Icana.ir
fa

طرح جذب دانشجوی خارجی کاملا شکست خورده است/پردیس‌های بین‌المللی موفقیتی حاصل نکردند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز تاسف از اینکه قدمی در زمینه جذب دانشجوی خارجی برداشته نشده، گفت: در برخی از پردیس‌های بین‌المللی هم که براساس اساسنامه می‌بایست به جذب دانشجوی خارجی اقدام کنند اتفاق قابل توجهی نیفتاده است.6/29/2015 4:43:00 PM6/29/2015 4:43:00 PMIcana00http://media.icana.ir//image/2014/06/71677_orig.jpg Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
هروی:

طرح جذب دانشجوی خارجی کاملا شکست خورده است/پردیس‌های بین‌المللی موفقیتی حاصل نکردند

سرویس فرهنگی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز تاسف از اینکه قدمی در زمینه جذب دانشجوی خارجی برداشته نشده، گفت: در برخی از پردیس‌های بین‌المللی هم که براساس اساسنامه می‌بایست به جذب دانشجوی خارجی اقدام کنند اتفاق قابل توجهی نیفتاده است.
سه‌شنبه 9 تیر 1394 ساعت 13:32
طرح جذب دانشجوی خارجی کاملا شکست خورده است/پردیس‌های بین‌المللی موفقیتی حاصل نکردند
طرح جذب دانشجوی خارجی کاملا شکست خورده است/پردیس‌های بین‌المللی موفقیتی حاصل نکردند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز تاسف از اینکه قدمی در زمینه جذب دانشجوی خارجی برداشته نشده، گفت: در برخی از پردیس‌های بین‌المللی هم که براساس اساسنامه می‌بایست به جذب دانشجوی خارجی اقدام کنند اتفاق قابل توجهی نیفتاده است. http://media.icana.ir//image/2014/06/71677_orig.jpg طرح,جذب,دانشجوی,خارجی,کاملا,شکست,خورده,است/پردیس‌های,بین‌المللی,موفقیتی,حاصل,نکردند Icana

جواد هروی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره وضعیت جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور و تاکیدی که نسبت به این موضوع در برنامه پنجم توسعه شده است، گفت: جذب دانشجوی خارجی یکی از راه‌های درآمدزایی برای کشور محسوب می‌شود و طبق بند 4 ماده 20 برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌ها باید بخشی از پذیرش خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جذب دانشجوی خارجی علاوه بر درآمدزایی، دستاوردهای علمی ایران را به دیگر اقصی نقاط دنیا منتقل کند، افزود: متاسفانه خروجی آموزش عالی کشور کاملا مشخص می‌کند که نه تنها خبری از جذب دانشجوی خارجی نیست بلکه برنامه‌ای هم برای این موضوع طراحی نشده است.

 

زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجو خارجی وجود ندارد

وی افزود: برخی از حوزه‌های علمیه توانسته‌اند قدم‌های خوبی را در این زمینه بردارند اما ظرفیت و زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجو خارجی طی چند سال گذشته با وجود الزام آن در برنامه پنجم توسعه در دانشگاه‌ها فراهم نشده است.  

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: آماری وجود دارد مبنی بر اینکه آخرین گزینه‌ دانشجویان خارجی برای انتخاب محل تحصیل دانشگاه‌های ایران است، این اتفاق دلایل مختلفی دارد که هنوز آسیب‌شناسی نشده‌ است.

هروی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ایران نتوانسته‌اند جذابیت‌های لازم را برای دانشجویان خارجی ایجاد کنند، افزود: نخستین مشکل مربوط به مباحث کیفی می‌شود درواقع به دلیل مدرک‌گرایی و بار کمی حاکم بر دانشگاه‌های داخلی، اعتماد دانشجویان خارجی جلب نشده است.  

وی با ابراز تاسف از اینکه قدم‌های جدی در این زمینه برداشته نشده و ماده 20 برنامه پنجم توسعه تنها در حد یک شعار باقی مانده است، افزود: در برخی از پردیس‌های بین‌المللی هم که براساس اساسنامه می‌بایست به جذب دانشجوی خارجی اقدام کنند اتفاق قابل توجهی نیفتاده و باید گفت طرح جذب دانشجوی خارجی کاملا شکست خورده است.

 

 

نخبگان علمی هیچ‌گاه تهدید امنیتی محسوب نمی‌شوند

به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم، پذیرش دانشجوی مرزی با دانشجوی خارجی فرق دارد و نخبگان علمی هیچ‌گاه تهدید امنیتی محسوب نمی‌شوند بلکه طراز علمی دانشگاه‌های کشور را بالا می‌برند.

هروی ادامه داد: همان طور که در همه جای دنیا نحوه پذیرش دانشجو یک دستورالعمل جامع دارد دانشگاه‌های ایران نیز باید چنین دستورالعمل کامل و جامعی داشته باشند، جای تاسف است که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و حرکت جدی و بنیادی در راستای توسعه علمی کشور در سطح فضاهای بین‌المللی صورت نگرفته است.  

وی افزود: آیا طراحان و نویسندگان برنامه ششم توسعه نسبت به قابلیت‌های برنامه قبلی آگاهی دارند که می‌خواهند دست به نگارش برنامه ششم بزنند؟ واقعیت آن است که نه تنها در وزرات علوم بلکه در موارد 35 گانه برنامه پنجم توسعه برنامه‌های عملی نشده بسیاری وجود دارد.

 

برنامه ششم توسعه را باید براساس نیازها و واقعیت‌ها سنجید

وی معتقد است برنامه ششم توسعه را باید براساس نیازها و واقعیت‌ها سنجید و در ادامه نگارش کرد و براساس امکانات موجود جامعه برای دستیابی به نتیجه آن را تنظیم کرد در غیر این صورت بسیاری از ماده‌ها و بندهای آن همانند برنامه توسعه پنجم به نتیجه نخواهد رسید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مهمترین بحث‌های برنامه توسعه پنجم بحث آموزش عالی است، گفت: متاسفانه بسیاری از مواد این برنامه مانند شرکت‌های دانش‌بنیان و بحث نسبت دانشجو به استاد و بسیاری از موارد دیگرعملیاتی نشده، با این اوصاف گویا قصد توسعه علمی در آموزش عالی داخلی و بین‌المللی وجود ندارد./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC