:

احتمال آزادسازی نرخ بلیط قطار در پاییز /گام اول ؛20درصد

سرویس اقتصادی
عضو کمیسیون عمران مجلس ،گفت:‌ براساس اعلام مسولین راه آهن احتمال افزایش قیمت بلیت در فصل پاییز وجود دارد و احتمال دارد بخشی از آزادسازی قیمت بلیت قطار عملیاتی شود و این مرحله از آزادسازی با افزایش 20 درصدی بلیت قطار آغاز خواهد شد.
سه‌شنبه 14 مرداد 1393 ساعت 10:54
احتمال آزادسازی نرخ بلیط قطار در پاییز /گام اول ؛20درصد
احتمال آزادسازی نرخ بلیط قطار در پاییز /گام اول ؛20درصد عضو کمیسیون عمران مجلس ،گفت:‌ براساس اعلام مسولین راه آهن احتمال افزایش قیمت بلیت در فصل پاییز وجود دارد و احتمال دارد بخشی از آزادسازی قیمت بلیت قطار عملیاتی شود و این مرحله از آزادسازی با افزایش 20 درصدی بلیت قطار آغاز خواهد شد. http://media.icana.ir//image/2013/09/46864_orig.jpg احتمال,آزادسازی,نرخ,بلیط,قطار,در,پاییز,/گام,اول,؛20درصد Icana

محمد دامادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،‌ درباره بایدها و نبایدهای آزادسازی نرخ بلیت قطار، با اشاره به اینکه چندی پیش شرکت راه‌آهن در راستای توجیه مالی بهتر شرکت‌های مسافری حمل و نقل ریلی و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت بیشتر به مردم با در نظر گرفتن افزایش نرخ حامل‌های انرژی در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، موضوع افزایش محدود نرخ‌های بلیت قطار را در دستور کار خود قرار داد، گفت: پس از این ابلاغیه شرکت‌های ریلی بررسی‌های خود را در این باره انجام داده و هر کدام به تفکیک نتایج این بررسی‌ها و میزان افزایش قیمت پیشنهادی با توجه به بررسی‌های تخصصی و منطقی، در هر مسیر را به شرکت راه‌آهن ارائه دادند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از اینکه کار بر نرخ‌ها انجام گرفت، شرکت راه‌آهن ایران نیز بررسی‌های مستقلی را بر روی قیمت بلیت قطار و آزادسازی نرخ بلیت قطار مسافری انجام دادند. با این وجود آنطور که اطلاع‌رسانی شده فعلا این موضوع عملی نمی‌شود چرا که عملیاتی کردن این تصمیم نیاز به بررسی و کار کارشناسی گسترده دارد و نمی‌توان با بررسی‌های کوتاه‌مدت ساختار و راهکاری عادلانه و مناسب برای آن یافت.

وی گفت: آنطور که مسئولین راه‌آهن اعلام کرده‌اند در فصل پاییز احتمال دارد که بخشی از آزادسازی قیمت بلیت قطار عملیاتی شود که این مرحله از آزادسازی با افزایش 20 درصدی بلیت قطار آغاز خواهد شد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بایدها و نباید های افزایش قیمت،‌ گفت: درکشور عموما سفرهای هوایی برای قشر مرفه یا متوسط رو به بالا در نظر گرفته شده است اما مسافران ریلی بسیار طیف گسترده‌ای هستند که بخش اعظم آنها هم قشر فرودست هستند که توان استفاده از امکانات سفرهای هوایی را ندارند. ما باید در آزادسازی بلیت قطار این نکته را در نظر بگیریم و فراموش نکنیم که استفاده کنندگان از وسایل سفرهای ریلی قشر کم‌توان هستند و شرایط باید برای آنها در هر صورت مهیا باشد و آنها را به سختی نیاندازد.

دامادی در ادامه درباره علت تعطیلی اکثر فرودگاههای کشور، ‌گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر غیراقتصادی بودن این فرودگاه‌ها است. این فرودگاه‌ها حتی اکنون در شرایط تعطیل بودن هم به دولت فشار مالی سنگینی وارد می‌کنند چرا که یک فرودگاه تعطیل هم هزینه تعمیر، نگه‌داری و حفظ و حراست سنگینی دارد.

نماینده مردم ساری در مجلس گفت:‌ غیراقتصادی بودن فرودگاه در کشور به این معناست که عبور و مرور و رفت و آمد مسافری در آن فرودگاه انجام نمی‌گیرد و فقط سفرهای خاص برای ارگان‌ها و سازمان‌های خاص در آن فرودگاه‌ها صورت می‌گیرد. زمانی این ایده مطرح شده بود که شهرهای کوچک اگر صاحب فرودگاه باشند به رشد و شکوفایی این شهرها کمک می‌کنند و به اشتغال‌زایی و پیشرفت آن شهرها، حتی اگر کوچک و کم جمعیت باشند کمک می‌کند. این ایده با وجود نقص‌ها و یک‌جانبه‌نگری‌ها اجرایی شد و بسیاری از شهرهای کم‌جمعیت بدون توجه به توان مسافری و هزینه‌های تعمیر و نگهداری‌شان صاحب فرودگاه شدند.

وی گفت: وقتی 80 درصد فرودگاه‌های کشور به دلیل تقاضای پائین سفر هوایی توان مدیریت اقتصادی و پوشش هزینه‌های خود را ندارند و عملا به همین جهت فعالیت کاملی نداشته و ظرفییت عمده آنها خالیست، چگونه می‌تواند منجر به شکوفایی شود، اما مشکلی که این مباحث اقتصادی بودن و یا نبودن فرودگاه‌ها را ایجاد کرده است نحوه اداره فرودگاه‌ها است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حال حاضر شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور متولی اداره بیشتر فرودگاه‌های غیر نظامی‌است (به غیر از فرودگاه‌های مناطق آزاد مانند کیش و قشم و تعدادی دیگر)، گفت: این شرکت به صورت درآمد هزینه ای اداره می‌شود و درآمد آن هم از محل نشست و برخاست پروازها و نیز اخذ عوارض از پروازهای عبوری خارجی بر فراز ایران است. یعنی این شرکت از محل در آمدهایش باید فرودگاه‌های بدون پروازی مانند شاهرود و زنجان و خوی و سبزوار و ... را هم اداره کند.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: منطقی‌تر است بودجه اداره فرودگاه‌ها از محل بودجه‌های استانی تامین شود، مانند بودجه تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های جاده‌ای، در آن صورت هر استان با توجه به نیازش اقدام به احداث فرودگاه می‌کند و از طرفی دیگر با توجه به نقش فرودگاه در رونق اقتصادی هر منطقه، سایر ذینفعان نیز در اداره فرودگاه شریک خواهند بود. اما درحال حاضر بدون توجه به این مسایل فرودگاهی ساخته می‌شود و پس از بهره برداری در اختیار شرکت فرودگاه‌های کشور فرار می‌گیرد و این مشکلات پیش می‌آید./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC