Icana.ir
fa

افزایش شهریه دانشگاه علمی کاربردی، ناشی از ضعف و تعدد مدیریت در آن است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش شهریه‌ دانشگاه‌های علمی کاربردی بیان کرد: در شرایطی که در کشورهای توسعه یافته، 70درصد دانشجویان فنی و حرفه‌ای هستند و در ایران 30 درصد، لازم بود شهریه دانشگاه‌های علمی کاربردی نه تنها افزایش نمی داشت، بلکه کاهش هم پیدا می‌کرد.7/2/2015 7:05:00 PM7/2/2015 7:05:00 PMIcana00http://media.icana.ir//image/2014/11/84741_orig.jpg Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
خسروی سهل آبادی با انتقاد از افزایش شهریه دانشگاه علمی کاربردی؛

افزایش شهریه دانشگاه علمی کاربردی، ناشی از ضعف و تعدد مدیریت در آن است

سرویس فرهنگی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش شهریه‌ دانشگاه‌های علمی کاربردی بیان کرد: در شرایطی که در کشورهای توسعه یافته، 70درصد دانشجویان فنی و حرفه‌ای هستند و در ایران 30 درصد، لازم بود شهریه دانشگاه‌های علمی کاربردی نه تنها افزایش نمی داشت، بلکه کاهش هم پیدا می‌کرد.
جمعه 12 تیر 1394 ساعت 10:24
افزایش شهریه دانشگاه علمی کاربردی، ناشی از ضعف و تعدد مدیریت در آن است
افزایش شهریه دانشگاه علمی کاربردی، ناشی از ضعف و تعدد مدیریت در آن است عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش شهریه‌ دانشگاه‌های علمی کاربردی بیان کرد: در شرایطی که در کشورهای توسعه یافته، 70درصد دانشجویان فنی و حرفه‌ای هستند و در ایران 30 درصد، لازم بود شهریه دانشگاه‌های علمی کاربردی نه تنها افزایش نمی داشت، بلکه کاهش هم پیدا می‌کرد. http://media.icana.ir//image/2014/11/84741_orig.jpg افزایش,شهریه,دانشگاه,علمی,کاربردی،,ناشی,از,ضعف,و,تعدد,مدیریت,در,آن,است Icana

ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش شهریه‌های دانشگاه علمی کاربردی در سال جاری اظهار داشت: ما باید در جهت تشویق دانش آموزان و دانشجویان حرکت و شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که دانش‌آموزان با میل و رغبت وارد این دانشگاه‌ها بشوند.

نماینده مردم تربیت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر شهریه را بالا ببریم ببسیاری از دانش آموزان مناطق محروم نمی‌توانند در دانشگاه‌های علمی  حضور پیدا می کنند و امکان ادامه تحصیل برایشان وجود نخواهد داشت؛ درواقع شهریه این دانشگاه‌ها نه تنها نباید افزایش پیدا می‌کرد بلکه باید کاهش هم می‌داشت.

خسروی سهل‌آبادی تصریح کرد: در این بخش موازی کاری هایی وجود دارد که باعث می‌شود دچار مشکل شویم؛ لذا باید هماهنگی مدیریت در امور ساماندهی فنی و حرفه ای به وجود آید و اهتمام ویژه‌ای از طرف دولت به بخش  فنی و حرفه‌ای شود؛ همچنین ما می‌توانیم بخشی از هزینه‌هایی را که به موسسات می‌دهیم متوجه دانشجویان  دیگردر اعتبارات دولتی کنیم که این امر به صورت غیرمستقیم به بودجه کشور برگردانده می‌شود.

تنها 20 درصد دانشجویان فارع التحصیل فنی و حرفه ای مشکل اشتغال دارند

این نماینده مجلس ادامه داد: ما 700 هزار دانشجو فارع التحصیل بیکار داریم اگر این دانشجویان در رشته‌های فنی وحرفه ای فارغ التحصیل شده بودند در عرصه‌های تولید واقتصاد حضور پیدا می کردند زیرا آمارها نشان می‌دهد که تنها 20 درصد دانشجویان فارع التحصیل فنی و حرفه ای مشکل کار دارند در صورتی که در رشته‌های غیر فنی  و حرفه این موضوع برعکس است.

خسروی سهل‌آبادی تصریح کرد: در بحث فنی حرفه‌ای و کاردانش باید یک مدیریت واحد و هماهنگی و انسجام و تحقق یابد. باید برای اهداف ارزشمندی در این بخش که مقام معظم رهبری نیز در سیاست‌های برنامه ششم توسعه ابلاغ فرمودند اهتمام شود. کارآفرینی در این موضوع بسیار جدی است من معتقدم یک اشکالاتی در رویکرد ما به این قضیه وجود دارد اولین اشکال بحث مدیریت‌های متعدد در کاردانش و فنی و حرفه ای است.

مدیریت‌های متعدد در کاردانش و فنی و حرفه ای!

وی افزود: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادارات فنی حرفه ای را در همه کشور دارد، در کنار این، دانشگاه فنی حرفه ای وابسته به وزارت علوم نیز هست. دانشگاه علمی کاربری هم داریم که وظیفه‌اش اهتمام در امور فنی حرفه‌ای است. در آموزش و پرورش هم هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش وجود دارند که جزو سیاست آموزش و پروش است که دانش آموزان به مدارس کار و دانش و فنی حرفه‌ای هدایت شوند. باید مدیریت واحدی برای این مجموعه‌ها تعریف شود و امیدوارم طرحی که کمیسیون آموزش و تحقیقات تهیه کرده در نظام جامع فنی حرفه ای کشور محقق بشود زیرا هم اکنون این طرح در ردیف نوبت دستور مجلس شورای اسلامی نیز است.

در کشورهای توسعه یافته، 70درصد دانشجویان فنی و حرفه‌ای هستند؛ در ایران 30 درصد

نماینده مردم تربیت حیدریه در مجلس نهم اضافه کرد: اولین بحث ما درمدیریت کلان فنی حرفه ای است که مدیریت واحد باشد؛ نکته بسیار بسیار مهم دیگر این است که ما 4 میلیون و 500 دانشجو داریم و در این میان، درصد دانشجویان فنی و حرفه ای نسبت به دانشجویان نظری و امثال آن بسیار پایین است درحالی که در همه کشورهای توسعه یافته دنیا درصد دانشجویان فنی و حرفه‌ای و کارو دانش بیش از 70 درصد است ولی برای ما به 30 درصد هم نمی‌رسد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: باید دانش آموزان و دانشجویان را به سمت کارآفرینی ببریم. در برنامه پنجم توسعه برای آموزش و پرورش یک وظیفه تعیین شده بود که هر دانش آموزی در مدارسی غیر از مدارس فنی و حرفه ای تحصیل می کند در مقطع متوسطه حرفه و شغلی یاد بگیرد که متأسفانه عملیاتی و اجرایی نداشت چون آموزش و پررش امکانات لازم را نداشت. در هرحال در برنامه ششم باید در جهت پیشبرد اهداف قدم برداشت.

به گزارش خانه ملت، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی که ابتدای سال اعلام کرده بود این دانشگاه افزایش شهریه نخواهد داشت چندی بعد از این گفته خود بیان داشت که برمبنای تورم امسال شهریه دانشگاه علمی کاربردی ۱۴ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت./

پایان پیام

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC