هفته دفاع مقدس
1393/11/03 10:19:19
سرویس اجتماعی
خانه ملت گزارش می‌دهد:

تغییر چهره "فلک" و ماندگاری آن در سیستم تعلیم‌وتربیت/ تنبیه؛ اصلی پذیرفته‌شده در دیدگاه مسئولان آموزشی

اگرچه پیشرفت‌های علم و تکنولوژی به تغییر تمامی روش‌های آموزش٬ تعلیم و تربیت منجر شده اما به نظر می رسد به تغییر دیدگاه‌ها برای حذف همیشگی تنبیه در مدارس کمک چندانی نکرده است.
تغییر چهره "فلک" و ماندگاری آن در سیستم تعلیم‌وتربیت/ تنبیه؛ اصلی پذیرفته‌شده در دیدگاه مسئولان آموزشی اگرچه پیشرفت‌های علم و تکنولوژی به تغییر تمامی روش‌های آموزش٬ تعلیم و تربیت منجر شده اما به نظر می رسد به تغییر دیدگاه‌ها برای حذف همیشگی تنبیه در مدارس کمک چندانی نکرده است. https://cdn.icana.ir/d/019/52768.jpg تغییر,چهره,"فلک",و,ماندگاری,آن,در,سیستم,تعلیم‌وتربیت/,تنبیه؛,اصلی,پذیرفته‌شده,در,دیدگاه,مسئولان,آموزشی Icana

خانه ملت؛ سارا خان‌محمدی: پیشرفت‌های بسیار علم و تکنولوژی این روزها تغییر تمامی روش‌ها و شیوه های آموزشی و حتی تعامل معلم و دانش‌آموز را منجر شده اما در این بین تنها موضوعی که گویا در کشور ما دستخوش دگرگونی و حتی فراموشی نشده "تنبیه" است٬ در حالی که در هیچ یک از احادیث و سخنان به یادگار مانده از بزرگان دین و کشور متنی مبنی بر خوب بودن تنبیه و اثر گذاری آن وجود ندارد اما گویا وزارت‌ آموزش و پرورش به قرون وسطی بازگشته و در توجیه و مدح تنبیه جوابیه‌ منتشر می‌کند.

 

تنبیه و ریشه آن در تاریخ

فلک را شاید بتوان یکی از روش‌های تنبیهی منسوخ شده دانست، چوبی در حدود ۶۰ سانت دو سر چوب را سوراخ وتسمه ای از آن رد می‌کردند. پاهای فرد مورد نظر را ( بیگناه٬ دانش‌آموز٬ مجرم و...) بین چوب وتسمه یا طناب قرار داده و تعداد مورد نظری به کف پاهای او می‌زدند. در مکتب‌خانه‌ها و حتی در مدارس استفاده زیادی از این نوع تنبیه می‌شد٬ فلک تا پیروزی انقلاب اسلامی در ایران کاربرد داشته اما امروزه دیگر به صورت رسمی وجود ندارد.

در این رابطه امام علی علیه السلام می‏فرمایند: "هر کس به من کلمه‌‏ای بیاموزد، مرا بنده‌ی خود کرده است."این حدیث به تنهایی مقام٬ ارزش و اعتبار آموزش‏ دهنده و حقی که به گردن یادگیرنده دارد را مشخص می‌کند اما در شرایط کنونی با وجود منسوخ شدن این نوع رویکردهای قهری شاهد تنبیه دانش‌آموزان از سوی معلمان در گوشه و کنار کشور هستیم.

به گونه‌ای که چندی پیش دانش آموزان یک کلاس در گناوه به دلیل درس نخواندن، توسط مدیر مدرسه با لوله پولیکا تنبیه شدند که این اقدام منجر به عفونت دست یکی از دانش آموزان این کلاس شد. این حادثه و حوادث مشابه آن در کشور واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت که نمایندگان مجلس نیز در راس مسئولان کشوری این اقدام را محکوم کردند.

در شرایط کنونی بعد از رسانه‌ای شدن چنین حوادث دلخراشی در حالی که همه در انتظار پاسخ قاطع وزارت آموزش و پرورش برای محکوم کردن هر نوع تنبیه بدنی در مدارس بودند این وزارت‌خانه نه تنها هیچ واکنشی به این برخوردهای ناشایست نشان نداد بلکه در جوابیه‌ای تلاش کرد که این موضوعات و حوادث را توجیه کرده به صورتی که در این جوابیه آمده است که برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان می‌توان از اصل تنبیه در تعلیم و تربیت استفاده کرد و اینکه ممکن است تنبیه تنها راهی باشد که کودک یا نوجوان را وادار به انجام دادن رفتاری دیگری غیر از رفتار نامطلوب کند.

این جوابیه که ابتدای هفته جاری به خبرگزاری خانه ملت ارسال شده واکنش‌های بسیاری از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت به گونه‌ای که زهره طبیب‌‌زاده‌نوری-عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با محکوم کردن هر نوع تنبیه بدنی در مدارس و با انتقاد از جوابیه وزارت آموزش و پرورش برای توجیه منطقی بودن تنبیه در مدارس٬ می‌گوید: آموزش و پرورش متاسفانه از یک حرکت نامتعارف و غیرمنطقی در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استفاده کرده که به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تنبیه بدنی به حتم هیچ تاثیری در منضبط کردن دانش‌آموز نداشته و تبعات بدی نیز به جای خواهد گذاشت٬ می‌افزاید: آموزش وپرورش با توجه به رشد علم به ویژه با توجه به رشد علوم روانشناسی و مباحث تربیتی که در اسلام وجود دارد باید نسبت به آموزش و تربیت دانش آموزان اقدام کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه تاکنون ما فکر می‌کردیم برخوردهای تنبیهی صورت گرفته از سوی معلمان در نتیجه رفتار فردی آن‌ها بوده است٬ می‌گوید: با جوابیه وزارت آموزش و پرورش در این زمینه مشخص شد این وزارت‌خانه خود تنبیه را می‌پسند از این رو اگر گزارشی مبنی بر تنبیه دانش‌آموزی ارایه شود وزارت آموزش به ویژه وزیر باید پاسخگو باشد.

در این راستا جبار کوچکی‌نژاد-نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ نیز با تاکید بر غیرقانونی بودن اصل تنبیه در مدارس٬ می گوید: مسئولان آموزش و پرورش به جای چنین اظهاراتی و همچنین توجیه تنبیه در پی حدف هر نوع رفتار خشونت‌آمیز در مدارس باشند.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه نحوه پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش به موضوع تنبیه در مدارس قابل پذیرش نیست، ادامه می‌دهد: هیچ معلمی حق تنبیه بدنی دانش‌آموز را نداشته و در صورت بروز چنین رفتاری دستگاه قضا به جرم وی رسیدگی خواهد کرد.

همچنین قاسم احمدی‌لاشکی –عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس- در رابطه با ضرورت حذف تنبیه در مدارس٬ می‌گوید: قانون به صراحت بر پرهیز معلمان از تنبیه تاکید دارد و مجلس هیچ‌گاه به حوزه تدوین قوانین تنبیهی ورود نخواهد کرد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه زمان تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس به سر آمده٬ می‌افزاید: استفاده از روش‌های دیگر برای تربیت افراد با توجه به پیشرفت‌های علم به مراتب خروجی بهتری خواهد داشت.

وی با یادآوری جوابیه وزارت آموزش وتحقیقات مبنی بر اینکه برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان می‌توان از اصل تنبیه در تعلیم و تربیت استفاده کرد٬ ادامه می‌دهد: به هیچ وجه نمی‌توان از این اصل استفاده کرد چرا که در این زمینه قانون به صراحت بر دوری معلمان از تنبیه اشاره دارد.

با توجه به اینکه بنیان فردی و شخصیتی افراد در مدارس شکل می‌گیرد لذا ضروری است آموزش‌ها نیز مبتنی بر عطوفت و مهربانی بوده و به تشکیل شخصیت والای انسانی در افراد منجر شود که این امر در آموزش وپرورش ما رنگ باخته از این رو باید بیش از پیش به اصل تعلیم وتربیت همپایه‌ بزرگان دین توجه شود.

به باور کارشناسان، هر نوع توهین و بی‌احترامی به دانش‌آموزان می‌تواند اثرات روانی بسیاری به همراه داشته باشد چه رسد به اینکه پای تنبیه بدنی نیز به مباحث تعلیم و تربیت باز شود. انجام تنبیه بدنی در هر حد واندازه‌ای که باشد علاوه بر جراحات و آسیب‌های جسمی که برای دانش‌آموز تنبیه‌‌شونده در پی دارد باعث ایجاد تاثیرات سوء روانی بر سایر دانش‌آموزان می‌شود، از این جهت انجام چنین رفتاری از نظر علمی و منطقی غیرقانونی اعلام شد اما با توجه به دیدگاه وزارت آموزش‌وپرورش به مقوله تنبیه بدنی به نظر می‌رسد این وزارتخانه بیش از آنکه در دفاع از دانش‌آموزان برآمده باشد بیشتر به دنبال راهی برای قانونی جلوه دادن تنبیه بدنی در مدارس است؛ موضوعی که به نوعی امید والدین را از این وزارتخانه ناامید کرد. 

اظهارات اعضای کمیسیون آموزش و تحقیفات مجلس درباره نفی هر نوع تنبیه در مدارس»


جبار کوچکی‌نژاد- نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

نحوه پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش به موضوع تنبیه در مدارس قابل پذیرش نیست.

هیچ معلمی حق تنبیه بدنی دانش‌آموز را ندارد. 

ضرورت رسیدگی دستگاه قضا به جرم معلم متخلف

 

زهره طبیب‌زاده‌نوری – عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

جوابیه آموزش و پرورش توجیه قانونی بودن تنبیه است.

آموزش و پرورش متاسفانه از یک حرکت نامتعارف و غیرمنطقی در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استفاده کرده است.

تنبیه بدنی به حتم هیچ تاثیری در منضبط کردن دانش‌آموز ندارد.

اگر گزارشی مبنی بر تنبیه دانش‌آموزی ارایه شود وزارت آموزش به ویژه وزیر باید پاسخگو باشد.

قاسم احمدی‌لاشکی-عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

قانون به صراحت بر پرهیز معلمان از تنبیه تاکید دارد.

مجلس هیچ‌گاه به حوزه تدوین قوانین تنبیهی ورود نخواهد کرد. 

 

پایان پیام

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet