Icana.ir
fa

محور‌های علم وفنآوری برنامه ششم توسعه کیفیت‌بخشی شود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ارتباط علمی با مراکز معتبر و علمی دنیا را موجب شکل‌گیری رونق علمی و به تبع آن، رونق اقتصادی دانست و تاکید کرد: در برنامه ششم باید ضمن آنکه بخشی از راه نرفته برنامه پنجم را ادامه داد، لازم است برای اجرایی شدن این برنامه نیز گام‌های موثرتری برداشته شود.7/4/2015 11:01:00 AM7/4/2015 11:01:00 AMIcana00http://media.icana.ir//image/2013/08/43038_orig.jpg Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
احمدی لاشکی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه: :

محور‌های علم وفنآوری برنامه ششم توسعه کیفیت‌بخشی شود

سرویس فرهنگی
عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ارتباط علمی با مراکز معتبر و علمی دنیا را موجب شکل‌گیری رونق علمی و به تبع آن، رونق اقتصادی دانست و تاکید کرد: در برنامه ششم باید ضمن آنکه بخشی از راه نرفته برنامه پنجم را ادامه داد، لازم است برای اجرایی شدن این برنامه نیز گام‌های موثرتری برداشته شود.
شنبه 13 تیر 1394 ساعت 10:15
محور‌های علم وفنآوری برنامه ششم توسعه کیفیت‌بخشی شود
محور‌های علم وفنآوری برنامه ششم توسعه کیفیت‌بخشی شود عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ارتباط علمی با مراکز معتبر و علمی دنیا را موجب شکل‌گیری رونق علمی و به تبع آن، رونق اقتصادی دانست و تاکید کرد: در برنامه ششم باید ضمن آنکه بخشی از راه نرفته برنامه پنجم را ادامه داد، لازم است برای اجرایی شدن این برنامه نیز گام‌های موثرتری برداشته شود. http://media.icana.ir//image/2013/08/43038_orig.jpg محور‌های,علم,وفنآوری,برنامه,ششم,توسعه,کیفیت‌بخشی,شود Icana

قاسم احمدی لاشکی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص محور "گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام‌بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی بویژه جهان اسلام و توسعه تجارت و صادرات محصولات دانش‌بنیان" در برنامه ششم بیان داشت: در این محور باید وزارت علوم به همراه دیگر مراکز تحقیقاتی رویه‌ای را مشخص کنند که با شایستگی و بایستگی به سمت و سویی که دنیا درآن جلو رفته پیش رفته و در آن بهره‌مند شد و به طورحتم برنامه‌ای که دولت در حال آماده کردن است و مجلس آن را تصویب و نهایی خواهد کرد، برمبنای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری خواهد بود.

نماینده مردم نوشهر در مجلس نهم با اشاره به رتبه ایران در درجه بندی اخیر دانشگاه‌های دنیا، اضافه کرد: اگرچه رتبه ایران پایین نبود ولی هنوز با چشم انداز 1404 پیش‌رو فاصله داریم که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله است؛ البته داشتن دانشگاهی بارتبه 43 و وجود سه دانشگاه با رتبه زیر صد در رنکینگ آسیایی مطلوب است ولی باید کشوری مانند ژاپن را در پیشرفت علمی الگو قرار داد.

وی ادامه داد: گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام‌بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها می‌تواند موجب تعالی و توسعه بخشیدن به دانشگاه‌های داخلی شود ولی باید مورد ساماندهی قرار گیرد؛ گرچه وجود چندین دانشگاه در یک شهرستان کوچک، از لحاظ آمار کمی خوب است اما از این منظر که به کیفیت‌بخشی توجهی نشده، جای بحث دارد.

دانشگاه آزاد با یک میلیون و 680هزار دانشجو باید بتواند با دانشگاه‌های معتبر ارتباط علمی برقرار کند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: دانشگاه آزاد به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های خاورمیانه که یک میلیون و 680 هزار دانشجو را به خود اختصاص داده باید بتواند با دانشگاه‌های معتبر اروپا و آمریکا ارتباط علمی مناسبی برقرار کند و پس از آن تعاملات هم به وجود خواهد آمد.

احمدی لاشکی با اشاره به حضور به همراه وزیر علوم در یک همایش علمی که درسودان برگزار شد، توضیح داد: در این همایش 57 کشور جهان حضور داشتند و بسیاری از کشورها علاقه‌مند بودند با دانشگاه‌های ایران در رشته‌های خاص در ارتباط باشند؛ بی‌شک این ارتباط علمی می‌تواند باعث رونق علمی شود و رونق علمی نیز رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

علم در کشور باید به ثروت تبدیل شود

وی با بیان اینکه علم باید به ثروت تبدیل شود و در حالت گفتاری و شعاری باقی نماند، تصریح کرد: آموزه‌های کلاسی و درسی باید دارای اثرات ملموس در حوزه اقتصاد باشد و طبق آنچه در سیاست‌های برنامه ششم اعلام شده می‌توان با تبادل دانشجو٬ استاد و تجربیات مختلف در حوزه دانشگاه‌داری، کیفیت علمی را افزایش داد.

این نماینده مجلس در مقایسه برنامه ششم با برنامه پنجم توسعه عنوان داشت: اگرچه برای تحقق برنامه پنجم تلاش‌هایی صورت گرفت اما نقطه ایده‌آل به دست نیامد؛ در برنامه ششم باید ضمن آنکه بخشی از راه نرفته برنامه پنجم را ادامه داد، باید برای اجرایی شدن برنامه ششم، گام‌های موثرتری برداشت.

سونامی بیکاری تحصیل‌کردگان در کشور نشان از عدم ارتباط

احمدی لاشکی درمورد محور "تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب‌سازی سطوح و رشته‌های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال" نیز خاطرنشان کرد: آموزش در کشور منطبق با نیازها نیست؛ در حوزه علوم انسانی عجولانه کار می‌شود و فقط مدرک‌گرایی مدنظر شده است که مفید فایده نیست و مشکل موجود این است که جوانان فقط  به دنبال مدرک هستند و به انتخاب رشته و بازار کار و مفید بودن آن توجه شایسته‌ای نمی‌کنند و به همین دلیل به دروس پودمانی٬ مهارتی و کاربردی توجه لازم نشده است.

وی تصریح کرد:  امروز سونامی 8 میلیون و نیم بیکار در کشور وجود دارد؛ مثلا در سال گذشته 800 هزار نفر خروجی دانشگاه‌ها بود و 200 هزار نفر نیز فارغ‌التحصیل دیپلمه بودند و بنابراین یک میلیون نفر به آمار بیکاران اضافه شد که نشان می‌دهد آنچه دانشگاه‌ها تعلیم دادند، نیاز جامعه نبوده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: باید این موضوع مدیریت و طرح آمایش وزارت علوم آماده و نهادینه شود؛ در این صورت رابطه مستقیم بین تحصیل و اشتغال ایجاد خواهد شد و در غیر این صورت به بیراهه خواهیم رفت./

پایان پیام

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC